نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هاله لاجوردی، جامعه‌شناس حوزه مطالعات فرهنگ و ارتباطات درگذشت

هاله لاجوردی، استاد سابق جامعه‌شناسی دانشگاه تهران و نویسنده حوزه مطالعات فرهنگ، رسانه و ارتباطات درگذشت. او متولد سال ۱۳۴۳ بود. کاوه لاجوردی، برادر او، روز ۱۳ بهمن در توییتی خبر درگذشت خواهرش را منتشر کرد و نوشت: «خواهرم هاله فوت کرده است. شرایط مانع از هر مراسمی است. متأسف‌ام که توانِ پاسخ ندارم. بقای عمرِ شما باد...». هاله لاجوردی که تمام مقاطع تحصیلی‌اش را در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران گذرانده بود، در نهایت جذب کار در همین دانشکده و در بخش نوپای گروه ارتباطات شد. آثار پژوهشی او نیز به همین حوزه تولید دانش تعلق داشت و کتاب او «زندگی روزمره در ایران مدرن با تأمل بر سینمای ایران» با رویکرد نگاه به تولیدات سینمایی ایران، جامعه ایران را تحلیل می‌کند و می‌شناساند. هاله لاجوردی همچنین مقالات تحلیلی‌اش را در فصلنامه ارغنون منتشر می‌کرد. در سال ۱۳۸۸، پس از تصفیه‌های سیاسی برخی از استادان دانشگاه‌های ایران، هاله لاجوردی با این توضیح که او در «ژورنال‌های علمی» به‌اندازه کافی مقاله علمی- پژوهشی منتشر نکرده است از هیئت‌علمی دانشگاه تهران کنار گذاشته شد.بسیاری از همکاران لاجوردی اخراج او را سیاسی قلمداد کردند. هاله لاجوردی که خود زمانی عضو جنبش دانشجویی در دانشگاه تهران بود، در بین دانشجویان محبوب و کلاس‌های نگاه انتقادی او به جامعه پیرامونی از دریچه تولیدات فرهنگی، در دانشگاه تهران از درس‌های مؤثر قلمداد می‌شد. همکاران او نوشته‌اند اخراج او از دانشگاه ضربه روحی بزرگی در زندگی هاله لاجوردی بود. از مجموعه آثار هاله لاجوردی می‌توان به «شعر و تفکر تجریدی»، «فمنیسم مثبت- فمنیسم منفی»، «رویکردهای غربی به جامعه‌شناسی فرهنگ و انتقال به پسامدرنیسم فرهنگی و فرهنگ‌شناسی»، «اخلاق در فرهنگ ایرانیان با اتکاء بر آرای نظریه‌پردازان»، «فکت، دهشت و سکوت، تأملی بر چهارشنبه‌سوری» اشاره کرد. دانشجویان هاله لاجوردی در شبکه‌های اجتماعی با تأثر در مورد مرگ او نوشته‌اند. کاربری به نام سحر در مورد لاجوردی نوشته: «هاله لاجوردی استاد دانشگاه به معنای متعارف نبود، رفیق بود، پناه بود، یاور و صمیمی. معلم به معنای حقیقی کلمه که تا آخر عمر سایه‌ی معلمی‌اش بر زندگی‌ات رد می‌گذارد.»

در پی کودتای نظامی در میانمار، اتحادیه اروپا این کشور را تهدید به تحریم کرد

در پی کودتای نظامی در میانمار و بازداشت گروهی از رهبران این کشور از جمله آنگ سان سوچی، رئیس دولت، اتحادیه اروپا این کشور را تهدید به تحریم کرد. اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که تمام گزینه‌ها برای اطمینان از پیروزی دموکراسی در این کشور بررسی خواهد شد. در این بیانیه آمده است نادیده گرفتن خشونت‌آمیز خواست مردم غیرقابل قبول است و انتخابات پارلمانی نوامبر سال گذشته (آبان سال جاری) نقطه عطفی در گذار دموکراتیک بود. اتحادیه اروپا همچنین خواستار آزادی فوری آنگ سان سوچی و دیگر بازداشت‌شدگان شد. بنا به گزارش‌های منتشرشده، رادیو و تلویزیون دولتی در میانمار همچنان قطع هستند و فقط شبکه‌های نظامی و سرگرمی فعالیت دارند. با این حال، اینترنت دوباره وصل شده است. در حال حاضر شبکه اجتماعی فیس‌بوک به‌عنوان بستر اعتراضی مردم عمل می‌کند.

