ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس سازمان حفاظت #محیط_زیست: میزان مرگ کودکان زیر یک سال بر اثر #آلودگی_هوا در ایران ۶ برابر ترکیه است

عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران گفت: «میزان مرگ و میر کودکان زیر یک سال بر اثر آلودگی هوا در ایران ۶ برابر کشور ترکیه است و متأسفانه آن‌چه خریدار ندارد نگاه بلند مدت در خصوص حفظ منابع و توسعه پایدار است». به‌گفته کلانتری ۸۳ درصد آلایندگی کشور دستاورد صنعت خودرویی است که بیش از ۶۱ درصد ذرات آلاینده کمتر از ۲,۵ میکرون را که به‌طور مستقیم وارد سلول‌های خونی انسان می‌شود را شامل می‌شوند. کلانتری افزود هم‌اکنون در شرایطی که ۷۳ درصد اتوبوس‌ها، ۶۰ درصد کامیون‌ها، ۸۷ درصد مینی‌بوس‌ها و ۸۱ درصد موتورسیکلت‌های کشور اسقاطی هستند و هر موتورسیکلت به اندازه هشت خودرو سمند آلودگی تولید می‌کند نباید انتظار داشت هوا پاک باشد. او ایران را «تنها کشوری» دانست که حفظ حقوق نسل‌های بعد برایش مهم نیست و هیچ یک از بخش‌های قانون‌گذاری، نظارتی، سرمایه‌گذاری و علمی، چشم‌انداز محیط زیستی را در بلند مدت ندارند. عیسی کلانتری سهم بودجه سازمان حفاظت محیط زیست در ایران را تنها دو هزارم بودجه کل عنوان کرد. در روزهای اخیر تهران و چند شهر دیگر در ایران به‌مدت چند روز هوای آلوده داشتند. این وضعیت موجب شد که در تهران مدارس ۱۲ روز تعطیل شدند.

اعتصاب‌های اخیر #فرانسه به‌عنوان طولانی‌ترین #اعتصاب در این کشور رکورد زد

اعتصاب‌های اخیر در فرانسه در اعتراض به وضعیت بازنشستگی دراین کشور وارد بیست و نهمین روز خود شد و بدین ترتیب به طولانی‌ترین اعتصاب در ۵۰ سال گذشته، یعنی از ماه مه ۱۹۶۸ تاکنون تبدیل شد. اعتراض فرانسوی‌‌ها به طرح امانوئل مکرون، رئیس جمهوری این کشور برای یکپارچه کردن نظام بازنشستگی است. در حال حاضر در فرانسه ۴۲ نظام بازنشستگی وجود دارد و شرایط بازنشستگی، حتی برای کارمندان مشاغل دولتی هم یکسان نیست. شاغلان در برخی مشاغل می‌توانند زودتر از سایرین بازنشسته ‌شوند و از حقوق و مزایای به مراتب بالاتری نیز برخوردارند. به‌عنوان مثال کارمندان بخش حمل و نقل می‌توانند از اواسط ۵۰ سالگی بازنشسته شوند. حمل و نقل عمومی به‌ویژه راه‌آهن فرانسه به دلیل این اعتصاب فلج شده است. اتحادیه‌های کارگری این کشور می‌گویند طرح مکرون بسیاری از مزایای کنونی بازنشستگی را در مورد شماری از مشاغل حذف می‌کند و کارکنان را مجبور خواهد کرد که یا سال‌های بیشتری کار کنند یا در دوران بازنشستگی حقوق کمتری دریافت کنند. سن رسمی بازنشستگی در یک دهه گذشته در فرانسه از ۶۰ به ۶۲ سال تغییر کرد اما همچنان نسبت به برخی از کشورهای صنعتی پایین‌ترین سن بازنشستگی است. در بریتانیا سن بازنشستگی ۶۶ سال و در آلمان ۶۷ سال است. نشست آتی اتحادیه‌های کارگری و دولت فرانسه قرار است ۷ ژانویه برگزار شود. در ماه مه ۱۹۶۸ که طولانی‌ترین اعتصاب در فرانسه رقم خورد این کشور با ناآرامی‌های گسترده‌ای روبه‌رو شد.

