ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

علی_خامنه‌ای در حیاط دفتر خود بر جنازه #مصباح_یزدی نماز خواند و مرگ او را «خسارت» نامید#

به گزارش رسانه‌های ایران علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی سحرگاه شنبه ۱۳ دی در اقدامی کم‌سابقه در حیاط دفتر خود بر جنازه محمدتقی مصباح یزدی نماز خواند و به گفته خبرگزاری‌ها با او «وداع کرد». محمدتقی مصباح یزدی، مجتهد، عضو مجلس خبرگان رهبری، و مهمترین مدافع ولایت مطلقه فقیه روز جمعه در ۸۵ سالگی درگذشت. علی خامنه‌ای روز شنبه در یک پیام تسلیت، خود را «سوگوار این برادر قدیمی و عزیز» و مرگ مصباح یزدی را «خسارتی برای حوزه‌ علمیه و حوزه‌ی معارف اسلامی» خواند. خامنه‌ای همچنین در این پیام از مصباح یزدی به‌عنوان متفکر و مدیری که «دارای زبان گویایی در اظهار حق و پای با استقامتی در صراط مستقیم» بود،‌ یاد کرد. جسد محمدتقی مصباح یزدی به قم منتقل شده است و قرار است او روز دوشنبه به‌رغم محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا و آلودگی هوا تشییع شود.

قزاقستان مجازات #اعدام را که پیش‌تر در این کشور به حال تعلیق درآمده بود، به صورت کامل لغو کرد

قزاقستان مجازات اعدام را لغو کرد. وبسایت قاسم جمرات توقایف، رئیس جمهوری قزاقستان شنبه ۲ ژانویه/۱۳ دی با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد توقایف مصوبه پارلمان مبنی بر پذیرفتن پروتكل اختیاری دوم میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی (سندی كه امضاكنندگان را به لغو مجازات اعدام متعهد می‌کند) را امضا كرده است. مجلس این پروتکل را ۲۹ دسامبر ۲۰۲۰ تصویب کرد. مجازات اعدام در سال ۲۰۰۳ در قزاقستان به حالت تعلیق درآمده بود اما دادگاه‌های این کشور همچنان در «پرونده‌های ویژه» از جمله جرائم مرتبط با «اعمال تروریستی»، متهمان را به مجازات مرگ محکوم می‌کردند. یکی از این پرونده‌ها مربوط به حمله مسلحانه سال ۲۰۱۶ در آلماتی‌ست که در آن یک مرد مسلح جان هشت پلیس و دو شهروند را گرفت. او به مرگ محکوم شده بود اما با تصویب لغو مجازات اعدام اکنون حبس ابد را می‌گذراند. مجازاتی که سال ۲۰۰۴ به‌عنوان جایگزین اعدام در قزاقستان تصویب شد. تاکنون ۱۷۳ کشور میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی را امضا کرده‌ و ۸۹ کشور پروتکل دوم مبنی بر لغو مجازات مرگ را پذیرفته‌اند.