۲۰۲۰، سال کرونازده: کمترین میزان نوشیدن آبجو در آلمان

اداره آمار آلمان اعلام کرد که کارخانه‌های تولید آبجو و فروشگاه‌های نوشیدنی در آلمان در سال ۲۰۲۰ در کل ۸,۷ میلیارد لیتر آبجو فروخته‌اند. این رقم از زمان ثبت آمار در سال ۱۹۹۳ تاکنون کمترین میزان است. فروش آبجو نسبت به سال قبل از آن ۵,۵ درصد کاهش داشته است. بر اساس آمار انجمن تولیدکنندگان آبجو در آلمان، در سال ۲۰۲۰ تولیدکنندگان آبجو به‌طور متوسط ۲۳ درصد افت گردش مالی داشته‌اند. محدودیت‌های کرونایی از عوامل اصلی این کاهش‌هاست. طبق گزارش اداره آمار آلمان، حدود ۸۲,۶ درصد از کل فروش آبجو برای مصرف داخلی بوده و از آن مالیات گرفته شده است. در این بخش نیز میزان فروش ۵,۵ درصد کاهش یافته و به ۷,۲ میلیارد لیتر رسیده است. در بخش فروش بدون مالیات – به‌عنوان صادرات و نوشیدنی‌های خانگی رایگان برای کارکنان شرکت‌های آبجوسازی - ۱,۵ میلیارد لیتر آبجو فروخته شد؛ چیزی حدود شش درصد کمتر. صادرات به کشورهای اتحادیه اروپا حدود ۱۳ درصد کاهش یافت، در حالی‌ که صادرات به کشورهای غیر اتحادیه اروپا ۳,۷ درصد افزایش داشت. بارها و رستوران‌های بسته شده و مهمانی‌ها و سایر رویدادهای مهمِ لغو شده، باعث کاهش شدید فروش آبجو، به‌ویژه در ماه آوریل (۱۷,۳- درصد) و مه (۱۳,۰- درصد) شد. آمارها نشان می‌دهند که با کمتر شدن محدودیت‌ها در ماه‌های تابستان بهبود ناچیزی در فروش آبجو حاصل شد. با این حال محدودیت‌های شدید کرونا از پاییز سال ۲۰۲۰ باعث شد فروش آبجو دوباره در ماه نوامبر به‌شدت (۱۴- درصد) کاهش یابد. فروش آبجو سال‌هاست که در آلمان به‌طور مداوم در حال کاهش است. این میزان از سال ۱۹۹۳ تاکنون ۲,۵ میلیارد لیتر یا ۲۲,۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

تداوم بازداشت سمیه کارگر پس از گذشت ۱۱۰ روز و ممانعت از دریافت دارو و رسیدگی‌های پزشکی

سمیه کارگر، دانش‌آموخته رشته فلسفه دانشگاه تبریز با گذشت ۱۱۰ روز از زمان بازداشت همچنان به‌صورت بلاتکلیف در بند دو الف زندان اوین (بازداشتگاه اطلاعات سپاه) نگهداری می‌شود. سمیه کارگر، هفته گذشته برای نخستین بار پس از بازداشت موفق به ملاقات با خانواده‌اش شد. او از یک بیماری نادر چشمی رنج می‌برد که از زمان بازداشت تاکنون از رسیدگی پزشکی و دسترسی به داروهای خود محروم مانده است، این منجر به وخامت حال و کاهش قوای بینایی او شده است و خانواده‌اش نگران وضعیت سلامت او هستند. یک منبع مطلع به هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران گفته سمیه کارگر به دلیل این بیماری تحت درمان متخصصین چشم در کشور فرانسه بوده و آخرین ویزای پزشکی‌اش برای ماه نوامبر ۲۰۲۰ صادر شده است. اما بازدشت این زندانی سیاسی مانع تکمیل روند درمان او شده است. این منبع مطلع همچنین افزوده که مادر سمیه کارگر هنگام ملاقات برای صحبت کردن به زبان فارسی تحت فشار قرار گرفته است: «مأموران از او خواسته بودند که مکالمه به زبان کُردی را متوقف کند و او هم در جواب گفته بود: من نمی‌توانم احساسم را به زبانی غیر از کُردی نسبت به بچه‌ام ابراز کنم.» سمیه کا رگر در تاریخ ۲۵ مهرماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی در منزل خود واقع در تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. مأموران در حین بازداشت اقدام به تفتیش منزل این شهروند کرده و برخی از وسایل شخصی او، از جمله لپ‌تاپ و تلفن همراهش را ضبط کرده و با خود بردند. به گزارش هرانا تاکنون از دلایل بازداشت و اتهامات طرح شده علیه سمیه کارگر اطلاعی در دست نیست. با این حال پیش‌تر و پس از پیگیری‌های خانواده از دادسرای اوین تنها به آنها گفته شده که اتهام او مربوط به جرائم اینترنتی است. سمیه کارگر فارغ‌التحصیل رشته فلسفه دانشگاه تبریز و شهروند کرد اهل ایلام است.

