نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#شهرام_دبیری رئیس #شورای_شهر_تبریز در ارتباط با پرونده فساد در شهرداری بازداشت شد

شهرام دبیری اسکویی، رئیس شورای شهر تبریز در ادامه بررسی پرونده‌های اختلاس مربوط به شورای چهارم و دوران شهرداری صادق نجفی در تبریز، سه‌شنبه ۱۳ خرداد بازداشت شد. در روز‌های گذشته نیز سه نفر از مدیران میانی و یک شهردار منطقه به فهرست دستگیرشدگان افزوده شدند. این بازداشت‌ها به پرونده فساد در شهرداری صادق نجفی و شورای چهارم شهر تبریز مربوط می‌شود. اکنون دوره پنجم شورای شهر تبریز است. سه سال پیش در پرونده اختلاس در شورای شهر تبریز، ۴۴ نفر محاکمه شدند. صادق نجفی، شهردار تبریز و چهار نفر از اعضای شورای چهارم این شهر نیز از جمله دستگیرشدگان بودند که نجفی با سپردن وثیقه سنگین آزاد شد. شماری از پیمانکاران و مدیران ارشد و میانی شهرداری دوران صادق نجفی و چند تن از شهرداران مناطق استان آذربایجان شرقی در سال‌های گذشته هم‌اکنون در بازداشت به‌سر می‌برند. بازداشت‌های این چند روز اخیر نشان می‌دهد که پرونده اختلاس در شهرداری تبریز همچنان گشوده است.

انفجار در محوطه یک مسجد بزرگ در #کابل چند زخمی برجای گذاشت

رویترز به‌نقل از مقام‌های دولتی گزارش داد که سه‌شنبه ۱۳ خرداد / ۲ ژوئن یک بمب‌گذار انتحاری در داخل محوطه مسجد بزرگی در نزدیکی منطقه دیپلماتیک کابل خود را منفجر کرد و دست‌کم سه نفر زخمی شدند. هیچ گروهی هنوز مسئولیت انفجار را به عهده نگرفته است. این انفجار در نزدیکی خانه‌ها و دفاتر متعلق به ده‌ها سازمان و سفارتخانه بین‌المللی رخ داد که از امنیت بالایی برخوردار است. مقام‌های وزارت كشور و پليس افغانستان گفتند كه بمب در بخشی كه نمازگزاران قبل از ورود به مجتمع اصلی وضو می‌گیرند منفجر شده است. هفته گذشته افراد گروه «دولت اسلامی» (داعش) اتوبوس حامل کارمندان یک شرکت خبری خصوصی در کابل را منفجر کردند. در این حادثه یک روزنامه‌نگار و یک تکنیسین کشته و شش نفر زخمی شدند.

پرستاران #یاسوج در اعتراض به عدم تمدید قراردادهای ۸۷ روزه، در مقابل استانداری تجمع کردند#

جمعی از «پرستاران داوطلب» یاسوج سه‌شنبه ۱۳ خرداد در اعتراض به عدم تمدید قراردادهایشان و بیکاری، در مقابل ساختمان استانداری یاسوج تجمع کردند. به نوشته خبرگزاری کار ایران (ایلنا) دانشگاه علوم پزشکی یاسوج که به‌دنبال شیوع ویروس کرونا و کمبود کادر درمان در بیمارستان‌ها، این پرستاران را تحت قراردادهای ۸۷ روزه به‌کار گرفته بود، اکنون از استخدام یا تمدید قرارداد آن‌ها خودداری می‌کنند. پرستاران در این تجمع پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن‌ها «سزای فداکاری بیکاری نیست» و «کرونا را شکست دادیم اما از کار بیکار شدیم» نوشته شده بود. پرستاران در سایر شهرهای ایران از جمله استان گیلان به قراردادهای کوتاه ( ۸۹ روزه) و تعویق مزدها و شدت کار معترض‌اند. با اعلام وضعیت هشدار در برخی از استان‌ها، معاونت پرستاری وزارت بهداشت به‌تازگی گفته بود با ادامه شیوع کرونا بسیاری از بیمارستان‌ها با کمبود پرستار مواجه‌اند. با این‌ وجود بیمارستان‌ها از به‌رسمیت شناختن نقش پرستاران در کنترل همه‌گیری کووید۱۹ و استخدام و پرداخت حق و حقوق آن‌ها خودداری می‌کنند.

