ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دو ایرانی عضو گروه #طالبان در درگیری با نیروهای دولتی #افغانستان کشته شدند

ارتش افغانستان از کشته شدن دو عضو ایرانی گروه #طالبان به همراه ۲۷ نفر دیگر از اعضای این گروه در ولایت فاریاب این کشور خبر داد. فرماندهی نظامی سپاه ۲۰۹ شاهین افغانستان در بیانیه‌ای گفته است که این عملیات زمینی و هوایی در شهرهای شیرین‌تگاب و خواجه سبزپوش ولایت فاریاب در شمال این کشور انجام شده و نام‌های مستعار دو تبعه ایرانی ملا احمد و ملا جُندُالله است. چهار نفر از نیروهای ارتش افغانستان نیز در این عملیات زخمی شدند. هنوز مقامات ایران در این باره اظهار نظر رسمی نکرده‌اند.

#نازنین_زاغری و #نرگس_محمدی اعتصاب غذا می‌کنند

#نازنین_زاغری و #نرگس_محمدی دو زندانی سیاسی با انتشار نامه‌ای اعلام کردند که به مدت سه روز اعتصاب غذا می‌کنند. آن‌ها گفته‌اند که این اعتصاب در اعتراض به چگونگی نحوه رسیدگی به وضعیت درمانی‌شان انجام می‌شود و اگر به خواسته‌های‌ آن‌ها رسیدگی نشود دست به اعتراضات بعدی خواهند زد. نازنین زاغری و نرگس محمدی در نامه خود نوشته‌اند: «برخورداری از حق دسترسی به پزشک معالج و دارو و درمان از جمله حقوق مندرج و بدیهی در اعلامیه‌ها و آیین نامه‌های بین المللی و داخلی است که متأسفانه مدت‌هاست علی‌رغم درخواست‌های مکرر و مراجعات ما به مسئولان مربوطه، از آن محروم شده‌ایم.» آن‌ها می‌گویند آخرین بار چند ماه پیش به بهداری زندان اوین رفته‌اند و پزشک معالج خواهان مراجعه اورژانسی آن‌ها به مراکز تحت درمان‌شان شده‌اند اما مسئولان مانع از آن شده‌اند. این دو زندانی سیاسی افزوده‌اند که پی‌گیری‌های مستمر آن‌ها و وکلای‌شان به سرانجامی نرسیده و «این امر به شدت مورد اعتراض، نگرانی و تردیدهای جدی» آن‌هاست. اعتصاب نازنین زاغری و نرگس محمدی از آغاز ۲۴ دی تا پایان ۲۶ دی‌ انجام خواهد شد. زاغری و محمدی گفته‌اند پیامدهای اعتراضات بعدی متوجه مسئولان جمهوری اسلامی است. نازنین زاغری، مدیر پروژه در بنیاد خیریه تامسون رویترز، در آوریل سال ۲۰۱۶ پس از سفر به ایران و هنگام خروج از کشور، همراه دختر خردسالش در فرودگاه «خمینی» بازداشت و روانه زندانی در کرمان شد و سپس از آنجا به زندان اوین منتقل شد. اتهام او «تلاش برای توطئه و براندازی نظام» عنوان شده و دادگاه او را به پنج سال زندان محکوم کرده است. نرگس محمدی از تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۹۴ و دو ماه پس از ملاقات با کاترین اشتون، مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سفارت اتریش در تهران و گفت‌و‌گو درباره وضعیت حقوق بشر در ایران بازداشت و به جرم عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر، اجتماع، تبانی و اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام به ۱۶ سال زندان محکوم شد که مطابق قانون جدید مجازات اسلامی، ۱۰ سال از این حکم قابل اجراست.

