نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنگوی شورای نگهبان: در انتخابات ریاست جمهوری اصلاً رد صلاحیت نداریم

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در تازه‌ترین اظهارنظر خود در مورد انتخابات گفت: «ما در شورای نگهبان همواره اعلام کرده‌ایم که انتخابات مجلس و یا حتی خبرگان رهبری، با انتخابات ریاست جمهوری تفاوت اساسی دارد. در انتخابات ریاست جمهوری، فقط بحث احراز صلاحیت مطرح است یعنی کسانی که ثبت نام می‌کنند باید صلاحیت‌شان احراز شود، در انتخابات ریاست جمهوری اصلاً رد صلاحیت نداریم و این مسئله را برای نامزدهای ریاست جمهوری هم تبیین کرده‌ایم، اما در انتخابات‌های مجلس و خبرگان رهبری، قانون اعلام می‌کند که رد صلاحیت و احراز صلاحیت داشته باشیم.» کدخدایی همچنین اختیارات رئیس جمهوری را «بسیار وسیع» خواند و گفت: «نیازی به توسعه اختیارات رئیس جمهوری نیست.» مطابق قانون اساسی، ۱۲ عضو شورای نگهبان با نظارت استصوابی و بعد از استعلام از مراجع چهارگانه، برای «احراز صلاحیت» داوطلبان ریاست جمهوری رأی‌گیری می‌کنند. برای احراز صلاحیت حداقل ۷ رأی نیاز است. در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم صلاحیت حتی برخی از وفاداران به رهبر و نظام جمهوری اسلامی از جمله علی لارجانی تأیید نشد. سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

ناهید فتحعلیان در زندان اوین به ویروس کرونا مبتلا شد

ناهید فتحعلیان، فعال صنفی معلمان و زندانی سیاسی محبوس در بند زنان اوین به ویروس کرونا مبتلا شده است. یک منبع مطلع در گفت‌وگو با زمانه ضمن تأیید این خبر، اطلاع داد که تست کرونا ناهید فتحعلیان امروز چهارشنبه ۱۲ خرداد مثبت اعلام شده است. به گفته این منبع آگاه مثبت شدن تست کرونای ناهید فتحعیان موجب نگرانی دیگر زندانیان محبوس در بند زنان زندان اوین شده است. ناهید فتحعلیان سه‌شنبه ۲۶ فروردین‌ماه ۱۳۹۹ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از سه هفته بازجویی در بازداشتگاه امنیتی وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹، به بند زنان زندان اوین منتقل شد. این معلم بازنشسته چهارشنبه ۲۶ شهریورماه ۱۳۹۹ شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به اتهاماتی چون «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، «اجتماع و تبانی» و «تخریب اموال دولتی» محاکمه شد. به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دادگاه در خصوص مصداق این اتهامات به حضور او در جریان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ در تهران، پخش پوستر و تراکت‌هایی با محتوای «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «اعتراض به وضعیت معلمان و بازنشستگان» و ویدئویی ضبط شده از دوربین مداربسته منتسب به او مبنی بر مشارکت در تخریب و تحریق یک بانک در تهران استناد کرده است. بازداشت ناهید فتحعلیان همراه با بازداشت دست‌کم ۱۷ شهروند دیگر با اتهامات مشابه صورت گرفته بود. به گزارش هرانا اتهام مشترک این شهروندان علی‌رغم پرونده‌های جداگانه، «همکاری با یکی از سازمان‌های مخالف نظام (سازمان مجاهدین خلق ایران)» عنوان شده است.

