نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کرونا در ایران: کاشان در وضعیت اضطراری قرار گرفت

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی کاشان اعلام کرد تا عصر یکشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰ نفر در کاشان به ظن ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در این شهر بستری بودند. علیرضا مفرح پیش‌بینی کرد که تعداد این افراد به ۷۰۰ نفر می‌رسد. معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی کاشان اعلام کرد برخی از کادر پزشکی و پرستاری بیمارستان شهید بهشتی کاشان نیز به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. علیرضا مفرح هشدار داد در حال حاضر این افراد در قرنطینه به سر می‌برند و با توجه به شرایط موجود در صورت عدم رعایت مسائل بهداشتی فردی و تردد فراوان شهروندان، در چند روز آینده شیوع ویروس کرونا همه گیر و از کنترل خارج خواهد شد. به گفته این مقام مسئول تاکنون ۶ نفر به دلیل ابتلا‌ی ویروس به کرونا در کاشان جان خود را از دست داده‌اند و روز گذشته ۱۳ نفر از افراد بستری در قرنطینه بدحال بودند. به همین دلیل رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان از وزارت بهداشت درخواست کرده در این شهر بیمارستان صحرایی احداث کند و نیرو و تجهیزات لازم را به آن شهر ارسال کند.

احتمال به تعویق افتادن اجلاس آینده #تغییرات_اقلیمی سازمان ملل به دلیل شیوع #کرونا

به گزارش روزنامه بریتانیایی «گاردین»، اجلاس آتی تغییرات اقلیمی سازمان ملل (Cop26) ممکن است به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتد. اجلاس امسال تغییرات اقلیمی که قرار است نوامبر امسال در شهرگلاسکو اسکاتلند برگزار شود، مهمترین نشست اقلیمی از سال ۲۰۱۵ و زمان توافق پاریس است. نشست اقلیمی در گلاسکو یکی از آخرین شانس‌ها برای اقدام جدی‌تر رهبران جهان و اجتناب از فاجعه اقلیمی است که جهان را تهدید می‌کند. اکنون به دلیل شیوع کرونا، زمزمه‌های تغییر زمان برگزاری کنفرانس به گوش می‌رسد. چین بزرگترین منتشرکننده گازهای گلخانه‌ای ، کشوری کلیدی در مذاکرات اقلیمی است. درحالیکه آمریکا از توافق پاریس خارج شده، روشن نیست که چین تا چه اندازه به تعهداتش در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای پایبند خواهد ماند. با شیوع ویروس کرونا در سراسر چین به نظر نمی‌رسد که در حال حاضر مذاکرات اقلیمی برای چین در اولویت باشد. کرونا به کاهش تولید و فعالیت‌های دیگر و نتیجتاً، سبب کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در چین شده است. معمولا در ماه‌های پیش از برگزاری چنین نشست‌هایی جلسات آمادگی و مذاکرات بسیاری صورت می‌گیرد، اما در آستانه نشست گلاسکو تحرک چندانی دیده نمی‌شود، با این وجود افراد آشنا با این نشست می‌گویند که ممکن است برخی از این مذاکرات و جلسات آمادگی با استفاده از تکنولوژی‌های ارتباطی نظیر کنفرانس‌های فیسبوکی، واتس‌اپ و رسانه‌های اجتماعی صورت گیرد. جلسات از راه دور به کاهش سفرهای هوایی نیز خواهد انجامید که خود از عوامل انتشار گازهای گلخانه‌ای است. برخی از شرکت کنندگان از جمله بریتانیا گفته‌اند که اوضاع را تحت نظر دارند تا در مورد شرکت در کنفرانس تصمیم گیری کنند. کمیسیون اروپایی می‌گوید، وضعیت حاضرتا کنون هیچ اثر قابل توجهی بر روی آمادگی برای نشست اقلیمی Cop26 نداشته است. اتحادیه اروپا و چین از طریق کنفرانس ویدیویی و مجراهای دیپلماتیک تماس‌های خود را در سطوح مختلف حفظ کرده‌اند. کنفرانس تغییرات اقلیمی سال ۲۰۲۰ سازمان ملل متحد با نام اختصاری Cop26 قرار است بین روزهای ۹ تا ۱۹ نوامبر در گلاسکو بریتانیا برگزار شود. اجلاس قبلی اقلیمی سازمان ملل دسامبر ۲۰۱۹ در مادرید برگزار شد.

