ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اسلام‌گرایان سَلَفی با چاقو به نهرو رستم‌نژاد، کارگر کُرد اهل سقز حمله کردند

چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲، گروهی از اسلام‌گرایان سَلَفی تندرو در شهر سقز در استان کردستان به یک شهروند کُرد به نام نهرو رستم‌نژاد حمله کرده و او را با چاقو زخمی کردند. سلفی به گروهی از اسلام‌گرایان سنّی تندرو گفته می‌شود که خواهان اجرای مو به موی احکام قرآن و سنت در جامعه و به گفته خودشان بازگشت «دوران طلایی صدر اسلام» هستند. به گزارش آژانس خبری کردپا، نهرو رستم‌نژاد، کارگر ۲۰ ساله و اهل سقز، در یکی از پارک‌های سقز از طرف «تعدادی از افراد تندرو سلفی با گرایش داعشی» مورد حمله قرار می‌گیرد. کردپا به نقل از یک «منبع مطلع» نوشته است که این افراد تندرو سلفی بعد از زخمی‌کردن رستم‌نژاد در تماسی تلفنی به او گفته‌اند که او را به ‌دلیل «کفرگویی» که در «عکس‌هایش مشخص بوده»، هدف ضربات چاقو قرار داده‌اند. این در حالی است که به نوشته کردپا، هیچ تصویری و یا عکسی از «کفرگویی» این جوان ۲۰ساله وجود ندارد. درحال حاضر خانواد رستم‌نژاد به ‌صورت قانونی شکایت کرده‌اند و منتظر رسیدگی دادگاه هستند. منبع مطلع کُردپا همچنین گفته است که این افراد تندرو سلفی از خانواده رستم‌نژاد تقاضای رضایت کرده‌اند و می‌گویند اگر رضایت ندهد، افرادی از آن‌ها را خواهند کشت. سال‌هاست فعالان مدنی کُرد می‌گویند که نیروهای تندروی سلفی، در سایه امنیتی که حکومت برایشان پدید آورده است، به آزار و اذیت فعالان مدنی، جوانان و زنان در شهرهای کردستان، به‌ویژه مریوان و سقز و سنندج، مشغول‌اند. سه‌شنبه سوم مردادماه ۱۴۰۲، نیروهای سلفی یک شهروند ۳۵ ساله کُرد به نام فاروق رشیدی را به قتل رساندند. در بهار ۱۴۰۰ نیز در چندین مورد، اسلام‌گرایان تندرو به بهانه‌هایی مانند «کفرگویی» یا نوشیدن مشروبات الکلی به جوانان در شهرهای مریوان و سقز و سنندج حمله کردند که در مواردی با مقاومت مردم محلات این شهرها مواجه شدند. کردپا پیشتر در گزارش تحلیلی از قتل فاروق رشیدی، از جمله دلایل عدم برخورد و حمایت ضمنی جمهوری اسلامی از نیروهای سلفی در کردستان را شرایط خاص منطقه پس از حمله ایالات متحده به عراق و استفاده حکومت از این گروه‌ها برای مقابله با جریان‌های سکولار کُرد و سرکوب آزادی‌ها و حقوق مدنی مردم کردستان خواند.

سعید علیدادی، از مستشاران نظامی سپاه پاسداران در سوریه در حمله هوایی منتسب به اسرائیل کشته شد

صبح جمعه۱۳ بهمن در حمله‌ای منتسب به اسرائیل به یکی از پایگاه‌های سپاه پاسداران در سوریه، سعید علیدادی، از مستشاران نظامی سپاه کشته شد. خبرگزاری دانشجو، وابسته به بسیج دانشجویی جمهوری اسلامی، نوشته است که علیدادی در پی حمله بامداد جمعه جنگنده‌های اسرائیلی به جنوب دمشق، پایتحت سوریه، کشته شده است. هنوز مشخص نیست سعید علیدادی چه سمتی در سپاه پاسداران داشته است. صبح جمعه خبرگزاری دولت سوریه، «سانا» نوشته بود که ساعت ۴:۲۰ بامداد نقاطی در جنوب دمشق از سمت بلندی‌های جولان هدف حمله قرار گرفته است. اسرائیل تاکنون به طور رسمی مسئولیت این حمله‌ها را بر عهده نگرفته است. از زمان آغاز جنگ اسرائیل و غزه، حمله‌های اسرائیل و ایالات متحده به پایگاه‌های سپاه پاسداران در سوریه و همچنین حمله‌‌های نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی به پایگاه‌های آمریکایی در خاورمیانه شدت گرفته است. در دی ماه سال جاری، اسرائیل با حمله به یک ساختمان در حومه دمشق، پنج عضو سپاه پاسداران را کشت. پیش‌تر نیز در اوایل دی‌ماه رضی موسوی، از نیروهای با سابقه سپاه در سوریه در حمله اسرائیل به منطقه زینبیه در حومه دمشق کشته شده بود. خبرگزاری رویترز پنجشنبه گزارش کرده بود که سپاه پاسداران، در پی حمله‌های اسرائیل به سوریه، استقرار فرماندهان ارشد خود در سوریه را کاهش داده است و حضورش در آن منطقه را بیشتر با تکیه بر شبه نظامیان نیابتی ادامه خواهد داد.

