ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#پروین_محمدی، #فعال_کارگری و #مهرداد_محمدنژاد، #زندانی_سیاسی آزاد شدند

در ادامه پیگیری‌ها برای آزادی زندانیان سیاسی، #پروین_محمدی فعال کارگری و #زندانی_سیاسی محبوس در #زندان_کچوئی کرج و #مهرداد_محمدنژاد، زندانی سیاسی محبوس در #زندان_فشافویه، آزاد شدند. هر دوی این زندانیان به‌دنبال شیوع #ویروس_کرونا و عدم توانایی #قوه_قضائیه و سازمان زندان‌ها برای اتخاذ تمهیدات بهداشتی و درمانی در زندان‌ها، پیش‌تر به مرخصی اعزام شده بودند. پروین محمدی در صفحه اینستاگرام خود ضمن تأیید خبر آزادیش نوشته است: «امروز شنبه ۱۳ اردیبهشت به اجرای احکام کرج برای پیگیری چگونگی تمدید مرخصی مراجعه کردم که نامه آزادی‌ام را دادند تا به زندان تحویل دهم.» این فعال کارگری که روز هفتم اسفند ماه به مرخصی اعزام شده بود، روز ششم اردیبهشت ۹۸ همراه تعدادی از فعالان کارگری در پارک جهان نما واقع در اتوبان تهران-کرج بازداشت شد و در شهریوور ماه ۹۸ از سوی شعبه اول #دادگاه_انقلاب #کرج به اتهام «#تبلیغ_علیه_نظام» به یک سال #حبس_تعزیری محکوم شد. هم‌زمان با آزادی این فعال کارگری، مهرداد محمدنژاد، زندانی سیاسی که در تاریخ ۲۴ اسفند از زندان تهران بزرگ (فشافویه) به مرخصی اعزام شده بود، پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب شهریار، حکم آزادی خود را دریافت کرد. این زندانی سیاسی اواخر مهر ۹۷ توسط نیروهای #وزارت_اطلاعات و در منزل شخصی خود در شهرستان شهریار با ضرب و شتم بازداشت و به #زندان_اوین منتقل شد. روز پنجم اسفند ۹۷ شعبه ۱۷ دادگاه کیفری شهریار چند عنوان اتهامی را به این فعال مدنی منتسب کرد که از بیشتر آنها تبرئه شد. در نهایت دادگاه انقلاب تهران، مهرداد محمدنژاد را به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به سران نظام و مأموران امنیتی» مجموعا به سه سال حبس تعزیری محکوم کرد که این حکم در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران به ریاست قاضی احمد زرگر عینا تأیید شد.

محکومیت #بهاره_رهنما، بازیگر سینما و تلویزیون به تحمل ۵۰ ضربه شلاق

به‌دنبال شکایت #سیروان_خسروی، خواننده پاپ و آهنگساز از #بهاره_رهنما، هنرپیشه سینما و تلویزیون ایران، دادگاه حکم ۵۰ ضربه #شلاق برای این بازیگر صادر کرده است. شلاق به عنوان یک تنبیه بدنی از مجازات‌های غیرانسانی و خلاف معاهده‌های حقوق بشری است. در اسکرین‌شات‌ها و شواهدی که در سایت باشگاه خبرنگاران جوان از مکالمه دو سال پیش منتسب به بهاره رهنما منتشر شده، این هنرپیشه از سیروان خسروی با عباراتی همچون «ایشان مزدور چه کسانی بوده، بی‌ادب، ایشان برای گرفتن مجوز دولا و راست شده و ...» یاد کرده است. رای صادره به استناد ماده ۴۴۳ قانون آیین دادرسی کیفری در این مرحله قطعی اعلام شده اما این حکم به ‌دستور قاضی دادگاه، به ‌مدت دو سال به حالت تعلیق در آمده است. بهاره رهنما و همسر سابقش پیمان قاسم‌خانی، از جمله ۱۴۰ هنرپیشه ایرانی بودند که با امضای طوماری در مورخ ۲۲ خرداد ۱۳۹۲، همراه با اصلاح‌طلبان از #حسن_روحانی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کردند. او پیش از این نیز به دلیل شکایت از یک فعال توئیتری به‌نام نادر فتوره‌چی خبرساز شده بود. فتوره‌چی او و همسر سابقش را متهم کرده بود برای «مطرح شدن» به ‌اجرای چند برنامه از جمله «مقتل خوانی در ماه محرم» در صدا و سیما اقدام کرده‌اند. رهنما پس از محکومیت فتوره‌چی در دادگاه، شکایت خود را پس گرفت. این هنرپیشه همچنین از جمله فعالان ستاد تبلیغاتی میرحسین موسوی کاندیدای ریاست جمهوری در انتخابات سال ۱۳۸۸ بود.

