ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قرار بازداشت حمید نوری تا ۳۰ مارس / ۱۰ فروردین تمدید شد

دادگاه استکهلم روز سه‌شنبه ۲ مارس / ۱۲ اسفند، حکم بازداشت حمید نوری (عباسی) را یک ماه دیگر تمدید کرد. بدین ترتیب نوری تا ۳۰ مارس برابر با ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ همچنان در بازداشت باقی خواهد ماند. به دلیل اتهام‌های خاص وارد شده به حمید نوری، او بازهم در انفرادی و در شرایط خاص نگهداری خواهد شد. ایرج مصداقی، فعال مدنی و سیاسی و از جان‌به‌دربُردگان اعدام‌های سال ۶۷ که از شاهدان و شاکیان پرونده حمید نوری است، در توئیتر اعلام کرد که نوری در جلسه امروز دادگاه همچون دفعات قبل، با خواندن آیه قرآن مخالفان را تهدید کرد اما دادستان به او فرمان سکوت داد. حمید نوری در سال ۶۷ در دو زندان اوین تهران و گوهردشت کرج با نام مستعار حمید عباسی، مقام دادیاری داشته است. او بعدازظهر روز شنبه ۹ نوامبر ۲۰۱۹ / ۱۸ آبان ۱۳۹۸ در فرودگاه آرلاندا در پایتخت سوئد بازداشت شد. بر اساس آنچه دادستانی سوئد اعلام کرده، اتهام حمید نوری «نقض قوانین بین‌المللی از طریق جنایت علیه بشریت و قتل» به دلیل شرکت در کشتار زندانیان سیاسی در سال ۶۷ در ایران است.

نیروهای مسلح ناشناس سه زن کارمند یک شبکه تلویزیونی خصوصی را در ولایت ننگرهار افغانستان ترور کردند

منابع امنیتی در ولایت ننگرهار افغانستان ترور سه زن کارمند تلویزیون خصوصی انعکاس در شهر جلال‌آباد، مرکز این ولایت را تایید کردند. افراد مسلح ناشناس بعدازظهر سه‌شنبه ۱۲ اسفند این سه نفر را که هویت‌ آن‌ها مرسل، سجیه و شهناز اعلام شده در دو ترور جداگانه که به فاصله کوتاهی در ناحیه اول و چهارم جلال‌آباد صورت گرفت، به قتل رساندند. برخی از رسانه‌های افغانستان نیز به نقل از رئیس تلویزیون انعکاس از تیراندازی به سمت خودروی حامل زنان کارمند این شبکه خبر دادند. هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حملات را برعهده نگرفته است. حملات هدف‌مند گروه‌های تروریستی علیه کارمندان رسانه‌‌های افغانستان پیش از این نیز در آذر سال جاری جان کلثوم ملالی میوند، گوینده‌ تلویزیون انعکاس را گرفت. وزارت داخله افغانستان پس از این ترور اعلام کرد دو نفر را به اتهام دست‌داشتن در قتل ملالی میوند بازداشت کرده است. در دو دهه اخیر، دست‌کم ۱۳۶ خبرنگار در افغانستان جان باخته‌اند. نهادهای رسانه‌ای می‌گویند که بیشتر پرونده‌های این قتل‌ها به دلیل گذر زمان و منصرف شدن خانواده‌های مقتول، بسته شده‌اند. حکومت افغانستان طالبان را مسئول بسیاری از این حملات می‌داند اما این گروه به‌ویژه در موارد اخیر هرگونه دست داشتن در آن‌ها را رد می‌کند. با توجه به تهدید علیه خبرنگاران زن، از شمار کارمندان رسانه‌ای زن در این کشور کاسته شده و از دو هزار و ۵۰۰ نفر اکنون به حدود یک هزار و ۵۰۰ تن رسیده است.

