ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

صندوق #اوپک ۵۰۰ هزار دلار برای مقابله با ویروس #کرونا به ایران کمک می‌کند

وزارت امور اقتصادی و دارایی ایران اعلام کرد که کمک ۵۰۰ هزار دلاری «صندوق اوپک برای توسعه جهانی» (OFID) به ایران برای خرید و توزیع تجهیزات ضروری بیمارستانی جهت مقابله با ویروس کرونا تصویب شد. صندوق اوپک برای توسعه جهانی این کمک مالی را در اختیار سازمان جهانی بهداشت قرار داده تا خرید و توزیع تجهیزات بیمارستانی در ایران اجرا شود. صندوق اوپک در ارتباط با سیل سال ۱۳۹۸ نیز کمک مشابهی به ایران کرد. پیش از این، مقام‌های جمهوری اسلامی از صندوق بین‌المللی پول نیز درخواست کمک پنج میلیارد دلاری برای مقابله با کرونا کرده بودند.

آمریکا کشتی‌های جنگی خود را به سواحل #ونزوئلا اعزام می‌کند

ایالات متحده چندین ناو جنگی و هواپیمای نظارتی خود را در نزدیکی سواحل ونزوئلا مستقر می‌کند. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا گفته است که هدف از این اقدام جلوگیری از قاچاق مواد مخدر از این کشور به ایالات متحده است. این عملیات نظامی از ماه‌ها قبل آماده شده است. دادگستری آمریکا نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا و چندین نفر از اطرافیان او را متهم کرده است که با همکاری شورشیان کلمبیایی هر ساله ۲۵۰ تن کوکائین به آمریکا قاچاق می‌کنند. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته اعلام کرد که وزارت خارجه این کشور برای دستگیری نیکلاس مادورو ۱۵ میلیون دلار جایزه تعیین کرده است. خورخه رودریگز وزیر ارتباطات ونزوئلا این عملیات نظامی را تلاش ناامیدکننده آمریکا برای منحرف کردن اذهان از بحران انسانی با انتشار ویروس کرونا در ونزوئلا توصیف کرد.

#علی_لاریجانی به #کرونا مبتلا شد

اداره کل فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که علی لاریجانی، رئیس مجلس در پی بروز برخی علائم بیماری کرونا مورد آزمایش قرار گرفت و با توجه به مثبت بودن نتیجه آن به قرنطینه رفت تا تحت درمان قرار بگیرد. به‌نظر می‌رسد که ایران نسبت به کشورهای دیگر بیشترین تعداد قربانیان کرونا را در میان مقامات خود داشته است. دو نماینده مجلس، یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، دو دیپلمات و شماری دیگر از مقامات جمهوری اسلامی تاکنون در اثر کرونا فوت شده‌اند. همچنین دست‌کم ۲۰ نفر از مسئولان حکومتی به کرونا مبتلا شدند که برخی از آن‌ها بهبود یافتند. وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ظهر پنج‌شنبه ۱۴ فروردین آخرین آمار رسمی در مورد شیوع کروناویروس در ایران را اعلام کرد که بر اساس آن مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری به ۳۱۶۰ نفر رسید و شمار مبتلایان به این بیماری به ۵۰۴۶۸ نفر افزایش یافت.