۱۲ کارگر در تصادف وانت حامل کارگران در شوشتر مصدوم شدند

صبح روز سه شنبه ۱۴ بهمن در تصادف وانت بار حامل کارگران با یک کامیون در شوشتر، ۱۲ کارگر مصدوم شدند. رئیس فوریت‌های پزشکی شوشتر در این‌باره گفت: «تصادف بعد از پل کابلی به سمت گاومیش آباد شوشتر رخ داده و دوازده مصدوم داشته که غیر از سه نفر که خودخواسته در محل حادثه درمان شدند، مابقی به بیمارستان خاتم الانبیاء منتقل شده‌اند». علاوه بر حوادثی که در محل کار به مصدومیت و مرگ کارگران می‌انجامد، حوادث جاده‌ای نیز به عاملی برای مصدومیت و مرگ کارگران تبدیل شده است. استفاده از وسایل نقلیه غیراستاندارد و فرسوده در ماه‌های اخیر چندین سانحه را درپی داشته و ده‌ها کارگر در نتیجه آن مصدوم شده و تعدادی جان خود را از دست داده‌اند.

نازنین محمدنژاد با تودیع قرار وثیقه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نازنین محمدنژاد، دانشجوی کارشناسی رشته زبان روسی دانشگاه علامه طباطبایی و از فعالین دانشجویی سابق دانشگاه تهران که توسط ماموران اطلاعات سپاه بازداشت و در بند ۲ الف زندان اوین به سر می‌برد، سه‌شنبه ۱۴ بهمن با تودیع قرار وثیقه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد. نازنین محمدنژاد سه‌شنبه شب ۱۸ آذرماه سازی جاری توسط نیروهای امنیتی در منزل خود واقع در تهران بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف در زندان اوین منتقل شده بود. پیش‌تر یک منبع آگاه درباره بازداشت نازنین محمدنژاد به زمانه گفته بود: «ساعت ۹ شب توسط مامورین اطلاعات سپاه پاسداران در منزلش بازداشت شد. موبایل، لپ‌تاب و کتاب‌هایش را هم ضبط و با خود بردند.» نازنین محمدنژاد، متولد ۱۳۶۷ و اهل ماهشهر است. او فارغ التحصیل کارشناسی رشته ارتباطات از دانشگاه تهران است و در کنار نقد آثار ادبی، مقالات متعددی در خصوص وضعیت دانشجویان و زنان و تبعیض‌های ساختاری و چندلایه علیه کارگران، زنان و سایر قشرهای به حاشیه رانده شده جامعه نوشته است. شماری از مقالات او در نشریه دانشجویی منتشر شده است.

کارگران شهرداری خرم آباد از خرداد تا کنون حقوق نگرفته اند؛ وعده پرداخت در نیمه اسفند

کارگران فضای سبز شهرداری منطقه ۳ خرم‌آباد از خرداد تا کنون حقوق نگرفته‌اند. شهردار خرم آباد گفته است پولی برای پرداخت هفت ماه حقوق معوقه کارگران موجود نیست و از کارگران خواسته است تا ۱۵ اسفند صبر کنند. طبق گزارش خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران که سه شنبه ۱۴ بهمن منتشر شد، کارگران می‌گویند: «پس از گذشت بیش از هفت ماه هنوز حقوق نگرفته‌ایم و شهردار نیز مطرح کرده که فعلا پولی برای پرداخت نداریم و باید تا ۱۵ اسفند ماه صبر کنیم». زهرا نظری عضو شورای شهر خرم آباد با تائید گفته کارگران افزوده است پیمانکاران از قبل هم به کارگران بدهی دارند. شهرداری خرم آباد مانند شهرداری سایر مناطق با کمبود نقدینگی روبروست. کارگران معترض شهرداری گفته‌اند: «داخل محوطه شهرداری نیز یک بنر با این مضمون که تا ۱۵ اسفند ماه هیچ پیمانکاری برای طلب مراجعه نکند، نصب کرده‌اند که با این اوصاف فعلا خبری از حقوقمان نیست».

