نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمریکا برای مقابله با حملات حوثی‌ها ناوشکن و هواپیمای جنگنده به امارات می‌فرستد

در پی حملات موشکی اخیر شورشیان حوثی یمن به امارات متحده عربی، یک مقام ارشد نظامی واشنگتن گفت آمریکا یک ناوشکن مجهز به موشک‌های هدایت‌شونده و جت‌های پیشرفته نسل پنجم به امارات خواهد فرستاد. حوثی‌های یمن که از سوی ایران پشتیبانی می‌شوند از ۲۷ دی / ۱۷ ژانویه تاکنون مسئولیت سه حمله موشکی و پهپادی به امارات را برعهده گرفته‌اند. سفارت آمریکا در امارات ضمن تأیید این خبر گفته است که تصمیم برای اعزام این تجهیزات نظامی پس از تماس تلفنی لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا و محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی گرفته شده است. لوید آستین روز گذشته (سه‌شنبه) در تماسی تلفنی با ولیعهد ابوظبی، گفته بود که پنتاگون «ناوشکن یو.اس.اس.کول» را برای کمک به نیروی دریایی امارات و هواپیماهای جنگنده نسل پنجم شامل جت‌های جنگی F-22 Raptor و F-35 Lighting II را برای کمک در برابر «تهدید فعلی» به امارات اعزام خواهد کرد. به‌گفته جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که امارات در روز دوشنبه سومین حمله موشکی را در هفته‌های اخیر تجربه کرد و ایالات متحده برای خنثی کردن آن سامانه ضدهوایی پاتریوت را مستقر کرد. پنتاگون بعداً اعلام کرد که موشک‌های زمین به هوای امارات موشک شلیک‌شده را منهدم کردند.

۱۱ کارگر زن در حادثه تصادف سرویس کارخانه در بندر انزلی مصدوم شدند

صبح روز چهارشنبه ۱۳ بهمن، مینی‌بوس حامل کارگران زن کارخانه‌ای در شهرک صنعتی حسن‌رود انزلی با یک کامیون تصادف کرد. ۱۱ زن کارگر سرنشین مینی‌بوس مصدوم و به بیمارستان منتقل شدند. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) انتشاردهنده خبر، از اعلام نام کارخانه‌ محل کار کارگران خودداری کرده است. شهرک صنعتی شماره یک در منطقه آزاد انزلی واقع در حسن‌رود قرار دارد و کارخانه‌های آن در زمینه صنایع فلزی، شیمیایی، برق و الکترونیک، نساجی و کانی غیرفلزی، صنایع غذایی و سلولزی فعالند. به نوشته‌ ایلنا، ۵ تن از کارگران مصدوم به بیمارستان پورسینای رشت و سایر مصدومان در بیمارستان بهشتی انزلی بستری شده‌اند. حادثه منجر به مصدوم شدن ۱۱ کارگر زن یک روز پس از آن رخ داد که ۱۲ کارگر در تصادف سرویس حمل و نقل کارگران در نزدیکی اصفهان مصدوم شدند. روز سه‌شنبه ۱۲ بهمن مینی‌بوس حامل کارگران یکی از کارخانه‌های واقع در شاهین‌شهر اصفهان در اثر برخورد به یک خودرو واژگون شد و ۱۲ کارگر سرنشین مینی‌بوس مصدوم و به بیمارستان منتقل شدند. در حالی که حوادث عدم نظارت بازرسان کار بر ایمنی و بهداشت محیط کار، روزانه به مصدومیت و مرگ ده‌ها کارگر می‌انجامد، صدمه دیدن و مرگ کارگران در حوادث جاده‌ای نیز افزایش یافته است. عدم کنترل ایمنی سرویس‌های حمل و نقل کارگران سبب شده است تا کارفرمایان وسایل نقلیه فرسوده و غیراستاندارد را برای انتقال کارگران به کار گیرند.

