ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دادستان کل جمهوری اسلامی می‌گوید اوضاع از دوران جنگ بدتر است و تا ۱۵ روز دیگر تکلیف حجاب مشخص می‌شود

محمدجعفر منتظری، دادستان کل جمهوری اسلامی پنج‌شنبه ۱۰ آذر درباره وضعیت کشور در جریان جنبش سراسری مردم گفت: «شرایط و فشارهای کنونی بسیار بیشتر و بدتر از دوران جنگ تحمیلی است.» منتظری همچون دیگر رهبران جمهوری اسلامی درباره اعتراضات مردمی دروغ گفت و همان حرف‌های همیشگی که توطئه «دشمنان انقلاب» و «آمریکا و اسرائیل» است، تکرار کرد و برای ایجاد تفرقه، سناریوی نخ‌نمای دخالت «تجزیه‌طلبان» و «وارد کردن سلاح به کشور» را روایت کرد. دادستان کل همچنین در توضیح مشکلات کشور بار دیگر گفت «بخش زیادی از نابه‌سامانی‌های امروز کشور از تحریم‌ها است». محمدجعفر منتظری در بخش دیگری از سخنان خود افزود: «مجلس و شورای عالی انقلاب اسلامی در حال کار و مطالعه بر روی مسأله حجاب هستند و نتایج آن تا ۱۵ روز آینده مشخص خواهد شد.» با این حال او تأکید کرد که «دستگاه قضائی به‌دنبال تعطیلی پلیس امنیت اجتماعی نیست منتهی بعد از حوادث اخیر دستگاه‌های امنیتی و فرهنگی به‌دنبال حل مدبرانه‌ای مسأله هستند».

تجمع اعتراضی پرستاران در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

گروهی از پرستاران مراکز درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پنجشنبه ۱۰ آذر در محوطه دانشگاه تجمع کردند و خواستار پاسخگویی مسئولان شدند. پرستاران به تفاوت فاحش حقوق کادر درمان، تکه تکه کردن پرستاران با قراردادهای مختلف، بهره‌کشی از پرستاران موقت و کمبود پرستار معترضند که سبب شده هر پرستار شاغل ناگزیر باشد کار چند پرستار را انجام دهد. آن‌ها خواستار اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری هستند. وزارت بهداشت پس از سال‌ها اعتراض و اعتصاب پرستاران، به جای اجرای تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری مبالغی را به عنوان علی الحساب به حساب پرستاران واریز کرد. این اقدام با اعتراض شدید پرستاران روبرو شد. از جمله پرستاران بیمارستان خمینی تهران اعتصاب کردند و با تجمع در محوطه بیمارستان، شعارهایی علیه بی اعتبار بودن وعده‌های مسئولان وزارت بهداشت سر دادند.

۸ کارگر یک شرکت تولیدی یزد در اثر واژگونی سرویس حمل و نقل کارگران مصدوم شدند

بعد از ظهر چهارشنبه ۹ آذر، مینی‌بوس حامل کارگران یک شرکت تولیدی در جاده اشکذر یزد واژگون شد و ۸ کارگر سرنشین آن مصدوم و روانه بیمارستان شدند. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) از ذکر نام شرکت تولیدی که کارگران مصدوم در آن شاغلند، خودداری کرده و به نقل از حسین طباطبایی مدیر روابط عمومی اورژانس یزد نوشته است حادثه در جاده اشکذر به سمت شرکت فولاد آلیاژی یزد رخ داده است و کارگران مصدوم به بیمارستان رهنمون یزد منتقل شده‌اند. در ماه‌های اخیر، حوادث جاده‌ای به یکی از عوامل مهم مصدومیت و مرگ کارگران منجر شده است. استفاده کارفرمایان از وسایل نقلیه فرسوده و ناامن، خرابی جاده‌ها، خستگی رانندگان سرویس‌ها در اثر ساعت‌های طولانی از عوامل افزایش تصادف و واژگونی سرویس‌های حمل و نقل و مصدومیت و مرگ کارگران به‌شمار می‌روند.