کلمه: طبق آماری که در بولتن‌های محرمانه به تفکیک استان‌ها منتشر شده است، دست‌کم ۶۳۱ نفر در اعتراض‌های آبان در سراسر ایران کشته شده‌اند

سایت کلمه نزدیک به میرحسین موسوی پنجشنبه ۱۲ دی نوشت طبق آماری که در بولتن‌های محرمانه به تفکیک استان‌ها منتشر شده است، دست‌کم ۶۳۱ نفر در اعتراض‌های آبان در سراسر ایران کشته شده‌اند. روز گذشته (چهارشنبه ۱۱ دی) علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در سخنانی در جمع پرستاران گفته بود: «مردم مطالباتی داشتند اما افرادی که دشمن برای سوءاستفاده از این مطالبات آماده کرده بود، فوراً وارد شدند و شروع به تخریب کردند.» مصطفی کواکبیان، نماینده اصلاح‌طلب تهران در مجلس شورای اسلامی، پنج‌شنبه ۱۲ دی در هجدهمین کنگره حزب مردم‌سالاری درباره آمار کشته‌شدگان حوادث آبان ماه گفت: «در کمیسیون امنیت ملی به ما گفتند تعداد ۱۷۰ نفر است، ۱۷ نفر هم زیاد است.» همزمان بیش از صد نفر از استادان و دانشجویان اصول‌گرا در نامه‌ای سرگشاده به خامنه‌ای نسبت به «اضمحلال نظام در نتیجه روند فعلی حکمرانی» هشدار داده‌اند. آن‌ها در بخشی از این نامه نوشته‌اند: «حداقل مسئولیت‌پذیری یک نظام سیاسی در قبال مردم این است که پاسخگوی ابهامات پیرامون خون‌های ریخته‌شده باشد.»

چهار #کارگر در آتش‌سوزی یک فروشگاه مواد شوینده در #میدان_تجریش تهران مصدوم شدند

آتش‌سوزی در یک فروشگاه مواد شوینده در میدان تجریش تهران منجر به صدمه دیدن چهار #کارگر شد. رضا امیر یگانه، یک مقام سازمان آتش‌نشانی تهران در این باره گفت که آتش‌سوزی شامگاه چهارشنبه ۱۱ دی در فروشگاهی در طبقه سوم یک پاساژ شش طبقه در منطقه تجریش روی داده و چهار تن از کارگران مغازه‌های همجوار دچار دودگرفتگی شده‌اند. او درباره علت آتش‌سوزی و وضعیت جسمی کارگران مصدوم توضیحی نداد اما گفت چهار کارگر به بیمارستان منتقل شده‌اند. روزانه در ایران ده‌ها کارگر به دلیل رعایت‌نشدن شرایط ایمنی کار در اثر حوادث کاری مصدوم می‌شوند و تعدادی نیز جان خود را از دست می‌دهند.

یک کارشناس بانکی: نرخ فروش دلار در لایحه بودجه قطعاً باید بیش از ۸۵۰۰ تومان باشد نه ۴۲۰۰ تومان

سید کمال سیدعلی، کارشناس مسائل بانکی پنجشنبه ۱۲ دی در مصاحبه با اعتماد درباره رقم تعیین شده برای نرخ دلار در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ گفت: «رقمی که برای فروش ارز تعیین شده میانگینی از قیمت فروش دلار ۴۲۰۰ تومانی، دلار نیمایی و بازار آزاد است، اما شاید سال آینده وضعیت به گونه‌ای رقم بخورد که دولت تمام ارز خود را با قیمت ۱۲ هزار تومان بفروشد.» این کارشناس بانکی در ادامه این مصاحبه با تأکید بر این موضوع که نرخ فروش ارز در لایحه بودجه قطعاً باید بیش از ۸۵۰۰ تومان باشد، گفت:«دولت باید اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی را از بسیاری اقلام حذف کند و فقط برای دو تا سه قلم کالا آن را در نظر بگیرد، زیرا این موضوع ایجاد رانت می‌کند.» حسن روحانی شامگاه چهارشنبه ۱۱ دی در سخنانی در شورای استان اردبیل اعلام کرد که ایران ۶۰ میلیارد دلار از درأآمد نفتی خود را از دست داده است. رئیس جمهوری اسلامی گفت سال آینده به کالاهای اساسی چهار میلیارد دلار کمتر ارز دولتی تعلق می‌گیرد.