مادر بهنام محجوبی می‌گوید تا زنده است دادخواه خون پسرش خواهد بود

مادر بهنام محجوبی هفت روز پس از اعلام رسمی مرگ و خاکسپاری او می‌گوید تا وقتی زنده است دادخواه پسرش خواهد بود. بتول حسینی در پیامی ویدئویی در کنار تصویر فرزندش می‌گوید: «هفت روز است که بهنامم را از من گرفتند. هفت روز است که صدای بهنامم را دیگر نمی‌شنوم. من هم مثل مادران دیگری که بچه‌هایشان را از آنان گرفته‌اند دادخواه خون بهنام هستم.» او می‌گوید روزی که بهنام محجوبی عازم زندان بوده، دکتر به او نامه‌ای داده است با این مضمون که نمی‌تواند زندان را تحمل کند: «اما بهنامم را نگه داشتند. سه مرتبه کمیسیون پزشکی نامه داد که بهنام نمی‌تواند زندان را تحمل کند. باز هم دادستان نامه‌ها را قبول نکرد.» به گفته مادر بهنام محجوبی، او در آخرین تماس تلفنی‌شان سالم بوده اما ساعت چهار صبح به آنان اطلاع داده‌اند که بهنام در آی‌سی‌یوست. بتول حسینی می‌گوید: «من اصلا قبول ندارم که بهنام طوریش شده. بهنام اصلا طوریش نبوده. دادخواه خون بهنام هستم. تا زمانی که نفس دارم صدای بهنام هستم و باید به من بگویند که با بهنام چه کار کردند که بهنامم را از من گرفتند.» بهنام محجوبی، درویش گنابادی و زندانی عقیدتی، یک روز پس از اعلام رسمی جان باختنش در بیمارستان لقمان تهران، در زادگاهش کرمان به خاک سپرده شد.

سازمان گزارشگران بدون مرز علیه محمد بن‌سلمان به‌خاطر دست‌داشتن در قتل خاشقچی و آزار روزنامه‌نگاران به دادگاه فدرال آلمان شکایت کرد

سازمان گزارشگران بدون مرز (RSF) سه شنبه دوم مارس/۱۲ اسفند اعلام کرد علیه محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، به‌خاطر ارتکاب «جنایت علیه بشریت» در قتل جمال خاشقچی، به دادگاه آلمان شکایت برده و علیه او پرونده جنایی تشکیل داده است. گزارشگران بدون مرز با این شکایت، خواستار تحقیق دادستان‌های آلمان تحت قوانین بین‌المللی درباره قتل خاشقچی‌ست. در کیفرخواست این پرونده عربستان سعودی به آزار و اذیت خاشقچی و ده‌ها روزنامه‌نگار دیگر متهم شده است. این سازمان می‌گوید شواهدی را جمع‌آوری کرده که حاکی از وجود یک «سیاست حکومتی برای حمله و ساکت کردن روزنامه نگاران» است و این شواهد را روز دوشنبه به دادگاه فدرال دادگستری در کارلسروهه آلمان ارائه داده است. در این گزارش به پرونده ۳۴ روزنامه‌نگار زندانی دیگر در عربستان، از جمله رائف بدوی، وبلاگ‌نویسی که از سال ۲۰۱۲ به اتهام «توهین به اسلام» در حبس است نیز اشاره شده است. کریستف دلوار، دبیرکل گزارشگران بدون مرز در همین رابطه دادستان آلمان را به موضع گیری فرا خواند. شکایت گزارشگران بدون مرز به‌دنبال انتشار گزارش محرمانه دفتر اطلاعات ملی ایالات متحده آمریکا از نحوه قتل جمال خاشقچی صورت گرفت. گزارش مذکور تایید می‌کند که ولیعهد سعودی نقشه عملیاتی برای بازداشت یا قتل خاشقجی در استانبول ترکیه را تأیید کرده. بن‌سلمان تاکنون از هرگونه مجازاتی مصون مانده است. اگنس کالامار، گزارشگر ویژه سازمان ملل در اعدام‌های خودسرانه و فراقضایی، سه‌شنبه خواهان تحریم دارایی‌های او شد و گفت خودداری واشنگتن از اقدام علیه محمد بن سلمان، پس از تایید نقشش در قتل جمال خاشقچی، «بسیار خطرناک» است.

هشدار مدیر عامل انجمن تالاسمی خوزستان نسبت به کمبود ذخائر خونی برای بیماران تالاسمی

در شرایطی که وزارت بهداشت از تداوم وضعیت قرمز شیوع کرونا در استان خوزستان خبر می دهد، مریم خوش‌اخلاق، مدیرعامل انجمن تالاسمی خوزستان سه‌شنبه ۱۲ اسفند از کمبود شدید خون برای بیماران تالاسمی خبر داد و از مردم دعوت کرد به صورت فوری برای اهدای خون اقدام کنند. مدیر عامل انجمن تالاسمی خوزستان با ابراز نگرانی از تاثیر بحران شیوع کووید-۱۹ بر وضعیت بیماران تالاسمی گفت: «بیماران تالاسمی با کمبود شدید خون مواجه هستند و به خون تازه نیاز دارند در حالی که در پی شرایط قرمز کرونا مردم از بیماری ترسیده‌اند یا عزادار هستند و کمتر از خانه خارج می‌شوند.» خوش‌اخلاق افزود: «اگر مردم برای اهدا خون مراجعه نکنند، بیماران تالاسمی هم زنده نمی‌مانند.»