#سنتکام: استقرار سامانه دفاع موشکی در پایگاه‌های ایالات متحده در عراق ادامه دارد

فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا-سنتکام با انتشار اطلاعیه‌ای در توییتر اعلام کرد که استقرار سامانه دفاع موشکی در پایگاه‌های ایالات متحده در عراق ادامه دارد اما سنتکام به دلایل امنیتی جزئیات و وضعیت سیستم‌ها را به روزرسانی نمی‌کند. در این اطلاعیه گفته شده که دولت عراق از استقرار این سامانه‌ها و «نیاز مشترک به پدافند هوایی برای حفاظت از نیروها در عراق» آگاه است. خبرگزاری فرانسه به تازگی اعلام کرد که آمریکا دو سامانه پدافند هوایی در پایگاه عین الاسد و اربیل مستقر کرده است. خبرگزاری امنیتی فارس همزمان با انتشار اطلاعیه سنتکام ادعا کرد که عادل عبدالمهدی، نخست وزیر پیشبرد امور در نامه‌ای محرمانه به وزیر خارجه امریکا خواهان به تعویق انداختن نصب سامانه‌های دفاع موشکی در پایگاه‌های ایالات متحده در عراق شده بود اما دولت آمریکا مخالفت کرد. منابع مستقل این خبر را تأیید نکرده‌اند. اسماعیل قاآنی، فرمانده سپاه قدس دوشنبه گذشته برای ایجاد وحدت در بین گروه‌های شیعه طرفدار ایران به بغداد سفر کرد. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا شامگاه گذشته هشدار داد اگر ایران و نیروهای نیابتی‌اش به نیروها و دارایی‌های امریکا در عراق حمله کنند، هزینه سنگینی پرداخت می‌کنند. سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی هم پنج‌شنبه ۱۴ فروردین گفت اگر آمریکا «کوچکترین نظرسویی به امنیت کشور» داشته باشد، با «شدیدترین عکس‌العمل‌ها» مواجه خواهد شد. باقری گفت ایران قصدی برای تعرض به نیروهای بیگانه ندارد.

#کرونا در #عربستان: برقراری منع آمد و شد ۲۴ ساعته در #مکه و #مدینه

وزارت کشور عربستان ۲ آوریل/ ۱۴ فروردین از منع آمد و شد در تمامی مناطق مکه و مدینه تا اطلاع ثانوی خبر داد. یک منبع مسئول در وزارت کشور عربستان اعلام کرد: این اقدامات در راستای تلاش‌های مقامات این کشور برای مقابله کرونا و اجرای توصیه‌های مراجع ذی‌صلاح بهداشتی برای بالا بردن میزان تدابیر احتیاطی و اقدامات پیشگیرانه در حرمین و حفظ سلامت شهروندان و اتباع خارجی صورت می‌گیرد. پادشاه سعودی هفته گذشته برای پیشگیری از شیوع بیماری کووید ۱۹ دستوری در پنج بندی صادر کرد که یکی از آنها ممنوعیت ورود و خروج از ریاض، مکه و مدینه بود. تا پنجشنبه ۲ آوریل/ ۱۴ فروردین ۱۸۸۵ مورد ابتلای قطعی به کووید ۱۹ در عربستان شناسایی شده و ۲۱ نفر هم در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

سه روز بعد از سفر #اسماعیل_قاآنی به بغداد، دو ائتلاف شیعه طرفدار ایران سه گزینه برای نخست‌وزیری #عراق معرفی کردند

سه روز بعد از سفر اسماعیل قاآنی، فرمانده سپاه قدس به بغداد، ائتلاف فتح به رهبری هادی عامری و دولت قانون به رهبری نوری مالکی که هر دو از چهره‌های مورد وثوق جمهوری اسلامی در عراق‌اند، سه شخص جدید را به عنوان گزینه‌های مورد تایید برای نخست‌وزیری عراق معرفی کردند: قاسم الاعرجی، وزیر کشور پیشین، عبدالحسین عبتان، وزیر ورزش و جوانان و عزت الشابندر، نماینده سابق پارلمان. ۱۷ مارس ۲۰۲۰/۲۷ اسفند ۹۸ برهم احمد صالح، رئیس‌جمهوری عراق به عدنال الزرفی مأموریت داد کابینه خود را تشکیل دهد. گروه‌های شیعه طرفدار ایران اما با نخست‌وزیری او مخالفت کرده‌اند. چنانچه الزرفی تا ۲۶ آوریل موفق به تشکیل کابینه نشود بحران سیاسی عراق تمدید می‌شود.

آمار جدید #وزارت_بهداشت از #کرونا در ایران: درگذشتگان ۳۱۶۰ نفر، مبتلایان ۵۰۴۶۸ نفر

وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ظهر پنج‌شنبه ۱۴ فروردین آخرین آمار رسمی در مورد شیوع کروناویروس در ایران را اعلام کرد. بر این اساس در ۲۴ ساعت گذشته، با جان باختن ۱۲۴ نفر از بیماران مبتلا به کرونا، مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری به ۳۱۶۰ نفر رسید. همچنین از ظهر دیروز (چهار‌شنبه) تا ظهر امروز (پنج‌‌شنبه)، ۲۸۷۵ مورد جدید ابتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و شمار مبتلایان به این بیماری در کشور به ۵۰۴۶۸ نفر افزایش یافت. وزارت بهداشت گفته است که تاکنون ۱۶۷۱۱ نفر از بیماران کووید۱۹ در کشور بهبود یافته‌اند.

