نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اردوغان: اوبر، موبر در ترکیه تعطیل خواهد شد

پس از موج اعتراضات رانندگان تاکسی در استانبول، رجیب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، از پایان فعالیت برنامه آنلاین سفارش تاکسی «اوبر»» در ترکیه خبر داد. اوبر، از طریق اپلیکیشن موبایل، به صورت آنلاین، مسافرین را به‌طور خودکار با نزدیکترین راننده مرتبط می‌سازد و موقعیت مسافر را به راننده می‌فرستد. اردوغان روز جمعه ۱۱ خرداد گفت: «این چیزی که به وجود آمده و به آن اوبر، موبر یا نمی‌دانم چی... می‌گویند، در ترکیه تعطیل خواهد شد.» اتحادیه تاکسی‌رانان در استانبول خواستار توقف کامل فعالیت‌های اوبر هستند. اردوغان گفت: «چرا این چیز گسترش پیدا کرده است؟ چون در اروپا به وجود آمده است. اما اروپا به چه کار ما می‌آید؟ ما برای خودمان تصمیم می‌گیریم... ما سیستم تاکسی خودمان را داریم.» در استانبول ۱۷۴۰۰ تاکسی رسمی برای حمل و نقل مسافر وجود دارد، اما عدم ارائه خدمات باکیفیت و مناسب، شرایط مساعدی برای رشد اوبر در این کشور را به وجود آورده است. در ایران سرویس مشابهی به نام «اسنپ» وجود دارد که فعالیت آن مورد اعتراض تاکسی‌رانانی قرار گرفته که پیش از پیش موقعیت و شرایط کاری‌شان را متزلزل می‌بینند.

حزب راست‌ افراطی «جبهه ملی» #فرانسه نام خود را به «تجمع ملی» تغییر داد

حزب راست‌ افراطی «جبهه ملی فرانسه» به رهبری مارین لوپن، با رأی ۵۳ درصد از اعضایش، نام خود را به «تجمع ملی» تغییر داد. مارین لوپن روز جمعه در شهر لیون، با اعلام تغییر نام این حزب، گفت: «این به معنای پایان فصلی از جنبش ما و آغاز فصلی دیگر است.» ۸۰,۸۱ درصد از شرکت‌کنندگان به نام جدید حزب رأی مثبت داده‌اند. بدین ترتیب، از تاریخ اول ماه ژوئن ۲۰۱۸، این حزب به نام «تجمع ملی» خوانده خواهد شد. از اویل ماه مه، رهبران این حزب درصدد تغییر نام «جبهه ملی» بودند. این تغییرنام تمهیدی است که راست‌گرایان افراطی حزب جبهه ملی بتوانند گروههای مشابه محافظه‌کار فرانسوی را برای کارزارهای انتخاباتی آتی در خود ادغام کنند. مارین لوپن، نامزد این حزب، در دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در رده دوم قرار گرفت و به دور دوم راه یافت. در دور دوم اما علیرغم جذب بیش از ده میلیون رأی، از امائوئل مکرون شکست خورد. حزب جبهه ملی یک حزب مهاجرستیز و موافق خروج فرانسه از اتحادیه اروپاست.

فقدان وسایل #ایمنی_کار به مرگ یک کارگر مخابرات روستایی «#نخوددره» در شهرستان #تکاب انجامید

به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، محمود حسنی آقابیگ، یک کارگر مخابرات روستایی #نخوددره در شهرستان #تکاب، استان آذربایجان غربی ۲۰ روز پیش از تیر هشت متری مخابرات سقوط کرد و جمعه ۱۱ خرداد در بیمارستانی در تبریز جان داد. علت سقوط منجر به مرگ او فقدان وسایل #ایمنی_کار در ارتفاع عنوان شده است. آقابیگ متأهل و پدر دو فرزند بود. عدم رعایت شرایط ایمنی کار در ایران بارها به حوادث کاری منجر به مرگ انجامیده است.

