نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران بار دیگر واردات واکسن خارجی ضد کرونا را ممنوع کرده است

دو مقام مسئول در وزارت بهداشت و درمان ایران می‌گویند که واردات واکسن ضد کرونا دوباره ممنوع شده است. در نخستین اظهارنظر کمال حیدری، معاون بهداشتی وزیر بهداشت یکشنبه ۱۲ دی/۲ ژانویه در گیلان گفت: با توجه به آنکه تولید داخلی واکسن کرونا به اندازه است، ورود واکسن در شرایط اقتصادی فعلی توسط ستاد ملی ممنوع شده. پس از او بهرام دارایی، رئیس سازمان غذا و دارو هم در گفت وگو با «صدا و سیما» اعلام کرد واردات واکسن از کشورهای خارجی ممنوع شده چرا که «تولید داخلی کفاف نیازهای کشور را می‌دهند». در ایران تا به حال شرکت داروسازی شفادارو، وابسته به بنیاد برکت، انستیتو رازی و پاستور وابسته به دولت و سپاه پاسداران مدعی تولید واکسن داخلی شده‌اند. هیچ یک از واکسن های تولید داخل ایران مورد تأیید نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان بهداشت جهانی نیست و تا به حال نیز جزئیات مراحل تولید و کارآزمایی آن‌ها منتشر نشده است. در ماه های گذشته اخباری مبنی بر توقف تولید برخی واکسن های ضد کرونا در ایران منتشر شد. ایران در حالی واردات واکسن خارجی را ممنوع کرده است که کارشناسان بهداشت و درمان نسبت به بروز موج ششم همه گیری کرونا در هفته‌های آینده هشدار داده‌اند.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت و درمان: «اسناد لو رفته ام‌آی‌سیکس نشان می‌دهد دشمن روی کاهش جمعیت برنامه‌ریزی کرده است»

کمال حیدری، معاون بهداشت وزیر بهداشت و درمان جمهوری اسلامی کاهش نرخ تولد در ایران را به برنامه‌ریزی سازمان‌های جاسوسی نسبت داده و ادعا کرده «اسناد لو رفته از ام آی ۶»، سازمان جاسوسی بریتانیا «نشان می‌دهد که دشمن روی کاهش جمعیت و نابودی کشور حساب کرده است». او «فرصت کشور برای حل کمبود جمعیت» را کمتر از یک دهه دانسته و گفته «شورای اداری استان‌ها باید برای برنامه‌ریزی و اقدام در راستای افزایش جمعیت بسیج شود». حیدری مسأله افزایش جمعیت را «یک مسأله ملی» همانند حجاب دانسته که به گفته او «نباید در آن افراط و تفریط شود». او در پایان گفته «اگر می‌خواهیم آینده ایران زنده باشد باید به موضوع جمعیت توجه کافی شود.». اصرار مسئولان حکومتی به ازدیاد جمعیت و افزایش نرخ زاد و ولد در ماه های گذشته با تصویب قوانین زن‌ستیزانه و محدودیت و حتی ممنوعیت توزیع و ارائه خدمات پیشگیری از بارداری همراه شده است.