یک اردوگاه #پناهندگی در نزدیکی #آتن در #قرنطینه قرار گرفت

ستاد بحران کرونا در یونان یک اردوگاه پناهندگی در شمال آتن را به مدت دو هفته در قرنطینه قرار داد. این تصمیم به دلیل آن گرفته شد که در آغاز این هفته ابتلای یک زن باردار از این اردوگاه پس از به‌دنیا آوردن فرزندش در بیمارستانی در آتن، شناسایی شد. در پی آن تست کرونای ۲۰ نفر از پناهجویان ساکن اردوگاه ریستونا مثبت اعلام شد. بنا به تخمین رسانه‌های آتن در اردوگاه ریستونا حدود سه هزار نفر زندگی می‌کنند. وضعیت این اردوگاه نسبت به اردوگاه‌های پناهندگی در جزایر یونان چندان بد نیست. در یونان تاکنون ۵۱ نفر در اثر ویروس کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

کاهش ۷۰ درصدی مسافران #تاکسی در ایران

مرتضی ضامنی مدیرعامل اتحادیه‌های تاکسیرانی شهری ایران اعلام کرد که مسافران ناوگان تاکسیرانی کشور ۷۰ درصد کاهش یافته است. ضامنی گفت: «تا قبل از آغاز سال نو، حدود ۴۰ درصد کاهش مسافرگیری داشتیم در حوزه تاکسیرانی که این درصد اکنون به حدود ۷۰ درصد رسیده است که لطمه زیادی به رانندگان تاکسیرانی به‌عنوان اقشاری که منبع درآمد آن‌ها از محل حمل و نقل مسافر است، وارد شده است.» او افزود در مورد تأمین محلول ضدعفونی‌کننده برای رانندگان تاکسی مشکلی نیست اما در تأمین دستکش و ماسک مشکل وجود دارد چون «یا موجود نیستند و اگر هم گیر بیاید قیمت‌های بسیار بالایی دارند». مدیرعامل اتحادیه‌های تاکسیرانی شهری همچنین از ممانعت برخی پیمانکاران در پرداخت حقوق ماهانه رانندگان سرویس مدارس پس از شیوع کرونا خبر داد و گفت: «اگر در این دوره‌ای که رانندگان مدارس فعالیتی در جابه‌جایی دانش‌آموزان ندارند، هزینه‌ای پرداخت نشود، بنابر اعلام آموزش و پرورش پس از اعلام اتمام شیوع کرونا، سال تحصیلی ادامه خواهد داشت و سرویس‌ها برقرار و در آن زمان جایگرین وجه باید پرداخت شود. اگر قرارداد بین والدین و شرکت‌ها به این‌گونه باشد که والدین در این شرایط حتماً باید هزینه را پرداخت کنند، شرکت‌ها موظف هستند وجه را به رانندگان پرداخت کنند.»

به دنبال گسترش #کرونا صدها ایرانی در هند گرفتار شده‌اند

نیما محبی، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز و مدیر تولید تئاتر که در هند به سر می‌برد، در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته است که او و بسیاری از ایرانیان در هند مانده‌اند و برای بازگشت به کشور به دلیل ویروس کرونا دچار مشکلات بسیاری هستند. به‌گفته او پرواز ایران از بمبئی بدون هیچ اطلاعی لغو شده است و زمان بعدی پرواز هم معلوم نیست. محبی همچنین گفت: «رسیدن مسافرانی که در جنوب هند هستند به دلیل طولانی بودن مسافت زمینی و محدودیت‌های تعیین شده توسط دولت هند برای منع پروازهای داخلی و مسافرت‌های زمینی، کاملاً غیرممکن است.» صدها ایرانی هم‌اکنون در شهرهای مختلف هند همچون بمبئی و گوا حضور دارند و برای رسیدن به پرواز دهلی باید مبلغ هنگفتی پرداخت کنند و نامه تردد داشته باشند که حتی با این وضعیت بازهم به خاطر منع ورود سواری با پلاک یک شهر به شهر دیگر، امری ناممکن است. محبی همچنین از دشواری تهیه مواد غذایی و نیازهایی اولیه غذایی در هند خبر داده است.

