نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

باشگاه خبرنگاران جوان از واگذاری حفاظت سایت‌های هسته‌ای ایران به سپاه پاسداران خبر داد

باشگاه خبرنگاران جوان، وابسته به صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران از واگذاری سیستم حفاظتی سایت‌های هسته‌ای به سپاه پاسدارن خبر داد و نوشت: با نظر ستاد کل نیروهای مسلح از این پس سپاه پاسداران درباره اقدامات حفاظتی سایت‌های هسته‌ای تصمیم گیری می‌کند. روابط عمومی شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به پیگیری‌های این خبرگزاری گفته است: اگر لازم باشد تصمیمات اتخاذ شده خود را اطلاع رسانی کند، از طریق سخنگو و منابع رسمی این شورا اقدام خواهد کرد. بر اساس گزارشی که سال گذشته خبرگزاری مجلس شورای اسلامی منتشر کرد تا به حال حفاظت از تاسیسات هسته‌ای ایران بر عهده سازمان انرژی اتمی و سازمان پدافند غیرعامل بوده است. انتشار خبر واگذاری حفاظت سایت‌های هسته‌ای ایران به سپاه پاسداران پس از آن منتشر می‌شود که یکشنبه ۲۲ فروردین شبکه برق مرکز غنی‌سازی نطنز دچار حادثه شد. مقام‌های ایران این حادثه را «عملیات خرابکارانه» و «تروریستی» دانستند و مدعی شدند که عامل اصلی این خرابکاری به خارج از کشور متواری شده است. فریدون عباسی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس که پیشتر ریاست سازمان انرژی اتمی ایران را برعهده داشت، ۱۱ اردیبهشت گفت که حادثه‌ای که در فروردین رخ داد پنجمین عملیات خرابکارانه در طول ۱۵ سال گذشته در نطنز بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا خبر تبادل ۴ زندانی در قبال آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران را تکذیب کرد

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا یکشنبه ۲ مه/۱۲ اردیبهشت گزارش صدا و سیمای ایران مبنی بر تبادل زندانی میان تهران و واشنگتن را تکذیب کرد. براساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پرایس گفت: «گزارش‌های مبنی بر این‌که بر سر مبادله زندانیان توافق شده، صحت ندارند. او اما افزود: «همانطور که گفتیم ، ما همیشه پرونده آمریکایی‌های بازداشت شده یا مفقود شده در ایران را مطرح می‌کنیم و تا زمانی که بتوانیم آن‌ها را نزد خانواده‌هایشان برگردانیم، دست نخواهیم کشید». سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده توضیحات بیشتری ارائه نکرد. صدا و سیمای جمهوری اسلامی یکشنبه به نقل از «یک منبع ناشناس» اعلام کرد حکومت ایران قرار است نازنین زاغری رتکلیف، شهروند ایرانی بریتانیایی را در ازای پرداخت بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی بریتانیا به ایران و ۴ تبعه ایالات متحده آمریکا را نیز که در ایران به اتهام جاسوسی در زندان‌‌اند، در قبال پرداخت ۷ میلیارد دلار پول‌های بلوکه‌شده ایران، آزاد کند. هنوز هیچ مقام رسمی جمهوری اسلامی این خبر را تایید نکرده است. مقام‌های بریتانیا هم هنوز به این خبر واکنشی نشان نداده‌اند.

