ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

زن‌کُشی: مردی در ایلام خواهر ۲۵ ساله‌اش را به قتل رساند

مردی در ایلام در جریان آنچه «درگیری در خانه» توصیف شده، خواهر ۲۵ ساله‌اش را به قتل رساند. قدرت حیدری‌زاد، فرمانده انتظامی شهرستان ایلام، سه‌شنبه ۱۲ دی درباره این مورد جدید زن‌کشی در ایران گفت: «پس از حضور ماموران کلانتری ۱۴ در محل و بررسی صحنه قتل و بازجویی از نزدیکان فرد متوفی، مشخص شد این خانم پس از درگیری در خانه، توسط برادرش به قتل رسیده است.» به گفته حیدری‌زاد، مرد قاتل خود را تسلیم پلیس کرد و به قتل خواهرش با روسری اعتراف کرد. انگیزه قتل «اختلافات خانوادگی» عنوان شده است. «اختلاف خانوادگی» نام رمز قتل‌های به اصطلاح «ناموسی» است. آنچه «بگو مگوی» های خانوادگی نامیده می‌شود غالبا نتیجه بدبینی و سوء‌ظن مردان خانواده نسبت به زنان خانواده، همسر، دختر، خواهر و حتی مادر است که در بسیاری موارد با خشونت‌های کلامی، روانی یا فیزیکی همراه است.

۳۳ نفر در ترکیه به اتهام جاسوسی برای اسرائیل دستگیر شدند

مقام‌های ترکیه سه‌شنبه ۱۲ دی / ۲ ژانویه اعلام کردند ۳۳ نفر را در چندین استان این کشور به اتهام جاسوسی از اتباع خارجی مقیم این کشور برای سرویس‌های مخفی اسرائیل دستگیر کرده‌اند. خبرگزاری دولتی آناتولی در گزارشی نوشت ۱۳ مظنون دیگر در همین رابطه تحت تعقیب هستند. هویت و ملیت متهمان بازداشت‌شده مشخص نشده است. علی یرلیک‌آیا، وزیر کشور ترکیه در شبکه اجتماعی اکس مدعی شد که سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل در حال تدارک «حمله» یا «ربودن» برخی از خارجی‌هایی بودند که از آن‌ها جاسوسی شده بود. از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس در اوایل ماه اکتبر تاکنون رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه بارها علیه اسرائیل سخن گفته است. او چهارشنبه گذشته گفت «هیچ تفاوتی» بین بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و آدولف هیتلر وجود ندارد. نتانیاهو نیز در پاسخ گفت اردوغان باید آخرین فردی باشد که اسرائیل را نصیحت می‌کند زیرا «دست به نسل‌کشی کُردها زده و رکورد جهانی زندانی کردن روزنامه‌نگاران مخالف را از آن خود کرده است». در اواسط اکتبر اسرائیل از اتباع و دیپلمات‌های خود در ترکیه خواست تا به‌عنوان یک اقدام امنیتی این کشور را ترک کنند. ترکیه عضو ناتو است و از راه حل دو کشوری برای مناقشه اسرائیل و فلسطین حمایت می‌کند و در عین‌حال ضمن محکوم کردن حملات به غزه، دولت اسرائیل را «تروریستی» خوانده و خواهان محاکمه رهبران این کشور در دادگاه‌های بین‌المللی شده است.

در حملات هوایی روسیه به کی‌یف و خارکف چندین نفر کشته و زخمی شدند

براساس اطلاعات منتشرشده از سوی اوکراین، سه‌شنبه ۱۲ دی / ۲ ژانویه چهار نفر در حملات هوایی روسیه به کی‌یف و خارکیف (خارکف) کشته شدند. ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف، پایتخت اوکراین گفت در این حملات شمار زیادی نیز زخمی‌ شدند. سخنگوی ارتش اوکراین هم از شلیک موشک‌های متعدد از جمله موشک‌های مافوق صوت کینژال به سمت کی‌یف خبر داد و گفت هواپیماهای بدون سرنشین نیز وارد حریم هوایی این شهر شدند و انفجارهایی در چندین منطقه کی‌یف رخ داد. به‌گفته شرکت «اوکرن‌ارگو»، تأمین‌کننده دولتی انرژی در اوکراین، شبکه برق کی‌یف به‌شدت آسیب دیده است و بیش از ۲۵۰ هزار نفر در این منطقه بدون برق هستند. منابع گاز و آب نیز تحت تأثیر حملات نیروهای روسیه قرار گرفته‌اند. آژیرهای هوایی هم در سراسر اوکراین به صدا درآمدند. جنگ اوکراین در آخرین روزهای سال ۲۰۲۳ تشدید شد. به‌گفته مقام‌های مسکو در حملات شنبه گذشته اوکراین به شهر بلگورود روسیه، ۲۵ نفر کشته شدند. این حملات یک روز پس از بمباران هوایی ١٨ ساعته شهرهای اوکراین توسط روسیه انجام شد. دمیترو کولِبا، وزیر امور خارجه اوکراین روز سه‌شنبه از متحدان غربی خود خواست تا با «تسریع در تحویل تعداد بیشتری از سامانه‌های دفاع هوایی، پهپادهای جنگی از همه نوع و موشک‌های دوربرد با برد بیش از ۳۰۰ کیلومتر» به حملات اخیر روسیه پاسخ دهند.

