ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پانته‌آ بهرامی، فیلم‌ساز، روزنامه‌نگار و همکار سابق «زمانه» درگذشت

پانته‌آ بهرامی، فیلم‌ساز، روزنامه‌نگار و از همکاران پیشین «زمانه» پس از سال‌ها بیماری سه‌شنبه شب ۱۰ اسفند / یکم مارس در آمریکا درگذشت. پانته‌آ کار خود را به‌عنوان مستندساز از سال ۱۳۷۷ آغاز کرد و تحصیلات خود را در رشته‌ سینما و تلویزیون در شهر کلن آلمان به پایان برد و بیش از ۲۰ فیلم مستند ساخت. تز دکترای او در مورد «نقش زن در ‏سینمای متفاوت در قبل و بعد از انقلاب در ‏ایران» بود. او با برخی از شبکه‌های تلویزیونی آلمان نیز برای تهیه فیلم‌هایی که دستمایه اصلی آن‌ها وضعیت حقوق زنان در کشورهای آفریقایی بود همکاری کرد و در اوایل دهه ۹۰ میلادی در شبکه تلویزیونی ایرانی «رسانه» در شهر دورتموند آلمان به‌عنوان تهیه‌کننده فعالیت کرد. فیلم‌های مستند او محتوای انتقادی، ‏اجتماعی و سیاسی دارند. «از این فریاد تا آن فریاد»، «من به هیچ‌کس تعلق ندارم»، «و من عاشقانه زیسته‌ام»، «چهره‌ دیگر»، «بازی با آتش»، و ‏‏«اسلام، هویتم یا دلیل گریزم؟» از جمله کارهای اوست. فیلم «از این فریاد تا آن فریاد» او مستندی است مبتنی بر حرف‌های سودابه اردوان، نقاش و فعال سياسی ايرانی، که مدت هفت سال از عمرش را در سال‌های پس از انقلاب در زندان سپری کرده و ديده‌ها و تجربه‌هايش از اين دوران را در نقاشی‌ها و مجسمه‌های کوچکی ثبت کرده است. دو فیلم ‏‏«اسلام، هویتم یا دلیل گریزم؟» و «از این فریاد ‏تا آن فریاد»، در جشنواره‌های بین المللی نیز به ‏نمایش در آمده‌اند.‏ پانته آ بهرامی خود تجربه چهار سال زندان در جمهوری اسلامی را ‏داشت. پانته‌آ سال‌ها به‌عنوان روزنامه‌نگار با رسانه‌های ایرانی در خارج از کشور نیز همکاری کرد و مطالب او همواره در جهت آگاهی زنان و مبارزه برای آزادی و برابری بود. او مدتی نیز همکار «زمانه» بود و مقاله‌ها و گزارش‌های متعددی نوشت که در آرشیو «زمانه» موجود است. «زمانه» درگذشت پانته‌آ بهرامی را به خانواده او تسلیت می‌گوید.

نهادهای امدادرسان جهانی: با جنگ اوکراین عرضه مواد غذایی در کشورهای فقیر در معرض خطر قرار گرفته است

به‌گفته سازمان‌های کمک‌رسان بین‌المللی، جنگ در اوکراین تأثیر جدی بر عرضه مواد غذایی در کشورهای فقیر دارد. مارتین فریک، مدیر برنامه جهانی غذای سازمان ملل در آلمان، در این‌باره گفت بیش از نیمی از مواد غذایی مناطق بحران‌زده از اوکراین تأمین می‌شود. به‌عنوان مثال تونس که نان و سایر مواد غذایی در آن یارانه‌ای است، گندم وارداتی خود را از اوکراین و روسیه تأمین می‌کند. کارشناسان در تونس نسبت به افزایش شدید قیمت‌ها بر اثر جنگ اوکراین هشدار داده‌اند. این کشور قصد دارد در آینده به منابع وارداتی دیگر تکیه کرده و غلات را از آرژانتین یا رومانی تأمین کند. با این حال، روشن نیست که واردات از این کشورها بتواند نیازهای بزرگ تونس را برآورده کند. به‌گفته مارتین فریک بیش از ۲۷۰ میلیون نفر در ۸۱ کشور جهان در حال حاضر با خطر گرسنگی حاد روبه‌رو هستند و «جهان دیگر نمی‌تواند جنگ دیگری را تحمل کند».

بانک جهانی از کمک یک میلیارد دلاری به افغانستان خبر داد

شورای مدیران اجرایی بانک جهانی برای حمایت از مردم افغانستان کمک یک میلیارد دلاری به این کشور را تصویب کرد. این مبلغ از صندوق بازسازی افغانستان (ARTF) در قالب کمک‌های بلاعوض از طریق آژانس‌های سازمان ملل و سازمان‌های غیردولتی بین‌المللی مصرف خواهد شد. بانک جهانی گفته است این کمک‌ها خارج از کنترل اداره‌ موقت طالبان خواهد بود. این تصمیم پس از آن گرفته شد که در ۱۵ دسامبر سال گذشته میلادی ۲۸۰ میلیون دلار از بودجه صندوق بازسازی افغانستان انتقال یافت. بانک جهانی گفته است هدف این اقدام پشتیبانی از ارائه خدمات اساسی، محافظت از افغان‌های آسیب‌پذیر، کمک به حفظ سرمایه انسانی و خدمات کلیدی اقتصادی و اجتماعی و کاهش نیاز به کمک‌های بشردوستانه در آینده است. به‌عنوان نخستین گام، کمک‌کنندگان صندوق بازسازی افغانستان در مورد چهار پروژه تقریباً ۶۰۰ میلیون دلاری برای حمایت از نیازهای فوری در بخش‌های آموزش، صحت و کشاورزی و همچنین معیشت جامعه تصمیم خواهند گرفت. قدرت گرفتن دوباره طالبان در افغانستان منجر به قطع کمک‌های خارجی به افغانستان شد و اقتصاد این کشور که به حمایت‌های خارجی وابسته بود، با فروپاشی کامل روبه‌رو شده است. بیش از ۹۰ درصد مردم افغانستان در حال حاضر زیر خط فقر قرار دارند و بیش از نیمی از جمعیت کشور با گرسنگی شدید مواجه‌اند.

