نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ماکارونی در ایران بیش از ۲,۵ برابر گران شد

قیمت ماکارونی در ایران تا ۲,۸ برابر گران شد. عباس تابش، معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) با اشاره به اعلام نرخ گندم بخش صنف و صنعت از سوی وزارت جهاد کشاورزی و گران شدن نرخ آرد و تصویب آن گفت انجمن‌های کارخانه‌های ماکارونی خواستار افزایش قیمت محصولات تولیدی به دلیل افزایش هزینه‌های مرتبط از قبیل دستمزد، کرایه حمل، بسته‌بندی و ...شدند که با لحاظ آرد ۲۷ درصد سبوس‌گیری‌شده حداکثر قیمت مصرف‌کننده انواع ماکارونی رشته‌ای ساده با لحاظ مالیات بر ارزش افزوده ۵۰۰ گرمی ۱۷ هزار تومان، ۷۰۰ گرمی ۲۴ هزار تومان و یک‌هزار گرمی ۳۴ هزار تومان تعیین شد. قیمت قبلی ماکارونی ۵۰۰ گرمی، ۷۰۰ گرمی و یک‌هزار گرمی به ترتیب ۶۳۰۰، ۸۶۰۰ و ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان بود. بدین ترتیب قیمت انواع ماکارونی ۲,۷ تا ۲,۸ برابر شد. در آغاز سال جاری نرخ فروش گندم دولتی برای صنف و صنعت از کیلویی ۲۷۰۰ تومان به کیلویی ۱۲ هزار تومان تغییر کرد. در پی آن قیمت آرد نیز روند صعودی به خود گرفت و به کیلویی ۱۶ هزار تومان رسید. مشخص بود که با این روند مواد غذایی وابسته به آرد مثل نان، ماکارونی و بیسکوییت نیز گران‌تر خواهند شد.

در پی سخنان لاوروف مبنی بر این‌که هیتلر ریشه یهودی داشت، اسرائیل خواستار عذرخواهی روسیه شد

اسرائیل روز دوشنبه ۱۲ اردیبهشت / ۲ مه سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه را به دلیل ادعای این‌که آدولف هیتلر منشأ یهودی داشت، مورد انتقاد قرار داد و گفت این یک دروغ «نابخشودنی» است که وحشت هولوکاست نازی‌ها را ناچیز جلوه می‌دهد. وزارت خارجه اسرائیل در همین رابطه سفیر روسیه را احضار کرد و خواستار عذرخواهی این کشور شد. نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل در بیانیه‌ای گفت: «این‌گونه دروغ‌ها خود یهودیان را به وحشتناکترین جنایت‌هایی که در تاریخ علیه آن‌ها انجام شده متهم می‌کنند.» او افزود: «استفاده از هولوکاست برای اهداف سیاسی باید فوراً متوقف شود.» سرگئی لاوروف روز یکشنبه در گفت‌وگو با تلویزیون ایتالیا در مورد این‌که چرا روسیه می‌گوید هدف از حمله به اوکراین «نازی‌زدایی» است در حالی‌که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین یهودی نیست، گفت این دو موضوع ناقض هم نیستند و «حتی هیتلر هم خون یهودی در رگ داشت». لاوروف افزود: «مدت‌هاست که از مردم خردمند یهود می‌شنویم که می‌گویند بزرگترین ضدیهود، خود یهودیان هستند.» دانی دایان، مدیر «یادم وشم»، بنای یادبود شش میلیون یهودی کشته‌شده در هولوکاست، گفت اظهارات وزیر روسیه «توهین و ضربه سختی به قربانیان واقعی نازیسم» است. او افزود لاوروف «تئوری توطئه ضدیهود را بدون هیچ مبنای واقعی» نشر می‌دهد. کی‌یف نیز سخنان لاوروف را محکوم کرد و گفت «اظهارات شنیع» او برای زلنسکی، اسرائیل، اوکراین و یهودیان توهین‌آمیز بود. دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین در توییتر نوشت: «آن‌ها نشان می‌دهند که روسیه امروز پر از نفرت نسبت به ملت‌های دیگر است». یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل که پدربزرگش در هولوکاست جان باخته است، گفت متهم کردن یهودیان به یهودی‌ستیزی «حقیرترین سطح نژادپرستی» است. او همچنین اظهارات لاوروف مبنی بر این‌که عناصر طرفدار نازی‌ها بر دولت و ارتش اوکراین تسلط دارند را رد کرد. یک سخنگوی دولت آلمان نیز گفت این ایده که هیتلر ریشه یهودی دارد تبلیغاتی «پوچ» است. اسرائیل پس از حمله روسیه به اوکراین در ماه فوریه، بارها از اوکراین حمایت اما با احتیاط با روسیه برخورد کرده است. اسرائیل تحریم‌های رسمی علیه الیگارش‌های روس را اجرا نکرد با این حال، لاپید ماه گذشته روسیه را به ارتکاب جنایت جنگی در اوکراین متهم کرد.