امتناع اعتراضی #آتنا_دائمی از حضور در جلسه #دادگاه

آتنا دائمی، زندانی سیاسی و فعال مدنی محبوس در بند زنان زندان اوین، روز شنبه ۱۳ اردیبهشت‌ماه، از حضور در دادگاهی که از بابت یک پرونده جدید برای او تشکیل شده، خودداری کرد. این زندانی سیاسی پیش از این نیز در روز ۳۰ فروردین و همچنین ۲۱ اسفندماه در اقدامی اعتراضی از رفتن به جلسه دادگاه خودداری کرده بود. آتنا دائمی اما دلایل امتناع خود از حضور در دادگاه را «شیوع بیماری کرونا در کشور»، «عدم رعایت فاصله زمانی قانونی بین تاریخ ابلاغ و تاریخ دادگاه» و همچنین «عدم دسترسی به وکیل» عنوان کرده است. در پرونده جدیدی که از سوی سازمان اطلاعات سپاه برای این زندانی سیاسی گشوده شده، او به «اخلال در نظم زندان»، «اجتماع و تبانی در جهت برهم زدن امنیت کشور» و «تبلیغ علیه نظام» متهم شده است. قاضی دادگاه پیش‌تر اعلام کرده بود که عناوین اتهامی مطرح شده علیه آتنا دائمی در پرونده جدید، به دلیل تحصن چند روزه این زندانی سیاسی در حمایت از مراسم چهلم جان‌باختگان آبان‌ماه در بند زنان زندان اوین، صدور بیانیه‌ها و نوشتن نامه‌ از درون زندان و همچنین راه‌اندازی جشن و پایکوبی در مراسم سوگواری امام حسین در زندان به او منتسب شده است. به نوشته خبرگزاری هرانا و به نقل از یک منبع مطلع، مسئولان زندان اوین از آتنا دائمی خواسته‌اند تا امتناع از حضور در جلسه دادگاه را به‌صورت کتبی به آنها تحویل دهد، این زندانی سیاسی اما در پاسخ به این درخواست گفته است که در صورت صدور ابلاغیه کتبی از سوی دادگاه او نیز دلایل خود را کتبا اعلام خواهد کرد. آتنا دائمی در اردیبهشت ۹۴ توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهامات “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به رهبری» به ۱۴ سال حبس محکوم شد. این حکم در نهایت به پنج سال حبس کاهش یافت.