جلسه ویژه دبیر شورای عالی امنیت ملی با نمایندگان مجلس درباره مذاکرات وین

صبح چهارشنبه ۱۱ اسفند علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی به گروهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در محل دبیرخانه شورا، گزارشی از آخرین تحولات مذاکرات احیای برجام در وین را ارائه داد. شورای امنیت ملی اعلام کرد در جریان این جلسه، روند طی شده از ابتدای دور جدید مذاکرات در دولت سیزدهم و پیشرفت‌ها و چالش‌های موجود و همچنین اصلی‌ترین اولویت‌هایی که در دستور کار تیم مذاکره‌کننده ایران است به اطلاع نمایندگان حاضر در جلسه رسید. علاوه بر خروج سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی، تضمین توافق، رفع تحریم بانکی ایران و رفع تحریم صنعت نفت ایران و همچنین پرونده فعالیت‌‌های غنی‌سازی ایران برای کاربردهای نظامی همچنان از چالش‌های باقی‌مانده است. از میان این چالش‌ها، ظاهراً اصلی‌ترین اختلاف پیش‌ روی ایران و قدرت‌های جهانی، در حال حاضر بر سر پرونده پادمان و فعالیت‌های پیشین برنامه هسته‌ای ایران است. ایران خواهان بسته شدن این پرونده برای همیشه است. شمخانی در این جلسه با تأکید بر ضرورت حل سریع موضوعات باقی مانده در مذاکرات که هنوز پیرامون آن توافقی حاصل نشده گفت: «تجربیات تلخ ناشی از بدعهدی آمریکا و بی‌عملی اروپا، تأمین الزامات شکل‌گیری توافقی قابل اتکاء، متوازن و پایدار را اجتناب‌ناپذیر کرده است.» در یابان شمخانی تأکید کرد: «راهبرد اصلی کشور در کنار تلاش برای رفع تحریم‌ها، تمرکز بر ایجاد سازوکارهای بی‌اثر کردن ابزار تحریم است.»

دبیر اول کمیسیون مشترک حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی: فیلتر مطلق غلط است اما در شرایط بحرانی و استثنایی فیلتر موقت لازم است

مهرداد ویس کرمی، دبیر اول کمیسیون مشترک حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت: فیلتر مطلق غلط است اما در شرایط بحرانی و استثنایی فیلتر موقت لازم است. ویس کرمی در ادامه این مصاحبه افزود: «طرح صیانت، طرح جامعی است که به حقوق کاربران، ساماندهی قوانین موجود در حیطه فضای جازی، صیانت از حریم داده‌ها و .... اشاره دارد. اما در عمل طرح صیانت معادل فیلترکردن فضای مجازی در کشور معرفی و این تصور پیش آمده است که با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی نیز ملغی می‌شود.» چند ساعت قبل از آن ویس کرمی با انتشار پیامی در توییتر منتقدان و مخالفان این طرح را «گرگ‌های مجازی و سگهای قلاده بلند» خواند. او پیش از این نیز گفته بود: «برخی از مسائل ماهیت حاکمیتی دارند و تصمیم‌گیری درباره آن در غالب یک وزارتخانه نمی‌گنجد و از آنجایی‌که فضای مجازی اهمیت ویژه دارد باید کل نظام درباره آن تصمیم‌گیری کند. این طرح بدون تردید سه تا پنج سال آزمایشی اجرا خواهد شد.»

عضو هیأت‌ رئیسه مجلس شورای اسلامی: مجلس جلسه‌ای غیرعلنی برای تسریع در روند رسیدگی به لایحه بودجه ۱۴۰۱ برگزار کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، حسینعلی حاجی دلیگانی در آغاز جلسه علنی صبح چهارشنبه ۱۱ اسفند اعلام کرد، پیش از آغاز جلسه علنی مجلس، جلسه‌ای غیرعلنی برای تسریع در روند رسیدگی به لایحه بودجه ۱۴۰۱ برگزار شد. عضو هیأت‌ رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: «در این جلسه غیرعلنی از نمایندگان رأی‌گیری استمزاجی و مقرر شد نمایندگان از طرح برخی پیشنهادهای خود در جریان بررسی بودجه صرف نظر کنند.» نمایندگان مجلس از یکشنبه یکم اسفند کار بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه را در صحن مجلس آغاز کرده‌ و تاکنون تا تبصره یازده این لایحه پیش رفته‌اند.