تبدیل کارخانه موشک‌سازی #اسرائیل به کارخانه تولید ماسک

در حالی‌که کرونا در اسرائیل نیز گسترش می‌یابد، وزارت دفاع این کشور اعلام کرد که یک کارخانه تولید موشک به کارخانه تولید ماسک تبدیل شد. این ابتکار در همکاری بین وزارت دفاع، صنایع هوافضای اسرائیل (IAI) و یک شرکت سازنده تجهیزات پزشکی به نام Inovytec صورت گرفته است. وزارت دفاع اسرائیل در بیانیه‌ای گفت: «امروز صبح خط تولید ماسک در بخش تولید موشک‌های طبقه‌بندی شده صنایع هوافضای اسرائیل افتتاح شد و پس از آن ده‌ها ماسک مورد آزمایش و مونتاژ قرار گرفتند.» در اسرائیل حدود پنج‌هزار مورد ابتلا به کروناویروس ثبت شده است و ۱۷ نفر نیز در اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. کشورها در سراسر جهان از کمبود ماسک مواجه شده‌اند و برخی برای تقویت تولید خود به شرکت‌های خصوصی و نظامیان تکیه کرده‌اند.

#بسته_معیشتی_کرونا با مبلغ ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان در اختیار یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر قرار گرفت

حسین میرزایی، سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان بسته حمایتی دولت گفت: با شیوع ویروس کرونا تصمیم گرفته شد که بسته معیشتی کرونا با مبلغ ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان به برخی از خانوار‌ها واریز شود. وزارت رفاه خانوارهای نیازمند را شناسایی کرد و (بسته حمایتی) برای نیم دهک پایین کشور که حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بودند واریز شد.» سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان بسته حمایتی دولت گفت: «این خانوار‌ها از لحاظ درآمد پایین‌ترین سطح قرار داشتند و شغل، مسکن، خودرو، درآمد نداشتند.»

#روحانی: راه کوتاهی برای مقابله با #کرونا در پیش نداریم. ممکن است اجتماعات باز هم محدود شود

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی پنجشنبه ۱۴ فروردین طی سخنانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: «ممکن است کرونا برای ماه‌های آینده یا تا آخر سال با ما باشد. ممکن است اجتماعات باز هم محدود شود و راه کوتاهی برای مقابله با کرونا در پیش نداریم.» روحانی در ادامه این سخنان گفت: «در تقدم اول در مورد نیازمندی‌های دارویی و پزشکی ما و در بخش دوم کالاهای اساسی ما تا پایان سال مشکل تامین ارز نخواهیم داشت.»

#ترامپ: اگر ایران و نیروهای نیابتی‌اش به نیروهای امریکایی در #عراق حمله کنند، تاوان سختی می‌پردازند

همزمان با نخستین سفر اسماعیل قاآنی، فرمانده سپاه قدس به بغداد برای ایجاد وحدت در بین گروه‌های شیعه نزدیک به ایران، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با انتشار پیامی در توییتر نوشت: «بر مبنای اطلاعات و باورها، ایران یا نیروهای نیابتی‌اش در حال طراحی یک حمله غافلگیرانه به نیروهای آمریکایی و/یا دارایی‌های آمریکا در عراق هستند. اگر چنین اتفاقی بیفتد ایران قطعا بهای بسیار سنگینی خواهد پرداخت.» چهار روز قبل از ترور قاسم سلیمانی، ترامپ در ماجرای حمله به سفارت آمریکا در بغداد گفته بود: «آن‌ها تاوان سنگینی می‌پردازند.» لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه، از هشدار ترامپ به ایران در مورد حمله شبه نظامیان شیعه وابسته به جمهوری اسلامی در عراق علیه نیروهای آمریکایی حمایت کرد. گراهام گفت:«اگر ایرانی‌ها علیه نیروهای آمریکایی حمله به راه ‌اندازند، ایالات متحده باید مقابله به مثل کند.» سرلشکر یحیی صفوی، دستیار و مشاور عالی رهبر ایران، در مقاله‌ای به سیاستمداران و ارتش آمریکا توصیه کرد «قبل از هر اقدامی به مسئولیت و تبعات اقدامات تحریک آمیز خود بیندیشند.» مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز روز سه‌شنبه گفته بود: «ما همواره برای محافظت و دفاع از آمریکایی‌ها به هرگونه حمله‌ای واکنش نشان می‌دهیم.»