ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عربستان سعودی کنسولگری خود در کابل را بازگشایی کرد

عربستان سعودی و وزارت خارجه طالبان در افغانستان اعلام کردند که بخش کنسولی سفارت عربستان در کابل از روز گذشته سه‌شنبه ۹ آذر / ۳۰ نوامبر فعالیت خود را از سر گرفت. خبرگزاری رسمی عربستان سعودی نوشت در راستای تلاش این کشور برای ارائه خدمات کنسولی به مردم افغانستان، بخش کنسولی سفارتخانه عربستان در کابل فعالیت خود را آغاز کرده است. وزارت خارجه حکومت طالبان نیز از بازگشت دیپلمات‌های سعودی و از سرگیری فعالیت‌های کنسولی این کشور خبر داد و گفت یک گروه ۱۴ نفری از دیپلمات‌های سفارت عربستان سعودی به کابل برگشته و خدمات کنسولی خود را آغازکرده‌اند. ولی‌الله شاهین، رئیس مرکزمطالعات راهبردی وزارت خارجه طالبان از این اقدام عربستان سعودی استقبال کرد و رویکرد عربستان را در میان کشورهای اسلامی «بسیار بارز» خواند. ولی‌الله شاهین گفت هند و «اکثر کشورهای جهان» خواهان بازگشایی سفارت‌های خود در افغانستان هستند. در حال حاضر نمایندگی‌های سیاسی ایران، پاکستان، چین، روسیه، ترکیه، قطر، قرقیزستان، ازبکستان، قزاقستان، ترکمنستان و ایتالیا در افغانستان باز هستند و خدمات کنسولی خود را انجام می‌دهند. حکومت طالبان هنوز از سوی کشورهای جهان به‌رسمیت شناخته نشده است.

وزیر بهداشت اسرائیل می‌گوید سه دوز واکسن فایزر از اُمیکرون، سویه جدید کرونا محافظت می‌کنند

داده‌های اولیه منتشر شده در اسرائیل نشان می‌دهد که تزریق سه دوز واکسن فایزر ۹۰ درصد در برابر اُمیکرون، سویه جدید کرونا، مؤثر است. نیتزان هوروویتز وزیر بهداشت اسرائیل در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که کسانی که واکسینه شده اند در برابر نوع اُمیکرون محافظت می‌شوند. با این حال، او اطلاعات کامل در این زمینه ارائه نکرد. به گزارش جروزالم پست، هوروویتز گفت: «در روزهای آینده اطلاعات دقیق‌تری در مورد اثربخشی واکسن در مقابل اُمیکرون در دست خواهیم داشت، اما می‌توانیم در این‌باره خوش‌بین باشیم. کانال ۱۲ اسرائیل نیز اعلام کرد که طبق یک مطالعه اولیه، واکسن فایزر پس از سه دوز، ۹۰ درصد در برابر سویه اُمیکرون و ۹۵ درصد در برابر گونه دلتا مؤثر است. اسرائیل از جمله کشورهایی است که پس از شیوع سویه اُمیکرون، مرزهای خود را به روی مسافران خارجی بسته است. چهار نفر مبتلا به این ویروس جهش‌یافته جدید در اسرائیل شناسایی شده‌اند. اوغور شاهین، مدیر شرکت سازی بینونتک (تولیدکننده واکسن فایزر) در گفت‌وگویی با وال استریت ژورنال گفته بود در حالی‌که اُمیکرون ممکن است افراد واکسینه شده بیشتری را مبتلا کند، احتمالاً این افراد در مقابل موارد شدید بیماری همچنان ایمن هستند. شاهین توصیه کرده بود که مردم آرامش خود را حفظ کرده و دوز سوم واکسن را هم بزنند.

شبکه حقوق بشر کردستان: در تیراندازی نیروهای مرزبانی یک کولبر کشته و دو کولبر دیگر مجروح شدند