در روزهای اخیر ۹ زندانی را در زندان اردبیل اعدام کرده‌اند

دادستانی اردبیل اعلام کرد که در چند روز اخیر حکم اعدام ۹ زندانی در زندان این شهر به اجرا در آمده است. مرکز رسانه دادستانی اردبیل در اطلاعیه‌ای گفت: «سه نفر از این زندانیان که به اتهام خرید و حمل مواد مخدر از نوع هروئین و تریاک به اعدام محکوم شده بودند، با تأیید حکم اعدام آن‌ها در دیوان‌عالی کشور روز سه‌شنبه ۱۲ دی در محوطه زندان مرکزی اردبیل به دار آویخته شدند». این اطلاعیه افزوده است طی چند روز گذشته هم شش نفر دیگر به جرم «خرید و حمل و نگهداری مواد مخدر از نوع شیشه و هروئین و گراس» اعدام شدند. دادستانی اردبیل هویت هیچ‌یک از این زندانیان را اعلام نکرده است. سازمان حقوق بشر ایران می‌گوید اعدام زندانیانی که با اتهامات مربوط به مواد مخدر اعدام شده‌اند، در سه سال گذشته به‌طور مستمر اجرا شده و هر ساله افزایش شدیدی داشته‌ است. در شش ماه سال گذشته میلادی اعدام این متهمان در مقایسه با شش ماه اول سال ۲۰۲۲ که ۹۱ نفر به اتهام‌های مرتبط با مواد مخدر اعدام شده بودند، ۱۲۶ درصد افزایش پیدا کرده و ۲۰۶ اعدام با این اتهام به ثبت رسیده است.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی داوود عبداللهی، زندانی عقیدتی کُرد را اعدام کرد

داوود عبداللهی، زندانی عقیدتی کُرد بامداد سه‌شنبه ۱۲ دی‌، پس از ١٤ سال حبس در زندان قزلحصار کرج اعدام شد. به گزارش وب‌سایت حقوق‌بشری کوردپا، این زندانی عقیدتی کُرد اهل مهاباد از روز سه‌شنبه پنجم دی‌ پس از انتقال به سلول انفرادی برای اجرای حکم اعدام به اعتصاب غذای کامل دست زده بود. یک منبع مطلع به کوردپا گفت که جنازه این زندانی عقیدتی به خانواده‌اش تحویل داده شده است و در حال انتقال به مهاباد است. حکم اعدام دو هم‌پرونده‌‌ای داوود عبداللهی، قاسم آبسته و ایوب کریمی پیشتر در ۱۴ آبان و ۸ آذر ۱۴۰۲ در زندان قزلحصار کرج و پس از ۱۴ سال حبس به اجرا درآمد. داوود عبداللهی۱۶ آذر ١٣٨٨ به همراه شش شهروند دیگر کُرد به نام‌های قاسم آبسته، انور خضری، ایوب کریمی، فرهاد سلیمی، کامران شیخه و خسرو بشارت اهل شهرهای سقز و مهاباد به‌دست نیروهای امنیتی بازداشت شد. آن‌ها به مدت هشت ماه در بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه بازجویی شدند. این هفت زندانی عقیدتی کُرد پس از آن به زندان اوین منتقل و پس از شش ماه بازجویی در تاریخ ۲۵ فروردین‌ ١٣٩١ به زندان رجایی‌شهر کرج انتقال یافتند. ماموران آن‌ها را در مرداد ١٤٠٢ پس از تعطیلی زندان رجایی شهر کرج به زندان قزلحصار منتقل کردند. سرانجام در اسفند ١٣٩٤ شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه هر هفت زندانی کُرد را به اتهام‌های «اقدام علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام»، «عضویت در گروه‌های سلفی» و«افساد فی‌الارض» به اعدام محکوم کرد و این حکم در تاریخ پنجم خرداد ١٣٩٥ به‌صورت رسمی به آن‌ها ابلاغ شد. این احکام پس از اعتراض، در اواخر سال ١٣٩٥ در دیوان عالی کشور نقض و برای رسیدگی مجدد به شعبه ١٥ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی ارجاع داده شد. در نهایت در خرداد ١٣٩٧ بار دیگر این هفت نفر به اتهام «افساد فی‌الارض» و «جرایم مرتبط با امنیت ملی» به اعدام محکوم شدند. شعبه ٤١ دیوان عالی کشور با وجود موارد متعدد نقض جدی ضوابط دادرسی عادلانه، در ۱۴ بهمن‌ ١٣٩٨ احکام صادره علیه این هفت زندانی را تأیید و شعبه ٣٨ دیوان عالی در شهریور ١٣٩٩ درخواست آن‌ها را برای اعاده دادرسی رد کرد.