معلمان خرید خدمت دامغان: سه ماه است حقوق نگرفته‌ایم و به اخراج تهدید می‌شویم

معلمان خرید خدمت در مناطق مختلف ایران بدون قرارداد، با دستمزد اندک و ساعتی، و در شرایط سخت مشغول به کارند. دستمزدهایشان با تأخیر پرداخت می‌شود و اگر اعتراض کنند به اخراج تهدید می‌شوند. چند تن از این معلمان در دامغان گفته‌اند سه ماه است همان حداقل حقوق ماهانه را هم دریافت نکرده اند. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) به نقل از این معلمان نوشت: بیمه‌شان کامل پرداخت نمی‌شود و بر اساس تصمیم دیوان محاسبات در ماه ۲۳ روز بیمه برایشان محاسبه و منظور می‌شود. یکی از این معلم‌ها گفته که آن‌ها به پیمانکار گفته‌اند حاضرند از همین حقوق اندکشان مبلغی کسر و در برابر آن حق بیمه کامل پرداخت شود اما پیمانکار قبول نکرده است. یک معلم دیگر هم گفته: «ماهیانه بیش از ۷۰۰ هزار تومان هزینه رفت و برگشت‌مان به مدرسه می‌شود. جدای از آن هزینه‌های اینترنت و آموزش مجازی نیز به این مبلغ اضافه می‌شود و دریافتی‌مان کمتر از ۲ میلیون تومان طی یک ماه می‌شود.» ایلنا به نقل از معلمان خرید خدمت دامغانی نوشته آن‌ها نتوانسته اند با نماینده دامغان در مجلس دیدار کنند و اگر اعتراض کنند به اخراج تهدید می‌شوند. معلمان خرید خدمتی در ماه‌های گذشته در چند شهر دیگر ایران دست به اعتراض زدند. آموزش و پرورش به رغم کمبود معلم حاضر به استخدام این معلمان نیست.

تصادف سرویس کارگران معدن سنگان و مهاجران افغانستانی در محور خواف- تایباد: دو نفر کشته و چهارده نفر مصدوم شدند

تصادف مینی بوس کارگران معدن و یک خودرو سواری پژو حامل مهاجران افغانستانی منجر به مرگ دو تن و مصدومیت دستکم ۱۵ تن شد. به گفته منابع کارگری این حادثه عصر روز شنبه ۱۱ دی ماه در محور تایباد به خواف رخ داد که بر اثر آن یک کارگر معدن به نام رضا زارع آهن پنجه و یک تن از سرنشینان خودرو سواری که مهاجر افغانستانی بود و نامش اعلام نشده است، جان باختند. در این تصادف دست‌کم ۱۴ نفر نیز مصدوم شدند و حال چهار تن از مصدومان وخیم گزارش شده است. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) نیز از قطع عضو یکی از کارگران بر اثر تصادف خبر داده است. حوادث رانندگی در ایران سالانه جان بیش از ۱۷ هزار نفر را می‌گیرند. چندی قبل تصادف خودرو کارگران نفتی در محور خرمشهر آبادان جان دستکم ۹ کارگر را گرفت.

کارگران شرکت روی بندرعباس در اعتراض به قراردادهای یک‌ماهه تجمع کردند

کارگران شرکت روی بندرعباس در اعتراض به کاهش زمان قراردادهایشان مقابل استانداری هرمزگان تجمع کردند. این کارگران که پیش از این نیز چند مرتبه در مقابل ساختمان استانداری تجمع کرده بودند، می‌گویند پس از تعطیلی موقت کارخانه در شش ماه پیش، «مزایای کارگران قطع شده و قراردادها یک ماه شده است». خبرگزاری «صدا و سیمای جمهوری اسلامی» نوشت: از ۱۰ روز گذشته تاکنون این سومین تجمع کارگران کارخانه روی بندرعباس است که در محوطه کارخانه یا مقابل استانداری صورت می‌گیرد. گفته می‌شود این کارخانه از مردادماه تاکنون با داشتن مواد اولیه همچنان تعطیل است و تولید ندارد. کارگران معترض خواستار بازگشایی دوباره کارخانه و اصلاح قراردادها شده‌اند. استاندار هرمزگان در تجمع پیشین به کارگران وعده کرده بود که در رایزنی با مقام‌های کشوری و استانی مشکل کارگران را حل کند. او در شهریور گفته بود که مشکل تأمین مواد اولیه این کارخانه برطرف شده است. شرکت تولید روی بندرعباس ۲۸۶ کارگر دارد.