#سعید_شیرزاد، #زندانی_سیاسی با پایان دوران محکومیت از #زندان آزاد شد

#سعید_شیرزاد، #زندانی_سیاسی و عضو جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان، روز شنبه ۱۳ اردیبهشت‌ ماه با پایان دوران محکومیت خود از #زندان_رجایی‌شهر کرج آزاد شد. این زندانی سیاسی که از ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ در بازداشت و حبس بود، روز ۲۱ شهریور سال ۹۴ در شعبه ۱۵ #دادگاه_انقلاب تهران به ریاست #ابوالقاسم_صلواتی به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» به پنج سال #حبس_تعزیری محکوم شد. او همچنین در اوایل تابستان سال ۱۳۹۷ بابت پرونده‌ای دیگر به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. شیرزاد در دوران بازداشت و زندان، بیش از دو ماه را در بند ۲۰۹ #زندان_اوین متعلق به #وزارت_اطلاعات، در #انفرادی و بدون داشتن ارتباط با خانواده و وکیل خود گذراند و پس از پایان بازجویی‌هایش به بند هشت این زندان منتقل شد. پس از دوره کوتاهی اما مأموران امنیتی بدون ارائه هیچ توضیح مشخصی این زندانی سیاسی را به زندان رجایی شهر تبعید کردند. #فاطمه_شیرزاد، خواهر این زندانی سیاسی در روزهای گذشته در حساب کاربری توئیتر خود از به تعویق افتادن آزادی این زندانی سیاسی خبر داده بود. منابع حقوق بشری هم اعلام کردند که به ‌دستور دادستان، آزادی این زندانی سیاسی به تعویق افتاده است. سعید شیرزاد جزو ۲۰ زندانی سیاسی‌ای بود که در اعتراض به فشارهای اعمال‌ شده از سوی مسؤلان زندان و انتقال به بند امنیتی سالن ۱۰ و شرایط غیرانسانی و تحقیرآمیز این بند در زندان رجایی‌شهر، دست به #اعتصاب_غذا زده بودند. او پیش از این در شهریور سال ۱۳۹۱ به دلیل کمک به زلزله‌زدگان در استان آذربایجان شرقی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و کمی بعد توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به اتهام «سفر گروهی و هماهنگ نشده به مناطق زلزله زده» به یک سال حبس تعلیقی محکوم شده بود.

انتقال چهار #درویش‌_گنابادی محبوس در #زندان_فشافویه به بند جرایم عمومی

چهار #درویش_گنابادی محبوس در زندان مرکزی تهران بزرگ (#فشافویه) به نام‌های کیانوش عباس‌زاده، محمد شریفی مقدم، عباس دهقان و مصطفی عبدی روز شنبه ۱۳ اردیبهشت‌ماه، با یورش گارد زندان، به تیپ پنج و سالن جرایم عمومی این زندان منتقل شدند. فائزه عبدی پور، همسر محمد شریفی مقدم در حساب کاربری توئیتر خود درباره این خبر نوشته است که مأموران گارد زندان تلاش داشتند که این چهار زندانی عقیدتی را از یکدیگر جدا کرده و به بندهای مختلف زندان فشافویه منتقل کنند. این منبع همچنین نوشته است که پس از مقاومت این چهار زندانی، مأموران زندان همه آنها را به سالن جرائم عمومی در تیپ پنج زندان فشافویه منتقل کرده‌اند. محمد شریفی مقدم ریابی از فعالان حقوق درویشان گنابادی و خبرنگار سایت مجذوبان نور است که از یکم اسفند‌ماه ۱۳۹۶ تاکنون در زندان به‌سر می‌برد. او پیش‌تر در اعتراض به محدودیت‌های ایجاد شده برای نورعلی تابنده، قطب سابق درویشان گنابادی، دست به اعتصاب غذای طولانی زده بود. او از سوی دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی از بابت اتهامات «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی»، «تمرد از دستور مأمورین امنیتی» و «اخلال در نظم عمومی» مجموعا به ۱۲ سال حبس تعزیری قطعی و ۷۴ ضربه شلاق و دو سال تبعید اجباری در شهر برازجان محکوم شد. در بهمن و اسفند ۱۳۹۶ و به‌دنبال سلسله اعتراضات درویشان گنابادی در تهران که به وقایع «گلستان هفتم» معروف شد، عده‌ای زیادی از پیروان این آیین توسط نیروهای امنیتی بازداشت و زندانی شدند. از این میان محمد راجی فرمانده سابق سپاه پاسداران در بازداشتگاه قرارگاه سپاه ثارالله تهران زیر شکنجه مأموران جان باخت. پس از او محمد ثلاث یکی دیگر از درویشان گنابادی به اتهام کشتن سه مأمور نیروی انتظامی اعدام شد.