حوریه محسنی، شهروند بهائی را به چهار سال حبس محکوم کردند

شعبه ۴ دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی حکم بدوی چهار سال حبس حوریه محسنی، شهروند بهائی ساکن مشهد را تایید کرد. ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا)، به نقل از یک «منبع مطلع» نوشته است که بر اساس حکمی که سه‌شنبه دهم بهمن، شعبه چهار دادگاه تجدیدنظر به حوریه محسنی ابلاغ کرده است، او به خاطر اتهام «عضویت در دسته‌ها و جمعیت‌ها با هدف برهم‌زدن امنیت کشور» به تحمل سه سال حبس تعزیری و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شده است. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی سه سال زندان قابل اجرا خواهد بود. این شهروند بیستم آبان سال جاری، به شعبه ۹۰۳ دادسرای مشهد احضار شده بود. او را نهایتاً پس از تفهیم اتهام با تودیع وثیقه آزاد کرده بودند. در اوایل دی‌ماه سال جاری، شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی مشهد به ریاست هادی منصوری این شهروند بهائی را به چهار حبس محکوم کرده بود. همچنین به گفته منبع مطلع هرانا، دادگاه انقلاب وکیل تعیینی محسنی را نپذیرفته بود. پیشتر نیز محمدهادی عرفیان کاسب، وکیل دادگستری با انتشار مطلبی در این رابطه اعلام کرده بود که با وجود اعلام وکالت از حوریه محسنی، دادگاه با استناد تبصره ماده ۴۸ از پذیرش وکالت او خودداری کرده بود. تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری می‌گوید که در «جرایم علیه امنیت داخلی یا خارجی» و همچنین «جرایم سازمان‌یافته» در مرحله تحقیقات مقدماتی یعنی دادرسی، طرفین دعوی تنها می‌توانند وکیل یا وکلای خود را از بین وکلای رسمی دادگستری که مورد تایید رئیس قوه قضاییه باشد، انتخاب کنند. سیستم قضائی جمهوری اسلامی فعالیت‌های کنشگران مدنی، اقلیت‌های اتنیکی و دینی و مخالفان سیاسی را ذیل «جرایم امنیتی» طبقه‌بندی می‌کند. شهروندان بهائی در ایران از آزادی عقیده و بیان محروم‌اند و علاوه بر بازداشت و زندانی‌شدن، به طور سیستماتیک مورد تبعیض‌اند. آن‌ها در صورت اعلام مذهب خود حق تحصیل در دانشگاه را ندارند. همچنین در موارد بسیاری جمهوری اسلامی دارایی‌های بهائیان را مصادره کرده است.