صدا و سیمای جمهوری اسلامی از آزادی نازنین زاغری و ۴ تبعه ایالات متحده در قبال پرداخت بدهی بریتانیا و آزادشدن بخشی از پول‌های مسدودشده ایران خبر داد

صدا و سیمای جمهوری اسلامی به نقل از «یک منبع ناشناس» اعلام کرد حکومت ایران قرار است نازنین زاغری رتکلیف، شهروند ایرانی بریتانیایی را در ازای پرداخت بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی و ۴ تبعه ایالات متحده آمریکا را نیز که در ایران به اتهام جاسوسی در زندان‌‌اند، در قبال پرداخت ۷ میلیارد دلار پول‌های بلوکه‌شده ایران، آزاد کند. این خبر ابتدا از سوی شبکه لبنانی المیادین، وابسته به حزب‌الله لبنان منتشر و از سوی صدا و سیمای ایران تایید شده است. مقام‌های رسمی هنوز در این رابطه اظهارنظر نکرده‌اند. دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا در آخرین مصاحبه خود درباره نازنین زاغری گفته بود حکومت ایران از خانم زاغری به‌عنوان اهرم فشار سیاسی استفاده می‌کند و علاوه بر مسئله بدهی‌ تاریخی بریتانیا،‌ مذاکرات هسته‌ای در وین و انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نیز در این‌باره مطرح‌اند.

تعدادی از فعالان حقوق بشر و حقوق کارگران در اعتراض به زندانی کردن معلمان و کارگران مقابل زندان کرج تجمع کردند

همزمان با روز معلم در ایران گروهی از فعالان کارگری، فعالان حقوق بشر و معلمان در اعتراض به زندانی بودن معلمان و کارگران مقابل زندان کرج تجمع کردند. اتحادیه آزاد کارگران گزارش کرد که این فعالان صبح امروز قصد داشتند مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی تجمع کنند اما «نیروهای امنیتی و انتظامی محدوده مجلس و تمام خیابان‌های اطراف را قُرُق کرده بودند؛ به حدی که از میدان بهارستان تا صد متر بالاتر از مترو و همچنین مقابل مجلس از ضلع غربی آن تا بیمارستان معیری در کنترل سنگین نیروهای گارد ویژه پیاده و موتور سوار بود». با توجه به این فضای سنگین پلیسی شکل گیری تجمع عملاً ممکن نشد و تعداد زیادی از معلمان و فعالین کارگری و مدنی که به محل آمده بودند پراکنده شدند. تعدادی از این فعالان در ادامه به کرج رفتند و مقابل در ورودی زندان تجمع کردند. آنها تصاویری از اسماعیل عبدی، معلم و شاپور احسانی‌راد کارگر زندانی به همراه داشتند، خواستار آزادی معلمان و کارگران زندانی شدند.

ترکیه اعلام کرد یکی از نزدیکان ابوبکر البغدادی را در استانبول دستگیر کرده است

پلیس ترکیه یکشنبه ۲ مه/۱۲ اردیبهشت اعلام کرد در یک عملیات مشترک با سرویس اطلاعاتی این کشور یکی از نزدیکان ابوبکر البغدادی، رهبر پیشین داعش را در استانبول دستگیر کرده است. طبق بیانیه پلیس استانبول این تبعه افغان به نام عسیم را روز چهارشنبه در منطقه آتاشهر، واقع در بخش آسیایی استانبول بازداشت کرده. او مظنون است که در سال ۲۰۱۹ و پس از آنچه سقوط دولت اسلامی خوانده شد، در کمک به پنهان‌کردن البغدادی در استان ادلب سوریه نقش داشته و همچنین علاوه بر عضویت در شورای تصمیم‌گیری داعش، آموزش نیروهای داعش در سوریه و عراق را سازماندهی کرده است. رهبر داعش در اکتبر ۲۰۱۹ توسط نیروهای ویژه ایالات متحده، در سوریه کشته شد. رسانه های ترکیه می‌گویند که این مظنون با گذرنامه و شناسنامه جعلی وارد ترکیه شده است.