عضو #کمیسیون_اصل_۹۰ مجلس: پرونده #سعید_طوسی، قاری پیش‌تر متهم‌شده به #آزار_جنسی کودکان «نزد افکار عمومی بسته نشده است»

#بهرام_پارسایی، نماینده اصلاح‌طلب و عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ایران گفت که اعضای این کمیسیون پس از بررسی پرونده محرمانه سعید طوسی، قاری پیشتر متهم‌شده به #آزار_جنسی شاگردانش «انتظار برخورد دیگری» را داشته‌اند. طوسی با اعمال نفوذ #بیت_رهبری از اتهاماتش تبرئه شده بود. پارسایی تأکید کرد که پرونده طوسی نه از نظر #افکار_عمومی بسته شده و نه از نظر او. او با اشاره به ماجرای پرونده آزار جنسی به کودکان مدرسه‌ای در شهرک غرب، از برخوردهای دوگانه با جرایم مشابه انتقاد کرد. سعید طوسی از قاریان محبوب علی خامنه‌ای، رهبر ایران است. خامنه‌ای در مورد پرونده طوسی سکوت کرد، اما خواستار اجرای «حدود الهی» در مورد ناظم متهم به آزار جنسی دانش‌آموزان شد. حکم تبرئه سعید طوسی همزمان با آن صادر شد که یک پزشک تیم ملی ژیمناستیک آمریکا به دلیل آزار جنسی شمار زیادی از دختران این تیم به ۱۷۵ سال زندان محکوم شد و تمام هیأت ژیمناستیک آمریکا نیز در واکنش به این رسوایی از سمت‌شان استعفاء دادند.

یک جنگنده ارتش ایران در حوالی اصفهان سقوط کرده است

ظهر شنبه ۱۲ خرداد، یک فروند جنگنده شکاری اف-۷ ارتش ایران در حوالی دستجرد در منطقه جرقویه استان اصفهان سقوط کرد. این هواپیما نظامی از پایگاه هشتم شکاری اصفهان به پرواز در آمده بود. خبرگزاری فارس نوشته است که این هواپیما یک جنگنده آموزشی بوده است. در مورد جزئیات حادثه هنوز خبری منتشر نشده، اما بخشدار جرقویه علیا به فارس گفته است که خلبانان این جنگنده سالم اند و به اصفهان منتقل شده‌اند. پیشتر نیز در ۸ اردیبهشت سال ۹۵ نیز یک فروند هواپیمای جنگنده شکاری اف-۷ به دلیل نقص فنی در حوالی شهرستان نایین سقوط کرده بود.

خلبان #شوروی، ۳۰ سال پس از جنگ، زنده در #افغانستان پیدا شد

چند دهه پس از خروج سربازان شوروی از افغانستان، خلبان روسی که هواپیمایش در سال ۱۹۸۷ به دست نیروهای مجاهدین سرنگون شده بود، زنده در افغانستان پیدا شد. این خلبان حدوداً ۶۰ ساله است و مایل است که به روسیه بازگردد. مقامات روسیه نام و هویت این خلبان را اعلام نکرده و جزئیاتی در مورد محل پیدا شدن او منتشر نکرده‌اند. والری وستروتین، رئیس اتحادیه نیروهای هوادبرد روسیه، به خبرگزاری دولتی «ریا نووستی» گفته است که بازگشت این خلبان به کشور نیازمند حمایت مالی و اداری دولت و نهاد مدنی و البته تلاش‌های دیپلماتیک است. به طور رسمی، ۴۱۷ سرباز شوروی در جنگ این کشور در افغانستان در سال‌های ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۹ زندانی یا مفقود اعلام شده‌اند. از این میان تنها حدود ۳۰ سرباز پیدا شده و به روسیه بازگشته‌اند.