نصب بزرگ‌ترین مجسمه ایران در پارک آبیدر #سنندج

بزرگ‌ترین #تندیس ایران به صورت پنج قطعه سه متری و از جنس ورق فلز با ارتفاع ۱۵ متر و فنداسیون هفت متر ساخته #هادی_ضیاء‌الدینی، مجسمه‌ساز اهل #کردستان در #پارک_جنگلی_آبیدر #سنندج نصب شده است. به نوشته خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این مجسمه در یادبود قربانیان جنگ هشت ساله ایران و عراق ساخته شده و حاوی تصویری از یک پدر است که دو فرزند جان‌باخته خود را در آغوش کشیده است. این مجسمه بزرگ‌ترین پیکره ساخته شده در ایران است. ساخت این پیکره‌ اعتراضی علیه اقدامات غیرانسانی و خلاف قوانین بین‌المللی نسبت به مردم بی‌گناه غیرنظامی کُرد انجام شده است. هادی ضیاء‌الدینی، سازنده این اثر اما گفته که محوطه‌سازی و کار پایه آن هنوز به‌پایان نرسیده و دقیقا نمی‌داند چرا نصب کار چند سال طول کشیده است؟ او در معرفی اثر خود گفته است: «موضوعی که به من با عنوان نماد ایثار و مقاومت مردم کردستان سفارش داده بودند، یک موضوع خیلی کلی بود. از طرفی نمی‌شد مقاومت را به نیروهای نظامی محدود کرد چون پا به پای نیروهای رزمنده و کسانی که مستقیما درگیر جنگ بودند، مردم هم دردی مشترک را تجربه می‌کردند. در نتیجه سمبل یک پدر و دو فرزند شهید شده او را انتخاب کردم.» ضیاءالدینی با اشاره به محدودیت کسب مجوز هنرمندان برای ساخت چنین آثاری گفته است متأسفانه ساخت چنین آثاری دست هنرمندان نیست: «یک مجسمه‌ساز در آرزوی ساخت اثری بلندتر است و توانمندی‌هایی دارد که دوست دارد اجرا شوند. او دوست دارد ارزش‌هایی که بار هنری دارند در مملکت خود ایجاد کند، ولی ساخت و نصب هر اثر هنری در داخل شهر باید از طرف شهرداری و مقامات استانداری سفارش داده شود.» به گفته او این مجسمه می‌توانسته هشت سال پیش نصب شود اما این کار چند سال به تعویق افتاده و عوامل سازنده آن اذیت شده‌اند.

دست‌کم ۳۱ #راننده_تاکسی بر اثر ابتلا به ویروس #کرونا جان باخته‌اند

#مرتضی_ضامنی، مدیر عامل #اتحادیه_تاکسیرانی کشور روز شنبه ۱۳ اردیبهشت‌ با تأکید بر اینکه هنوز کمک‌های حمایتی دولت به دست رانندگان تاکسی نرسیده است، گفت که در ماه‌های اخیر ۳۱ #راننده_تاکسی در کشور بر اثر ابتلا به ویروس #کرونا جان خود را از دست داده‌اند. به نوشته خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، ضامنی همچنین از ابتلای دست‌کم ۴۵۰ راننده تاکسی دیگر به کرونا خبر داد و گفت که هنوز در خصوص اجباری شدن استفاده از #ماسک در تاکسی‌ها دستورالعملی از سوی نهادهای دولتی اعلام نشده است. او در عین حال روند ابتلا به ویروس کرونا در میان رانندگان تاکسی را «نزولی» توصیف کرد. به گفته او رانندگان به رغم تمام فشارهایی که به آنها وارد آمده‌، اقدامات بهداشتی را خودشان انجام می‌دهند. ضامنی همچنین ابراز امیدواری کرد که شیوع کرونا در میان تاکسی‌رانان در روزهای آینده به صفر برسد. هم‌زمان با این گفته‌های مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی کشور، #محمدرضا_شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو از بروز موج دوم وسوم شیوع #ویروس_کرونا در ایران خبر داد و گفت: «در رخداد این موضوع هیچ شکی نداریم.» به گفته شانه‌ساز مهم‌ترین توصیه، رعایت بهداشت فردی و #فاصله‌گذاری_اجتماعی است که همچنان به عنوان مهم‌ترین ابزار برای کنترل این ویروس مطرح است. او گفت در پاییز و ماه‌های مهر، آبان و آذر نگرانی‌مان بسیار جدی است، چرا که در این ایام می‌تواند موج بعدی کرونا رخ دهد. اوج‌گیری دوباره شیوع کرونا در ایران در حالی است که در سایه عدم حمایت دولت از کارگران و کسبه بازار، بسیاری از شهروندان در روزهای اخیر مجبور شدند علی‌رغم هشدارها برای تأمین معیشت خود به سر کار بازگردند. به گفته کارشناسان، در چنین شرایطی رعایت فاصله‌گذاری از سوی شهروندان تقریبا ناممکن است.