رئیس #محیط_زیست #تهران: منشأ بوی نامطبوع در مناطق مرکزی پایتخت مشخص نیست

کاربران شبکه‌های اجتماعی چهارشنبه ۱۲ دی از انتشار بوی نامطبوع در برخی مناطق #تهران خبر دادند. کیومرث کلانتری، رئیس اداره کل سازمان حفاظت #محیط_زیست استان تهران در واکنش به این خبر به خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: «هنوز منشاء بو مشخص نیست و تیم‌های آتش‌نشانی و محیط زیست در تلاش هستند تا منشاء آن را پیدا کنند.» او از مردم خواست در صورت مشاهده مورد مشکوک به محیط زیست یا آتش‌نشانی خبر بدهند. پایگاه اطلاع رسانی سامانه مدیریت شهری ۱۳۷ تهران نیز گفته است که از بعدازظهر امروز، شهروندان زیادی با این سامانه تماس گرفته‌اند و از بوی بد منتشرشده در شهر شکایت کرده‌اند. هنوز جزئیات دقیق‌تری از این خبر در دست نیست.

حراست #دانشگاه_تهران از ورود #شفیعی_‌کدکنی به دانشگاه جلوگیری کرد

محمدرضا شفیعی کدکنی، استاد دانشکده ادبیات دانشگاه تهران و از شاعران نامدار ایران سه‌شنبه ۱۱ دی به دلیل نداشتن «کارت پرسنلی» اجازه ورود به دانشگاه را نیافت و کلاس او به‌دلیل عدم حضورش تشکیل نشد. حراست و انتظامات دانشگاه مانع از ورود او به دانشگاه شد. بسیاری از دانشجویان معتقد بودند که این اتفاق به علت بروز حوادث روز قبل از آن در مقابل دانشگاه تهران بود که مقرر شده بود در این روز هیچ‌کس بدون کارت پرسنلی یا کارت دانشجویی وارد دانشگاه نشود. دوشنبه ۱۰ دی در اعتراض به سانحه مرگ‌بار واژگونی اتوبوس دانشجویان در دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات تهران که منجر به مرگ ۱۰ نفر شد تجمع اعتراضی در مقابل دانشگاه تهران برگزار شد و نیروی انتظامی چند نفر را بازداشت کرد. گفته می‌شود که پادرمیانی مدیر گروه ادبیات فارسی و نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه برای ورود شفیعی کدکنی نیز بی‌نتیجه ماند. حراست و انتظامات دانشگاه در این‌باره پاسخی نداده و مسئولان دانشگاه تهران نیز به این دلیل که این مسئله از جانب آن‌ها اتفاق نیفتاده واکنشی نشان نداده‌اند. محمدرضا شفیعی کدکنی ۷۹ سال سن دارد و از چهره‌‌های‌ سرشناس‌ ادبیات ایران است‌. کدکنی در عرصه تألیف، تصحیح، ترجمه، نقد و تحقیق نیز آثار مطرحی دارد. کتاب‌های «صور خیال در شعر فارسی»، «موسیقی شعر»، «اسرار التوحید» و ده‌ها کتاب و مقاله دیگر او در زمره آثار مرجع به شمار می‌روند.

#محمود_واعظی می‌گوید #روحانی نمی‌خواهد #وزیر_بهداشت استعفا دهد و در حال رایزنی است

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری ایران در پایان نشست هیئت دولت گفت حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت استعفایش را تقدیم‌ حسن روحانی، رئیس‌جمهوری کرده ولی از آن‌جایی که روحانی او را مدیر لایقی می‌دانند، تاکنون مقاومت کرده و استعفای او را نپذیرفته است تا با رایزنی، مشکل حل شود. واعظی گفت آنچه رخ داده اختلاف‌نظری است که قاضی‌زاده هاشمی نسبت به بودجه داشت. او افزود: «به دلیل جنگ اقتصادی، سازمان برنامه و بودجه از نظر بستن بودجه با محدودیت‌هایی روبه‌رو است و امیدواریم با گفت‌وگوهایی که انجام می‌شود این مسئله تا امروز حل شود.» یک روز پس از علنی شدن استعفای وزیر بهداشت، علی‌اکبر حقدوست، معاون برنامه‌ریزی راهبردی و هماهنگی او، دوشنبه ۱۰ دی‌ماه تأیید کرد که حسن قاضی‌زاده هاشمی استعفاء کرده است. او دلیل استعفای وزیر را «اختلاف نظر بر سر بودجه» و «تخصیص منابع به بیمه سلامت» عنوان کرد. به گفته حقدوست، دولت در لایحه بودجه تنها ۱۲ هزار میلیارد تومان به سازمان بیمه سلامت اختصاص داده، در حالی که این سازمان به ۱۶ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. حقدوست یکی دیگر از دلایل استعفای وزیر بهداشت را «عدم تأمین منابع برای پرداخت بازنشستگان دانشگاه علوم پزشکی» عنوان کرد.

