نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شمار کشته‌شدگان #سیل اخیر در ایران به ۵۷ نفر رسید

مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس ایران اعلام کرد که از ابتدای حادثه #سیل در نقاط مختلف کشور تاکنون ۵۷ نفر کشته و ۴۷۸ ‏نفر زخمی شده‌اند. ‏از این تعداد فوتی، ۲۲ نفر در شیراز، ۷ نفر در گلستان، ۵ نفر در مازندران، ۳ نفر در خراسان شمالی، ۳ نفر در کهگیلویه و ‏بویراحمد، ۵ نفر در لرستان بودند. همچنین در استان‌های خراسان رضوی، سمنان، همدان، خوزستان، کرمانشاه، زنجان، قزوین ‏و ایلام نیز هر کدام یک نفر به علت سیل جان خود را از دست دادند. ‏از میان کل مصدومان حادثه سیل ۴۳۰ نفر به بیمارستان‌ها منتقل شدند و ۱۹ نفر نیز هنوز بستری هستند. ‏از این ۱۹ مصدوم، هشت نفر در استان فارس، سه نفر در گلستان و هشت نفر در لرستان بستری هستند. ‏ سعید نمکی، وزیر بهداشت صبح سه‌شنبه ۱۳ فروردین شمار کشته‌شدگان حادثه سیل را ۴۶ نفر اعلام کرده بود.

مدیرکل #آژانس_بین_المللی_انرژی_اتمی می‌گوید ایران به تعهدات خود در #برجام پایبند بوده است

#یوکیا_آمانو مدیرکل #آژانس_بین_المللی_انرژی_اتمی سه‌شنبه ۱۳ فروردین / دوم آوریل در نشست شورای امنیت #سازمان_ملل اعلام کرد که از سال ۲۰۰۹ به بعد انحرافی در فعالیت‌های هسته‌ای ایران دیده نشده و ایران به تعهدات خود در مورد برجام پایبند بوده است. آمانو همچنین بر ضرورت ادامه پایبندی کامل ایران به تعهدات خود تأکید کرد. او با اشاره به گزارش‌ دسامبر ۲۰۱۵ خود به شورای حکام آژانس مبنی بر این‌که ایران تماس‌هایی برای برخی از فعالیت‌های مرتبط با توسعه تجهیزات انفجاری اتمی پیش از پایان سال ۲۰۰۳ داشته، گفته است که «این فعالیت‌ها فراتر از امکان‌سنجی، مطالعات و کسب برخی توانایی‌های فنی و قابلیت‌های مربوطه نرفته» و «هیچ نشانه تأیید‌شده‌ای از فعالیت‌های ایران برای توسعه تجهیزات انفجاری اتمی خود پس از ۲۰۰۹ وجود نداشته است». آمانو همچنین گفت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به همه سایت‌ها و مکان‌های مورد نیاز در ایران دسترسی داشته‌اند و آژانس به بررسی عدم انحراف ایران از توافقنامه جامع پادمان ادامه خواهد داد.

حق‌السکوت چند میلیون دلاری مقامات #عربستان به فرزندان #جمال_خاشقجی

براساس گزارش روزنامه واشنگتن‌پست فرزندان جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی که توسط ماموران این کشور در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید، از مقامات این کشور املاکی به ارزش میلیون‌ها دلار دریافت کرده‌اند و به آن‌ها ماهیانه حقوق چندهزار دلاری داده می‌شود. واشنگتن‌پست می‌گوید این پرداخت‌ها در واقع نوعی حق‌السکوت به ۴ فرزند (۲ دختر و ۲ پسر) خاشقچی ست و عربستان سعی دارد در درازمدت با آن‌ها توافق کند تا در مورد قتل پدرشان اظهارنظر عمومی نکنند. خانه‌هایی که به آن‌ها اهدا شده در بندر جده قرار دارند و قیمتشان تا ۴ میلیون‌دلار می‌رسد. بزرگترین فرزند خاشقجی که صلاح نام‌ دارد قصد دارد در عربستان بماند اما ۳ فرزند دیگر که در آمریکا زندگی می‌کنند احتمالا این خانه‌ها را به فروش خواهند گذاشت. بر اساس گزارش واشنگتن‌پست مبلغ دریافتی ماهیانه آن‌ها نیز بیش از ۱۰هزار دلار است اما ممکن است در ماه‌های پیش رو مبالغ دیگری که به ده‌ها میلیون‌ دلار می‌رسد نیز دریافت کنند.