آموزش‌دهندگان #نهضت_سوادآموزی #خوزستان در تجمعی اعتراضی خواهان تبدیل قرارداد پیمانی به رسمی و پرداخت مطالبات معوقه شدند

گروهی از آموزش‌دهندگان «نهضت سوادآموزی» #خوزستان سه‌شنبه ۱۳ خرداد مقابل اداره کل آموزش و پرورش استان در #اهواز تجمع کردند و خواستار پرداخت دو سال #مطالبات_معوقه خود و #تبدیل_قرارداد شدند. آموزش‌دهندگان سال ۹۲ کار در نهضت‌ سوادآموزی را آغاز کرده‌اند و هنوز با قرارداد پیمانی کار می‌کنند. از سوی دیگر آن‌ها گفته‌اند دو سال مطالبات مزدی دارند. خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا) در گزارشی از تجمع آموزش‌دهندگان در اهواز به نقل از یکی از آنان نوشت: «حدود ۲ سال است که حقوق ما پرداخت نشده است این در حالی است که تمام وقت در حال کار و فعالیت بودیم». این آموزش‌دهنده افزوده است روز گذشته دوشنبه نیز حدود ۴۰ تن از آموزش‌دهندگان در همین مکان تجمع کرده‌اند. آموزش و پرورش خوزستان قول پیگیری مطالبات آموزش‌دهندگان را داده است. اعتراض به عدم تبدیل قرارداد پیمانکاری به قرارداد رسمی به آموزش‌دهندگان خوزستان منحصر نیست. آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی در گذشته نیز بارها با خواست تعیین وضعیت استخدامی تجمع اعتراضی برپا کرده بودند. ۱۱ تیر سال گذشته تجمع سراسری آن‌ها در تهران مقابل سازمان اداری استخدامی کشور برگزار شد. آموزش‌دهندگان «نهضت سوادآموزی» در آن تجمع خواستار اجرای مصوبه سال ۹۵ مجلس شدند که به صراحت مساله تبدیل قرارداد آموزش‌دهندگان «نهضت سوادآموزی» را مطرح کرده است.