وزارت خارجه ایران از آزادی خدمه نفتکش توقیف‌شده کره جنوبی خبر داد

وزارت خارجه ایران سه‌شنبه ۱۴ بهمن/۲ فوریه از آزادی خدمه نفتکش توقیف‌شده کره ‌جنوبی خبر داد. سپاه پاسداران پیشتر در ۱۵ دی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد یک فروند نفت‌کش کره جنوبی با نام تجاری «هانکوک چیمی» را که از مبدا بندرالجبیل عربستان سعودی عازم بمبئی هند بود، «به دلیل نقض پیاپی قوانین زیست محیطی دریایی» در خلیج فارس توقیف کرده است. خدمه‌ این نفتکش که در بازداشت سپاه پاسداران‌ بودند، از ملیت‌های کره، اندونزی، ویتنام و میانمار هستند. سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه آزادی خدمه نفتکش کره‌ جنوبی را «اقدام انسان دوستانه جمهوری اسلامی ایران» خواند و گفت: «به دنبال درخواست دولت کره جنوبی و مساعدت قوه قضائیه، در چارچوب مقررات قضایی» به خدمه کشتی کره‌ای اجازه خروج از کشور داده شده است. خطیب زاده اما افزود ایران «بررسی قضایی پرونده تخلف کشتی و کاپیتان» را «در چارچوب قوانین» ادامه می‌دهد. سخنگوی وزارت خارجه در ادامه از گفتگوی تلفنی عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه با چوی، قائم مقام وزارت خارجه کره خبر داد. به گفته او دو طرف درباره «آزادسازی هر چه سریع‌تر منابع ارزی ایران» و «سازوکارهای موثر جهت استفاده از این منابع» رایزنی کردند و طرف کره‌ای به ایران قول «تلاش حداکثری برای رفع محدودیت از این منابع در اسرع وقت» داده است. بخشی از دارایی‌های ایران به سبب تحریم‌های بانکی در کره جنوبی مسدود شده است. پیشتر واشنگتن ایران را به گروگان‌گیری نفتکش کره‌ای درقبال آزادسازی دارایی‌های مسدود شده متهم کرد؛ اتهامی که ایران آن‌را رد می‌کند.

نماینده دائمی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای از نصب چهار زنجیره سانتریفیوژ جدید در تاسیسات هسته‌ای نطنز و فردو خبر داد

کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائمی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سه‌شنبه در توییتر از نصب سانتریفیوژهای جدید در تاسیسات هسته‌ای نظنز و فردو خبر داد و نوشت: «با تلاش دانشمندان هسته‌ای‌‌مان دو زنجیره ۳۴۸ تایی از سانتریفیوژهای IR2m با ظرفیت تقریبی چهار برابر نسبت به نوع IR1 با موفقیت در نطنز نصب شده و در حال کار با UF6 هستند. نصب دو زنجیره سانتریفیوژهای IR6 هم در فردو آغاز شده است و سانتریفیوژهای بیشتری در راه‌اند». بر اساس مصوبه «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» که اخیراً در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و برخلاف توافق هسته‌ای برجام، غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۲۰ درصد در تأسیسات هسته‌ای ایران از سر گرفته شده است. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران هفته گذشته در جریان بازدید محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس از تاسیسات هسته‌ای فردو و نطنز به او اطمینان خاطر داد «قبل از انقضای مهلت سه ماهه مجلس هزار ماشین سانتریفیوژ IR2m در تاسیسات نطنز نصب و راه‌اندازی می‌شود» او افزود: «در حال حاضر ۱۷ کیلوگرم ذخایر اورانیوم غنی‌شده با درصد غنای ۲۰ وجود دارد». جمهوری اسلامی بازگشت به تعهدات برجامی را منوط به لغو تحریم‌ها کرده اما واشنگتن می‌گوید پیش از هر چیز ایران باید پایبندی خود را به محدودیت‌های برجامی نشان دهد. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران دوشنبه در مصاحبه با سی‌ان‌ان از اروپا خواست میان تهران و واشنگتن میانجی‌گری کند.