به دلیل #کرونا مدارس در ایران تا آخر هفته تعطیل اعلام شد

علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری دوشنبه ۱۲ اسفند خود که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد درباره تعطیلی مدارس به دلیل شیوع کرونا در ایران گفت: «بر اساس تماس‌های تلفنی با وزیر آموزش و پرورش و مسئولان مربوطه، مدرس تا آخر این هفته تعطیل خواهد بود و در صورت لزوم برای هفته آینده نیز روز پنج‌شنبه غروب یا جمعه صبح جلسه ستاد خواهیم داشت و تصمیم‌گیری خواهیم کرد». در پنجمین جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با ویروس کرونا که روز جمعه گذشته برگزار شد، مدارس سراسر کشور در روز‌های شنبه، یکشنبه و دوشنبه تعطیل اعلام شده بود. براساس آمار غیرقابل اتکای وزارت بهداشت جمهوری اسلامی، تا کنون ۵۴ نفر بر اثر ابتلا به کرونا در ایران جان باخته‌اند و ۹۷۸ نفر نیز به این ویروس مبتلا هستند.

#جمهوری_اسلامی پیشنهاد کمک‌های آمریکا در مورد بیماری #کرونا را رد کرد

سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی درباره اعلام آمادگی آمریکا برای کمک در زمینه مقابله با کرونا در ایران گفت: «به نیت آمریکایی‌ها برای کمک همواره شک داشته و داریم». او افزود اگر آمریکایی‌ها «قصد و نیت خیر داشتند» موضوع کمک را «رسانه‌ای نمی‌کردند». موسوی تأکید کرد که «خیلی نه روی کمک‌ها حساب می‌کنیم و نه آماده پذیرش کمک‌های لفظی هستیم». دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا شنبه ۱۰ اسفند اعلام کرد که اگر ایران در زمینه مقابله با کرونا درخواست کمک کند آمریکا حاضر است به این درخواست ایرانی‌ها پاسخ مثبت دهد. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز‌ جمعه ۹ اسفند اعلام کرد که ایالات متحده در ارتباط با بیماری کرونا به ایران پیشنهاد کمک داده است. موسوی در این‌باره گفت: «من از پیام [آمریکا] تا این لحظه خبری ندارم و بعید می‌دانم جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران کمک‌های ریاکارانه آمریکا را قبل از این‌که اعلام رسمی و اقدام عملیاتی کند آمادگی داشته باشند بپذیرند». موسوی به رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور نیز تاخت و گفت این رسانه‌ها از کرونا «استفاده سیاسی» می‌کنند و «از آب گل آلود ماهی می‌گیرند». بر اساس آمار غیرقابل اتکای وزارت بهداشت، طی ۲۴ ساعت گذشته ۳۸۵ مورد جدید از ابتلا به ویروس کووید ۱۹ (کرونا) در ایران به ثبت رسیده است و ۱۱ نفر دیگر به دلیل ابتلا به این ویروس فوت کردند. بر پایه آماری که ظهر یکشنبه ۱۱ اسفند اعلام شد، تا به حال ۵۴ نفر بر اثر ابتلا به کرونا در ایران جان باخته‌اند و ۹۷۸ نفر نیز به این ویروس مبتلا هستند. در مشهد وضعیت قرمز اعلام شده است.

تعداد قربانیان کرونا در جهان به ۳ هزار نفر رسید

دوشنبه ۲ مارس/ ۱۲ اسفند تعداد افرادی که در سراسر جهان به خاطر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند به ۳ هزار نفر رسید. جمهوری خلق چین از مرگ ۴۲ نفر دیگر در این کشور خبر داد. بیش از ۹۰ درصد موارد مرگ ناشی از ابتلا به ویروس کرونا مربوط به استان هوبی در چین است. طبق آمارهای رسمی در ایران بیش از ۵۰ نفر و در ایتالیا هم بیش از ۳۰ نفر جان خود را در اثر ابتلا به کووید ۱۹ از دست داده‌اند. بیش از ۹۰ هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا در سراسر جهان گزارش شده و شمار افراد مبتلا به این ویروس در سایر نقاط جهان در حال پیشی گرفتن از شمار افراد مبتلا در داخل چین است. قطر، اکوادور، ارمنستان، لوکزامبورگ و جمهوری ایرلند از جمله کشورهایی هستند که اولین موارد ابتلا به ویروس کرونا را گزارش کرده‌اند.