جشن شصتمین سالگرد انقلاب در #کوبا برگزار شد

در جشن شصتمین سالگرد انقلاب کوبا، حزب کمونیست این کشور از حمایت شهروندان کوبایی از انقلاب تقدیر کرد. در این مراسم که در سانتیاگو کوبا برگزار می‌شد، رائول کاسترو رهبر حزب کمونیست گفت با رضایت می‌توان دید که چگونه نسل‌های جدید سوسیالیسم را ساخته‌اند. او افزود این تنها راه به سوی استقلال است. رائول کاسترو همچنین دولت آمریکا را مورد انتقاد قرار داد و گفت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا سعی می‌کند کوبا را تهدیدی برای منطقه وانمود کند و به این ترتیب به‌دنبال مقابله جدیدی است. کاسترو از رهبری ایالات متحده خواست که به دنبال یک رابطه متقابل مفید باشد. باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا سیاست نزدیکی به کوبا را در پیش گرفته بود. در دوران ریاست جمهوری او، پس از ۵۰ سال روابط دیپلماتیک دو کشور از سر گرفته شد. با روی کار آمدن ترامپ روابط دو کشور بار دیگر تیره شد.

۸۵ هزار هکتار #جنگل #کهگیلویه_و_بویراحمد در خطر نابودی است

غلامحسین حکمتیان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد که بر اساس آماربرداری‌های جدید ۸۵ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط این استان دچار بیماری خشکیدگی و سوسک چوبخوار شده و در آستانه نابودی قرار دارند. این بیماری به‌طور گسترده و پراکنده در بسیاری از مناطق جنگلی این استان شیوع پیدا کرده است. به‌گفته حکمتیان بیشترین آمار مربوط به بیماری خشکیدگی درختان بلوط، مربوط به شهرستان‌های بویراحمد و دنا، باشت و بخش سرفاریاب در شهرستان چرام است. او همچنین از خطر بیابان شدن بیش از ۴۰ هزار هکتار از عرصه‌های جنگلی در سطح استان خبر داد و گفت: «وزش بادهای شدید، پوشش گیاهی فقیر و ناچیز، کاهش بارندگی، شور شدن خاک و اختلاف‌های شدید دمای شب و روز از عوامل مهم در ایجاد خطر بیابانی شدن عرصه‌های طبیعی است.» کهگیلویه وبویراحمد بیش از یک میلیون و ۷۲۲ هزار هکتار عرصه جنگلی و مرتعی دارد که ۸۷۰ هزار هکتار از این میزان جنگل‌های بلوط است.

وزیر ارتباطات: برای مردم روشن کنند که با #فیلترینگ_اینستاگرام چه اتفاقی در حاکمیت می‌افتد

سرپرست معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور اعلام کرد که حکم قضایی برای فیلترینگ اینستاگرام صادر شده و نظر اکثر اعضای شورای عالی فضای مجازی نیز این است که اینستاگرام می‌بایست فیلتر شود. محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در واکنش به اظهارات معاون دادستان کل کشور درباره صدور حکم قضایی برای ‏فیلترینگ اینستاگرام گفت: «فرض کنیم اینستاگرام فیلتر شد. بعدش قرار است چه اتفاقی بیفتد؟ این را بیایند برای مردم روشن کنند و شفاف بگویند و دوقطبی ‏فیلتر و مخالفت با فیلتر درست نکنند. با فیلترینگ اینستاگرام در حاکمیت ما چه اتفاقی ‏رخ می‌دهد؟ در کاهش جرائم چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ اینکه ما تفنگ را روی سر کسی بگیریم و شلیک کنیم، طرف می‌میرد، این یک واقعیت است اما اینکه در ‏این واقعیت چه رخ می‌دهد، باید بررسی شود.»‏