اسحاق هرتزوگ، رهبر سابق حزب کار رئیس جمهوری جدید اسرائیل شد

پارلمان اسرائیل اسحاق هرتزوگ، رهبر سابق حزب کار را به جای رووین ریولین، به‌عنوان رئیس جمهوری جدید این کشور منصوب کرد. هرتزوگ ۸۷ رأی از ۱۲۰ رأی کنست را به‌دست آورد. بدین ترتیب هرتزوگ ۶۰ ساله، یازدهمین رئیس جمهوری اسرائیل شد. او فرزند حییم هرتزوگ، ششمین رئیس جمهوری اسرائیل است. ریاست جمهوری در ساختار سیاسی اسرائیل مقامی نمادین است. رقیب هرتزوگ، میریام پیرتس فعال اجتماعی بود. احزاب حاضر در پارلمان نامزدی را برای مقام ریاست جمهوری معرفی نکردند. رووین ریولین سمت خود را تا ۹ ژوئیه حفظ خواهد کرد و پس از این تاریخ اسحاق هرتزوگ این مسئولیت را برعهده خواهد گرفت.

حضور اعضای هیئت مذاکره‌کننده صلح افغانستان در دوحه برای از سرگیری مذاکرات

اعضای هیئت مذاکره‌کننده صلح دولت افغانستان به‌نوبت به دوحه می‌روند تا مذاکرات خود با طالبان را از سر بگیرند. روز گذشته، سه‌شنبه ۱۱ خرداد / یکم ژوئن شماری از اعضای هیئت مذاکره‌کننده افغانستان به دوحه محل مذاکرات صلح حرکت کنند و بقیه اعضا نیز به‌زودی به آن‌ها می‌پیوندند. مذاکرات صلح میان دو طرف در حدود یک ماه است که متوقف شده ‌است. منابع دولتی افغانستان می‌گویند افزون بر پیش‌برد مذاکرات، هیئت مذاکره‌کننده دولت نیت طالبان به صلح را نیز ارزیابی می‌کند. بدین ترتیب اگر طالبان به این روند پایبند بودند، دولت نیز برای برقراری صلح به همین مذاکرات اتکا خواهد کرد. برخی از سیاستمداران افغان پیشنهاد کرده‌اند که طرف‌ها برای مذاکرات به داخل کشور بازگردند و گفت‌وگوها را در افغانستان ادامه دهند. این در حالی است که تکلیف ایجاد شورای عالی دولت نیز روشن نشده است. ارگ ریاست جمهوری با تصمیم‌گیر بودن این شورا موافقت کرده‌، اما شمار اعضای این شورا هنوز محل بحث است. برخی از سیاسیون پیش‌تر پیشنهاد کرده بودند که شمار اعضای این شورا محدود شود و حتا عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی، نیز عضو آن نباشد. با این حال محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان گفته است که اجماع ملی با شماری از افراد محدود به دست نمی‌آید و باید مردم در آن سهیم باشند. تاکنون دست‌کم سه ترکیب برای شورای عالی دولت پیشنهاد شده، اما هیچ‌کدام نهایی نشده است. آمریکا، ترکیه، قطر و سازمان ملل متحد برای تسریع روند گفت‌وگوها پیشنهاد برگزاری نشست صلح استانبول را مطرح کردند که با مخالفت طالبان روبه‌رو شد و این نشست تاکنون برگزار نشده است.

دور پنجم مذاکرات احیای برجام به پایان می‌رسد، هیات‌های شرکت‌کننده برای مشورت‌های بیشتر راهی پایتخت‌های خود می‌شوند