#وزارت_نیرو: میزان #بارندگی در سال آبی جاری ۱۸۵ درصد افزایش یافت

وزارت نیرو اعلام کرد بارش‌های جوی در ایران در سال آبی ۹۷- ۹۸ و با در نظر گرفتن بارندگی‌های اخیر، بالغ بر ۲۷۶ میلی‌متر بوده است. به گزارش رسانه های داخلی این مقدار نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۹۷ میلیمتر) ۱۸۵ درصد و نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۱۸۲ میلیمتر)، ۵۲ درصد افزایش داشته است. سال آبی از ابتدای مهر هر سال تا شهریور سال بعد محاسبه می‌شود و تا پایان شهریور ۹۸ ادامه خواهد داشت. بر اساس گزارش وزارت نیرو حتی بدون احتساب بارندگی‌های اخیر نیز مناطق مختلف ایران شاهد افزایش مقدار بارندگی بوده‌اند. شرکت مدیریت منابع آب ایران حجم بارش‌های کشور را از ابتدای مهر تا ۲۷ اسفند، ۲۱۹,۴ میلیمتر اعلام کرده که این میزان بارندگی نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۹۶,۵ میلی‌متر) ۱۲۷ درصد رشد را نشان می‌دهد. این میزان همچنین به نسبت میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۱۷۲,۲ میلی‌متر) ۲۷ درصد و دوره مشابه سال آبی گذشته (۹۶,۵ میلی‌متر) ۱۲۷ درصد رشد داشته است.

کارگروه ملی مخاطرات طبیعی: در #تهران احتمال فرونشست زمین وجود دارد

دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی هشدار داد که در پی بارش‌های سیل‌آسا احتمال فرونشست زمین در مناطقی در سطح تهران به ویژه در بخش‌های مرکزی و جنوبی، از جمله خیابان مولوی، حوالی منطقه بازار و جنوب تهران وجود دارد. علی بیت‌اللهی همچنین اعلام کرد که روز گذشته در شهریار و تهران دو مورد فرونشست زمین مشاهده شده است. قنات‌هایی به طول ۵۵۰ کیلومتر در تهران و بارش‌های سیل‌آسای روزهای اخیر ممکن است سبب نشست زمین در مناطقی از پایتخت شود.

دو نفر در الیگودرز قربانی سیل شدند. برای نجات جان سیل‌زدگان به بالگرد‌های امدادی نیاز است

دو نفر از سیل‌زدگان در الیگودرز جان خود را بر اثر سیلاب از دست دادند. به نوشته خبرگزاری تسنیم حمید کشکولی فرماندار الیگودرز از مرگ یک زن و مرد جوان در بخش ذلقی خبر داد. به گفته او آن‌ها که در حال سنگ چینی و ایجاد مانع برای عدم ورود آب به منزل خود بودند در آب غرق شده‌اند. براساس اعلام او در حال حاضر راه ارتباطی ۲۵۰ روستای الیگودرز قطع است و ارتباط با بخش زز و ماهرو و ذلقی به علت تخریب جاده و پل‌ها مسدود است او درباره روند امداد رسانی گفت: «برای امدادرسانی به مردم سیل‌زده نیازمند بالگرد هستیم و درخواست امداد هوایی کردیم تا بالگرد در اختیار شهرستان قرار بگیرد، مردم با کمبود آذوقه مواجه هستند».