وزیر خارجه بریتانیا: رفتار حکومت ایران با نازنین زاغری «مصداق شکنجه است» و ایران باید فوراً او را آزاد کند

دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا یکشنبه ۲ مه/۱۲ اردیبهشت در مصاحبه با شبکه خبری بی‌بی‌سی جهانی گفت:‌ رفتار ایران با نازنین زاغری رتکلیف، شهروند ایرانی ـ بریتانیایی «به سطح شکنجه رسیده است». وزیر خارجه بریتانیا گفت تهران در یک «بازی موش و گربه» از نازنین زاغری به عنوان اهرم فشار دیپلماتیک استفاده می‌کند اما «به سختی می‌تواند استدلال کند» که زاغری توسط حکومت ایران گروگان گرفته شده است. این زندانی سیاسی ۱۷ اسفند ۹۹ با پایان یافتن مجازات حبس پنج ساله خود آزاد شد. به فاصله کمی حجت کرمانی، وکیل مدافع نازنین زاغری از صدور رای جدیدی علیه موکلش خبر داد. او دوشنبه ۶ اردیبهشت / ۲۶ آوریل اعلام کرد شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران خانم زاغری را به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری و یک سال منع خروج از کشور محکوم کرده است. در پنج سال گذشته مذاکره بر سر بدهی‌ ۴۰۰ میلیون پوندی بریتانیا به ایران بخشی از مذاکرات جانبی بر سر آزادی نازنین زاغری بوده است. وزیر خارجه بریتانیا اما گفت حبس این شهروند ایرانی-بریتانیایی «تنها به بدهی بریتانیا» مربوط نیست چرا که به گفته او بریتانیا برای حل مسئله بدهی اعلام آمادگی کرده است. راب افزود زمینه‌ گسترده‌تری در این رابطه وجود دارد که در آن انتخابات ریاست جمهوری پیش رو و گفت‌وگوهای برجام در وین موضوعات مهم‌تری هستند. وزیر خارجه بریتانیا در ادامه این مصاحبه تاکید کرد: «از نظر من، ممانعت از خروج نازنین زاغری خلاف حقوق بین‌الملل است. با او به خشونت‌آمیزترین شیوه رفتار شده که مصداق شکنجه است و ایران موظف است او را فورا و بدون قید و شرط آزاد کند».

وزیر نیرو: هزینه خرید واکسن اسپوتنیک وی از محل مطالبات ایران از عراق تامین شده است

دو مقام دولتی در ایران گفته‌اند که ارز مورد نیاز برای خرید واکسن از چین و روسیه تامین شده است. محمدحسین قوسیان، دبیرکل جمعیت هلال‌احمر یکشنبه ۱۲ اردیبهشت به خبرگزاری مهر گفت: بزرگترین محموله واکسن کرونا از چین وارد ایران شده و هزینه خرید این محموله که یک میلیون دوز واکسن سینوفارم را شامل می‌شود، از محل «ارز فوری» تامین شده است. عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی ایران هفته گذشته گفته بود اولین پرداخت ارزی برای واردات واکسن کرونا پرداخت شده است. علاوه بر دبیرکل هلال احمر، رضا اردکانیان، وزیر نیرو هم پس از دیدار با ماجد مهدی حنتوش، همتای عراقی خود گفت: ارز مورد نیاز خرید واکسن کرونا از روسیه از محل مطالبات‌ ایران از عراق تامین و به زودی نخستین پرداخت انجام می‌شود. او بدون اینکه جزئیات بیشتری در باره میزان ارزی که برای خرید واکسن اسپوتنیک از روسیه هزینه می‌شود را فاش کند، افزود: بر اساس قرارداد بین ایران و روسیه، بخشی از طلب ما از عراق، صرف خرید واکسن‌های روسی می‌شود. ایران بابت فروش برق و گاز و همینطور خدمات فنی به عراق ۵ میلیارد دلار از این کشور طلب دارد که بر اساس اعلام وزارت نیرو عراق سه میلیارد دلار آن مسدود شده است. ماه گذشته پس از افزایش انتقادها از تعلل ایران در واکسیناسیون عمومی، سفیر ایران در روسیه اعلام کرد ۶۰ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک وی از روسیه خریداری شده است. ایران یکی از کُندترین کشورها در واکسیناسیون عمومی به شمار می‌رود که تا به حال بر اساس اعلام وزارت بهداشت حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن تزریق کرده که از این امار تنها حدود ۲۰۰ هزار نفر هر دو دوز را دریافت کرده‌اند. وزارت بهداشت ایران که نخست قرار بود از کواکس- ائتلاف جهانی برای دسترسی عادلانه به واکسن- واکسن خریداری کند، به دلیل مشکلات ناشی از تحریم‌ها و مخالفت علی خامنه‌ای با واردات واکسن ساخت آمریکا و انگلیس، طی چند مرحله از چین، روسیه و هند واکسن‌های مختلفی خریداری کرد.