محبوبه فرحزادی فعال صنفی معلمان: من کامل در حصر خانگی بودم

دستگاه‌های امنیتی حکومت اسلامی برای ایجاد مانع در برگزاری تجمعات روز اول ماه که توسط معلمان، بازنشستگان و کارگران فراخوان داده شده بود، از هفته‌ها قبل ده‌ها فعال کارگری، فعال جنبش زنان و سایر فعالان اجتماعی احضار و یا دستگیر کردند. به نوشته محبوبه فرحزادی، معلم بازنشسته و از فعالان جنبش زنان ماموران امنیتی برای ایجاد رعب و وحشت و جلوگیری از خروخ او از خاته، پشت در منزل این فعال صنفی کشیک می‌دادند. محبوبه فرحزادی در یادداشتی تحت عنوان «من کامل در حصر خانگی بودم» در رسانه‌های اجتماعی نوشت: «دیشب تا صبح پشت درب آپارتمانم شیفت عوض می‌کردند و سعی داشتند جو وحشت برای من ایجاد کنند. دیشب برای من خیلی آزار دهنده بود. دیشب من مورد «شکنجه سپید» قرار گرفتم و روح و روان من آسیب و صدمه دید. دیشب پشت درب آپارتمان به انتظار صبح نشستم و فقط در بود که من و آنها را از هم جدا می‌کرد. آنهایی که چند نفر بودند و من که تنها در خانه ۰۰۰ امروز حول و حوش ظهر بود که بساطشون را جمع کردند و رفتند. شب همیشه شب نمی‌ماند!». محبوبه فرحزادی معلم بازنشسته پیش از این در ارتباط با فعالیت‌های صنفی خود احضار شده و مورد بازجویی قرار گرفته است. او ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ و بار دیگر در تاریخ ۸ مهر به اتهام «فعالیت‌های تبلیغی علیه حکومت یا نهادهای عمومی» محاکمه شده. و ۱۰ روز بعد در ۸ خرداد در منزل خود بازداشت و با قید وثیقه ۵۰ میلیون تومانی به طور موقت آزاد شده است. مهر ماه ۱۴۰۰، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی افشاری محبوبه فرحزادی را به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به جزای نقدی، توقیف گوشی همراه و دو سال ممنوعیت از حضور در تجمعات، گرد هم آیی‌ها و جلسات محکوم کرد.

حوادث کار در ۲۴ ساعت گذشته: قطع دست یک کارگر، مصدومیت ۷ کارگر

در ۲۴ ساعت گذشته، ۷ کارگر در اثر حوادث ناشی از کار به‌شدت مصدوم شدند و دست یک کارگر هنگام کار با دستگاه از قسمت بازو قطع شد. یکی از کارگران مصدوم در نیشکر هفت‌تپه شاغل بود و ۶ تن در شهرک صنعتی کاوه. کارگری که هنگام کار دست خود را از دست داد در شهرک صنعتی ایوانکی در نزدیکی گرمسار به کار اشتغال داشت. حادثه کار در نیشکر هفت‌تپه، روز ۱۱ اردیبهشت روز جهانی کارگر اتفاق افتاد. سندیکای نیشکر هفت‌تپه در ارتباط با این خبر نوشت کارگر مصدوم سیدرضا حسینی نام دارد و حین جوشکاری دستگاه پُخت شکر زرد از ارتفاع ۸ متری سقوط کرد و به‌شدت مصدوم و به بیمارستان مافی شوش منتقل شد. این کارگر جوان فاقد قرارداد ثابت است و به‌صورت پیمانی در مجتمع نیشکر هفت‌تپه کار می‌کند. ۱۱ اردیبهشت روز جهانی کارگر، ۶ کارگر یکی از شرکت‌های شهرک صنعتی کاوه در شهرستان ساوه نیز که با مینی‌بوس از محل کار راهی خانه بودند، در اثر تصادم مینی‌بوس حامل کارگران، مصدوم و به بیمارستان منتقل شدند. به‌گفته‌ بهرام صیدی، رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی ساوه حال یکی از کارگران وخیم است. صبح ۱۲ اردیبهشت، دست یک کارگر ۳۰ ساله که در یکی از شرکت‌های شهرک صنعتی ایوانکی در نزدیکی سمنان مشغول کار بود، از ناحیه بازو به زیر دستگاه رفت و قطع شد. به‌گفته‌ سخنگوی اورژانس کشور، کارگر مصدوم با اورژانس هوایی برای درمان به یکی از بیمارستان‌های تهران منتقل شده است.