یک عضو #مجمع_تشخیص_مصلحت نظام احتمالاً بر اثر ابتلا به #کرونا درگذشت

بنا به گزارش خبرگزاری مهر، سیدمحمد میرمحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح دوشنبه ۱۲ اسفند در بیمارستان مسیح دانشوری درگذشت. این خبرگزاری به نقل از برخی منابع نوشته که علت مرگ میرمحمدی ابتلا به کرونا بوده است. سیدمحمد میرمحمدی پیش از این، رئیس دفتر ویژه علی خامنه‌ای در دوران ریاست جمهوری، عضو شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی، رئیس دفتر رئیس جمهوری وقت (اکبر هاشمی رفسنجانی)، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان امور استخدامی و اداری کشور، نماینده قم در مجلس شورای اسلامی، معاون نظارت و حسابرسی دفتر رهبر جمهوری اسلامی به مدت ۱۴ سال بوده است. پیش از این نیز گزارش‌هایی از ابتلای مسئولان حکومتی ایران به ویروس کرونا در رسانه‌های ایران منتشر شده بود. سیدهادی خسروشاهی از متولیان نظام سانسور در ایران نیز پنج‌شنبه ۸ اسفند بر اثر ابتلا به کرونا (کووید ۱۹) درگذشت. احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم در مجلس شورای اسلامی، مجتبی ذوالنور، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و نماینده قم، محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس و معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌ جمهوری اسلامی، ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت ایران از شخصیت‌های سیاسی‌اند که تست کرونای آن‌ها مثبت بوده است. بر اساس آمار غیر قابل اتکای وزارت بهداشت، طی ۲۴ ساعت گذشته ۳۸۵ مورد جدید از ابتلا به ویروس کووید ۱۹ (کرونا) در ایران به ثبت رسیده است و ۱۱ نفر دیگر به دلیل ابتلا به این ویروس فوت کردند. بر پایه آماری که ظهر یکشنبه ۱۱ اسفند اعلام شد، تا به حال ۵۴ نفر بر اثر ابتلا به کرونا در ایران جان باخته‌اند و ۹۷۸ نفر نیز به این ویروس مبتلا هستند. در مشهد وضعیت قرمز اعلام شده است.

نخستین آزمایش موشکی پیونگ‌یانگ در سال ۲۰۲۰: کره شمالی دو پرتابه به سمت دریای ژاپن شلیک کرد

ستاد مشترک ارتش کره جنوبی صبح دوشنبه ۲ مارس/ ۱۲ اسفند اعلام کرد که کره شمالی دو پرتابه به سمت دریای ژاپن شلیک کرده است. ستاد مشترک ارتش کره جنوبی در بیانیه خود گفت نوع موشک‌های پرتاب شده کره شمالی نامشخص است و این پرتابه‌ها ظاهراً از یک پایگاه موشکی در شهر ساحلی «وانسان» در شرق کره شمالی پرتاب شده‌اند. هفته گذشته ایالات متحده آمریکا اعلام کرده بود که در پی شیوع کروناویروس جدید در کره حنوبی از برگزاری رزمایش‌های مشترک با ارتش آن کشور در شبه‌جزیره کره صرف‌نظر می‌‌کند. آزمایش موشکی کره شمالی که دوشنبه بعدازظهر به وقت محلی انجام شد اولین آزمایش پیونگ‌یانگ در سال ۲۰۲۰ به شمار می‌آید. آزمایش موشکی قبلی این کشور ۲۸ نوامبر ۲۰‍۱۹/۷ آذر ۹۸ انجام گرفت.

پیت بوته‌جج نامزد انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها از ادامه رقابت‌ها در کارزار انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ انصراف داد

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پیت بوته‌جج نامزد انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها از ادامه رقابت‌ها در کارزار انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ انصراف داد. بوته‌جج در انتخابات دو ایالت اول از برنی سندرز و جو بایدن پیش افتاده بود اما در انتخابات کارولینای شمالی و نوادا چندان موفق نبود و از نظر کسب آرای وکیلان انتخاباتی بعد از سندرز و بایدن در جایگاه سوم قرار گرفت. فرآیند انتخابات درون‌حزبی که از سه هفته پیش با رأی‌گیری در ایالت آیووا آغاز شد، باید تا ژوئن ۲۰۲۰ در تمام ۵۰ ایالت آمریکا برگزار شود تا سرانجام در اواسط آن ماه در جلسه «مجمع ملی حزب دموکرات» نامزد این حزب برای رقابت با ترامپ انتخاب و معرفی شود. ۳ مارس /۱۳ اسفند در ۱۴ ایالت آمریکا به صورت همزمان انتخابات مقدماتی نامزدهای ریاست جمهوری این کشور در دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه برگزار می‌شود. نامزدی که به ۱۹۹۱ موکل انتخاباتی دست پیدا کند، می‌تواند نامزد نهایی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا و رقیب دونالد ترامپ شود. به گزارش واشنگتن پست، در انتخابات «سه‌شنبه بزرگ» که قرار است در ایالت‌های آلاباما، آرکانزاس، کالیفرنیا، کلرادو، مین، ماساچوست، مینه‌سوتا، کارولینای شمالی، اکلاهما، تنسی، تگزاس، یوتا، ورمونت و ویرجینیا برگزار شود، تکلیف یک سوم کل مجموع موکلان انتخاباتی مشخص خواهد شد.