طرح ورود دانش آموزان با «وضو» به جلسه امتحان در یک مدرسه شهرستان جم اجرا شد

شورای اسلامی مدرسه نظامی واقع در روستای قائدی شهرستان جم (استان بوشهر) بر این عقیده است که حضور دانش‌آموزان با وضو در جلسه امتحان و برگزاری امتحان در نمازخانه یا امام‌زاده «باعث افزایش آرامش و تمرکز» دانش آموزان می‌شود. از همین رو اجرای این طرح را به طور آزمایشی از روز چهارشنبه ۱۱ دی در آزمون نوبت اول مدرسه عملی کرده است. خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران، روز پنجشنبه ۱۲ دی به نقل از عباس کمالی معاون پرورشی مدرسه نظامی روستای قائدی شهرستان جم نوشت: «طبق تحقیقات، وضو باعث افزایش آرامش می‌شود و ما این طرح را ادامه می‌دهیم و دانش آموزان نیز استقبال خوبی کرده‌اند.» به گفته‌ی او از روز گذشته این طرح با حضور دانش‌آموزان پایه هفتم در امام زاده بی‌بی‌بانو آغاز شده است. او در توضیح ضرورت اجرای این طرح گفت برخی دانش‌آموزان برای رسیدن به تمرکز قرص مصرف می‌کنند و در صورتی که «فرهنگ‌سازی» شود و آن‌ها با وضو به آرامش برسند دیگر نیازی به استفاده از قرص نیست. معاون پرورشی مدرسه نظامی روستای قائدی در ادامه مدعی شده است که دانش‌آموزان پس از اجرای آزمون از نتیجه آن رضایت داشته‌اند و ۸۷ درصد آنان گفته‌اند پس از گرفتن وضو به «آرامش» رسیده‌اند.

سخنگوی #شورای_نگهبان: تلاش می‌کنیم تا ۲۱ دی نظر خود را درباره کاندیداها اعلام کنیم

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان پنج‌شنبه ۱۲ دی در یک گفت‌وگوی رادیویی گفت: «در این دور از انتخابات مجلس شورای اسلامی، بیش از ۱۶ هزار ثبت‌نام کننده داشته‌ایم، اما تلاش می‌کنیم تا ۲۱ دی ماه که موعد قانونی است، نظرات خود را درباره کاندیداها اعلام کنیم». کدخدایی افزود زمان لازم است تا مدارک و مستندات لازم برای احراز هویت نامزدهای انتخابات مجلس جمع‌آوری شود و هیئت‌های استانی باید ارزیابی‌های خود را نسبت به هیئت‌های اجرایی و شکایت‌ها نسبت به آراء این هیئت را بررسی و با کسب نظر از هیئت مرکزی، اعلام‌نظر کنند. او از مردم خواست «کسانی را انتخاب کنند که مسائل و حواشی خاصی نداشته باشند». عبدالرضا رحمانی فضلی،‌ وزیر کشور جمهوری اسلامی چهارشنبه ۱۱ دی اعلام کرد که در نخستین دور رد صلاحیت‌ها که در هیئت‌های اجرایی وابسته به وزارت کشور انجام می‌شود، بیش از ۸ درصد داوطلبان رد صلاحیت شده‌اند. هنوز شورای نگهبان نظارت استصوابی را اعمال نکرده است. رحمانی فضلی، ۲۶ آذر نیز اعلام کرده بود که در مجموع ۱۶۰۳۳ نفر برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت نام کردند. احمد جنتی، رئیس شورای نگهبان نیز پیش از این از اعضای هیئت‌های اجرایی در سراسر کشور خواسته بود که در بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس از نظر فساد اقتصادی و فساد اخلاقی و ضدیت با حاکمیت «مسامحه‌ای» نشود. انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در دو دور به تاریخ‌های ۲ اسفند ۱۳۹۸ و اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۲۰۸ حوزه انتخاباتی برگزار خواهد شد.

#اردوغان: ۲۵۰ هزار #پناهجو به سوی ترکیه می‌آیند

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که حملات نیروهای دولتی سوریه و حامیانش در منطقه کاهش تنش ادلب موجب شده است که ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار پناهجوی به سوی مرزهای ترکیه گسیل شوند. اردوغان گفت: «با برخی تدابیر تلاش می‌کنیم مانع ورود آن‌ها به ترکیه شویم، اما این کار آسانی نیست، چون با انسان‌ها مواجه هستید». اردوغان با بیان این‌که ترکیه در ۸۱ استان خود از پنج میلیون پناهجو، از جمله چهار میلیون سوری میزبانی می‌کند، بار دیگر کشورهای اروپایی را در این زمینه تهدید کرد و گفت: «شهرهای اروپایی که گفته می‌شد نماد قانونمندی، آزادی و نظم هستند، ناگهان به زندان باز تبدیل شدند. به اندازه ارزشی که برای شهروندان و پناهجویان قائل می‌شوید، امنیت خواهید داشت. غرب روزهای خوب را سپری می‌کند و مصائب بزرگتری در انتظارش است. تمامی کارتل‌های مواد مخدر که تهدید امنیتی به شمار می‌روند، با گروه‌های تروریستی در منطقه ما همکاری می‌کنند».