دبیر انجمن صنعت بسته‌بندی گوشت می‌گوید سرانه مصرف گوشت در ایران به سه کیلوگرم در سال رسید

مسعود رسولی، دبیر انجمن صنعت بسته‌بندی گوشت و مواد پروتئینی ایران از کاهش مصرف سرانه گوشت نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: «مرکز آمار ایران سرانه مصرف گوشت قرمز در سال را چهار کیلوگرم در سال به ازای هر نفر اعلام کرده است. اما آن‌چه واقعیت دارد و من به شما اعلام می‌کنم چیزی حدود سه کیلوگرم است که باید گفت این آمار برای هر جامعه‌ای نگران‌کننده است.» رسولی این آمار را با آمار چین مقایسه کرد و افزود در سال ۱۹۹۳ سرانه مصرف گوشت قرمز مردم چین پنج کیلوگرم بود که اکنون این عدد به ۵۳ کیلوگرم رسیده است. او دلیل کاهش مصرف سرانه گوشت را وضعیت وخیم اقتصادی و کاهش شدید «قدرت خرید مردم» دانست. افشین صدر دادرس، مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور در مهرماه سال گذشته گفته بود «سرانه گوشت در کشور از ۱۲ کیلوگرم در سال به شش کیلوگرم رسیده و به عبارتی با ۵۰ درصد کاهش مصرف مواجه شده است.»

گرد و غبار شدید مدرسه‌ها،‌ اداره‌ها و بانک‌های خوزستان را به تعطیلی کشاند

استانداری خوزستان دوشنبه ۱۲ اردیبهشت اداره‌ها، مدرسه‌ها و بانک‌های این استان را به‌دلیل گرد و غبار شدید تعطیل اعلام کرد. اداره هواشناسی این استان پیش‌بینی کرده بود که توده‌ای از گرد و خاک از عراق از شامگاه یکشنبه تا اواخر دوشنبه وارد می‌شود. صبح دوشنبه دامنه دید افقی در اهواز به ۵۰ متر کاهش یافت. شنبه نیز مدرسه‌های ابتدایی در شماری از شهرهای خوزستان به همین دلیل تعطیل شده بود. از روزهای پایانی سال گذشته تا امروز، خوزستان بارها با هجوم ریزگردها و گرد و غبار مواجه شده است. تنها در روز دوشنبه گذشته پنجم اردیبهشت ۴۳۴ تن بیمار با علائم تنفسی در مرکزهای درمانی خوزستان پذیرش شدند. ریزگردها دو منبع دارند: منبع داخلی که از خشک‌شدن تالاب‌ها و رشد بیابان‌ها در خوزستان به دلیل گرمای هوا ایجاد شده؛ و منبع خارجی که غالباً اردن،‌‌ سوریه، عراق است. سدسازی‌های ترکیه نیز در تشدید این پدیده موثر بوده است.

