نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

احتمال خروج #شرکت_ملی_نفت_چین از پروژه توسعه فاز دوم #میدان_نفتی_یادآوران

رضا دهقان، معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد شرکت ملی نفت چین (CNPC) احتمالا توسعه فاز دوم میدان نفتی یادآوران را برعهده نخواهد گرفت. به گزارش خبرگزاری مهر او درباره آخرین وضعیت توسعه فاز دوم میدان نفتی یادآوران شمالی گفت: «درباره یادآوران باید گفت قرارداد توسعه این میدان به نحوی نوشته شده بود که فاز دوم توسعه آن نیز به شرکت ساینوپک چین واگذار شود که این واگذاری متوقف شد اما مذاکرات قطع نشده است و حتی در این رابطه قبل و بعد از عید نوروز مذاکراتی با آن داشتیم. البته احتمال واگذار نشدن این میدان به ساینوپک چین وجود دارد». میدان نفتی یادآوران در مجاورت مرز ایران و عراق در ۷۰ کیلومتری شمال آبادان و ۶۰ کیلو متری جنوب غربی اهواز قرار دارد و میزان ذخیره درجای این میدان بیش از ۱۷ میلیارد بشکه (۷/۲ کیلومتر مکعب) تخمین زده شده‌است. به گفته دهقان برای مناقصه توسعه این میدان از ۲۴ کشور دعوت شده که در انتها فقط CNPC چین باقی مانده است. او دلیل لغو همکاری احتمالی با این شرکت را «عدم ارائه طرح عملیاتی مناسب برای نتایج مطالعات این شرکت» عنوان کرد اما با توجه به سابقه این شرکت در خروج از پروژه‌های نفتی ایران، احتمال می‌رود که تحریم‌های آمریکا نیز بر این قطع همکاری تاثیر گذاشته باشند.

#هند برای قطع واردات #نفت از #ایران اعلام آمادگی کرد

پس از اتمام مدت معافیت نفتی کشورهای واردکننده نفت ایران، راویش کومار، سخنگوی وزارت خارجه هند پنج‌شنبه ۲ مه/۱۲ اردیبهشت در یک کنفرانس خبری اعلام کرد کشورش برای مواجهه با پیامدهای تحریم‌های آمریکا علیه ایران آماده است و برای جبران قطع واردات از ایران، نفت خود را از کشورهای دیگر تولیدکننده تامین خواهد کرد. هند پس از چین دومین واردکننده بزرگ نفت ایران به‌شمار می‌رفت که به‌نظر می‌رسد با خودداری آمریکا از تمدید معافیت از تحریم این کشور و دیگر خریداران عمده نفت ایران، واردات نفت از ایران را متوقف خواهد کرد.

وزیر خارجه #ترکیه: نمی‌توانیم به ‌سادگی جایگزینی برای #نفت_ایران بیابیم

همزمان با پایان معافیت نفتی کشورهای واردکننده نفت ایران، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد این کشور نمی‌تواند به‌سادگی در واردات نفت خود تغییر ایجاد کند. به گزارش خبرگزاری رویترز چاووش‌اوغلو پنج‌شنبه ۲ مه/۱۲ اردیبهشت در بک کنفرانس خبری گفت پالایشگاه‌های ترکیه مناسب نفت دیگر کشورها نیستند و آمریکا باید در تصمیم خود مبنی بر عدم تمدید معافیت از تحریم مشتریان نفت ایران تجدیدنظر کند. ایران یکی از بزرگترین تامین‌کنندگان نفت ترکیه محسوب می‌شود و صنعت انرژی این کشور به‌طور گسترده‌ به واردات از ایران وابسته است. آمریکا از تمدید معافیت از تحریم ترکیه و هفت مشتری عمده نفت ایران خودداری کرده است. بلومبرگ دوشنبه ۹ اردیبهشت / ۲۹ آوریل به‌نقل از دو منبع ترکیه‌ای که نخواستند نامشان منتشر شود نوشته بود که آنکارا می‌خواهد با وجود وضعیت ناامن، از بندر بصره عراق از طریق دو خط لوله موجود نفت به شهر جیحان در استان آدانا، واقع در کرانه دریای مدیترانه نفت انتقال دهد. چاووش‌اوغلو گفت: «ما گفته بودیم نفت عراق را می‌توان جایگزین بخشی از نفت ایران کرد، اما باید در نظر داشت که خط لوله کرکوک-ترکیه نیاز به تعمیر دارد.» ایران یکی از بزرگترین تامین‌کنندگان نفت ترکیه محسوب می‌شود و صنعت انرژی این کشور به‌طور گسترده‌ به واردات از ایران وابسته است. آمریکا از تمدید معافیت از تحریم ترکیه و هفت مشتری عمده نفت ایران خودداری کرده است.