آغاز ترمیم سیل‌بند‌های استان خوزستان توسط ارتش

دریادار حبیب الله سیاری، فرمانده عملیات ارتش در خوزستان سه‌شنبه ۱۳ فروردین از ترمیم سیل‌بند‌های این استان برای مقابله با جاری شدن سیلاب خبر داد. به گزارش روابط عمومی ارتش جمهوری اسلامی او گفت: «ترمیم سیل بند‌ها می‌تواند از آبگرفتگی جلوگیری کند و ارتش نیز ترمیم سیل بند‌ها را آغاز کرده است». به‌ گفته او ارتش به توصیه ستاد بحران برای تخلیه ساکنان کنار رودخانه‌ها و کمک به آن‌ها برای جا به جایی وارد عمل شده است. بسیاری از سیل‌بندهای استان خوزستان به خاطر بارندگی‌ها آسیب دیده‌اند و شکسته‌اند. پیشتر در شهر مرزی رفیّع که در مجاورت تالاب هورالعظیم قرار دارد شکسته شدن سیل‌بند رفیع باعث جاری شدن سیل و به‌خطر افتادن جان ساکنان این شهر شده بود.

حسن روحانی دستور به آماده‌باش دستگاه‌های اجرایی، نیروهای امدادی و ستاد بحران استان‌ها داد

با ورود سامانه جدید بارشی، بیشتر مناطق ایران همچنان در معرض خطر سیل قرار دارند. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) حسن روحانی، رئیس جمهوری سه‌شنبه ۱۳ فروردین در ادامه وضعیت بحرانی ناشی از سیل در کشور برای بررسی وضعیت استان‌ها با استانداران استان‌های مختلف از جمله لرستان، گلستان و فارس تماس تلفنی برقرار کرده و دستور به آماده‌باش دستگاه‌های اجرایی، نیروهای امدادی و ستاد بحران داده است. روحانی از استانداران مناطق تحت خطر خواسته که از همه امکانات خود برای جلوگیری از سیلاب و مهار آن استفاده کنند. روحانی به استاندار گلستان وعده داد که دولت برای تخلیه آب از سطح مناطقی که در گلستان زیر آب رفته‌اند و بازسازی منازل سیل‌زده کمک خواهد کرد. او همچنین دستور مشارکت و همکاری همه دستگاهها و وزارتخانه‌ها را برای کمک به مدیریت بحران در استان لرستان صادر کرده است. روحانی همچنین از استاندار فارس خواست طرح ایمن سازی رودخانه و مسیل‌های منتهی به شیراز به ویژه دروازه‌ قرآن و مسیل محله سعدی تهیه و اجرا شود.

دادگاه عالی #ونزوئلا خواهان لغو مصونیت قضائی #گوایدو شد

دادگاه عالی #ونزوئلا از مجلس مؤسسان این کشور درخواست کرده که مصونیت قضائی خوآن گوایدو، رئیس پارلمان و رهبر مخالفان دولت را لغو کند. مایکل مورنو، قاضی ارشد دادگاه عالی ونزوئلا این خبر را اعلام کرد. دادگاه عالی همچنین بار دیگر بر ممنوع‌الخروج بودن #گوایدو تأکید و او را متهم به نقض این حکم کرده است. با این حال حکم بازداشت او صادر نشده است. گوایدو مدتی پیش به چند کشور آمریکای لاتین سفر کرده بود. آمریکا پیش از این دولت نیکلاس #مادورو در ونزوئلا را تهدید کرده بود که اگر به خوان گوایدو آسیبی برساند با عواقب جدی روبه‌رو خواهد شد.

تعطیلی سه روزه #مدارس و تأخیر یک هفته‌ای فعالیت دانشگاه‌ها در چند شهر #خوزستان بر اثر #سیل

استانداری خوزستان اعلام کرد که مدارس در چند شهر خوزستان در روزهای شنبه تا دوشنبه هفته آینده تعطیل و آغاز به کار دانشگاه‌های استان با یک هفته تأخیر از ۲۴ فروردین خواهد بود. این تصمیم با توجه به مشکلات ناشی از آبگرفتگی‌ها و سیلاب‌های اخیر و همچنین ضرورت اسکان مهمانان نوروزی مدارس گرفته شده است. مدارس اهواز، باوی، کارون، حمیدیه، دشت آزادگان، هویزه، و شعیبیه شوشتر و همچنین مدارس روستاهای زاویه دزفول، شهرک بهروزی دزفول، بخش دارخوین و روستاهای غرب کارون خرمشهر در روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه هفته آینده تعطیل هستند. غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان گفته است میزان ورودی به سدهای خوزستان قابل ملاحظه است اما روند کاهشی گرفته است. به‌گفته او به روستاهای حاشیه رود کرخه گفته شده که تخلیه شوند.