قیمت حبوبات در ایران ۷۰ تا ۱۲۰ درصد افزایش یافته است

عبدی افتخاری، دبیر انجمن حبوبات ایران دوشنبه ۱۲ اردیبهشت به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت: «سال گذشته متوسط قیمت یک کیلوگرم حبوبات در ایران ۵۰ تا ۷۵ هزار تومان بود که در برخی از این محصولات شاهد رشد قیمت ۷۰ تا ۱۲۰ درصدی بودیم.» به‌گفته افتخاری حبوبات جزو کالاهای اساسی در نظر گرفته نشده است و اگر حبوبات مشمول اخذ ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده شود بدون تردید شاهد افزایش نرخ آن در بازار داخلی خواهیم بود. شورای عالی اقتصاد اعلام کرده است که تنها واردات کالاهای اساسی چون نهاده دامی، برنج، غلات و شکر مشمول دریافت یک درصد مالیات بر ارزش افزوده می‌شود. قیمت حبوبات در حالی در ایران به این شدت افزایش یافته که دبیر انجمن حبوبات ایران می‌گوید پس از افزایش نرخ سبد پروتئین‌ خانوارها تمایل اقشار کم‌ درآمد جامعه برای مصرف حبوبات روند تصاعدی به خود گرفته است.

طالبان در هرات کسانی را که روز یکشنبه روزه گرفته بودند بازداشت کردند

افغانستان از جمله کشورهای مسلمان بود که امسال روز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت / یکم مه را عید فطر اعلام کرده بود. منابع آگاه به روزنامه ۸صبح افغانستان گفتند طالبان صبح یکشنبه چندین نفر را که همچنان روزه گرفته بودند در یک مسجد بازداشت کردند و در بازداشتگاه به زور به آن‌ها روزه‌ خورانده‌اند. ظاهراً این افراد پس از پا‌در‌میانی ریش‌سفیدان، آزاد شده‌اند. طالبان شنبه شب روز یکشنبه را عید فطر اعلام کردند. این در حالی است که ۱۴ کشور اسلامی روز دوشنبه را عید سعید فطر اعلام کردند.

سفیر سوئد در ارتباط با محاکمه حمید نوری به وزارت امور خارجه ایران احضار شد

وزارت امور خارجه ایران روز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت / یکم مه، ماتیاس لنتز، سفیر سوئد در تهران را در ارتباط با محاکمه حمید نوری، دادیار سابق قوه قضائیه و متهم به دست داشتن در اعدام زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷، احضار کرد. وزارت خارجه جمهوری اسلامی در اطلاعیه‌ای گفته است که مدیرکل وزارت خارجه ایران فرایند دادگاه و بازداشت حمید نوری را «کاملاً غیرقانونی و تحت تأثیر اقدامات و القائات کذب و جعلی گروهک تروریستی منافقین (مجاهدین خلق) قلمداد و فضاسازی معاندانه علیه جمهوری اسلامی ایران را قویاً محکوم کرد». وزارت خارجه جمهوری اسلامی همچنین اتهامات دادستانی سوئد علیه حمید نوری را «بی‌پایه و ساختگی» خوانده و خواستار پایان دادن به دادگاه و آزادی حمید نوری شده است. در کیفرخواست دادستانی سوئد حمید نوری با دو اتهام اصلی روبه‌رو شد: جنایت جنگی (نقض حقوق عمومی بین‌الملل، از نوع سنگین) و قتل. هر دوی این اتهام‌ها به دلیل نقش مستقیم در کشتار بیش از ۱۰۰ تن از مخالفان و زندانیان سیاسی در سال‌های پایانی جنگ ایران و عراق (در دهه ۶۰ و مشخصاً سال ۱۳۶۷) علیه نوری مطرح شد. دادستان‌های پرونده نوری پنج‌شنبه ۸ اردیبهشت / ۲۸ آوریل در ارائه نهایی کیفرخواست خود از دادگاه تقاضای صدور حکم حبس ابد برای متهم کردند. دادستانی گفت حمید نوری باید حتی پس از پایان جلسات دادگاه هم در بازداشت بماند چون آزاد شدن او تولید مشکل می‌کند و خطرناک است. او «جنایت جنگی»، کشتار، شکنجه و زجر دادن روانی زندانیان را از جمله جرایم نوری دانست. به دنبال اعلام درخواست دادستانی سوئد برای حبس ابد حمید نوری، وزارت امور خارجه سوئد به شهروندان خود توصیه کرد از سفرهای غیرضروری به ایران خودداری کنند. نودمین جلسه محاکمه و رسیدگی به اتهام‌های حمید نوری جمعه گذشته ۹ اردیبهشت / ۲۹ آوریل، در استکهلم برگزار شد.