دانشگاه امیرکبیر هم برای کنترل اعتراضات دانشجویی نیروهای جدیدی به انتظامات خود افزود

دانشگاه‌های ایران در جنبش سراسری در ایران نقش ویژه‌ای دارند و دانشجویان بارها دست به تظاهرات اعتراضی زده‌اند. مقامات دانشگاهی نگران این وضعیت هستند و به دلیل کمبود نیروی امنیتی، از خارج از دانشگاه نیرو وارد می‌کنند. سیدحسن قدسی‌پور، رئیس دانشگاه امیرکبیر تهران نیز با اشاره به اعتراضات اخیر دانشجویی در این دانشگاه و انتقاد از دانشجویان معترض، گفت: « بنا به درخواست دانشگاه از وزارت علوم، تعدادی نیروی جدید به جمع همکاران ما در اداره انتظامات افزوده شد.» او در این‌باره افزود: «البته به‌سرعت با تعداد معدودی از این همکاران معرفی‌شده توسط وزارت علوم قطع همکاری شد چون این نگرانی وجود داشت که نتوانند با انتظامات دانشگاه هماهنگ شوند و اولویت اصلی ما هماهنگی، همکاری و تعامل کارکنان انتظامات با محیط دانشگاه است.» او با بیان این‌که «دانشگاه در شرایط خاصی است» و « برخی عوامل و اقدامات امنیت دانشگاه را تهدید می‌کند» افزود: «بر اساس تصمیم هئیت رئیسه مقرر شد برای مدتی اعتراضات با مدیریت دانشکده‌ها و با هماهنگی آن‌ها برگزار شود.» پیش از این، دانشگاه شریف نیز برای تقویت حراست دانشگاه از شرکت‌های امنیتی خصوصی که زیر نظر نیروی انتظامی جمهوری اسلامی کار می‌کنند کمک گرفت.

قبرستان جدید تهران به نام «بهشت رضا» در شرق تهران خواهد بود، «باید برای دفن مردگان زلزله آماده باشیم»

روزنامه اعتماد از قول محمدجواد تاجیک، مدیرعامل بهشت زهرای تهران نوشته است که شهرداری پایتخت همه اقدامات لازم برای تاسیس یک قبرستان جدید در تهران را انجام داده است و به زودی از آن رونمایی می‌کند. براساس گزارش روزنامه اعتماد و سخنان تاجیک، موضوع تاسیس چند قبرستان در نقاط مختلف شهر تهران و تمرکززدایی از گورستان‌ پایتخت هم یک گزینه در دست اقدام است. تاجیک گفته است که قبرستان جدید تهران به نام «بهشت رضا» در شرق تهران واقع شده است و شهرداری زمین‌های این گورستان را خریده و کارهای مربوط به دسترسی به آن هم انجام شده است. مدیرعامل بهشت‌زهرای تهران همچنین گفت که آن‌ها باید خود را برای حوادث طبیعی مانند زلزله آماده کنند و گورستان‌های جدید باید بتوانند در صورت وقوع زلزله پذیرای جمعیت زیادی از مردگان این رویداد احتمالی باشند: «بر اساس پروتکل‌های جهانی ستادهای بحران، جانمایی گورستان‌ها باید به گونه‌ای باشد که در مواقع بروز زلزله یا هر حادثه طبیعی دیگری، این آرامستان‌ها هم ظرفیت و گنجایش پذیرش خیل عظیمی از فوت‌شدگان را داشته و هم دسترسی به آن‌ها آسان باشد. اما بهشت زهرا نه تنها به هیچ عنوان نمی‌تواند پذیرای جمع کثیری از شهروندان فوت شده در حوادث طبیعی باشد که دسترسی به آن در مواقع بحرانی نیز چندان آسان نیست. در واقع ستاد بحران معتقد است با استناد به استانداردهای جهانی صلاح نیست که دوباره آرامستانی با وسعت و جانمایی بهشت زهرا احداث شود. برای همین جانمایی گورستان‌های جدید تهران با هماهنگی ستاد بحران انجام شده است.»

