نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نیروهای اسرائیلی در درگیری در کرانه باختری خانه‌های دو فلسطینی مسلح را تخریب و آن‌ها را کشتند

به‌گزارش رویترز، نیروهای امنیتی اسرائیل دو شبه‌نظامی فلسطینی را در جریان درگیری‌های دوشنبه ۱۲ دی / ۲ ژانویه در روستای کفردان واقع در نزدیکی شهر جنین در کرانه باختری اشغالی، کشتند. از زمان به قدرت رسیدن دوباره بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل همراه با ائتلافی از راست‌گرایان تندرو و مذهبی، حمله به روستای کفردان اولین مورد در کشتار فلسطینی‌ها به‌شمار می‌رود. ارتش اسرائیل انجام حمله برای تخریب خانه‌های دو فلسطینی را تأیید کرد. آن‌ها سال گذشته یکی از فرماندهان اسرائیل را در کرانه باختری به قتل رسانده بودند. ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که سربازان به سوی فلسطینی‌ها که با شلیک گلوله، پرتاب سنگ و بمب‌های آتش‌زا به آن‌ها حمله کرده بودند، شلیک کردند اما این حادثه هیچ تلفاتی به اسرائیلی‌ها وارد نکرد. گروه اسلام‌گرای حماس که نوار غزه را اداره می‌کند، اعلام کرد که یکی از دو فلسطینی کشته‌شده از اعضای این گروه بود. حماس که همزیستی با اسرائیل را رد می‌کند، در بیانیه‌ای متعهد شد که «مقاومت و مقابله با تروریسم و فاشیسم دولت جدید اشغالگر را ادامه دهد». در رام‌الله، محمد اشتیه، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین، اسرائیل را مسئول هرگونه تشدید تنش دانست که ممکن است نتیجه «اقدامی برای کشتار و تهاجم روزانه» باشد. سال گذشته کرانه باختری شاهد بدترین خشونت‌ها در بیش از یک دهه گذشته بود که بیشتر آن‌ها در اطراف نابلس و شهر جنین رخ داد و دست‌کم ۱۵۰ فلسطینی و بیش از ۲۰ اسرائیلی کشته شدند.

داعش مسئولیت حمله به نزدیکی فرودگاه نظامی کابل را برعهده گرفت

به‌گزارش رویترز، گروه «دولت اسلامی» (داعش) دوشنبه ۱۲ دی / ۲ ژانویه مسئولیت حمله به نیروهای طالبان در کابل را برعهده گرفت. این گروه شبه‌نظامی در کانال تلگرام خود گفت حمله روز گذشته (یکشنبه) ۲۰ کشته و ۳۰ زخمی برجای گذاشت. سخنگوی وزارت کشور (داخله) افغانستان که توسط طالبان اداره می‌شود، اعلام کرده بود که انفجاری در بیرون فرودگاه نظامی کابل چندین تلفات برجای گذاشته است. این وزارتخانه آمار تلفات اعلام‌شده توسط داعش را تکذیب کرد و گفت آمار رسمی کشته‌ها را اعلام خواهد کرد. شبکه الجزیره به نقل از منابعی از درون طالبان گزارش داد که در این حمله ۱۴ نفر کشته و ۱۸ نفر زخمی شده‌اند. داعش پس از روی کار آمدن دوباره طالبان در افغانستان مسئولیت چندین حمله بزرگ به کابل را برعهده گرفته است، از جمله حمله به هتل محل اقامت تجار چینی و تیراندازی به سفارت پاکستان که اسلام‌آباد آن را اقدامی برای ترور سفیر خود دانسته بود. داعش همچنین به‌تازگی مسئولیت حمله به فرماندهی امنیتی طالبان در بدخشان را نیز برعهده گرفت. در این حمله عبدالحق ابو عمر، فرمانده امنیتی طالبان در بدخشان کشته شد.