استاندار #لرستان می‌گوید #سیل در این استان تاکنون #تلفات_انسانی نداشته است

موسی خادمی استاندار #لرستان می‌گوید در #سیل اخیر خسارات مادی فراوانی وارد و ساختمان‌هایی غرق در آب شدند اما تاکنون در این استان هیچ‌گونه تلفات انسانی گزارش نشده است. به‌گفته او بیش از دو روز است که ارتباط روستاها با بیرون قطع است و تأمین نیازهای اولیه غذایی و درمانی در اولویت امدادی است و حدود ۱۲ بالگرد در استان مشغول خدمات رسانی‌اند که احتمالا افزایش هم پیدا می‌کند. در شهر معمولان نیز جاده‌ها و زیرساخت‌ها از بین رفته و ساختمان‌ها تخریب شده‌اند، ولی تلفات جانی وجود نداشته است. در درود نیز آبگرفتگی در برخی مناطق شهر ایجاد شده و در الیگودرز نیز با بارندگی دیشب ارتباط قطع شده است.

در #کرمانشاه پنج روستا در محاصره #سیل قرار دارند و ارتباط ۶۷ روستا قطع شده است

هوشنگ بازوند استاندار #کرمانشاه اعلام کرد که در حال حاضر پنج روستای شهرستان صحنه در محاصره #سیل قرار دارند و ارتباط بیش از ۶۷ روستا به علت شکستگی پل‌های بین راهی و از بین رفتن راه‌های روستایی قطع است. همچنین دو پل بین شهری هم در شهرستان‌های صحنه و بیستون تخریب شده‌اند. به‌گفته استاندار کرمانشاه از موج بارندگی‌ها کاسته شده و رودخانه‌های فصلی فروکش کرده‌اند، ولی رودخانه‌های اصلی نظیر گاماسیاب در سه چهار نقطه طغیان کرده است. سرچشمه این رودخانه از همدان است و با توجه به بارندگی‌ها، زمان می‌برد تا به کرمانشاه برسد.

یک مقام دولتی سخنان منتسب به #روحانی در مورد عدم صلاحیت مدیرعامل جدید #صندوق_بازنشستگی_کشوری را تکذیب کرد

سرمایه‌نیوز به‌نقل از یک مقام دفتر رئیس جمهوری خبر تذکر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران به وزیر کار به‌دلیل انتصاب میعاد صالحی به‌عنوان مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری را تکذیب کرد و گفت: «رئیس جمهوری هیچ ورودی دراین زمینه نداشته‌اند.» رسانه‌های طرفدار دولت در ایران، در روزهای اخیر نوشته بودند که میعاد صالحی از نیروهای تندرو اصولگراست و برای این‌که بتواند مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری شود برای او پیشینه جعلی علمی ساخته‌اند. آن‌ها همچنین نوشتند که حسن روحانی با این انتصاب مخالفت کرده و میعاد صالحی را فاقد صلاحیت لازم دانسته است. سایت انصاف‌نیوز صالحی را عضو شورای مرکزی جریانی به نام «جریان مردمی انقلابی جماران» معرفی کرده که وحید یامین‌پور، از مجریان تندروی اصولگرا در صدا و سیما، رئیس آن است. صندوق بازنشستگی کشوری از گلوگاه‌های اقتصادی ایران و از بزرگ‌ترین مجموعه‌های اقتصادی کشور است. این صندوق زیرمجموعه‌های اقتصادی پرشماری دارد اما دچار بحران مالی است.