انتخابات ۱۴۰۰: اصلاح‌طلبان نام ۱۰ گزینه از جمله محمدجواد ظریف را به عنوان فهرست اولیه اعلام کردند

پایگاه خبری امتداد، نزدیک به اصلاح‌طلبان یکشنبه ۱۲ اردیبهشت از معرفی ده نامزد به «جبهه اصلاحات ایران» خبر داد. به‌گفته آذر منصوری، سخن‌گوی جبهه اصلاحات ایران فهرست فوق محمد جواد ظریف، اسحاق جهانگیری، مصطفی تاج‌زاده، مسعود پزشکیان، محمدرضا عارف، محسن هاشمی، محمد شریعتمداری، مصطفی کواکبیان، محمد صدر، محمود صادقی، شهیندخت مولاوردی، زهرا شجاعی، عباس آخوندی و صادق خرازی را شامل می‌شود و جواد ظریف، وزیر خارجه ایران بیش از دیگر کاندیداها به این تشکل پیشنهاد شده است. قرار است «مجمع عمومی جبهه اصلاحات» امروز یکشنبه فهرست افراد پیشنهادشده را «ارزیابی» کند. خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا) هم به نقل از یدالله طاهرنژاد «نماینده حزب کارگزاران سازندگی ایران» در «جبهه اصلاحات ایران» از معرفی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری، محمد جواد ظریف و محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران به‌عنوان گزینه‌های این حزب به «مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران» خبر داده. طاهرنژاد گفت این سه‌نفر تمایل به نامزدی در انتخابات را «رد نکرده‌اند» و افزود:‌ «صحبت‌هایی با ظریف شده است و او به شکل قاطع این موضوع را رد نکرده است. امیدواریم او را متقاعد کنیم که داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری شود». وزیر خارجه جمهوری اسلامی که به خاطر انتشار فایل مصاحبه‌اش با سعید لیلاز تحت فشار قرار گرفته صبح یکشنبه متنی را در اینستاگرام منتشر و از خانواده قاسم سلیمانی عذرخواهی کرد. او تاکنون تمایل برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری را رد کرده است.

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات: هجوم ملخ‌های بومی به تهران رسیده و ۸ استان ایران را درگیر کرده است

مسعود لطیفیان، معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور یکشنبه ۱۲ اردیبهشت اعلام کرد هجوم ملخ‌های بومی به پایتخت رسیده و ۸ استان ایران از جمله تهران درگیر مبارزه با هجوم ملخ‌ها شده‌اند. لطیفیان در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت سطح مبارزه با آفت ملخ بومی در سال ۱۴۰۰ به حدود ۵۵ هزار هکتار رسیده و هشت استان گیلان، زنجان، قزوین، کردستان، تهران، اردبیل، آذربایجان غربی و گلستان را درگیر کرده است. معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات ایران افزود: در سه استان گیلان، زنجان و قزوین پوره ملخ‌های بومی غالبا مراکشی بوده و در سن ۴،۵ و بالدار نسل جدید با جمعیت بالا هستند. در تهران نیز در سطح ۵۸۰ هکتار پوره‌های ملخ مراکشی ظاهر شده‌اند که بیشتر پوره سن یک، دو و سه هستند و مبارزه با آن‌ها ادامه دارد.» به گفته او استان کردستان و آذربایجان غربی هم در گیر ملخ‌های شاخک بلند بدون بال جنس اوارویستا و پلی سارکوس شده‌اند. مسعود لطیفیان پیش‌بینی کرد به‌رغم پایش و ردیابی ملخ در استان‌های کانونی ملخ‌های بومی و مبارزه با با کپسول‌های تخم درحال تفریخ و پوره‌ها، وسعت مناطق درگیر با هجوم ملخ‌ها در استان‌های مذکور افزایش پیدا کند. ملخ‌های مهاجم صحرایی در سال‌های گذشته بارها به باغ‌ها و مزارع استان‌های جنوبی ایران حمله کرده‌اند و تهدیدی برای امنیت غذایی ایران به‌شمار می‌آیند.