شبه‌نظامیان «النجبا» می‌گویند به حملاتشان به پایگاه‌های آمریکایی ادامه می‌دهند

«جنبش مقاومت اسلامی النجبا»، یکی از گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به جمهوری اسلامی ایران در عراق، اعلام کرد که با وجود تهدید ایالات متحده آمریکا به گرفتن انتقام سه سرباز آمریکایی کشته‌شده در اردن، قصد دارد حملاتش به نیروهای آمریکایی در خاورمیانه را تشدید کند. اکرم الکعبی، رهبر النجبا در بیانیه‌ای اعلام کرد که «هر حمله‌ای [از جانب آمریکا] به واکنشی درخور خواهد انجامید.» «النجبا» می‌گوید تا زمانی که مطالبه خروج سربازان آمریکایی از عراق و پایان جنگ اسرائیل علیه غزه متحقق نشود، به حملاتش علیه نیروهای ایالات متحده ادامه خواهد داد. گروه‌های متحد ایران در سال‌های اخیر صدها حمله به پایگاه‌های آمریکایی در عراق و سوریه ترتیب داده‌اند. اما این حملات پس از شروع جنگ در غزه و حمایت خدشه‌ناپذیر آمریکا از این جنگ علی‌رغم درخواست‌های آتش‌بس بالا گرفته است. در جدیدترین مورد از این حملات، ۸ بهمن / ۲۸ ژانویه مجموعه «مقاومت اسلامی در عراق» به پایگاه نیروهای آمریکایی در مرز اردن و سوریه حمله کرد که کشته‌شدن سه سرباز آمریکایی را در پی داشت. در مقابل، روز پنج‌شنبه ۱۲ بهمن / یکم فوریه، ایالات متحده دستور حمله به شبه‌نظامیان و اهداف مرتبط با ایران در عراق و سوریه را صادر کرد. لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در کنفرانس خبری پنج‌شنبه بدون اعلام زمان و مکان دقیق حملات گفت: «ما یک پاسخ چندلایه خواهیم داشت و بسته به شرایط توانایی چند بار حمله را هم خواهیم داشت.» او در عین حال تأکید کرد که کشورش در جنگ با ایران نیست و واشنگتن نمی‌داند که آیا ایران از حمله پهپادی روز یکشنبه با خبر بوده است یا خیر، با این حال این حملات بدون تسهیل‌گری ایران ممکن نبود.

سازمان امنیت ترکیه هفت نفر را به اتهام جاسوسی برای موساد بازداشت کرد

سازمان امنیت (میت) و پلیس ترکیه در عملیات مشترکی هفت نفر را به اتهام «تأمین اطلاعات» برای سرویس اطلاعاتی اسرائیل (موساد) در استانبول و ازمیر بازداشت کردند. به گزارش خبرگزاری آناتولی، «میت» این افراد را زیر نظر داشته و به اطلاعات آن‌ها دست یافته است. به‌گفته «میت»، موساد هدف‌های خود در ترکیه را از طریق کارآگاه‌های خصوصی دنبال می‌کرد و این کارآگاه‌ها از طریق جمع‌آوری اطلاعات شخصی، شناسایی، جمع‌آوری عکس و فیلم، نظارت و قرار دادن دستگاه‌های ردیابی فعالیت می‌کردند. در تحقیقات قضائی دادستانی کل استانبول روشن شد که ۹ مظنون هم اطلاعات دریافتی خود را از طریق کارآگاه‌ها به دست موساد می‌رساندند. در عملیات جمعه ۱۳ بهمن / ۲ فوریه هفت نفر از این ۹ مظنون دستگیر شدند. دو نفر دیگر پیش از این در عملیاتی جداگانه بازداشت شده بودند. «میت» در دسامبر سال ۲۰۲۲ نیز ۶۸ نفر را به اتهام همکاری با موساد بازداشت کرده بود.

خدمت اجباری باز هم قربانی گرفت ـ یک سرباز وظیفه در کلانتری ۱۴ پاکدشت به زندگی خود و یکی از کارکنان کلانتری پایان داد