رئیس تشکل‌های کارگری وابسته به حکومت: ۹۰ درصد #کارگران قراردادی هستند

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی، اکبر شوکت، رئیس تشکل‌های کارگری وابسته به حکومت در همایشی در قم گفت: « ۹۰ درصد کارگران قراردادی هستند و این امر، امنیت شغلی آن‌ها را به مخاطره انداخته. مشکلات معیشتی کارگران موجب شده آن‌ها از لحاظ روحی و روانی نتوانند کار کنند و هر روز نگران آینده خود باشند.» ناصر چمنی، عضو شورای عالی کار سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت به خبرگزاری‌های داخلی گفته بود معیشت کارگران در بخش عمده‌ای از ماه معطل ماه بعدی است: «حقوق یک و نیم میلیون تومانی کارگران تنها ۱۰ الی ۱۲ روز معیشت یک خانواده ۳,۵ نفری را کفاف می‌دهد.» هیأت وزیران سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت مقرر کرد که حق مسکن کارگران که تاکنون ۴۰ هزار تومان بود به ۱۰۰ هزار تومان افزایش بیابد. فقط ۶۰ هزار تومان برای جبران نرخ اجاره‌بها که دست‌کم ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش یافته است. شوکت در همایش قم با اشاره به مشکل مسکن کارگران گفت: «وقتی با تورم ۳۰۰ درصدی قیمت مسکن و زمین مواجه هستیم، یکی از انتظارات مهم جامعه کارگری، حمایت در جهت خانه‌دار شدن است. در این زمینه تعاونی‌های کارگری باید پای کار بیایند و با واگذاری زمین‌های ارزان به این تعاونی‌ها، شاهد رشد ساخت و ساز در حوزه مسکن کارگری باشیم.»

جان تازه در کالبد #دریاچه_ارومیه: افزایش گستره، عمق و تراز دریاچه بر اثر بارندگی‌ها در حوضه‌ آبریز

فرهاد سرخوش، رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی می‌گوید به‌دنبال بارندگی‌ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و به‌خاطر رهاسازی آب سدها به دریاچه، بر وسعت، عمق و تراز این دریاچه افزوده شده است. ‌ به گفته او افزایش حجم آب موجب حل شدن نمک‌های رسوب‌شده در کف دریاچه و عمیق‌ترشدن آن در بسیاری از نقاط شده است. همچنین گستره این دریاچه در هم‌سنجی با زمان مشابه سال ۹۷، ۷۸۱ کیلومتر مربع افزایش داشته و به ۳هزار و ۸۰ کیلومتر مربع رسیده است. به‌علاوه، تزار این دریاچه نیز به همین نسبت با افزایش ۹۲ سانتی‌متری به ۱۲۷۱ متر و ۶۸ سانتی‌متر رسیده است. به نوشته خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) دریاچه ارومیه اکنون از کمترین تراز ثبت شده، یک متر و ۶۶ سانتی‌متر بالاتر آمده است. با این وجود بر اساس اظهارات سرخوش، طرح های انتقال آب به دریاچه ارومیه هنوز به بهره برداری نرسیده‌اند و این مسئله به سال آینده موکول شده است.

#دیده‌بان_حقوق_بشر: #چین از اپلیکیشن گوشی همراه برای رصد و ذخیره اطلاعات شخصی و رفتار مسلمانان استفاده می‌کند