کرایه اتوبوس و تاکسی در تهران برای سال آینده ۳۵ درصد گران‌تر شد

اعضای شورای شهر تهران با افزایش ۳۵ درصدی قیمت کرایه تاکسی و اتوبوس برای سال ۱۴۰۰ موافقت کردند. محمد علیخانی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران درباره نرخ تاکسی گفت: «به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود براساس نرخ خطوط تاکسی به‌طور متوسط تا سقف ۳۵ درصد کرایه تاکسی را افزایش دهد.» به‌گفته علیخانی، متوسط افزایش نرخ بلیت اتوبوس در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ نیز ۳۵ درصد خواهد بود. رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران همچنین درباره افزایش قیمت بلیت مترو گفت: «با توجه به کاهش مسافر و افزایش هزینه‌ها، قیمت تمام‌شده بلیت در سال ۱۴۰۰، معادل ۱۹ هزار و ۸۵۹ تومان در شرایط کرونایی برآورد شده است. با توجه به این‌که ۹ درصد از آن سهم شهروندان در نظر گرفته شده است، متوسط افزایش نرخ بلیت مترو در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ برابر با ۲۴,۷۵ درصد است».

دو مرکز غیرمجاز ترک اعتیاد در تهران تعطیل شدند

امین شاهرخی، مدیرکل بهزیستی استان تهران با بیان این‌که سازمان بهزیستی هرگونه مؤسسه غیرمجاز در زمینه ترک اعتیاد را بلافاصله تعطیل و به نیروی انتظامی و قوه قضائیه معرفی می‌کند، گفت: «در این مدت نیز دو مرکز ترک اعتیاد که به‌صورت غیرمجاز فعالیت‌ می‌کرده‌اند را به دستگاه قضائی معرفی و با آن‌ها برخورد کرده‌ایم همچنین این مراکز تعطیل شده‌اند». شاهرخی همچنین اعلام کرد که حدود ۷ هزار «معتاد متجاهر» در مراکز بهزیستی استان تهران نگهداری می‌شوند. «معتاد متجاهر» اصطلاحی است که در جمهوری اسلامی باب شده و منظور از آن کسی است که از روی عمد و آشکارا در اماکن عمومی مواد مخدر مصرف می‌کند. مدیرکل بهزیستی استان تهران گفت: «در گذشته افراد دارای اعتیاد با دارو درمان می‌شدند، اما افرادی که دیگر به استفاده از مواد مخدر تمایل نداشتند درصد بسیار پایینی داشت و تقریباً حدود ۵ درصد به‌صورت کامل درمان شده و به سمت اعتیاد نمی‌روند و این نقص بسیار بزرگی برای ما بود.» او وعده داد که سازمان بهزیستی مراکز جامعی راه‌اندازی کند که «صرفاً دارومحور نبوده و فردمحور باشند و براساس پرهیزمداری افراد دارای اعتیاد مواد مخدر را ترک کنند».

۹ کارگر در آتش‌سوزی شرکت «داواخگر» زنجان مصدوم شدند

آتش‌سوزی مهیبی که بعد از ظهر دوشنبه ۱۱ اسفند در شرکت تولید محصولات آرایشی و بهداشتی «داواخگر» واقع در شهرک صنعتی اشراق زنجان روی داد به تخریب صددرصدی شرکت انجامید. دست‌کم ۹ کارگر زن و مرد نیز مصدوم شدند که حال سه تن از آنان وخیم اعلام شده است. مجید امیرفضلی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی زنجان در توضیحاتی درباره شدت و گستردگی آتش‌سوزی گفت این کارخانه شامل یک انبار حاوی ۱۰ تُن الکل و یک مخزن بزرگ ازت بود و آتش گرفتن کامل این مواد محرقه می‌توانست به کارخانه‌های همجوار تسری پیدا کند. به‌گفته‌ مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی زنجان ۶۰ نیروی آتش‌نشان با ۱۲ دستگاه خودرو به محل کارخانه اعزام شدند که پس از سه ساعت موفق به مهار آتش‌سوزی شده‌اند. گرچه شرکت داواخگر به‌طور کامل تخریب شده است، اما آتش به سایر کارخانه‌ها گسترش نیافته است. علت آتش سوزی اعلام نشده است.