#نوید_زنگنه کشتی‌گیر تیم ملی ایران که در #اعتراضات_آبان زخمی و دستگیر شده بود به کانادا مهاجرت کرد

نوید زنگنه کشتی‌گیر ۲۳ ساله تیم ملی کشتی آزاد ایران در وزن ۷۴ کیلوگرم و دارنده مدال برنز جهان در سال ۲۰۱۸ و نقره امیدهای آسیا در سال ۲۰۱۹، به کانادا مهاجرت کرد و از این پس برای این کشور روی تشک خواهد رفت. خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) نوشته است که زنگنه ۲۰ روز پیش راهی کانادا شد و قرار است حدود یک ماه تا ۴۰ روز دیگر برای نخستین بار با دوبنده کانادا در یک تورنمنت به روی تشک برود. او از سال ۲۰۲۲ نیز رسماً برای کانادا در رویدادهای بین‌المللی کشتی می‌گیرد. نوید زنگنه در جریان اعتراضات آبان‌ماه ایران در محله خلیج فارس تهران در درگیری با مأموران امنیتی با تفنگ ساچمه‌ای مجروح شد و پس از انتقال به بیمارستان بازداشت و به زندان فشافویه منتقل شد. خبر آزادی او پنجم آذرماه منتشر شد. پس از آزادی، مسئولان باشگاه اترک خراسان رضوی که نوید زنگنه با آن قرارداد داشت از حضور او در جام باشگاه‌های جهان جلوگیری کرده و قراردادش را فسخ کردند. در ماه‌های اخیر ورزشکاران زیادی از ایران به کشورهای دیگر مهاجرت کرده‌اند. علیرضا فیروزجا، استاد بزرگ شطرنج ایران، سعید ملایی، قهرمان جودوی جهان، صباح شریعتی، کشتی‌گیر فرنگی‌کار دارای مدال برنز المپیک ریو، میلاد بیگی، تکواندوکار دارای دو مدال طلای جهان و یک مدال برنز المپیک و محمد باقری‌معتمد، تکواندوکار قهرمان تکواندو جهان و آسیا و نایب قهرمان المپیک از جمله این ورزشکاران هستند. سیدرضا صالحی امیری روز پنج‌شنبه ۱۲ دی درباره مهاجرت و پناهنده شدن برخی از ورزشکاران، گفت: «در جامعه ورزش قهرمانی کشور ۵۳ فدراسیون و ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار ورزشکار فعالیت می‌کنند و اگر چند نفر مهاجرت کنند نباید این موضوع به دغدغه مردم تبدیل شود بلکه باید مدیران در این خصوص دغدغه داشته باشند». او افزود: «البته چند نفری که از ایران مهاجرت کرده‌اند، انگیزه‌ای زیادی برای بازگشت دارند چون ابتدا فکر می‌کردند خبری در راه است اما در آخر سر از مغولستان در آوردند».

بازداشت‌شدگان #پنجم_دی: بی‌خبری از وضعیت #جعفر_ابراهیمی، عضو #کانون_صنفی_معلمان تهران

جعفر ابراهیمی، معلم و عضو #کانون_صنفی_معلمان تهران که روز پنجم دی‌ماه در مراسم گرامیداشت #پویا_بختیاری در #بهشت_سکینه کرج دستگیر شد، همچنان در بازداشت به سر می‌برد. کانون صنفی معلمان چهارشنبه ۱۱ دی در این باره نوشت خانواده و همکاران #جعفر_ابراهیمی پس از گذشت شش روز هیچ اطلاعی از وضعیت او ندارند. نهاد بازداشت‌کننده ابراهیمی نیز مشخص نیست. پویا بختیاری ۲۷ ساله‌ شنبه، ۲۵ آبان، در جریان اعتراضات در مهرشهر کرج با شلیک گلوله کشته شد. مسئولان وزارت اطلاعات از منوچهر بختیاری، پدر پویا خواستند مراسم چهلم پسرش را به دلیل «فقدان امنیت لازم» در گورستان بی بی سکینه برگزار نکند. اما روز پنجشنبه پنجم دی مصادف با چهلمین روز قتل پویا بختیاری و تعدادی دیگر از معترضان در جریان اعتراضات سراسری آبان ۹۸، گروهی از مردم و فعالان اجتماعی در پاسخ به دعوت خانواده پویا بختیاری برای ادای احترام به جانباختگان در بهشت سکینه کرج بر سر مزار پویا بختیاری گرد آمدند. از صبح پنجشنبه ۵ دی همزمان با برگزاری مراسم چهلم پویا بختیاری، مأموران امنیتی گورستان بهشت سکینه کرج را محاصره کرده بودند و تلفن‌های همراه کسانی را که قصد داشتند وارد گورستان شوند، مصادره می‌کردند. در مراسم در بهشت سکینه ده‌ها نفر بازداشت و حداقل ۳۰ نفر در اثر ضرب و شتم مأموران مجروج شده‌اند.