اجرای حکم اعدام دو زندانی ــ چهار زندانی دیگر برای اجرای حکم به سلول‌های انفرادی منتقل شدند.

بنا بر گزارش خبرگزاری «هرانا»، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سحرگاه دوشنبه ۱۲ دی‌ ۱۴۰۱، حکم دو زندانی که پیش‌تر از بابت اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بودند، در زندان مرکزی کرج به اجرا درآمد. هویت این دو زندانی احمد بچاقچی، شهروند بلوچ و عزیزبگ حسینی اهل لرستان عنوان شده است. اجرای حکم اعدام این دو زندانی در حالی‌ است که همزمان چهار زندانی دیگر جهت اجرای حکم به سلول‌های انفرادی این زندان محکوم شدند. بر اساس این گزارش زندانیان اعدام‌شده شنبه ۱۰ دی‌ به همراه دو تن دیگر جهت اجرای حکم به سلول‌های انفرادی این زندان منتقل شده بودند. دو نفر دیگر کماکان در در انفرادی به‌سر می‌برند. تا این لحظه خبر اعدام این زندانیان از سوی رسانه‌های داخلی اعلام نشده است. بر بنیاد گزارش سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروژ، طی شش ماه نخست سال ۲۰۲۲ میلادی، ۲۵۱ نفر از جمله ۶ زن و ۶۷ شهروند بلوچ در زندان‌های مختلف ایران اعدام شدند. این تعداد اعدام ثبت شده، رشد شدیدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. در شش ماه نخست سال گذشته میلادی، ۱۱۷ نفر اعدام شده بودند. بدین ترتیب، حکومت ایران در سال جاری میلادی بیش از دو برابر سال گذشته، شهروندان را اعدام کرده است.

جلسه دادگاه دو تن از بازداشت‌شدگان خیزش سراسری در روزهای آینده برگزار خواهد شد

در ادامه بازداشت، پرونده‌سازی و صدور احکام زندان برای بازداشت‌شدگان خیزش سراسری، خبرگزاری «هرانا»، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر گزارش کرده جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات عسل لباسچی، بازیگر و از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری اخیر، ۲۰ دی‌ در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری برگزار خواهد شد. بر اساس این گزارش هم‌چنین اخیراً احضاریه‌ای به بیتا حقانی نسیمی ابلاغ شده تا فردا ۱۳ دی‌، در دادگاه انقلاب ساری در خصوص دفاع از اتهاماتی از جمله افساد فی‌الارض حضور یابد. عسل لباسچی، سرپرست گروه هنری «هیچ»، یکشنبه ۱۵ آبان‌ سال جاری توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود واقع در شهرک اکباتان تهران بازداشت و یکشنبه ۲۰ آذرماه، با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد. بیتا حقانی هم روز سه‌شنبه ۲۶ مهرماه ۱۴۰۱، به دست نیروهای امنیتی در ساری بازداشت و در جلسات بازجویی به اتهاماتی از جمله «افساد فی‌الارض» متهم شد. از آغاز اعتراضات گسترده‌ای که به قیام ژینا شهرت یافته است تا کنون هزاران تن از معترضان و صدها فعال مدنی و صنفی، دانشجویی، زنان و کارگری در مناطق مختلف ایران بازداشت شده‌اند. به‌گفته مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، اعتراضات سراسری مردم در ۳۱ استان، ۱۶۱ شهر و ۱۴۴ دانشگاه بزرگ کشور انجام شد و شمار کشته‌شدگان از ۲۶ شهریور تا ۱۱ دی‌ماه به ۵۱۲ نفر و تعداد بازداشتی‌ها نیز به ۱۹ هزار و ۲۰۴ نفر رسیده است.