مدیر آموزش و پرورش منطقه ۲ تهران: هیچگونه تعرض و تجاوزی به دانش‌آموزان صورت نگرفته است

ناصر کوهستانی، مدیر آموزش و پرورش منطقه ۲ تهران، در گفتگو با اینا ضمن بیان آخرین جزئیات پرونده آزار جنسی دانش‌آموزان گفت: «تا این مرحله بر مبنای تحقیقاتی که روی آن تعداد از دانش‌آموزان معترض انجام داده‌ایم، هیچگونه تعرض و تجاوزی صورت نگرفته است. همانطور که اولیا گفته‌اند؛ واقعا این‌طور نبوده، اما بهتر است مراجع قضایی به طور رسمی اعلام کنند تا فضا چند حرفی نشود.» دوشنبه ۷ خرداد با شکایت بیش از ۴۰ نفر از اولیای دانش‌آ‌موزان، پلیس امنیت ناظم یک دبیرستان غیرانتفاعی در منطقه دو تهران را به اتهام آزار جنسی گروهی از دانش‌آموزان بازداشت کرد. به نقل از مدیر آموزش و پروزش منطقه ۲ تهران، فعلاً یک سرپرست جایگزین مدیر این مدرسه شده و امتحانات در آن در حال برگزاری است. هنوز شورای نظارت و نهادهای قانونی آموزش و پرورشی حکمی مبنی بر بستن مدرسه نداده است، اما «اگر حکم بر بسته شدن مدرسه باشد، دانش‌آموزان به فضاهای آموزشی دیگری منتقل خواهند شد.»

#سازمان_ملل در گزارشی هشدار داد که سیاست‌های #دونالد_ترامپ «حمله نظام‌مند به برنامه‌های رفاهی» در ایالات متحده است، میلیون‌ها تن را از غذا و خدمات سلامت محروم می‌کند، به رنج فقرا دامن می‌زند و #فقر را گسترش می‌دهد

#فیلیپ_آلستون، گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه نظارت بر #فقر شدید در جهان در جدیدترین گزارش خود به تندی از سیاست‌های رئیس‌جمهوری ایالات متحده انتقاد کرد. او به گزارش روزنامه «گاردین» نوشته است که سیاست‌های #دونالد_ترامپ عمداً میلیون‌ها آمریکایی را به سوی بی‌پولی سوق می‌دهد، آنها را از حمایت‌های غذایی و دیگر حمایت‌های اساسی دولتی محروم می‌کند و همزمان با مجازات فقرا، به ثروتمندترشدن ابرثروتمندان می‌انجامد. او دولت ترامپ را به «حمله نظام‌مند به برنامه‌های رفاهی آمریکا» و «حرکت به سوی شقاوت» متهم کرده.

#ونزوئلا روند آزادی یک گروه از فعالان زندانی مخالف #نیکلاس_مادورو، رئیس‌جمهوری را آغاز کرد اما منتقدان آن را حرکتی صرفاً نمادین از سوی یک #دیکتاتوری توصیف می‌کنند

دولت #ونزوئلا جمعه اول ژوئن / ۱۱ خرداد نخستین زندانیان از میان ۳۹ فعال مخالف زندانی، از جمله شهردار سان کریستوبال را آزاد کرد. دادگاه عالی ونزوئلا فهرست این زندانیان را که به زودی همه آنها آزاد خواهند شد، منتشر کرده. مخالفان اما می‌گویند که صدها منتقد #نیکلاس_مادورو، رئیس‌جمهوری در زندان هستند، حدود ۱۷۰ تن در اعتراضات علیه او کشته شده‌اند و آزادی تنها ۳۹ تن کمکی به ترمیم چهره دیکتاتوری نمی‌کند. مادورو ۲۰ مه در انتخاباتی که اپوزیسیون به خاطر آزادنبودنش آن را تحریم کرده بود، برای شش سال دیگر به رییس‌جمهوری انتخاب شد.