«بستری‌شدن روزانه ۵۰ هزار نفر در ایران»-وزارت بهداشت از ابتلای ۱۸ هزار و ۶۹۸ نفر دیگر به ویروس کرونا و مرگ ۳۹۴ بیمار کووید-۱۹ خبر داد

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران یکشنبه ۱۲ اردیبهشت/۲ مه از ثبت ابتلای ۱۸ هزار و ۶۹۸ نفر به ویروس کرونا و مرگ ۳۹۴ بیمار کووید-۱۹ در شبانه‌روز گذشته خبر داد. وزارت بهداشت تاکنون ابتلای ۲ میلیون و ۵۳۴ هزار و ۸۵۵ نفر به ویروس کرونا و مرگ ۷۲ هزار و ۴۸۴ تن از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ را گزارش کرده است. طبق اعلام برخی از مقام‌های رسمی ایران، آمارهای واقعی دست کم تا سه‌برابر آمارهای رسمی برآورد می‌شوند. مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت همچنین از بستری شدن ۲ هزار و ۷۱۱ نفر در شبانه‌روز گذشته خبر داد و اعلام کرد ۵ هزار و ۴۴۳ بیمار مبتلا به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه در اطلاعیه ای اعلام کرد: از دیروز تا امروز (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۸ هزار و ۶۹۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۷۱۱ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۵۳۴ هزار و ۸۵۵ نفر رسید. برمبنای این گزارش تاکنون ۹۶۵هزار و ۴۲۳ نفر در ایران دوز اول واکسن کرونا و ۲۱۸ هزار و ۶۳۱ نفر دوز دوم این واکسن را دریافت کرده‌اند. همچنان بالغ بر ۱۹۸ شهر ایران در وضعیت قرمز، ۱۵۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۸۴ شهر در وضعیت زرد و ۹ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم یکشنبه از «عبور از قله» شیوع کرونا خبر داد اما گفت: «تا نزولی شدن شرایط، راه زیاد است». رئیسی درباره وضعیت بیماران نیازمند به بستری و فشار بر بیمارستان‌ها گفت: هنوز بیمارستان‌ها مملو از بیمار است و پذیرش بیمار غیراورژانسی نداریم‌. در اوج بیماری پیک سوم در یک روز ۲۳ هزار بیمار بستری داشتیم در حالی که در این پیک به بستری روزانه ۵۰ هزار نفر رسیدیم. ارقام اعلام شده از سوی سخنگوی ستاد مقابله با کرونا با آمار روزانه وزارت بهداشت از تعداد بستری‌شدگان همخوانی ندارد و بسیار بالاتر است.