شبکه حقوق بشر کردستان گزارش داد که شامگاه سه‌شنبه ۹ آذر نیروهای پاسگاه «زلی» منطقه مرزی «چومان» بانه به سمت گروهی از کولبران تیراندازی کردند. در جریان این تیراندازی یک کولبر ۲۲ ساله به نام عادل علی‌پور کشته و کولبر دیگری به نام یاسین امین‌پور زخمی شده است. همزمان یک کولبر دیگر به نام فریدون احمدی، ۳۳ ساله با تیراندازی نیروهای مرزبانی در منطقه مرزی «هنگه‌ژال» بانه زخمی شده. بر اساس آمار شبکه حقوق بشر کردستان در آبان ماه ۱۴۰۰ شش کولبر کُرد در مناطق مرزی استان‌های کردستان، آذربایجان غربی و کرمانشاه جان خود را از دست داده‌اند. در این بین دو کولبر در نتیجه تیراندازی نیروهای مرزبانی ایران کشته، سه کولبر در اثر واژگونی خودرو در مسیر کولبری و یک کودک کولبر به نام سروش رحمانی پس از توقیف حیوان‌های باربرش توسط نیروهای مرزبانی نوسود خودکشی کرده است. همچنین در این ماه سه کولبر با تیراندازی نیروهای نظامی ایران و یک کولبر در اثر انفجار مین مجروح شده‌اند.

هیأتی از امارات متحده عربی به تهران سفر خواهد کرد

انور محمد قرقاش، مشاور دیپلماتیک امیر امارات متحده عربی اعلام کرد به‌زودی هیأتی از این کشور با هدف بهبود روابط با ایران، عازم تهران خواهد شد. قرقاش درباره زمان سفر این هیأت به تهران گفت: «هرچه این زمان نزدیک‌تر باشد بهتر است و همه دوستان ما از این موضوع آگاه هستند». او تأکید کرد که امارات در مذاکرات به دنبال گشودن صفحه تازه‌ای در روابط است. انور قرقاش همچنین گفت ایران به برقراری روابط با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نگاه مثبتی دارد و امارات هم این موضوع را مثبت ارزیابی می‌کند. با این حال او گفت ابوظبی همچنان نسبت به برخی فعالیت‌های ایران در منطقه نگرانی دارد اما با جدیت در پی بهبود روابط با ایران است. یک هفته پیش علی باقری کنی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به امارات متحده عربی سفر کرد. او پس از این سفر در توئیتر نوشت با انور قرقاش، شیخ خلیفه بن زاید رئیس امارات و خلیفه شاهین المرر وزیر مشاور در امور خارجی دولت امارات توافق کرد که «صفحه جدیدی در روابط ایران و امارات گشوده شود». پیش از سفر باقری به امارات، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی نیز با عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات تماسی تلفنی داشت.

آمار تعداد دستگاه‌های غیرمجاز استخراج رمزارز بنا بر اطلاعات وزارت نیرو

وزارت نیرو آمار تعداد دستگاه‌های غیرمجاز استخراج رمزارز را اعلام کرد. مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: حدود ۲۲۲‌هزار دستگاه استخراج غیرمجاز رمزارز از ابتدای طرح برخورد با این فعالیت تاکنون شناسایی شده است. به گزارش تجارت نیوز، مصطفی رجبی مشهدی گفت: «تاکنون پنج هزار و ۸۰۰ مرکز غیرمجاز ماینر شناسایی شده که مصرفشان حدود ۶۴۰ تا ۶۵۰ مگاوات است.» سخنگوی صنعت برق درباره میزان مصرف برق در پاییز سال جاری گفت: «سالانه چهار تا پنج درصد مصرف برق افزایش پیدا کرده. در پاییز این افزایش به شش درصد رسید. بخشی از این افزایش مربوط به اضافه شدن مشترکان جدید است که عمده آن‌ها صنعتی هستند. سالانه حدود هزار مگاوات به بخش تولیدی و صنایع اضافه می‌شود و حدود یک‌میلیون مشترک جدید خانگی هم داریم که مصرف این گروه هم هزار مگاوات است.» رجبی مشهدی افزود: «بخش دیگر این افزایش مصرف در یکی دو سال اخیر، به مهمان ناخوانده‌ای به نام مراکز استخراج غیر‌مجاز رمزارز مربوط می‌شود که مصرف آن‌ها ما را در تامین انرژی عمومی قدری دچار مشکل کرده است. این عده با سرقت از شبکه عمومی برق برای کسب سود کلان خود، به حقوق همگان تجاوز می‌کنند.»

