ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک نماینده مجلس: با سربازی اجباری کارخانه دشمن‌سازی برای نظام راه انداخته‌ایم

ابوالفضل ابوترابی، نماینده مجلس که «طرح اصلاح قانون سربازی» را در دست تدوین دارد در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت: «در شرایط فعلی به واقع با سربازی اجباری کارخانه دشمن‌سازی برای نظام راه انداخته‌ایم.» ابوترابی در ادامه این مصاحبه گفت: «در دنیا ۲۸ کشور قانون سربازی اجباری دارند و از این کشورها تنها ۱۸ کشور سربازی اجباری بیش از یک سال دارند که ایران نیز در این زمره است. با قانون فعلی سه میلیون غایب و سرباز فراری داریم و جوانان را مجرم کرده‌ایم. در جامعه‌ای که قانون منطبق بر واقعیت نباشد شهروندان مجرم تلقی می‌شوند، به همین خاطر قانون سربازی فعلی نیازمند تغییر بنیادی است.» بر اساس «طرح اصلاح قانون سربازی» چنین در نظر گرفته شده که ارتش به سمت سربازی حرفه‌ای و اختیاری حرکت کند. ارتش ایران برای تأمین امنیت مرزها به ۴۰۰ هزار سرباز نیاز دارد.

نورنیوز، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی، خبر پیشنهاد ۱۵ میلیارد دلاری آمریکا به ایران برای توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را تکذیب کرد

یک منبع مطلع در گفت‌وگو با نورنیوز، سایت نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران خبر پیشنهاد ۱۵ میلیارد دلاری آمریکا به ایران را تکذیب کرد و گفت آمریکا چنین پیشنهادی نداده و این موضوع صحت ندارد. در روزهای اخیر برخی رسانه‌ها اخباری را منتشر کرده بودند مبنی بر اینکه دولت آمریکا به ایران پیشنهاد داده تا در ازای آزادسازی ۱۵ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در اروپا، غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم متوقف شود. رویترز پنج‌شنبه ۱۲ فروردین / یکم آوریل خبر داد گزارشی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دست آورده که نشان می‌دهد ایران در تأسیسات زیرزمینی نطنز با تزریق گاز هگزافلوراید اورانیوم به چهارمین آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته «آی‌آر-۲ام»، شامل ۱۷۴ دستگاه، غنی‌سازی اورانیوم را آغاز کرده است. اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد دیپلمات‌هایی به نمایندگی از ایران، چین، روسیه، فرانسه، آلمان و بریتانیا جمعه ۲ آوریل/۱۴ فروردین در یک کنفرانس ویدیویی درباره احتمال بازگشت ایالات متحده آمریکا به برجام شرکت می‌کنند. بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، دولت ایران موظف شده بود در گام اول اقدام به غنی‌سازی ۲۰ درصد کند و در صورت عدم لغو تمامی تحریم‌ها تا پایان ضرب‌الاجل ۵ اسفند ۹۹، در گام دوم اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و نظارت‌های فراپادمانی معاهده ان. پی. تی را متوقف کند.

نماینده رشت و خمام در مجلس: کمتر از ۴۰ درصد از کارخانجات گیلان فعال هستند

سید علی آقازاده، نماینده مجلس شورای اسلامی شامگاه پنج‌شنبه ۱۳ فروردین در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با اشاره به نفوذ جریان رانت در اقتصاد و صنعت گیلان گفت: «این افراد صنعت گیلان را ورشکسته کردند و به دلیل خلاءهای مدیریتی این جریان رانت و مخرب همچنان به کار خود ادامه می‌دهد.» آقازاده از فعال بودن تنها حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کارخانجات گیلان خبر داد و با اشاره به اینکه افراد فاسد و طمعکار در پی مصادره اراضی و کارخانجات هستند، گفت: «برخی از کارخانجات استان تعطیل شدند و برخی هم در مرز تعطیلی هستند.» در سال‌های گذشته «رشت الکتریک» با بیش از یکهزار کارگر، کارخانه «پوشش رشت» با بیش از سه هزار کارگر منتشر شد و «کاشی گیلانا» به دلیل انباشت بدهی به نهادهای دولتی ورشکسته شده بودند. آمار بیکاری در استان گیلان قطعا از۲۰ درصد بیشتر است.

وزیر خارجه روسیه ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ به ایران سفر می‌کند

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از سفر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به تهران در ۲۴ فروردین ۱۴۰۰خبر داد. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: این سفر در چارچوب رایزنی‌های سیاسی وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه و بنا به دعوت ظریف وزیر انجام می‌شود.‌ محمد جواد ظریف سه‌شنبه هفته گذشته در مقصد دوم سفرش به منطقه وارد فدراسیون روسیه شد و با سرگئی لاوروف دیدار و گفت‌وگو کرد. رایزنی در تهران در ادامه این گفت‌و‌گوها درباره ابعاد مختلف روابط دوجانبه، مسائل منطقه‌ای به ویژه آخرین تحولات قفقاز، سوریه، یمن و افغانستان، همکاری‌های دو کشور در مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین احیای برجام است. لاوروف گفته بود برای احیای توافق هسته‌ای وقت به اندازه کافی هست. در روز جمعه ۱۳ فروردین نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام برای بررسی چشم‌اندازهای بازگشت احتمالی آمریکا به توافق هسته‌ای برگزار می‌شود.