فرمانده عملیات ارتش در #لرستان: تأمین نان، غذا و آب برای سیل‌زدگان #پلدختر در اولویت است

فرمانده عملیات ارتش در لرستان اعلام کرد در پلدختر افرادی که به بام‌ها و دامنه‌های کوه پناه برده بودند به مکان‌های امن منتقل شدند. تأمین نیازهای اولیه نظیر نان، غذا و آب در اولویت است. امیر سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده عملیات ارتش در ستاد مقابله با بحران استان لرستان و غرب کشور در گفت‌وگو با شبکه خبر درباره نحوه امدادرسانی نیروهای ارتش به سیل‌زدگان پلدختر گفت: «بالگردها به منطقه آمده‌اند و تمام افرادی که به پشت بام‌ها و دامنه ارتفاعات پناه برده بودند به مکان‌های امنی انتقال داده شدند. اکنون با بالگردها در حال فرستادن امدادهای اولیه به روستاها هستیم.» به گفته امیر سرتیپ کیومرث حیدری برای نجات سیل‌زدگان سه اقدام در دستور کار ارتش قرار گرفته است: در گام اول افرادی که در آب گرفتار شدند می‌بایست به مکان‌های امن انتقال پیدا کنند. در گام بعدی می‌بایست در کنار روستاهایی که کاملاً زیر آب رفتند، اردوگاه‌هایی برای اسکان سیل‌زدگان احداث شود و سرانجام می‌بایست غذا و آب آشامیدنی در اختیار مردم قرار بگیرد. به گفته فرمانده عملیات ارتش سیل‌زدگان در روستاهای پلدختر چند روز است که غذا نخورده‌اند. تخلیه آب از بخش‌های غربی پلدختر نیز در مراحل بعدی در دستور کار امدادگران قرار گرفته است. فرمانده عملیات ارتش در ستاد مقابله با بحران استان لرستان و غرب کشور درباره امکانات موجود نیز گفت: «خودروهای سنگین نظامی به شهرستان آورده شده‌اند تا بتوانند عرض رودخانه‌ها را طی کنند. تجهیزات نظامی خوبی برای امداد رسانی آورده شده و نیاز به تجهیزات دیگری نیست. مشکل ما اکنون ساماندهی امکانات موجود است.»

در #شوش وضعیت فوق‌العاده اعلام شد

عدنان غزی، فرماندار شوش اعلام کرد که سه‌شنبه ۱۳ فروردین در این شهر با موافقت وزیر کشور وضعیت فوق‌العاده اعلام شد. شوش دارای سه رودخانه دز، کرخه و شاوور است که از شمال تا جنوب ادامه می‌یابد. سه بخش درگیر در مجاورت این سه رودخانه، منطقه مرکزی، فتح‌المبین و شاوور است. به گفته فرماندار شوش در وهله نخست شاوور از ساکنانش تخلیه شد. در بخش مرکزی حاشیه دز و حاشیه کرخه نیز برخی روستاها که در خطر بودند تخلیه شدند. در بخش فتح المبین که همجوار عراق است نیز دستور تخلیه چندین روستا صادر شده. فرماندار شوش اعلام کرده که در مجموع ۳۰ روستا در این منطقه تخلیه شده‌اند و ۷۰ روستای دیگر نیر می‌بایست تخلیه شوند. رسانه‌های داخلی درباره مقاومت روستائیان سکوت کرده‌اند. در شبکه‌های اجتماعی فیلم‌هایی از روستائیان سیل‌زده این منطقه منتشر شده که می‌گویند حتی نان و آب هم برای خوردن ندارند.