تجمع کارگران قطار شهری اهواز در اعتراض به ۱۵ ماه تعویق دستمزد

گروهی از کارگران پروژه قطار شهری اهواز چهارشنبه ۱۳ بهمن مقابل ساختمان قطار شهری تجمع کردند و خواستار پرداخت ۱۵ ماه معوقات مزدی خود شدند. معترضان، ۱۱۳ کارگر خدمات و نگهبانی پروژه قطار شهری اهواز را نمایندگی می‌کنند. این پروژه از سال ۱۳۹۷ به دلیل اختلاف میان شهرداری و شرکت پیمانکاری کیسون متوقف و به حال خود رها شده است. کارگران تاوان اختلاف مالی و حقوقی میان دولت و پیمانکار را می‌پردازند. کارگران معترض، بازمانده ۹۰۰ کارگر پیمانی این پروژه هستند که با توقف ساخت و ساز بدون آن که حقوق ایام اشتغال خود را به طور کامل دریافت کنند، توسط شرکت کیسون پیمانکار پروژه اخراج شدند. ۱۱۳ کارگر خدمات و نگهبانی شرکت طی سه سال اخیر به طور مستمر کار کرده‌اند اما مطالباتشان پرداخت نشده است.

نرخ تورم در منطقه یورو به ۵,۱ درصد رسید

در کل اتحادیه اروپا و منطقه یورو قیمت‌ها در حال افزایش است. اداره آمار اروپا چهارشنبه ۱۳ بهمن / ۲ فوریه اعلام کرد که نرخ تورم در ماه ژانویه سال جاری میلادی ۵,۱ درصد بود. این میزان در ماه دسامبر گذشته ۵ درصد بود. این بالاترین مقدار نرخ تورم از سال ۱۹۹۷ تاکنون است. در این میان به‌ویژه انرژی به شدت گران شده است. بانک مرکزی اروپا برای سه ماهه نخست سال جاری پیش‌بینی تورم ۴,۱ درصدی را کرده بود. براساس این آمار انرژی با ۲۸,۶ درصد در مقایسه با ۲۵,۹ درصد در ماه دسامبر بالاترین نرخ سالانه تورم را در ژانویه داشته است. پس از آن مواد غذایی، الکل و دخانیات (۳,۶ درصد در مقابل ۳,۲ درصد در ماه دسامبر)، خدمات (۲,۴ درصد، بدون تغییر نسبت به دسامبر) و کالاهای صنعتی غیرانرژی (۲,۳ درصد در مقابل ۲,۹ درصد در دسامبر) قرار دارند. بسیاری از اقتصاددانان پیش از این انتظار کاهش محسوس تورم در ابتدای سال را داشتند. شورای بانک مرکزی اروپا فردا (پنج‌شنبه) در ارتباط با سیاست پولی خود و نحوه واکنش بانک مرکزی به افزایش نرخ تورم نشستی برگزار خواهد کرد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین: فریب آمار را نباید خورد، صادرات ایران کاهش یافته، اما به‌دلیل افزایش قیمت‌ها در جهان، درآمد دولت نشان داده می‌شود

مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین صبح چهارشنبه ۱۳ بهمن در مقاله‌ای در روزنامه اعتماد نوشت: «ارزیابی‌های تحلیلی، نشان‌دهنده این واقعیت است که رشد تجاری اخیر، ربطی به سیاستگذاری‌های اقتصادی دولت ندارد. بررسی جدول واردات و صادرات کشور نشان می‌دهد که هر چند از نظر ارزش، صادرات ایران نسبت به سال گذشته، رشد بیش از ۳۰ درصدی را تجربه کرده، اما از نظر وزنی و تناژ، رشدی کمتر از ۴ الی ۵ درصدی ثبت شده است.» حریری در ادامه افزود: «دلیل این ناهمخوانی‌های آماری که اتفاقا در ارزیابی‌های دولتی به آنها اشاره نمی‌شود، ناشی از افزایشی است که در قیمت مواد اولیه، مشتقات نفتی، پتروشیمی‌ها، فلزات و... رخ داده است. در واقع اثرپذیری بازارها از کرونا کمتر شده و متعاقب آن، افزایش قیمت حداقل ۳۰ درصدی (به‌طور متوسط) در این اقلام شکل گرفته است. به عبارت روشن‌تر، رشد آمارهای تجاری کشور ناشی از رشد قیمت‌ها بوده و تحولات خاصی در رویکردهای تجاری ایران ایجاد نشده است. در خصوص اینکه آیا ایران توانسته پول برآمده از صادرات خود را به کشور وارد کند یا خیر نیز باید گفت که قطعا ایران توانسته پول صادرات خود را منتقل کند، چراکه آمارهای وارداتی کشور نیز با رشد همراه بوده است.»