در جریان آتش‌سوزی گسترده در شهرک صنعتی قم سه کارگر و سه آتش‌نشان مصدوم شدند

آتش‌سوزی در شرکت مولدان صنایع شیمی واقع در شهرک شکوهیه قم شش مجروح بر جای گذاشت. حوالی ظهر یکشنبه ۱۲ اردیبهشت سخنگوی سازمان اورژانس ایران تایید کرد که حداقل سه آتش‌نشان و سه تن از کارگران کارخانه مولدان صنایع شیمی در جریان حادثه آتش‌سوزی مصدوم شده‌اند. منابع محلی حال یکی از مجروحان را وخیم گزارش کردند. این حادثه صبح یکشنبه رخ داد و به گفته سخنگوی سازمان آتش‌نشانی قم برای مهار آن «۱۰۰ آتش‌نشان به محل اعزام شدند». «قم‌نیوز» از انفجار و آتش‌گرفتن دو خودرو آتش‌نشانی و تعدادی از خودروهای عادی خبر داده است. سخنگوی سازمان آتش‌‎نشانی اما فقط سوختن یک خودرو را تائید کرده است. تصاویری از خودروهای سوخته شده نیز در رسانه‌های خبری ایران منتشر شده است. مسئولان محلی در قم هنوز چیزی در باره علت این آتش‌سوزی نگفته و تنها مدعی شده‌اند که آتش‌سوزی کنترل شده است. احتمال می‌رود شمار مصدومان این حادثه در ساعت‌های آتی افزایش یابد.

آرش صادقی پس از ۵ سال و ۶ ماه حبس از زندان آزاد شد

آرش صادقی، رندانی سیاسی که از خرداد ۱۳۹۵ بازداشت و زندانی شده بود، شامگاه شنبه ۱۱ اردیبهشت از زندان آزاد شد. به نوشته هرانا، ارگان فعالان حقوق بشر، صادقی که به ۱۹ سال زندان محکوم شده بود، با اجرای «بخشنامه کاهش مجازات حبس تعزیری» و پس از تحمل پنج سال و شش ماه حبس از زندان بیرون آمد. او که از مهر ۱۳۹۶ به زندان رجایی‌شهر منتقل شده بود، در زندان به یک نوع سرطان استخوان به نام کندروسارکوما دچار شده و تحت عمل جراحی قرار گرفت. مسئولان سازمان زندان‌ها و قوه قضاییه اما از اعزام او به مرخصی برای گذراندن دوره درمان ممانعت کردند. صادقی پیشتر در سال ۱۳۸۸ و ۱۳۹۳ نیز بازداشت و مدتی در زندان نگهداری شده بود. گلرخ ایرایی، همسر او نیز بهمن سال گذشته بازداشت شد و در حال حاضر در زندان آمل نگهداری می‌شود.

جواد ظریف از خانواده قاسم سلیمانی «عذرخواهی کرد»

یک هفته پس از انتشار یک فایل صوتی از گفت‌وگوی محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی با سعید لیلاز که گفته می‌شود در مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری انجام شده بود، ظریف با انتشار یک متن در اینستاگرام از خانواده قاسم سلیمانی عذرخواهی کرد و نوشت: اگر می‌دانست «جمله‌ای از آن عرایض انتشار عمومی پیدا می‌کند، حتما همچون گذشته به زبان نمی‌آورد». و از «همه ملت ایران»، «عاشقان» و خانواده قاسم سلیمانی خواست او را ببخشند. وزیر خارجه ایران در این فایل صوتی که سخنگوی دولت مدعی شده به سرقت رفته است، گفته دیپلماسی برای میدان هزینه شده و قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس که در عراق ترور شد دیپلماسی را برای «میدان»، توصیفی که ایران برای حضور نظامی‌اش در کشورهای منطقه به کار می‌برد، هزینه کرده است. انتشار این فایل صوتی در یک هفته گذشته با واکنش‌های تند نظامیان و جریان موسوم به اصول‌گرایان همراه شد و برخی نمایندگان مجلس ظریف را به استیضاح و شکایت تهدید کردند. دولت حسن روحانی اما ضمن حمایت از ظریف حسام‌الدین آشنا، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری را برکنار کرد. این متن عذرخوانی پس از آن منتشر می‌شود که در روزهای گذشته خبرگزاری‌های ایران به نقل از مسئولان حزب ندای ایرانیان و اتحاد ملت نوشتند که ظریف یکی از گزینه‌های انها برای انتخابات ریاست جمهوری سال جاری است. ظریف اما تا به حال نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری را رد کرده است.