سازمان بهزیستی کشور از «جمع‌آوری» ۳۲ هزار معتاد در ۹ ماه گذشته خبر داد

فرید براتی‌سده، مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی ایران اعلام کرد که از نیمه دوم اردیبهشت‌ماه سال جاری و در ۹ ماهه اخیر حدود ۳۲ هزار معتاد در سراسر کشور «جمع‌آوری و در مراکز پذیرش شده‌اند». براتی‌سده همچنین گفت حدود یک‌هزار و ۱۰۰ تا یک‌هزار و ۱۷۰ معتاد تاکنون به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. به گفته او از این تعداد نزدیک به ۱۵۰ معتاد برای درمان به مراکز درمانی منتقل شده‌اند و یک نفر از معتادان نیز جان باخته است. مسعود زاهدیان، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی اردیبهشت‌ماه سال جاری اعلام کرد که سپاه پاسداران و سازمان زندان‌ها متولی جمع‌آوری و قرنطینه معتادان شده‌اند.

تجمع معلمان قراردادی و تازه‌استخدام مقابل مجلس

گروهی از معلمان قراردادی که در آزمون استخدامی وزارت آموش و پرورش قبول شده‌اند اما قراردادشان هنوز تبدیل نشده است، سه شنبه ۱۴ بهمن مقابل مجلس تجمع کردند. آن‌ها پلاکاردهایی حاوی مطالباتشان به همراه داشتند و خواستار تبدیل قرارداد خود شدند. روز یکشنبه ۱۲ بهمن نیز تجمعی توسط معلمان تازه‌استخدام مقابل مجلس برگزار شد. این معلمان (موسوم به معلمان ماده ۲۸) خواستار تجدید نظر در حقوق پایه معلمان تازه‌استخدام شدند. آن‌ها در نامه‌ای به قالیباف رئیس مجلس نوشته‌اند اغلب دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکترا و متاهل هستند و حقوق پایه دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معیشت آن‌ها را تامین نمی‌کند.

اعتصاب و تجمع کارگران نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه در اعتراض به پنج ماه تعویق دستمزد

کارگران نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه که پنج ماه است حقوق نگرفته‌اند و حق بیمه‌شان نیز پرداخت نشده، دوشنبه ۱۳ بهمن اعتصاب و در محوطه شرکت تجمع کردند. نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه در ۳۵ کیلومتری شهر ارومیه قرار دارد و در سال ۱۳۹۰ به بخش خصوصی واگذار شده است. کارگرن این نیروگاه در اعتصاب فراگیر کارگران صنعت نفت و انرژی که در مرداد سال جاری برگزار و بیش از یک ماه به طول انجامید نیز شرکت داشتند.

تیراندازی در مقابل ساختمان دادگستری کرمانشاه چند کشته بر جا گذاشت

محمدرضا آمویی، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه از وقوع تیراندازی در شهر کرمانشاه خبر داد و گفت: «در این حادثه سه نفر جان خود را از دست دادند.» به‌گفته آمویی، این تیراندازی حوالی ظهر سه‌شنبه ۱۴ بهمن در خیابان بنت‌الهدی مقابل ساختمان دادگستری کل استان رخ داد. آمویی گفت: «پس از حضور مأموران در محل مشخص شد فردی به‌دنبال اختلافات خانوادگی با خانواده همسرش، مقابل یکی از دفاتر وکالت اقدام به تیراندازی می‌کند که منجر به کشته شدن برادر همسرش در همان محل می‌شود.همچنین بر اثر این تیراندازی همسر و وکیل آن‌ها نیز که در دفتر وکالت حضور داشتند زخمی می‌شوند که پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست می‌دهند.» معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه افزود قاتل دستگیر و سلاح مورد استفاده نیز کشف شد. این نخستین بار نیست که در ایران دعواهای خانوادگی قربانی می‌گیرد. به‌تازگی در روز پنج‌شنبه ۹ بهمن‌ماه جاری دعوای زن و شوهری در روستای سقانلیق ساوه قربانی گرفت. مرد این خانواده با زدن میله فلزی بر فرق سر زن ۳۵ ساله خود او را کشت.