#موگرینی: تلاش برای ایجاد #سازوکار_مالی_ویژه #ایران درسال ۲۰۱۹ ادامه می‌یابد

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یادداشتی با عنوان «۱۲ موضوعی که با خود به سال ۲۰۱۹ می‌بریم» در وبلاگ رسمی‌اش، اعلام کرد که تلاش اتحادیه اروپا برای حفظ برجام در سال ۲۰۱۹ نیز همچنان ادامه می‌یابد. موگرینی در این یادداشت یادآوری کرده که با گذشت دو سال و نیم از امضای توافق هسته‌ای با ایران، این توافق همچنان کار می‌کند و ماهیت صرفاً غیرنظامی برنامه هسته‌ای ایران را تضمین کرده است. موگرینی همچنین تاکید کرد که تلاش برای ایجاد مکانیسم تبادلات مالی که در ایران با عنوان سازوکار مالی ویژه اروپا شناخته می‌شود، در سال ۲۰۱۹ نیز ادامه خواهد داشت. پیش از این وزارت خارجه ایران از تعلل اتحادیه اروپا در ایجاد ساز و کار مالی ویژه گلایه کرده بود.

گروهی از #بازنشستگان کشوری و لشگری مقابل #مجلس تجمع کردند: از فقر نمی‌نالیم، از فرق می‌نالیم

صبح چهارشنبه ۱۲ دی شماری از بازنشستگان کشوری و لشگری و تأمین اجتماعی در اعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. آن‌ها شعار می‌دادند: ظلم و ستم کافیه/ سفره ما خالیه. تجمع‌کنندگان بر لزوم همسان‌سازی حقوقشان تاکید داشتند و از وضعیت بودجه سال ۹۸ و اعتبارات اختصاص داده شده برای پرداخت حقوق بازنشستگان ابراز نگرانی کردند. اعتراض به تبعیض نیز در شعارهای معترضان نمود داشت. بازنشستگان پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: ما از فقر نمی‌نالیم/ از فرق می‌نالیم.

#بانک مرکزی صفر #پنجاه_هزارتومنی‌های جدید را کمرنگ کرد

سه‌شنبه ۱۱ دی در مراسمی با حضور رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد از اسکناس‌های جدید ۵۰ هزار تومانی رونمایی شد. بانک مرکزی در طراحی این اسکناس‌ها چهار صفر از واحد پول ایران را کمرنگ کرده و به این ترتیب عملاً به طور غیررسمی ریال را به تومان تغییر داده است. پیش از این ولی‌الله سیف، رئیس وقت بانک مرکزی ایران گفته بود قرار نیست واحد پول ایران با حذف صفرها به تومان تغییر کند، بلکه هدف این است که واحد شمارش پول، همانطور که در جامعه رایج است تومان بشود.

با آغاز سال ۲۰۱۹ ترکیب اعضای غیردائم #شورای_امنیت #سازمان_ملل تغییر کرد

با آغاز سال ۲۰۱۹ ترکیب اعضای غیردائم شورای امنیت سازمان ملل تغییر کرد: اندونزی، آفریقای جنوبی، آلمان، جمهوری دومینیکن و بلژیک به مدت دو سال کرسی غیردائم شورای امنیت سازمان ملل را در اختیار گرفتند. آلمان و بلژیک تاکنون ۵ بار، اندونزی ۳ بار و آفریقای جنوبی دو بار عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل بوده‌اند. جمهوری دومنیکن برای اولین بار به این کرسی رسیده است. اعضای شورای امنیت سازمان ملل شامل ۵ کشور عضو دائم و دارنده حق وتو (آمریکا، روسیه، فرانسه، انگلیس و چین) و ۱۰ عضو غیردائم است که مدت عضویت اعضای کشورهای غیردائم دو سال است. مجمع عمومی سازمان ملل هر سال طی رأی‌گیری از بین داوطلبان عضویت در شورای امنیت، پنج عضو جدید این شورا را انتخاب و جایگزین اعضای قدیمی‌تر می‌کند.