موج سوم #ملخ_صحرایی وارد سیستان_و_بلوچستان شد، هجوم ملخ‌ها به مراتع شهرستان سرباز

غلامحسین تیموری، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان از ورود موج سوم ملخ صحرایی به این استان خبر داد و گفت از صبح روز چهارشنبه ۱۱ دی کار مبارزه با این آفت در سطح ۱۱۰ هکتار از شهرستان سرباز انجام شد. به‌گفته تیموری قبل از ظهر چهارشنبه یک دسته نسبتاً بزرگی از این آفت از کشور پاکستان و مرز پیشین شهرستان سرباز وارد سیستان و بلوچستان شد. مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی این استان گفت: «به دلیل اهمیت مبارزه با این آفت خطرناک همه بهره برداران بخش کشاورزی باید در صورت مشاهده هرگونه دستجات ملخ مراتب را به نزدیکترین مرکز جهاد کشاورزی اعلام کنند». غلام‌حیدر زورقی، رئیس جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان نیز از مبارزه با ملخ صحرایی در مراتع شهرستان سرباز در جنوب استان خبر داد. طبق بررسی‌های کارشناسی ۱۰۰هزار هکتار از مناطق جنوب، جنوب غربی و جنوب شرقی کشور در معرض حمله این آفات قرار می‌گیرند. بهمن سال گذشته حمله ملخ‌های صحرایی از سمت عربستان به مزارع در استان‌‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، بوشهر، فارس، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی و ایلام آغاز شد.

رئیس #بنیاد_مستضعفان: بنیاد هیچ ملکی در آمریکا ندارد، ساختمان نیویورک به #بنیاد_علوی (پهلوی) تعلق دارد اما پیگیری می‌کنیم

پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان درباره رفع ابهام از مالکیت بنیاد مستضعفان برای یک ساختمان در نیویورک گفت: «بنیاد مستضعفان هیچ ملکی در آمریکا ندارد. مالکیت این ساختمان در اختیار مؤسسه‌ای است که با بنیاد علوی تشابه اسمی دارد. زمان گذشته، رژیم شاه در آمریکا بنیادی را به نام علوی ثبت کرده که این بنیاد تمام آمریکایی است اما اموال و پول کشورمان به این بنیاد منتقل شده و با پول مردم این ساختمان خریداری شده است». به‌گفته او بنیاد مستضعفان تاکنون «یک ریال» هم از آن محل پول نگرفته‌ است. او گفت: «این ساختمان در نیویورک جزو املاک بنیاد مستضعفان نیست، ادعای مالکیت هم نداریم و پیگیر این موضوع هم نبودیم. بخش بین‌الملل وزارت امور خارجه در حال پیگیری این موضوع است و ایران درباره این ملک ادعا دارد چراکه رژیم شاه با پول و اموال مردم جمهوری اسلامی ایران این ساختمان را خریده است». دادگاه فدرال استیناف در منهتن نیویورک مردادماه گذشته (اوت ۲۰۱۹) حکم مصادره ساختمان بنیاد علوی در نیویورک را لغو کرد. وزارت دادگستری آمریکا در تلاش بود که با مصادره این ساختمان آن را به فروش بگذارد و بخشی از عواید فروش آن را در اختیار شاکیانی بگذارد که در پرونده‌های مربوط به قربانیان گروگان‌گیری‌های لبنان و بمب‌گذاری‌ پایگاه نیروی دریایی آمریکا در بیروت و نیز قربانیان انفجار برج‌های خُبر در عربستان سعودی از ایران غرامت می‌خواهند. به‌گفته پرویز فتاح بنیاد مستضعفان هیچ دخالتی در پیگیری‌های حقوقی این موضوع نداشته است. او گفت: «ظاهراً پیگیری‌های حقوقی خوبی از سوی وزارت امور خارجه در این زمینه در حال انجام است».