سوء تغذیه دانش‌‌آموزان در ایران: حدود ۷ درصد دچار لاغری شدید هستند

محمد محسن‌بیگی، مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی وزارت آموزش و پرورش گفت: «حدود ۶ تا ۷ درصد از دانش‌آموزان دچار لاغری شدید هستند و میزان این لاغری در بین دانش‌آموزان دختر بیشتر از پسران است.» محسن‌بیگی افزود کودکانی که در مناطق محروم از نظر اقتصادی و اجتماعی هستند، مشکلات تغذیه‌ای دارند و موضوع سوء تغذیه دانش‌آموزان به‌ویژه در مناطق محروم مسئله‌ای جدی است. اغلب این دانش‌آموزان در استان‌هایی مثل سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، هرمزگان، خراسان جنوبی، آذربایجان غربی و شمار کمی در خوزستان هستند. به‌گفته محسن‌بیگی، اگر قرار باشد حداقل‌ها از جمله تخصیص شیر به مدارس شبانه‌روزی در مناطق محروم که قبلاً انجام می‌شد، حذف شود «قطعاً در آینده مشکلات سوء تغذیه را به‌صورت خیلی جدی‌تری خواهیم داشت.» در سال جاری به‌طور کامل شیر از برنامه مدارس حذف شد و سال گذشته نیز حدود ۷۰ درصد آن را حذف کردند. محمد محسن بیگی می‌گوید «به علت کمبود بودجه تعداد دفعات توزیع شیر در مدارس کاهش پیدا کرد.»

مجلس شورای اسلامی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ را رد کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی سه‌شنبه ۱۴ بهمن، کلیات بودجه سال ۱۴۰۰ را با ۹۹ رای موافق، ۱۴۸ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع از مجموع ۲۶۱ نماینده حاضر در مجلس رد کردند. علی ربیعی، سخنگوی دولت در واکنش به رد کلیات بودجه در نشست خبری گفت: «دولت آماده است در کنار مجلس اصلاحات مورد نظر را بدون اینکه شاکله بودجه به هم بریزد و درآمدهای واهی پیش‌بینی شود، انجام دهیم.» ساعتی قبل از آن حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در نشست اقتصادی دولت گفته بود: «از نظر دولت تغییر در شاکله و محور‌های اصلی لایحه بودجه ۱۴۰۰ می‌تواند صدمات جدی به معیشت مردم و مسیر توسعه و مدیریت اقتصاد کشور وارد کند.» محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح سه‌شنبه ۱۳ بهمن گفت: «رئیس‎‌جمهوری باید امروز برای دفاع از بودجه به مجلس می‌آمد. بنده نیز از ۱۰ روز پیش نامه کتبی نوشتم و ایشان را دعوت کردم. من وظیفه خودم را انجام دادم ولی به هر حال اجابت نشد.»

سه انفجار در کمتر از دو ساعت در کابل: شماری کشته و مجروح شدند

پلیس کابل اعلام کرد که سه‌شنبه ۱۴ بهمن سه انفجار در ناحیه‌های دوم و سوم و چهارم پایتخت افغانستان رخ داد. در این انفجارها دو غیرنظامی از جمله محمد عاطف، رییس شورای مرکزی جمعیت اصلاح کشته شده و دو فرد امنیتی و سه غیرنظامی زخمی شده‌اند. به گفته فردوس فرامرز، سخنگوی فرماندهی پلیس کابل حادثه اول حوالی ساعت ۷:۳۵ صبح سه‌شنبه در منطقه «جوی شیر» در ناحیه‌ دوم شهر کابل رخ داد. سخنگوی فرماندهی پلیس کابل گفت که انفجار دومی حوالی ساعت ۸:۳۰ صبح امروز در چهارراه سلیم کاروان، در ناحیه‌ چهارم شهر کابل اتفاق افتاد که در اثر آن چهار غیرنظامی مجروح شدند. یک انفجار هم در منطقه نوآباد دهمزنگ از ناحیه سوم شهر کابل رخ داد که اطلاعی از جزئیات آن در دست نیست. هنوز مسئولیت این دو انفجار را شخص و یا گروهی به عهده نگرفته است. روز گذشته هم در اثر دو انفجار مین در چهارراه شهید در ناحیه‌ دهم شهر و در منطقه جنگلک، در ناحیه هفتم کابل خودرو حامل خشنود نبی‌زاده، رییس دفتر وزیر دولت در امور صلح و یک خودرو نظامی هدف قرار گرفته بودند. در انفجار دوم یک نظامی و یک غیرنظامی کشته و یک نظامی دیگر زخمی شدند. مسئولیت بیشتر این انفجارها را شخص و یا گروهی به عهده نگرفته است، اما دولت همواره این رویداد را به گروه طالبان نسبت داده است.