مرکز آمار ایران می‌گوید بیش از ۴۲ درصد از فارغ التحصیلان آموزش عالی بیکارند و سهم زنان از بیکاری بیشتر است

آخرین آمارهای ارائه‌شده از سوی مرکز آمار ایران نشان می‌دهند که در پاییز سال جاری ۴۲٬۸ درصد از جمعیت کل بیکاران را فارغ‌التحصیلان آموزش عالی تشکیل داده‌اند. این رقم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است. طبق آخرین گزارش مرکز آمار ایران در پاییز ۱۴۰۲ سهم جمعیت شاغل فارغ التحصیل آموزش عالی از کل شاغلان ۲۷٬۵ درصد بوده است. بررسی تغییرات این شاخص نشان می‌دهد که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱٬۱ درصد افزایش یافته است. طا‌ها رمضانی مدیرکل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیشتر درباره بیکاری فارغ التحصیلان گفته بود: «در حوزه بیکاری فارغ التحصیلان باید کمی دقیق‌تر به مسئله بپردازیم. سهم فارغ التحصیلان از مجموع جمعیت بیکار کشور حدود ۴۲ درصد است. یعنی از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر جمعیت بیکار کشور، ۹۰۵ نفر به فارغ‌التحصیلان اختصاص دارد و اینطور نیست که بیشترین نرخ بیکاری در بین فارغ التحصیلان باشد.» به گفته این مقام دولتی اگر زنان و مردان فارغ التحصیل را به تفکیک مورد بررسی قرار دهیم نرخ بیکاری فارغ التحصیلان مرد ۸٬۱ درصد، یعنی نزدیک به نرخ بیکاری عمومی است، اما نرخ بیکاری بانوان فارغ التحصیل بالای ۲۰ درصد است.

خالد پیرزاده، زندانی سیاسی سابق در اعتراض به مسدود شدن حساب‌های بانکی خانواده‌اش اعتصاب کرده است

بنا به اطلاعات رسیده به زمانه از طریق یک منبع آگاه، خالد پیرزاده، زندانی سیاسی پیشین در اعتراض به مسدود کردن حساب‌های بانکی خانواده‌اش از روز پنجم دی دست به اعتصاب غذا زده است. به گفته یک‌منبع آگاه حساب‌های بانکی اعضای خانواده خالد پیرزاده با اعمال نفوذ و فشار اطلاعات سپاه مسدود شده و علی‌رغم دستور قضایی برای باز شدن حساب‌ها، همچنان مسدود هستند. بر اساس اطلاع منبع آگاه زمانه، همسر و دختر این زندانی سیاسی پیشین توسط اطللاعات سپاه تحت فشار و بازجویی‌هایی مکرر قرار دارند. خالد پیرزاده، فعال سیاسی مشروطه‌خواه ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ از زندان شیبان اهواز آزاد شد.

وکیل توماج صالحی از صدور حکم یک سال حبس علیه او خبر داد

توماج صالحی در حکمی جدید به یک سال حبس و دو سال ابطال گذرنامه و شرکت در دوره مدیریت رفتار و مهارت دانش محکوم شده است. امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی این خبر را اعلام کرد و گفت علت این مجازات‌ها این بوده که «توماج صالحى در پیامی تصویری درباره شکایت از ضابطین پرونده‌اش اطلاع‌رسانی کرده بود». رئیسیان درباره اتهام تازه به توماج صالحی نامه‌ای سرگشاده به رئیس قوه قضاییه نوشته و در آن شرح اتفاقات را ذکر کرده و ابراز امیدواری کرده که در این رویه تغییری ایجاد گردد. توماج صالحی ۲۷ آبان‌ سال جاری پس از تحمل بیش از یک سال حبس که ۲۵۲ روز آن را در انفرادی گذرانده بود، با قید وثیقه از زندان دستگرد اصفهان آزاد شد. این خواننده معترض مدتی پس از آزادی در ویدئویی جزئیاتی از شکنجه خود در طول دوران بازداشت را شرح داد. به گفته توماج در زمان بازداشت به گردن او آمپولی تزریق شده که به احتمال زیاد «آدرنالین» بوده است. در زندان دست و پای او را شکستند و به صورت و سر او ضربه زده‌اند و زمانی‌که سعی داشته با دستانش جلوی ضربه‌ها را بگیرد انگشت‌هایش شکسته است. نیروهای امنیتی لباس شخصی پنج‌شنبه ۹ آذر این توماج صالحی را بار دیگر در حالی که تنها دو هفته از آزادی‌اش گذشته بود در خیابانی در بابل با خشونت و ضرب‌وشتم بازداشت کردند.