١٧ هزار ایرانی همزمان با روزهای خرید «جمعه سیاه» از مرز زمینی وارد ترکیه شدند

به گزارش خبرگزاری ایلنا، جمعه سیاه (Black Friday) امسال ترکیه با استقبال عجیب ایرانی‌ها از مراکز خرید ترکیه همراه بود. هزاران ایرانی از مرزهای زمینی برای خرید طی دو هفته گذشته وارد ترکیه شدند و پرازدحام ترین و پرطرفدارترین مقصد خرید جمعه سیاه برای ایرانی‌ها مراکز تجاری وان در ترکیه بود. روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران به ایلنا گفت: در بازه زمانی ۱۱ روزه از ۲۷ آبان ماه تا ۸ آذر ماه ۱۶ هزار و ۷۵۹ ایرانی از مرزهای زمینی وارد ترکیه شدند و در همین فاصله زمانی ۱۶ هزار و۶۲۹ نفر به ایران برگشتند. جمعه سیاه ، روز جمعه پس از جشن شکرگزاری آمریکا است. در این روز به طور سنتی حراج‌ فصلی برای خرید کریسمس آغاز می‌شود و فروشگاه‌ها معمولا تخفیف‌هایی برای اجناس در نظر می‌گیرند. در سال‌های اخیر بویژه حراجی‌های جمعه سیاه از هفته پیش از آن آغاز می‌شود. جشن شکرگزاری عمدتا در آمریکا و کانادا برگزار می‌شود اما سنت خرید جمعه سیاه به دیگر کشورها سرایت کرده و در سال ‌های اخیر حتی در داخل ایران هم صورت گرفته است.

رکورد تورم سالیانه در اتحادیه اروپا شکسته شد

دفتر آمار اتحادیه اروپا (یورواستات) اعلام کرد که نرخ تورم سالانه منطقه یورو در ماه نوامبر به بالاترین حد خود ۴,۹ درصد رسید که عمدتاً ناشی از افزایش قیمت انرژی است. این سریع‌ترین افزایش تورم سالیانه از زمان شروع ثبت داده‌های آماری برای ۱۹ کشور عضو پیمان پولی اتحادیه در سال ۱۹۹۷ است. روند افزایش قیمت‌ها در اتحادیه اروپا همچنان ادامه دارد و سبب نگرانی فزاینده در میان کشورهای عضو است. رهبران این بلوک قرار است در نشست ماه آینده درباره انرژی بحث کنند. دفتر آمار اتحادیه اروپا اعلام کرد که قیمت انرژی در ماه نوامبر نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۷,۴ درصد افزایش یافته است. در ماه اکتبر قیمت‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴,۱ درصد افزایش یافت. قبل از آن، آخرین باری که این نرخ به بالای ۴ درصد رسید در سال ۲۰۰۸ بود. قیمت گاز طبیعی برای ماه‌ها افزایش یافته است و قیمت برق نیز به طور قابل توجهی بیشتر شده است و مصرف‌کنندگان در بسیاری از کشورها اثرات آن را احساس می‌کنند. کمیسیون اروپا در ماه نوامبر هشدار داد که افزایش تورم ناشی از افزایش هزینه‌های انرژی می‌تواند بهبود اقتصاد اتحادیه اروپا بعد از کرونا را تهدید کند، اما تأکید کرد که این روند موقتی است. در کنگره بانکداری اروپا در اوایل ماه جاری، کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا گفت، علیرغم اینکه این مؤسسه افزایش قیمت‌ها را در برخی مناطق «بسیار جدی» می‌گیرد، هیچ حرکتی برای تشدید سیاست‌های پولی انجام نخواهد شد.

طرح پلیس تهران: اخراج معتادان از پایتخت و فرستادن‌ آنان به زادگاه‌هایشان در استان‌های دیگر

سرهنگ عبدالوهاب حسنوند، رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) از قصد پلیس برای جمع‌آوری مراکز کاهش آسیب‌ها در تهران و بازگرداندن معتادان بی‌خانمان از پایتخت به شهرستان‌ها خبر داد. حسنوند گفت: «مراکز کاهش آسیب سال‌هاست در تهران وجود دارد و مدعی هستند که اقدامات کاهش آسیب ارائه می‌دهند، اما ما هیچ پاسخی تاکنون نگرفته‌ایم، پیشنهاد اول ما این است که این مراکز باید جمع‌آوری شود. اما متجاهران شهرستانی که توسط پلیس دستگیر می‌شوند، پیشنهاد ما این است که این افراد بعد از بازپروری تحویل استان و شهرستان خودشان شوند و تحت چتر حمایتی آن استان قرار بگیرند.» برخی گرمخانه‌ها برای کاهش دادن آسیب‌ها پیشنهاد داده بودند که برای معتادان بی‌خانمان اتاقی به نام اتاق مصرف ایجاد شود. رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ در ادامه مصاحبه با ایلنا افزود: «ما براساس قانون رفتار می‌کنیم و چیزی که فراتر از قانون باشد را نمی‌پذیریم.»