روایت‌های دروغ رئیس کمیته حقوق بشر مجلس از جنبش سراسری مردم ایران در سفرش به نیویورک: مقامات کشورها از توضیحات ما تعجب و تشکر می‌کردند

زهره الهیان، رئیس کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی که ۲۰ آبان‌ماه به‌همراه کاظم غریب‌آبادی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه برای شرکت در نشست‌های کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده بود، در گفت‌وگو با «خانه ملت»، وب‌سایت رسمی مجلس، توضیحاتی درباره این سفر ارائه داد که از یک سو دروغ‌پردازی‌های مسئولان حکومت اسلامی درباره جنبش سراسری مردم در مجامع بین‌المللی را آشکار می‌کند و از سوی دیگر مواضع کسانی را نشان می‌دهد که خود را مسئول حقوق بشری در این نظام می‌نامند اما حاضر به همکاری با نهادهای حقوق بشری سازمان ملل نیستند. زهره الهیان در این گفت‌وگو بدون ارائه کوچکترین سند و مدرکی درباره جنبش سراسری گفته است: «در این نشست‌ها توضیح داده شد که طرح کلان برای تجزیه ایران و در نهایت براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در دستور کار آمریکا و برخی کشورهای غربی بوده است و به دیگر کشورها گفتیم که در کردستان عراق نشستی با حضور سرویس‌های جاسوسی تعدادی از کشورها برگزار شده است که در آن‌جا نماینده آمریکا از طرح کلانی صحبت کرده که بخش رسانه یکی از قطعات این پازل است و این نشان از وجود طرح کلانی علیه جمهوری اسلامی ایران دارد.» او می‌افزاید: «گروهک‌های دموکرات، کومله و گروه‌های تروریستی برنامه‌ریزی داشتند و حتی طرحی برای حمله به کردستان ایران و جدا کردن کردستان از ایران داشتند.» این سخنان الهیان همان طرح کلان حکومت برای نسبت دادن خیزش سراسری مردم به آمریکا، غرب و «تجزیه‌طلبان» است. هیچ نمودی از این داستان‌پردازی‌ها در اعتراضات مردمی دیده نمی‌شود و احزاب کردی نیز هرگونه دخالت «تجزیه‌طلبانه» را رد و محکوم کرده‌اند. الهیان می‌گوید در این سفر با اعضای سازمان کنفرانس اسلامی و نمایندگان کشورهای عضو جنبش عدم تعهد و کشورهایی که «با سیاست‌های غرب و آمریکا مخالف هستند»، نشست‌هایی داشته و وقتی توضیحاتی درباره رویدادهای کشور به آن‌ها داده، آن‌ها «تعجب می‌کردند و بعضاً برای ارائه این اطلاعات از ما تشکر می‌کردند». او همچنین در این سفر به‌دروغ از «دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران در حوزه زنان» سخن گفته و تکرار کرده است که همه «باز تعجب کردند». الهیان برای توجیه سانسور و محدودیت‌ها در فضای مجازی در ایران به نمایندگان این کشورها گفته است «دشمن» فضای واتس‌آپ، تلگرام و اینستاگرام را به خدمت گرفته بود. زهره الهیان نیز مانند دیگر مسئولان حکومتی قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی را کار غرب، آمریکا و اسرائیل دانست و گفت: «شورای حقوق بشر سازمان ملل به جایگاهی برای غرض‌ورزی‌های سیاسی تبدیل شده و ماهیت خود را به لحاظ حقوق بشری از دست داده است.» او با پیگیری وضعیت حقوق بشر در ایران مخالفت کرد و گفت: «موضع اصولی و محکم خود را حفظ خواهیم کرد به فرمایش رهبری و به کسی باج نخواهیم داد.»