نایب رئیس انجمن واردکنندگان دارو: وضعیت واردات دارو افتضاح است، وزارت بهداشت می‌گوید نمی‌خواهیم وارد کنیم

مجتبی بوربور، نائب رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو یکشنبه ۱۲ دی اعلام کرد وزارت بهداشت با واردات مواد اولیه و داروی کامل تحت عنوان «حمایت از تولید داخل» مخالفت می‌کند و این سیاست «بعضاً برای مصرف‌کننده ایجاد مشکل می‌کند». به گفته او میزان واردات داروی تمام شده وارداتی از ۱,۱ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۹ به ۷۰۰ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ کاهش یافته است. بوربور وضعیت واردات دارو را «افتضاح» توصیف کرده و گفته است: «جلوی واردات گرفته می‌شود و ارز آن را با تاخیر تخصیص می‌دهند و به حق انتخاب مصرف‌کننده هم احترام نمی‌گذارند. خیلی راحت می‌گویند نمی‌خواهیم وارد کنید، چه کسی می‌خواهد جلوی وزارت بهداشت بایستد؟». او اضافه کرده این وضعیت سبب شده «کل چرخه دارو در اضطراب و نگرانی کمبود قرار بگیرد». بوربور وضعیت فعلی را حاصل «سیاست‌گذاری‌های غلط سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت» دانسته و گفته وزارت بهداشت «زور می‌گوید و کسی نمی‌تواند جلوی آن بایستد». او پیش‌بینی کرده با توجه به سیاست‌های دولت برای تأمین ارز دارو از سامانه نیما «مردم با یک افزایش قیمت خیلی زیاد مواجه شوند»، «در مواردی دچار کمبود دارو شوند» و «قدرت خرید داروی مردم کاهش یابد». نائب رئیس اتحادیه واردکنندگان درباره تولید داخلی داروها هم گفته «دروغ می‌گویند که ما در مواد اولیه خودکفا هستیم». به گفته او ۸۰ تا ۹۰ درصد مواد اولیه داروی ساخت داخل از هند و چین وارد می‌شود. کمبود دارو در ماه‌های اخیر بسیاری از بیماران را با مشکل روبرو کرده است. دولت مدعی است که ارز مورد نیاز برای واردات دارو را تأمین کرده است. حیدر محمدی، مدیرکل سابق دارو سازمان غذا و دارو که به تازگی از سمت خود برکنار شد اما در آذر ماه گفته بود با‌گذشت ۹ ماه از سال، ارز ورادات دارو تأمین نشده است.

کانون نویسندگان ایران: به‌دلیل بی‌توجهی عامدانه در روند درمانی، وضعیت جسمانی بکتاش آبتین وخیم‌تر شده است