اداره اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی شرق استان تهران اعلام کرد که روز پنج‌شنبه ۱۲ بهمن، «اشتباه سهوی و تیراندازی بی‌هدف» یک سرباز وظیفه کلانتری ۱۴ پاکدشت منطقه حصار امیر به مجروحیت منجر به فوت یکی از کارکنان کلانتری انجامید. سپس، سرباز وظیفه‌ای که اقدام به تیراندازی کرده بود به زندگی خود پایان داد. به گزارش پایگاه خبری انتخاب، در پی این اتفاق سرباز وظیفه و کارمند مجروح به مرکز درمانی منتقل شدند اما هر دو جان خود را از دست دادند. فرماندهی انتظامی شرق استان تهران در حالی این رویداد را «اشتباه سهوی» می‌خواند که تاکنون بارها در سربازخانه‌های جمهوری اسلامی، خودکشی سربازان یا حادثه به گلوله بستن هم‌خدمتی‌ها از سوی سرباز وظیفه‌ی جان‌به‌لب‌رسیده‌ی دیگر تکرار شده است. در اوایل ماه جاری، پنج سرباز وظیفه در پادگان باغین کرمان در پی تیراندازی سرباز دیگر جان خود را از دست دادند. در مردادماه، یک سرباز کُرد به نام سیروس شکری الیاسی، که بارها به دلیل بحث‌های سیاسی از طرف نیروهای کادری تهدید و به سه ماه اضافه‌خدمت محکوم شده بود، به طرز مرموزی در پایگاه سپاه پاسداران در سلماس کشته شد. مسئولان پادگان اعلام کردند که او خودکشی کرده اما گزارش پزشکی قانونی علت مرگ او را اصابت گلوله از فاصله دور اعلام کردند. در خردادماه نیز یک سرباز کُرد به نام خالق احمدنژاد اهل روستای «گاومیش گلی» از توابع شهرستان بوکان در یکی از پادگان‌های عجب‌شیر به زندگی خود پایان داد. سربازان در طول دوران خدمت با سختی‌ها و مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند از جمله امکانات محدود، برخوردهای غیر‌انسانی پرسنل کادری ارتش و سپاه با «سربازان صفر» و به کار گماشته‌شدن در اموری غیر‌مرتبط با توانایی‌هایشان. حوادث و سوانحی هم که در این دوره برای سربازها رخ می‌دهد اغلب قابل پیگیری نیستند و ساختار نیروهای مسلح در ایران هم اجازه پیگیری‌ را نمی‌دهد.

سوریه از حمله تازه اسرائیل به جنوب دمشق خبر داد

ارتش سوریه اعلام کرد که بامداد جمعه ۱۳ بهمن / ۲ فوریه شماری موشک اسرائیلی که از بلندی‌های جولان شلیک شده و جنوب دمشق را هدف قرار داده بود، سرنگون کرده است. خبرگزاری دولتی سوریه (سانا) ضمن اعلام این خبر به‌نقل از یک منبع نظامی افزوده است که این حمله موشکی حدود ساعت چهار و ۲۰ دقیقه سحرگاه جمعه انجام شد و پدافند هوایی موشک‌های شلیک شده را رهگیری و برخی از آن‌ها را ساقط کرد. این منبع گفته است حمله موشکی بامداد جمعه «خسارت مادی» داشت. رویترز نوشته است که اوایل شب گزارش‌هایی مبنی بر وقوع یک انفجار در حومه دمشق منتشر شد. اسرائیل سال‌هاست که حملاتی را به اهداف مرتبط با ایران در سوریه انجام می‌دهد اما مسئولیت این حملات را برعهده نگرفته است. از زمان آغاز جنگ در غزه، اسرائیل حملات خود را به اهداف شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در سوریه افزایش داده و همچنین به پدافند هوایی ارتش سوریه و برخی از نیروهای سوری حمله کرده است.

مأموران امنیتی دایه‌ شریفه را بازداشت کردند و به او گفتند که دیگر نباید از محل سکونتش خارج شود

مأموران امنیتی جمهوری اسلامی عصر پنج‌شنبه ۱۲ بهمن دایه‌ شریفه، مادر رامین حسین‌پناهی، زندانی سیاسی کُرد که در سال ۹۷ اعدام شد را به‌همراه دختران و دامادش در کامیاران بازداشت و به اطلاعات سنندج منتقل کردند. آن‌ها برای دیدار با مادر پژمان فاتحی، زندانی سیاسی‌ای که دوشنبه گذشته اعدام شد به کامیاران رفته بودند. امجد حسین‌پناهی، فرزند دیگر دایه‌ شریفه در شبکه اجتماعی ایکس ضمن اعلام این خبر نوشته است که این دومین بار در یک روز است که مأموران اطلاعاتی مادرش را بازداشت می‌کنند. دایه شریفه یک بار نیز در همان روز پنج‌شنبه برای ساعاتی بازداشت شد و مأموران امنیتی نگذاشتند او در مراسم ختم پژمان فاتحی شرکت کند. پژمان فاتحی، زندانی سیاسی کُرد تیرماه ۱۴۰۱ همراه با وفا آذربار، محسن مظلوم و محمد فرامرزی دستگیر شد. این چهار زندانی سیاسی پس از سپری کردن روند ناعادلانه دادرسی دوشنبه ۹ بهمن اعدام شدند. اتهام آن‌ها عضویت در حزب کومله کردستان ایران بود. امجد حسین‌پناهی همچنین در شبکه اجتماعی ایکس چند تصویر از خودروهایی که مانع از رفتن مادرش به کامیاران شدند منتشر کرد و افزود: «نیروهای اطلاعات سنندج، دایە شریفە را تهدید می‌کنند و بە‌طور شفاهی از ممنوع‌الخروجی وی از محل سکونتش خبر می‌دهند و در ادامە اشارە می‌کنند کە تحت هیچ شرایطی نباید از قروچای یعنی محل سکونت خود خارج شود در غیر این صورت بازداشت و روانە زندان خواهد شد.» رامین حسین‌پناهی، فرزند دایه شریفه، ۱۷ شهریورماه ۱۳۹۷ اعدام شد. ‌او نیز به اتهام بغی از طریق عضویت در حزب کومله کردستان به اعدام محکوم شده بود. دایه شریفه پس از اعدام فرزندش در کارزار لغو حکم اعدام شرکت کرد.