#سازمان_هواشناسی: #بارندگی در نواحی مرکزی و جنوب #استان_فارس شدیدتر است

سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده که ۱۳ فروردین وضعیت آب و هوا در نیمه جنوبی فارس، شمال کرمان، غرب هرمزگان، جنوب بوشهر، نواحی مرکزی خلیج‌فارس، برخی نقاط استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، زنجان، قزوین، کرمانشاه و غرب کردستان توأم با بارش باران، گاهی رعد و برق، همراه با وزش باد و در ارتفاعات شمال غرب توأم با بارش برف خواهد بود. همچنین در استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، گلستان و یزد بارش پراکنده پیش‌بینی شده است. بر اساس این گزارش، کانون بارندگی‌ها در نواحی مرکزی و جنوب استان فارس قرار دارد. در استان‌های قم، سمنان، گلستان، خراسان‌های شمالی، رضوی و جنوبی، یزد، کرمان، اصفهان و فارس در برخی ساعات وزش باد شدید و همراه با گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.

وزیر بهداشت اعلام کرد تاکنون در #سیل_سراسری ۴۶ نفر کشته شده‌اند

سعید نمکی، وزیر بهداشت صبح سه‌شنبه ۱۳ فروردین در جریان دیدار از سد و نیروگاه دز گفت: «بیماری عفونی قابل توجهی در جریان سیلاب اخیر در استان‌های سیل‌زده کشور مشاهده نشده است. تاکنون ۴۶ مورد تلفات در کشور داشته‌ایم که بیشترین تعداد یعنی ۲۱ نفر مربوط به چند دقیقه نخست حادثه سیلاب شیراز است. علی اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال احمر نیز اعلام کرد که خسارات در پلدختر بسیار وسیع است اما تاکنون کسی در این شهر در سیل جان خود را از دست نداده.

وزیر ارتباطات: ساکنان #پلدختر وضع مناسبی ندارند، با برقراری ارتباط امدادرسانی میسر می‌شود

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد که سه‌شنبه ۱۳ فروردین یک سایت مخابراتی برای برقراری مجدد تماس‌های تلفنی با اهالی پلدختر در مدار قرار گرفت. آذری جهرمی نوشته است: «پس از برقرار شدن اینترنت از ساعاتی قبل در بخش‌هایی از پلدختر، اولین سایت مخابراتی برای برقراری تماس‌های صوتی نیز لحظاتی پیش در مدار قرار گرفت. شخصاً تماسی با افراد در پلدختر داشتم، مردم وضعیت مناسبی ندارند. با برقراری ارتباطات، امدادرسانی شرایط مناسب‌تری خواهد داشت.»

تأسیس کمپ‌های اضطراری در #پلدختر در دستور کار جمعیت #هلال_احمر قرار گرفت

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمود رضا پیروی، دبیرکل جمعیت هلال احمر ایران صبح سه‌شنبه ۱۳ فروردین در جمع خبرنگاران از اعزام ۱۲ تیم به \لدختر خبر داد: «تیم‌های امداد و نجات با ١۴٠ نفر در قالب ١٢تیم وارد منطقه پلدختر شدند و در آنجا کمپ‌های اضطراری در حال تاسیس است. دبیرکل جمعیت هلال احمر گفت: «امروز صبح به محض روشن شدن هوا و با توجه به اینکه اجازه پرواز به پلدختر پیدا کردیم به مناطق چم مهر، ملاوی، معمولان و چم کر سر زدیم. این مناطق احتیاج به رسیدگی دارند و بالگردها بارگیری و به سمت منطقه پلدختر اعزام شدند. امیدواریم تا ظهر بتوانیم امدادرسانی را انجام دهیم.» علی اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال احمر نیز اعلام کرد که خسارات در چلدختر بسیار وسیع است اما تاکنون کسی در این شهر در سیل جان خود را از دست نداده. جمعیت هلال احمر اعلام کرده که سیل‌زدگان پلدختر به غذا، پتو و کمک‌های نقدی نیاز دارند.