کانون نویسندگان ایران در اطلاعیه‌ای از وخیم‌تر شدن وضعیت جسمانی بکتاش آبتین، عضو هیئت دبیران این کانون که در زندان به کرونا مبتلا و پس از تأخیر چند روزه برای درمان به بیمارستان منتقل شده است، خبر داد و اعلام کرد: «مسئولیت جان و سلامت بکتاش آبتین، عضو پیشین هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران، بر عهده‌ حکومت است». بر اساس اعلام کانون نویسندگان روز گذشته، ۱۱ دی ماه، «پزشکان برای ادامه‌ روند درمان او را در وضعیت کمای مصنوعی قرار دادند. خستگی تنفسی و مشکلاتی که در آزمایش‌های اخیر او دیده شد، به خصوص آزمایش گازهای خونی و اسیدوز تنفسی، پزشکان را وادار به اینتوبیشن و وابسته کردن آبتین به دستگاه کرد.». خانواده بکتاش آبتین بیست روز قبل یعنی ۲۲ آذر ماه پس از پیگیری‌های چندروزه موفق شدند برای او مرخصی بگیرند تا او ۱۰ روز پس از تشخیص ابتلا به کرونا و با وضعیتی وخیم به بیمارستان منتقل شود. کانون نویسندگان تأخیر در روند درمان بکتاش آبتین را «بی توجهی عامدانه» خواند و نوشت «فشاری که در این ۱۰ روز از سر گذرانده بود، درگیری بالای ریه و پایین بودن جدی سطح اکسیژن خون باعث شد که با وجود تلاش شبانه‌روزی کادر درمان، آبتین روزهای بعد را بی هیچ نشانه‌ای از بهبود سپری کند. اکنون کادر درمان، خانواده، اعضای کانون و دوستان آبتین امیدوارانه به روزهای پس از این خواب مصنوعی اجباری چشم دوخته‌اند.» کانون نویسندگان ایران که در حال حاضر علاوه بر بکتاش آبتین، سه عضو دیگر آن یعنی کیوان باژن، رضا خندان مهابادی و آرش گنجی، نیز در زندان هستند، اعلام کرد: «رنجی که آبتین در این یک ماه متحمل شده است، نتیجه‌ مستقیم عملکرد حکومت و زندانبانان آبتین است. مسیری که حکومت با احضارها و بازجویی‌های متعدد، پرونده‌سازی، صدور حکم درازمدت، اجرای حکم زندان در زمان همه‌گیری کرونا و با وجود آگاهی از بیماری زمینه‌ای او آغاز کرده بود، تنها به دو بار ابتلای آبتین به کرونا ختم نشد. چهار روز سرگردانی او در زندان اوین میان بند و بهداری بدون دریافت کوچک‌ترین درمانی، انتقال شبانه‌ او به بیمارستان طالقانی و به زنجیر کشیدن او بر تخت بیمارستان، بی‌خبر نگه‌داشتن خانواده و هم‌بندانش از وضعیت او و سوزاندن روزها و لحظات حیاتی آبتین و خانواده‌اش در تلاش برای گرفتن مرخصی، بخشی از عملکرد آگاهانه و عامدانه‌ی حکومت و زندانبانانش در به خطر انداختن جان آبتین است.» آبتين متولد ۱۳۵۳ در شهرری است و تاکنون ساخت چندين فيلم مستند را در کارنامه هنری خود دارد، از جمله فيلم‌های «۱۳اکتبر ۱۹۳۷» مستندی درباره لوريس چکناواريان، رهبر ارکستر و آهنگساز سرشناس ايرانی؛ «همايون خرم»، مستندی درباره اين آهنگساز نامی ايران و «آنسور» که بخشی از آن درباره زندگی عليشاه مولوی، شاعر فقيد عضو کانون نويسندگان ايران است. بکتاش آبتين از ميانه دهه ۷۰ خورشیدی تاکنون چندين مجموعه شعر نیز منتشر کرده که می‌توان به مجموعه‌های «مژه‌ها، چشم‌هايم را بخيه کرده‌اند»، «و پای من که قلم شد نوشت برگرديم»، «خلوت»، «پتک» و «در ميمون خودم پدربزرگم» اشاره کرد.

وزارت دفاع طالبان: کار ساختن ارتش یکصد هزار نفری تا ۸۰ درصد پیش رفته است

عنایت‌الله خوارزمی، سخنگوی وزارت دفاع طالبان در افغانستان از پیشرفت در تشکیل «ارتش یکصد هزار نفری» امارات اسلامی خبر داده است. طالبان از زمانی که دوباره بر افغانستان سلطه یافته، ایجاد یک ارتش را در دستور کار قرار داده است. بر اساس اعلام رسانه‌های داخلی افغانستان یک کمیته ویژه برای ایجاد ارتش امارات اسلامی، عنوانی که طالبان برای حکومت خود بر افغانستان به کار می‌برد، ایجاد شده است. خوارزمی در باره وظایف این کمیته گفته: «یک وظیفه این کمیته این است که بر اساس نیازها و ضرورت‌ها یک تشکیل منظم و به‌جا را در وزارت دفاع آماده بسازد و تشکیل بدهد البته که این کمیته هم کارش روبه نهایی‌شدن است.» او گفته که ۸۰ هشتاد درصد امور مربوط به شکل‌گیری این ارتش پیش رفته است و در کنار نام نویسی «کندک و لواها (گردان‌ها و تیپ‌ها) توظیف هم می‌شوند».