یک نماینده مجلس: در برخی شهرها #بیکاری ۳۵ درصد است

نماینده شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی می‌گوید بیکاری در برخی شهرها از جمله این دو شهر به ۳۵ درصد رسیده و بهای برخی کالاهای خوراکی ۱۰ برابر شده است. علی اصغر خانی می‌پرسد فردی که یک میلیون تومان در ماه حقوق می‌گیرد یا خانواده‌ای که در آن سه یا چهار نفر بیکار هستند چگونه می‌توانند زندگی کنند؟ مجلس دوره یازدهم آغاز به کار کرده و روز سه‌شنبه ۱۳ خرداد عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی، محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، و رئیس مرکز آمار ایران به مجلس رفتند تا وضعیت شاخص‌های کلان اقتصادی را به نمایندگان گزارش کنند. علی اصغر خانی یکی از نمایندگان مجلس بود که پس از گزارش نوبخت و همتی گفت گزارش آن‌ها از وضعیت با واقعیت آن چه امروز در جامعه جریان دارد، فاصله بسیاری دارد. او به ۱۰ برابر شدن بهای ارزاق عمومی اشاره کرد و افزود قیمت داروهایی که مردم ناگزیرند از بازار آزاد تهیه کنند نیز به میزان افزایش یافته است. خانی افزود: «امروز بیکاری در برخی از شهرها ۳۵ -۳۰ درصد است و بعضی از اقلام بیش از ۱۰ و ۲۰ برابر شده است. سوال من این است که فردی که یک میلیون تومان در ماه حقوق می‌گیرد یعنی روزی ۳۰ یا ۳۳ هزار تومان، چطور می‌تواند زندگی کند». مرکز آمار ایران نرخ بیکاری را در آخرین گزارش خود پیش از شیوع کرونا ۱۰ و شش دهم درصد اعلام کرد که گفته می‌شود با نرخ واقعی بیکاری در ایران در بازه زمانی مورد نظر (زمستان ۹۸) فاصله دارد. میزان بیکاری در میان جوانان و زنان بالاتر بیشتر است. آمار رسمی #بیکاران در پی شیوع کرونا و موج بیکارسازی‌ها اعلام نشده اما صدها هزار تن از شاغلان نیز پس از #کرونا شغل خود را از دست داده و به صفوف بیکاران پیوسته‌اند. مسئولان وزارت کار تعداد افراد بیکار شده از کرونا را که مشمول قانون کار هستند حدود ۸۰۰ هزار تن اعلام کرده‌اند. اما بیشتر کارگران ایران شامل قانون کار و تامین اجتماعی نیستند و در این آمار در نظر گرفته نشده‌اند. مرکز پژوهش‌های مجلس نیز پیش‌بینی کرده است در شش ماهه نخست سال جاری سه تا شش و نیم میلیون تن شاغل در اثر #بحران_کرونا شغل خود را از دست بدهند.

گزارش وزارت بهداشت از کرونا:‌ وضعیت هشدار در شش استان، درگذشت ۶۴ بیمار در شبانه‌روز گذشته و ۳۱۱۷ مورد ابتلای جدید

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت ایران سه‌شنبه ۱۳ خرداد اعلام کرد ویروس جدید کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۳ هزار و ۱۱۷ نفر دیگر را مبتلا کرده و جان ۶۴ بیمار را گرفته است. براین اساس آمار رسمی مبتلایان به کووید۱۹ در ایران به ۱۵۷ هزار و ۵۶۲ نفر رسیده و ۷هزار و ۹۴۲ نفر نیز جان خود را به‌دلیل ابتلا به این بیماری از دست داده‌اند. سخنگوی وزارت بهداشت همچنین از وضعیت هشدار در ۶ استان هرمزگان، آذربایجان غربی، اصفهان، کردستان، کرمانشاه و بوشهر خبر داد.

رئیس جمهوری #ونزوئلا: به زودی به ایران سفر می‌کنم

به گزارش خبرگزاری رویترز، نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا دوشنبه یکم ژوئن/ ۱۲ خرداد در یک سخنرانی که از تلویزیون ملی کشورش پخش می‌شد اعلام کرد که به زودی برای امضای توافق‌های همکاری در بخش انرژی و دیگر بخش‌ها به ایران سفر خواهد کرد. مادورو گفت: «موظف هستم که شخصاً برای تشکر از این مردم به ایران سفر کنم.» رئیس جمهوری ونزوئلا اما تاریخ دقیق سفر به ایران را مشخص نکرد. روز گذشته، پنجمین و آخرین نفتکش حامل سوخت و تجهیزات ایران وارد بندر ونزوئلا شد تا محموله خود را تحویل دهد. این نفتکش که «کلاول» نام دارد روز یکشنبه وارد آب‌های ونزوئلا شده بود. سه روز پیش «فاکسون» دیگر نفتکش ایرانی، مواد سوختی را که ونزوئلا به آن نیاز دارد به این کشور تحویل داده بود. سه نفتکش قبلی ایران با نام‌های «فورچون»، «فارست» و «پتونیا» نیز محموله‌های سوخت خود را به ونزوئلا تحویل داده بودند.