سازمان دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید حکومت چین با استفاده از اپلیکیشن‌ تلفن همراه اطلاعات شخصی اقلیت مسلمان اویغور را جمع‌آوری می‌کند. این اپلیکیشن به مقامات کمک می‌کند تا علیه این شهروندان وارد عمل شوند. به نوشته الجزیره پلیس چین از این اپلیکیشن گوشی‌های هوشمند برای ذخیره اطلاعات ۱۳ میلیون جمعیت اقلیت مسلمان اویغور و بقیه مسلمانان در ناحیه خودمختار سین‌کیانگ استفاده می‌کند. این اپلیکیشن که «پلاتفرم یکپارچه عملیات مشترک» خوانده می‌شود اطلاعات فیزیکی از جمله قد و وزن افراد را ذخیره می‌کند و شامل یک اسکن تشخیص صورت است. دیده‌بان حقوق بشر همچنین می‌گوید مقامات چین از طریق این اپلیکیشن ۳۶ نوع رفتار را از جمله معاشرت با همسایگان، تناوب استفاده از در جلویی خانه، استفاده یا عدم استفاده از گوشی‌های هوشمند، کمک مالی «مشتاقانه» به مسجد و استفاده «غیرعادی» از برق را رصد و ذخیره می‌کنند. این پلاتفرم به مقامات کمک می‌کند تا در مورد افراد، خودروها و گردهمایی‌هایی که مشکوک به نظر می‌رسند گزارش دهند و یک «عملیات تحقیقی» برای پلیس ارسال می‌کند تا دنبال شود. همچنین شماری از مردم گفته‌اند که به دلیل استفاده از واتزاپ اپلیکیشن پیام‌رسان و وی‌پی‌ان بازداشت شده‌اند.براساس گزارش دیده‌بان حقوق بشر پکن پیش از این نمونه‌های دی‌ان‌ای، اثر انگشت، اسکن قرنیه، گروه‌خونی و همچنین نمونه صدای همه افراد ۱۲ تا ۶۵ ساله این جمعیت را جمع‌آوری کرده است. حکومت چین سال‌هاست که مسلمانان اویغور را با خشونت سرکوب می‌کند. مسلمانان چین در شرایطی غیرانسانی در اردوگاه‌های مشخصی اسکان داده شده و به‌شدت تحت نظر پلیس هستند. برخی از آن‌ها حتی مجبور به پذیرفتن بازرسان حکومتی در خانه‌هایشان و نظارت روزانه آن‌ها برزندگیشان شده‌اند.

#وزارت_بهداشت نسبت به خطر شیوع بیماری‌های هاری، سالک و التور و گال در مناطق سیل‌زده #خوزستان هشدار داد

محمداسماعیل مطلق، مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت نسبت به خطر شیوع بیماری‌های هاری، سالک و التور و گال در مناطق سیل‌زده خوزستان به‌ویژه با گرم شدن هوا، هشدار داد. مطلق گفت: «طبق اطلاعات سازمان دامپزشکی کشور، ویروس هاری بین حیوانات وحشی منطقه در حال گردش است؛ بنابراین یکی از تهدیدهای جدی، گزش حیوانات درنده است و احتمال انتقال هاری وجود دارد.» به‌گفته او «دومین بیماری، التور است. التور نوعی بیماری اسهالی واگیر است که توان ایجاد همه‌گیری‌های سریع را دارد. بهترین اقدام، کنترل آن پیش از همه‌گیری است. این بیماری بومی خوزستان است و هرساله موارد تک‌گیری آن بروز پیدا می‌کند. از نشانه‌های قریب‌الوقوع بودن همه‌گیری التور، پیدا شدن ناگ است و در نمونه‌گیری‌های خوزستان گویا ناگ انسانی مشاهده شده‌است.» او به خطر شیوع بیماری‌های سالک و گزش شپش و گال و بیماری‌های اسهالی نیز اشاره کرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌گوید انتشار خبر سهمیه‌بندی #بنزین و تکذیب آن توسط «بخشی از دولت»، سهوی نبود

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در صفحه توئیتر خود نوشت: «انتشار و تکذیب خبر سهمیه‌بندی بنزین مصداق روشنی از ضعف اطلاع‌رسانی دولت بود. بعید می‌دانم این بازی با احساسات مردم توسط بخشی از دولت اتفاقی و سهوی باشد.» این در حالی است که خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران روز چهارشنبه گزارش داد که بنزین از ساعت آغاز روز جمعه ۱۳ اردیبهشت سهمیه‌بندی می‌شود. بیژن زنگنه، وزیر نفت خبر سهمیه‌بندی بنزین را تکذیب کرد و گفت: «امشب و فردا شب خبری نیست. آن‌هایی که این سخنان را می‌گویند دروغ می‌گویند.» سخنان وزیر نفت سبب شد که مردم برای خرید بنزین به پمپ‌بنرین‌ها هجوم بیاورند.