نگرانی خانواده و فعالان مدنی از وضعیت #زینب_جلالیان؛ او را به زندان قرچک ورامین برده‌اند

پدر زینب جلالیان، زندانی محکوم به حبس ابد، به شبکه حقوق بشر کردستان گفته: «بالاخره دیشب (پنج‌شبه شب) زینب در حالی که در یک اتومبیل در حال حرکت بود با ما تماس گرفت و گفت از دیروز با چشم‌بند و دستبند از زندان خوی به زندان‌های ارومیه و کرمانشاه منتقل شده، اما به دلیل خودداری این زندان‌ها از تحویل گرفتن او، نیروهای امنیتی در حال انتقالش به تهران هستند. در حین این گفت‌وگو تلفن قطع شد و دیگر تماس نگرفت.» پدر این زندانی سیاسی با ابراز نگرانی از این وضعیت گفته:‌ «همه چیز غیرعادی است. چرا باید زینب را به طور ناگهانی از زندان خوی ببرند؟ چرا باید بدون برنامه‌ریزی به زندان‌های ارومیه و کرمانشاه منتقلش کنند؟ چرا باید تماس تلفنی که با ما داشت را بدون هیچ توضیح روشنی قطع کنند؟ چه پیامی می‌خواستند به ما بدهند؟! من نگران این هستم که سناریوی خطرناکی در انتظار دخترم باشد. من شدیدا نگران جان دخترم هستم که به گفته خودش دو روز است در یک اتومبیل از این شهر به آن شهر برده می‌شود.» زینب جلالیان در سال ۱۳۸۶ به دلیل عضویت در حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) به اعدام محکوم شد اما بعدا مجازاتش به حبس ابد کاهش یافت. شبکه حقوق بشر کردستان اما مطلع شده که زینب جلالیان در حال حاضر در زندان قرچک ورامین به سر می‌برد. هنوز مشخص نیست دلیل این انتقال چیست اما مسئولان زندان خوی در پاسخ به خانواده این زندانی سیاسی از احتمال باز شدن یک پرونده جدید برای او و انتقال به تهران برای بازجویی خبر داده بودند.

#کیانوش_جهانپور: دستور رییس‌جمهوی برای #بازگشایی_مدارس و #اماکن مذهبی کذب است

کیانوش جهانپور شایعات مربوط به دستور رئیس جمهوری و موافقت وزیر آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌های ۱۱ استان از اول هفته آینده را تکدیب کرد. او گفته چنین دستوری به هیچ وجه از سوی رئیس جمهوری صادر نشده است و چنین مصوبه‌ای از ستاد ملی مقابله با #کرونا وجود خارجی ندارد. جهانپور گفته: «موضوع تعطیلی مدارس و مراکز آموزش عالی در همه استان‌ها تا پایان ماه رمضان بر قوت خود باقی‌ست و در سایر موارد نیز حسب وضعیت و ارزیابی خطر در هر منطقه، فهرست مناطق با وضعیت سفید در جلسات آتی ستاد ملی مقابله با کرونا از سوی وزارت بهداشت اعلام می‌شود و در صورت تصویب ستاد، صرفا در این مناطق آن هم مشروط به رعایت پروتکل‌های ابلاغی احتمالا شاهد بازگشایی برخی اماکن یا برگزاری محدود و مشروط برخی تجمعات از جمله نمازهای جمعه یا جماعت خواهیم بود.» به گفته جهانپور بازگشایی اماکن در چارچوب طرح فاصله‌گذاری هوشمند، به صورت مرحله‌ای و تدریجی با رعایت شروط و احتیاط های لازم تصویب و ابلاغ خواهد شد. او از مردم خواسته ضمن کسب اطلاع از منابع رسمی، به شایعات توجهی نکنند و توصیه‌های بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی را با دقت و جدیتی بیشتر از گذشته رعایت کنند.