عراق به شرکت‌های مهندسی ایرانی ۸۰۰ میلیون دلار بدهی دارد

بهمن صالحی، دبیرکل انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی کشور درباره طلب مالی پیمانکاران و شرکت‌های ایرانی در عراق گفت: «در عراق صورت وضعیت پرداخت‌نشده بالغ بر ۸۰۰ میلیون دلار است و جایی که می‌خواهند پول ایرانی‌ها را ندهند، تحریم‌های نقل و انتقال مالی را بهانه می‌کنند». صالحی با تأکید بر این‌که عدم پرداخت بدهی‌ها ربطی به تحریم‌ها ندارد و طرح عدم پرداخت به دلیل تحریم‌های نقل و انتقال مالی یک بهانه است، افزود: «جایی که می‌خواهند پول ایرانی‌ها را ندهند تحریم‌های نقل و انتقال مالی را بهانه می‌کنند». فواد حسین، وزیر خارجه عراق شنبه گذشته در دیدار با مقام‌های جمهوری اسلامی از آغاز روند پرداخت بدهی‌های عراق به ایران خبر داد. به‌گفته مقام‌های عراقی مجموع بدهی‌های عراق به ایران ۶ میلیارد دلار است. فروردین سال ۹۹ عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران به عراق رفت و در دیدار با همتای عراقی خود خواستار اجرای قرارداد دو کشور در مورد فروش گاز و برق ایران و نحوه وصول درآمد آن شد. همتی در آن زمان درباره وصول طلب از عراق گفت: «قرار است از منابعی که در عراق داریم برای خرید کالاهای غیرتحریمی و اساسی استفاده کنیم».

شورای تشکل‌های صنفی معلمان کشتار سوخت‌بران در سراوان را محکوم کرد

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران بیانیه‌ای در محکومیت شلیک مأموران حکومت به سوخت‌بران سراوان و سرکوب اعتراضات متعاقب آن و قطع اینترنت در سراوان و سایر شهرهای بلوچستان را محکوم کرد. نیروهای سپاه پاسداران دوشنبه چهارم اسفند به سمت جمعیت بزرگی از سوخت‌بران که در نقطه صفر مرزی اسکان شهرستان سراوان منتظر عبور از مرز بودند آتش گشودند. به گفته فعالان بلوچ دست‌کم ۱۶ نفر در این حمله کشته شدند. در پی این رویداد اعتراضاتی در سراوان و شهرهای دیگر سیستان و بلوچستان شکل گرفت. شورای تشکل‌های صنفی معلمان در توضیح عملکرد حکومت در منطقه بلوچستان نوشته است: «حاکمیت سال‌هاست که اداره کشور و سامان آن را با گسترش اختلاس‌هایی که دیگر در حساب اعداد نمی‌گنجد، به دست چپاولگرانی سپرده که از تمام آزادی‌های اساسی برای از بین بردن منابع ایران بهره‌مندند و دست هیچ کسی هم برای قطع تعدی‌های آنان کارگر نمی‌افتد.» در این بیانیه با اشاره به وجود کلاس‌ها و مدارس کپری در مناطق مختلف سیستان و بلوچستان از «قصور مضاعف حاکمیت در مهیا کردن حداقلی‌ترین امکانات حقوق شهروندی در طی سالیان سال» یاد شده و آمده است: «نظامی که در بدو تأسیس خود با شعار حمایت از محرومان و تأسیس بنیاد مستضعفان و کمیته امداد امام خمینی، مدعی حمایت از محرومان بود، امروز بیشترین وجه همت خود را در برخورد با محروم ترین و مظلوم ترین قشر سرزمین ما نهاده است. کولبران را به حال خود رها کرده و در سرمای سخت یکی از پس دیگری تلف می‌شوند و گاه آنها هم به تیر مستقیم مأموران گرفتار می‌آیند». شورای تشکل‌های صنفی معلمان خواستار تجدید نظر حکومت در برخورد به «قوم دردمند بلوچ و سایر رنج دیدگان» شده و هشدار داده است در غیر این صورت «دیری نخواهد گذشت که نتایج و عواقب خطرناک این نشنیدن‌ها گریبان حاکمان را چاک چاک خواهد کرد».