فرانسه و ایتالیا در پانصدمین سالگرد درگذشت #لئوناردو_داوینچی مراسم مشترکی برگزار می‌کنند

فرانسه و ایتالیا به مناسبت پانصدمین سالگرد درگذشت لئوناردو داوینچی، نقاش، مجسمه‌ساز، معمار، موسیقی‌دان، ریاضی‌دان، مهندس، مخترع، آناتومیست، زمین‌شناس، نقشه‌کش، گیاه‌شناس و نویسنده ایتالیایی دوره رنسانس مراسم مشترکی برگزار می‌کنند. امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه سرجیو ماتارلا، رئیس جمهوری ایتالیا را به آمبوآز در لوئار محل برگزاری مراسم نکوداشت داوینچی دعوت کرده است. داوینچی سال‌های پایانی زندگی‌اش را در شهر واتیکان در ایتالیا گذراند. در اکتبر ۱۵۱۵ فرانسیس اول پادشاه فرانسه، میلان را تسخیر کرد و داوینچی به خدمت او درآمد و در خانه‌ای ییلاقی در کلوس لوس در نزدیکی اقامتگاه سلطنتی جای گرفت. او سه سال پایانی عمرش را به همراه «ملزی»، شاگردش در آنجا گذرانید. داوینچی ۲ مه ۱۵۱۹ در ۶۷ سالگی درگذشت. او یکی از دوستان صمیمی فرانسیس، پادشاه فرانسه بود. تابلوی «مونالیزا» را هم فرانسیس از او خرید. این اثر روی چوب سپیدار با رنگ و روغن خلق شده است.

۳۸۲۶ نفر از #سیل‌زدگان #خوزستان هنوز در اردوگاه‌ها زندگی می‌کنند.

براساس اعلام مجتبی طحان، مدیر روابط عمومی جمعیت هلال احمر خوزستان آمار سیل‌زدگان بی‌خانمان در این استان که به اجبار در اردوگاه‌ها زندگی می‌کنند به ۳۸۲۶ نفر می‌رسد. به‌ نوشته خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) این تعداد از مردم در ۱۷ اردوگاه اضطراری در شهرهای اهواز، باوی، حمیدیه، شوش، رامهرمز، هویزه، کارون، شادگان و دشت آزادگان اسکان داده شده‌اند. طحان تعداد اردوگاه‌های اسکان اضطراری را که از ابتدای وقوع سیل در خوزستان برپا شده‌اند ۹۱ اردوگاه اعلام کرده که به گفته او با «عادی شدن شرایط مناطق سیل زده» و برگشت مردم به شهرها و روستاهایشان، تعداد اردوگاه‌ها کاهش یافته و به ۱۷ اردوگاه رسیده است و «جمعیت حاضر در اردوگاه‌ها ساعت به ساعت کاهش می‌یابد». محمد امید، معاون حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در توسعه روستایی و مناطق محروم کشور پیشتر اعلام کرده بود که بازسازی مناطق سیل‌زده خوزستان ۹ ماه زمان می‌برد.

همزمان با به اجرا درآمدن تصمیم آمریکا مبنی بر توقف معافیت‌ مشتریان #نفت_ایران، #قیمت_نفت در بازارهای #آمریکا کاهش یافت

همزمان با به اجرا درآمدن تصمیم آمریکا مبنی بر توقف معافیت‌ مشتریان نفت ایران، قیمت نفت در ایالات متحده آمریکا به سبب افزایش تولید نفت خام در این کشور کاهش یافت، اما بازارهای جهانی همچنان ملتهب‌اند. رویدادهای ونزوئلا و لیبی و همچنین عدم افزایش تولید نفت خام در کشورهای عضو اوپک سبب این التهابات شده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، پنجشنبه ۲ مه/ ۱۲ اردیبهشت در بازارهای جهانی هر بشکه نفت خام برنت به قیمت ۷۱ دلار و ۹۴ سنت به فروش رسید. ۴/. درصد ارزان‌تر از روز گذشته. وست تگزاس اینترمیدیت در هر بشکه ۶۳ دلار و ۴۱ سنت به فروش رسید. ۳, ۰ درصد ارزان‌تر از روز گذشته. تولید نفت خام در آمریکا به ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز رسید، همزمان با کاهش فعالیت‌های پالایشگاه‌ها در این کشور بر ذخایر نفت افزوده شد و به این ترتیب قیمت نفت در بازارهای آمریکا کاهش یافت.