اولین سفر خارجی نتانیاهو پس از نخست‌وزیری به امارات خواهد بود

به‌گزارش رسانه‌های اسرائیلی، بنیامین نتانیاهو در نخستین سفر خارجی خود پس از به دست گرفتن قدرت در اسرائیل، در چند روز آینده به امارات متحده عربی خواهد رفت. این سفر نتانیاهو به‌همراه هیئتی متشکل از ایتامار بن گویر، رئیس جدید شورای امنیت ملی اسرائیل از حزب راست افراطی ناسیونالیست «قدرت یهودی» و شماری از وزیران کابینه خواهد بود. رسانه‌های اسرائیل افزوده‌اند که مذاکرات نتانیاهو و هیئت همراه او با مقام‌های اماراتی بر تحکیم روابط دوجانبه و پرونده ایران متمرکز خواهد بود. محمد بن زاید، رئیس امارات متحده عربی شنبه گذشته تلفنی نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو را به او تبریک گفت. دولت جدید اسرائیل پنج‌شنبه ۸ دی / ۲۹ دسامبر در پارلمان این کشور (کنست) سوگند یاد کرد. این دولت، راست‌ترین و مذهبی‌ترین دولت تاریخ اسرائیل است.

فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم: وضعیت اقتصادی طلبه‌ها هم بد است، بسیاری از آن‌ها شغل دوم یا سوم دارند

فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اعتراضات سراسری جاری در ایران گفت: «جوانی که اعتراض می‌کند مشکلات جدی دارد؛ نه اشتغال دارد و نه مسکن. این است که به خیابان می‌آید تا فریاد بزند. باید بنشینند و سیاست کلی نظام و اقتصاد را عوض کنند. هرچند مشکل کشور تنها اقتصاد نیست بلکه مشکل سیاسی هم داریم.» میبدی افزود: «در حال حاضر وضع شهریه (ماهانه) طلبه‌ها بد است و آن‌ها هم از نظر مالی ضعیف هستند. تقریباً ۷۰ درصد این طلبه‌ها شاغل نیستند و فشار روی آن‌ها زیاد است.» او میزان شهریه طلبه‌ها را «حداکثر ماهی دو و نیم میلیون تومان» عنوان کرد و گفت «۵۰ درصد طلبه‌ها کمتر از این مقدار دریافت می‌کنند» و «خیلی از طلبه‌های قم الان شغل دوم یا سوم دارند و مشغول به کارهای دیگری مثل نقاشی، سرایداری و کار در تاکسی‌های اینترنتی، هستند». او تأکید کرد که «در مجموع فشار اقتصادی روی آن‌ها خیلی زیاد است».

خبرگزاری وابسته به صداوسیما از آزادی فوتبالیست‌های بازداشت‌شده در پارتی شبانه خبر داد ـ یک نفر همچنان در بازداشت است

باشگاه خبرنگاران جوان وابسته به صداوسیمای جمهوری اسلامی اعلام کرد که چند بازیکن فوتبال ایران که شامگاه شنبه ۱۰ دی در یک پارتی شبانه در دماوند بازداشت‌ شده بودند، آزاد شدند و «اکنون فقط یک نفر که بازیکن فوتبال نیست در بازداشت است». باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از یک منبع آگاه نوشت این «بازیکنان فعلی و سابق فوتبال» در «جشن تولدی به شکل پارتی شبانه» حضور داشتند. پیش از این خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران از بازداشت چند بازیکن فوتبال یکی از «تیم‌های مطرح» تهران خبر داده بود. نام این باشگاه و بازیکنانی که بازداشت شده‌ بودند فاش نشد. این خبرگزاری ادعا کرده بود که این فوتبالیست‌ها در یک «پارتی شبانه مختلط در دماوند» با حکم قضایی بازداشت شدند و برخی از آن‌ها «در حالت غیرعادی ناشی از مصرف مشروب الکی بودند». آن‌گونه که تسنیم روایت کرده بود در بین فوتبالیست‌های بازداشت‌شده بازیکنانی که در روزهای گذشته با معترضان در ایران اعلام همبستگی کرده بودند یا به سرکوب اعتراض کرده بودند هم حضور داشتند.