بخش غربی #پلدختر کاملاً از بین رفت، از روستاها هیچ اطلاعی در دست نیست

سید موسی خادمی، استاندار لرستان صبح سه‌شنبه ۱۳ فروردین اعلام کرد بخش غربی پلدختر زیر آب رفت و اکنون دیگر به هیچوجه قابل سکونت نیست. به همین سبب یکی از اولویت‌های امدادگران احداث کمپ برای اسکان دادن ساکنان این بخش از پلدختر است. بله گفته استاندار لرستان در این فاصله سیل به طور کامل فروکش کرده و مشخص شده که حجم خرابی‌ها بسیار زیاد است. وضع روستاها هم نامشخص است. استاندار لرستان گفت: «هنوز اطلاعات دقیقی از روستاهای بین مسیر نداریم. جاده اصلی پلدختر -خرم‌آباد به طور کامل از بین رفته و امکانی برای برقراری ارتباط نیست، اما به طور میانگین همه روستاهایی که در این مسیر قرار دارند و در نزدیکی رودخانه قرار دارند به طور کامل زیر آب رفته بودند.» استاندار لرستان اعلام کرد که امدادگران در تلاش‌اند از طریق آزادراه پل زال، ارتباط با پل‌دختر را برقرار کنند.

۱۴۱ رودخانه در ۱۵ استان #ایران طغیان کرده، ۲۱۹۹ جاده روستایی هم در #سیل_سراسری از بین رفته

سخنگوی مدیریت بحران کشور اعلام کرد که در سیل سراسری ۲۱۹۹ جاده روستایی مسدود و بعضاً از بین رفته‌اند. بهنام سعیدی به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: از میان ۲۳ استان کشور که درگیر بارندگی‌های شدید هستند، شش استان ایلام، کرمانشاه، لرستان، خوزستان، چهارمحال بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد در شرایط اضطرار هستند و روی هم رفته ۴۰۰ شهر و روستا با سیل درگیرند. به گفته این مقام مسئول در سراسر ایران حدود ۱۴۱ رودخانه در ۱۵ استان طغیان کرده است. حدود ۴۰۰ مورد رانش زمین هم گزارش شده که بیشتر آنها مربوط به چهار محال بختیاری می‌شود.

سیل بند شهرک #پیام #اهواز شکست

رمضان سواری، مدیر منطقه ۵ شهرداری اهواز اعلام کرد که بر اثر افزایش بی‌سابقه سطح آب کارون، سیل‌بند فرعی شهرک پیام اهواز شکسته شده که با دستور شهردار اهواز برای جلوگیری از پیشروی آب، تقویت سیل‌بند اصلی در دستور کار قرار گرفته است. سیل‌بند اصلی شهرک پیام حد فاصل تصفیه‌خانه فاضلاب غرب اهواز تا خبینه ۲ به طول چهار کیلومتر یکی از موانع اصلی ورود آب رودخانه کارون به منطقه است. عملیات تقویت سیل‌بند اصلی با ۱۰ دستگاه کمپرسی، دو دستگاه بیل مکانیکی و چهار دستگاه لودر آغاز شده است.

استاندار #همدان: ۲۲۳۷ خانه بر اثر سیل تخریب شدند

سید سعید شاهرخی، استاندار همدان درباره خسارت ناشی از سیل به واحدهای مسکونی استان گفت: در کل استان همدان ۵۲۲۷ واحد یا تخریب شدند و یا آسیب دیده و نیاز به تعمیر دارند که ۲۲۳۷ واحدهای مسکونی کاملا تخریب شده و ۳۷۰۰ واحد مسکونی نیاز به تعمیر دارند. به گفته استاندار همدان میزان بارش‌ها از ۱۲ تا ۱۳ فروردین معادل یک سوم کل بارندگی‌ها در این استان در کل سال بوده است.

آب #رودخانه_کن بالا آمد، جاده #کهریزک در استان #تهران مسدود شد

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا اعلام کرد که محور کهریزک در غرب تهران به علت بالا آمدن آب رودخانه کن مسدود شد. سرهنگ نادر رحمانی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: بر اساس آخرین گزارش‌های دریافتی حوالی ساعت ۲۳ و ۲۰ دقیقه دوشنبه ۱۲ فروردین، محور کهریزک نرسیده به پل قاسم‌آباد واقع در غرب استان تهران، در هر دو مسیر مسدود شد.