آمریکا چهار شهرک‌نشین اسرائیلی را برای خشونت به فلسطینیان تحریم کرد

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا روز پنجشنبه اول فوریه برابر با ۱۲ بهمن، یک فرمان اجرایی را امضا کرد و در آن چهار اسرائیلی شهرک‌نشین در کرانه باختری را به خاطر خشونت به فلسطینیان تحریم کرد. جو بایدن، در این فرمان گفت که خشونت علیه غیرنظامیان فلسطینی در کرانه باختری به سطح غیرقابل‌تحملی رسیده است. در متن فرمان اجرایی بایدن آمده است: «... وضعیت در کرانه باختری – به ویژه سطح بالای خشونت شهرک‌نشینان افراطی، آواره کردن اجباری مردم و روستاها، و تخریب اموال – به سطح غیرقابل‌تحملی رسیده است و تهدیدی جدی برای صلح، امنیت و ثبات در کرانه باختری، غزه، اسرائیل و منطقه وسیع‌تر خاورمیانه است.» وزارت امور خارجه آمریکا بعد از فرمان اجرایی بایدن، جزئیات تحریم‌ها را علیه چهار شهرک‌نشین اعلام کرد. هرگونه دارایی آنها در ایالات متحده مسدود می‌شود، برای آنها ویزای آمریکا صادر نخواهد شد و شرکت‌ها و آمریکایی‌ها از تراکنش‌های مالی با آنها منع شده‌اند. یکی از این چهار شهرک‌نشین ازجمله متهم است که جمعی را علیه فلسطینان هدایت کرده که منجر به کشته شدن یک غیرنظامی فلسطینی شده است. سه نفر دیگر هم متهم به رهبری جمع‌ها مشابه هستند که در آن حملات شهرک‌نشین‌ها به فلسطینان منجر به تخریب اموال، مزارع کشاورزی و یا خشونت‌های فیزیکی شده است. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «اسرائیل باید اقدامات بیشتری برای توقف خشونت علیه غیرنظامیان در کرانه باختری انجام دهد و مسئولین آن را مورد بازخواست قرار دهد». اسرائیل از تحریم‌های آمریکا علیه چهار شهروندش شکایت کرد. دفتر بنیامین نتانیاهو در بیانیه‌ای در انتقاد از اقدام آمریکا نوشت: «اسرائیل علیه همه قانون‌شکنان در همه‌جا عمل می‌کند، بنابراین جایی برای اقدامات استثنایی در این زمینه وجود ندارد». مقامات آمریکایی می‌گویند در حال ارزیابی میزان خشونت به فلسطینیان هستند و ممکن است تحریم‌های بیشتری هم اعمال شود. هنوز مشخص نیست که آیا مقامات رسمی اسرائیل هم شامل تحریم‌های آینده خواهند شد یا نه. در هفته اخیر، آمریکا در مورد اقداماتی که ایجاد یک کشور فلسطینی را به خطر می‌اندازد، هشدار داد. به گفته وزارت بهداشت غزه نزدیک به ۲۷ هزار نفر در غزه که بیشتر آنها زن و کودک بودند، درنتیجه حملات اسرائیل کشته شدند. در مناطق اشغالی کرانه باختری هم جدا از مرگ‌های نوار غزه، تاکنون ۳۷۰ نفر از جمله دست‌کم ۹۹ کودک کشته و بیش از ۴۲۵۰ نفر زخمی شده‌اند.