#حسین_سلامی، فرمانده کل #سپاه_پاسداران: ما کشور را به سمت جنگ نمی‌بریم اما از هیچ جنگی نمی‌ترسیم

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران پنجشنبه ۱۲ دی در طی سخنانی در استان خوزستان گفت: «ما کشور را به سمت جنگ نمی‌بریم اما از هیچ جنگی نمی‌ترسیم و به آمریکا می‌گوییم در مواجه با ملت ایران با ادبیات درست سخن بگویند ما به اندازه شکستن چندین باره آنها قدرتمندیم و نگران نیستیم.» حسین سلامی در سفرش به اسنان خوزستان روز گذشته ابتدا برای توزیع جهیزیه و بسته‌های کمک معیشتی وارد ماهشهر شد. بندر ماهشهر یکی از کانون‌های اعتراضات در آبان ۹۸ بود. سلامی از اعتراضات آبان به عنوان یک جنگ بزرگ جهانی یاد کرده بود.

#سفارت_آمریکا در #بغداد فعالیت کنسولی خود را به تعلیق درآورد، ایالات متحده ۷۵۰ سرباز را به خاورمیانه اعزام کرد

به گزارش خبرگزاری رویترز، مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد ایالات متحده در واکنش به تظاهرات و تحصن گروهی از شهروندان عراقی در مقابل سفارت آمریکا در بغداد ۷۵۰ سرباز از لشکر ۸۲ نیروهای هوابرد را بلافاصله به به خاورمیانه اعزام می‌کند. سفارت آمریکا در بغداد چهارشنبه یکم ژانویه/۱۱ دی همه فعالیت‌های کنسولی خود را تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآورد. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز گذشته گفت «حمله به سفارت آمریکا در عراق توسط تروریست‌ها سازماندهی شده‌ است.» برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، در مصاحبه‌ با شبکه خبری سی‌ان‌ان تجمع‌کنندگان و مهاجمان به ورودی سفارت آمریکا در بغداد را «تروریست» نامید. مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز همین معنا را در مصاحبه‌ با شبکه خبری فاکس بیان کرد.

در #شیراز اینترنت مختل و در بیشتر موارد اتصال قطع یا کند است

کندی و قطع ارتباط اینترنت ADSL که از چهارشنبه ۱۱ دی در شیراز اتفاق افتاد، در روز پنجشنبه ۱۲ دی نیز همچنان ادامه دارد. شبکه اینترنت در شیراز مختل و در بیشتر موارد اتصال قطع یا کند است. مشترکان در تماس با سامانه ۲۰۲۰ شرکت مخابرات ایران منطقه فارس، این پیام ضبط شده را می‌شنوند که در حال حاضر به علت نقص فنی امکان استفاده از سرویس ADSL وجود ندارد. در این پیام گفته می‌شود که کارشناسان مشغول رفع مشکل هستند. شیراز یکی از وسیع‌ترین کانون‌های اعتراضات آبان ۹۸ بود. در جریان این اعتراضات برای نخستین بار اتصال ایران به شبکه جهانی اینترنت قطع شد. یک بار هم در جریان چهلم جانباختگان اعتراضات، اینترنت تلفن‌های همراه در برخی نقاط ایران قطع شد.

زلزله‌ای به بزرگی ۵,۸ ریشتر #سنگان در استان خراسان رضوی را لرزاند. تیم‌های ارزیاب به منطقه اعزام شدند

ساعت ۷:۵۹ دقیقه صبح پنجشنبه ۱۲ دی زلزله‌ای به بزرگی ۵,۸ ریشتر در عرض جغرافیایی ۳۴,۳۰ و طول جغرافیایی ۶۰,۳۳ در عمق ۸ کیلومتری زمین سنگان در استان خراسان رضوی را لرزاند. مرکز این زلزله شهرستان سنگان در خواف گزارش شده است. فرماندار خواف اعلام کرد به دنبال وقوع زلزله در این شهرستان، تیم‌های ارزیاب به بخش سنگان و نقاطی که احتمال می‌رود دچار خسارت‌هایی شده باشند اعزام شدند. بعد از ظهر روز گذشته (چهارشنبه ۱۱ دی) زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۴,۱ ریشتر یاسوج را لرزاند.