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی: مذاکرات وین رو به جلوست اما مسائل مهمی از جمله لغو همه تحریم‌ها باقی مانده

محمود عباس‌زاده، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم گفت اعضای کمیسیون روز گذشته (سه‌شنبه) جلسه فوق‌العاده‌ای با علی باقری، معاون سیاسی وزارت امورخارجه ایران و رئیس تیم مذاکره با اعضای ۱+۴ داشتند. بر این اساس در این جلسه باقری درباره روند مذاکرات گزارشی را ارائه کرد و به سوالات نمایندگان نیز پاسخ داد. باقری اعلام کرد که تابه‌حال هیچ گفت‌وگوی مستقیمی بین ایران و آمریکایی‌ انجام نشده است. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی به تسنیم گفت: «بر اساس آنچه از مباحث مطروحه در این جلسه می‌توان جمع‌بندی کرد این است که در شرایط موجود اساسا نتیجه داشتن و مابه ازای عینی مذاکره مستقیم با آمریکا روشن نیست.» عباس‌زاده در ادامه افزود: «با وجود مثبت و روبه جلو بودن روند مذاکرات، هنوز مسائل مهمی باقی مانده است که باید بر سر آن مذاکره و توافق شود. حق ماست که تمام تحریم‌ها لغو شود لیکن تا به امروز حریف لغو بخشی از آنها را پذیرفته است مجموعه قراین و شواهد و واقعیت‌ها از جمله برگه‌هایی که جمهوری اسلامی ایران در دست دارد نشان می‌دهد شرایط برای یک توافق خوب و برد- برد آماده است به شرط اینکه غربی‌ها هم حسن نیت و جدیت داشته باشند.»

آمریکا خواهان برگزاری نشست شورای امنیت درباره برنامه موشکی کره شمالی شد

آمریکا با برخورداری از حمایت بریتانیا و فرانسه از شورای امنیت سازمان ملل خواست پنج‌شنبه ۳ فوریه برای بررسی اقدام اخیر کره شمالی در شلیک یک موشک بالستیک میان‌برد پشت درهای بسته جلسه برگزار کند. کره‌شمالی یکشنبه ۳۰ ژانویه، پرقدرت‌ترین موشک خود در پنج سال اخیر را آزمایش کرد. جزئیات آزمایش نشان می‌دهد که کره‌شمالی یک موشک بالستیک با برد بالا را آزمایش کرده است که این اتفاق برای نخستین بار از سال ۲۰۱۷ رخ می‌دهد. آزمایش روز یکشنبه هفتمین دور پرتاب و آزمایش تسلیحات کره‌شمالی در ماه ژانویه بود. به گزارش آسوشیتدپرس، سرعت غیرمعمول در آزمایش موشک می‌تواند نشان دهنده قصد کره شمالی برای تحت فشار قرار دادن دولت بایدن در موضوع مذاکرات هسته‌ای طولانی‌مدت متوقف شده باشد چراکه مشکلات مرتبط با بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ شوک بیشتری بر اقتصاد شکننده پیونگ‌یانگ وارد کرده است.

زلزله کازرون را لرزاند

زلزله‌ای به بزرگی ۴.۵ ریشتر صبح چهارشنبه ۱۳ بهمن کازرون و مناطقی از استان فارس را لرزاند. مرکز لرزه‌نگاری دانشگاه تهران کانون این زلزله را دوازده کیلومتری کازرون در عمق ۱۸ کیلومتری زمین، در ۱۱ کیلومتری کازرون، ۱۲ کیلومتری نودان و ۲۳ کیلومتری قائمیه اعلام کرد. مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس گفت تاکنون خسارتی از زلزله کازرون گزارش نشده است، به نیروهای امدادی آماده‌باش داده شده و تیم‌های ارزیاب به مناطق اطراف کانون زلزله اعزام شده‌اند.