روحانی: تغییراتی که مجلس در لایحه بودجه اعمال کرد به اقتصاد کشور لطمه می‌زند

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی صبح سه‌شنبه ۱۳ بهمن در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با اشاره به تغییراتی که کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه اعمال کرده گفت: «بار‌ها از سوی دولت بر ضرورت حفظ ارکان اصلی لایحه بودجه تاکید شده و مواردی نظیر مبارزه با رانت، کاهش تورم، تقویت ارزش پول ملی و حمایت از معیشت مردم و تامین کالا‌های اساسی در این لایحه مورد اهتمام جدی دولت بوده است.» روحانی ادعا کرد که لایحه بودجه ۱۴۰۰ برای مدیریت اقتصاد کشور در شرایط جنگ اقتصادی و برای مدیریت مسیر توسعه تدوین شده. رئیس جمهوری اسلامی گفت: «از نظر دولت تغییر در شاکله و محور‌های اصلی لایحه بودجه ۱۴۰۰ می‌تواند صدمات جدی به معیشت مردم و مسیر توسعه و مدیریت اقتصاد کشور وارد کند.» همزمان رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی اعلام کرد رقم درآمدها در لایحه دولت ۳۱۷هزار میلیارد تومان بود که بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق به ۴۵۵ هزار میلیارد تومان تغییر یافت. بر همین اساس دولت در بخش واگذاری‌های دارایی‌های سرمایه‌ای ۲۵۲ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته بود که این مبلغ در مصوبه کمیسیون به ۳۶۸ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. همچنین در مورد واگذاری دارایی‌های مالی دولت در لایحه ۲۰۸ هزار میلیارد تومان در نظر گرفت که کمیسیون تلفیق آن را به ۳۷۰ هزار میلیارد تومان تغییر داد. به گفته سخنگوی کمیسیون تلفیق پنج نرخ ارز در لایحه دولت آمده است: ۴۲۰۰ تومانی، ۱۱ هزار و ۵۰۰، ۱۷ هزار و ۱۵۰، ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و یک نرخ هم بر اساس سامانه ETS یا سامانه معاملات الکترونیکی. زارع گفت: «سیاست کمیسیون تلفیق ارز تک نرخی بود و هدف ما از این کار جلوگیری از فساد ناشی از رانت ارزی بود و این کمیسیون قیمت ارز را ۱۷هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفت.»

قالیباف: رئیس‎‌جمهوری باید برای دفاع از بودجه به مجلس می‌آمد، او را دعوت کرده بودم ولی نپذیرفت

محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح سه‌شنبه ۱۴ بهمن گفت: «رئیس‎‌جمهوری باید امروز برای دفاع از بودجه به مجلس می‌آمد. بنده نیز از ۱۰ روز پیش نامه کتبی نوشتم و ایشان را دعوت کردم. من وظیفه خودم را انجام دادم ولی به هر حال اجابت نشد.» در روز سه‌شنبه اولین دستور کار مجلس بررسی کلیات لایحه بودجه سال آینده کل کشور در صحن علنی است. قرار است پس از ارایه گزارش کمیسیون تلفیق و سخنان نمایندگان موافق و مخالف و نماینده دولت، کلیات لایحه به رای مجلس گذاشته شود. پیش از این لایحه بودجه سال آینده کل کشور در کمیسیون تلفیق بودجه بررسی و با تغییراتی به تصویب رسیده است. بودجه ۱۴۰۰ آخرین بودجه دولت حسن روحانی است که اجرای بخشی از آن برعهده دولت پس از او خواهد بود. روحانی امسال برای تحویل لایحه بودجه به مجلس نرفت و محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس هم هنگام تحویل گرفتن لایحه مجلس را ترک کرد.