نشست کمیسیون مشترک برجام شامگاه چهارشنبه ۲ مه/ ۱۲ خرداد با حضور نمایندگان ایران و گروه ۱+۴ (چین، فرانسه، آلمان، روسیه و بریتانیا) در گرند هتل وین برگزار می‌شود. ریاست هیأت ایرانی را در این جلسه سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران به عهده دارد و ریاست نشست بر عهده انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپاست. قرار است بعد از پایان این نشست، هیات‌های شرکت کننده برای مشورت‌های بیشتر راهی پایتخت‌های خود شوند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد ایران هنوز نتوانسته در مورد شناسایی آثار اورانیوم در تعدادی از مراکز اتمی اعلام نشده خود توضیح دهد. خبرگزاری رویترز دوشنبه ۳۱ ماه مه/۱۰ خرداد نوشت این وضعیت احتمالاً به یک جدال تازه دیپلماتیک میان تهران و غرب منجر می‌شود و ممکن است حتی سبب توقف مذاکرات احیای برجام شود. عباس عراقچی، رئیس هیأت ایرانی گفته بود: «مطمئن نیستم که مذاکرات وین در این دور به نتیجه برسد.» میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات وین هم با انتشار پیامی در توییتر نوشته بود: «متاسفانه همه چیز در روابط ایران و آژانس پیچیده است. با وجود این، قدردان هستیم که سطح ضروری همکاری را حفظ می‌کنند. بر اساس دلایلی باور داریم که مشکلات موجود موقت هستند.» روز گذشته سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به پیام اولیانوف گفت: «ما مذاکرات و گفت‌وگوهایی که در وین انجام می‌دهیم با دقت و وسواسی که لازم است جلو می‌بریم. هر دوری می‌توانسته دور آخر باشد ولی چون برخی موضوعات باقیمانده به دور بعدی کشیده شده است.» خطیب‌زاده در ادامه افزود: «مذاکرات در وین پیشرفت‌های خوب و قابل توجهی در هر سه کارگروه داشته، ولی موضوعات کلیدی باقی‌مانده است. این موضوعات هم باید با دقت صورت بگیرد.»

احمد جنتی: مواضع رهبری درباره انتخابات مایه دلگرمی شورای نگهبان بود

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان صبح چهارشنبه ۱۲ خرداد طی سخنانی از خامنه‌ای به خاطر حمایتش از شورای نگهبان در رد صلاحیت بسیاری از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نزدیک به دولت روحانی و اصلاح‌طلبان تشکر کرد. جنتی گفت: «لازم است مراتب تشکر و قدردانی خود و اعضای شورای نگهبان را از بیانات اخیر مقام معظم رهبری اعلام کنم؛ ایشان همواره از مواضع و عملکرد شورای نگهبان در ادوار مختلف دفاع کردند که این امر مایه دلگرمی ما بوده است.» رهبر جمهوری اسلامی پنج‌شنبه هفته گذشته با حمایت از رویه شورای نگهبان در رد صلاحیت‌ گسترده، از مردم خواست به افرادی که تحریم انتخابات را «ترویج» می‌کنند، «اعتنا» نکنند. حسن روحانی پیش از آنکه خامنه‌ای با سخنان خود حرف آخر را بزند اعلام کرده بود درباره رد صلاحیت‌ها به علی خامنه‌ای نامه نوشته است. این نامه بی‌پاسخ ماند. صادق لاریجانی، رئیس پیشین قوه قضائیه ایران و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از دخالت نهادهای امنیتی در رد صلاحیت‌های گسترده شورای نگهبان خبر داده و آن‌ها را به «دخالت‌های فزاینده از طریق گزارش‌های خلاف واقع در تصمیم‌سازی‌های» این شورا متهم کرده بود. حسن خمینی، نوه روح‌الله خمینی، چهارشنبه گذشته گفت: «عامل اصلی چنین رد صلاحیت‌هایی توجه نداشتن به عنصر زمان و مکان در اجتهاد و ماندن در همان اندیشه بسته و ناکارآمد است.» محمد خاتمی هم در پیامی اعلام کرده بود که «آن چه این روزها در جریان معرفی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری رخ داده است، ناشی از رویکرد، برداشت و اقدامی است که پیش از این هم عرصه را بر انتخاب مردم تنگ کرده و این‌بار بی‌پرده‌تر و بی‌پرواتر ظهور و بروز داشته است.»

برای قالیباف طومار پشتیبانی جمع می‌کنند تا پرچمدار اتحاد شود: همه را متحد کنید برای حمایت از دولت آینده

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در نامه‌ای که به امضای نزدیک به دو هزار نفر از «دانشجویان و جوانان انقلابی» رسیده است، خطاب به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی آمده است: «ما جوانان گام دومی، ضمن گفتن خدا قوت، از شما انتظار داریم همچون برادرتان حاج قاسم سلیمانی جلودار اتحاد نیروهای انقلابی شده و همه دلسوزان را برای حل مشکلات و رفع معضلات و کمک به دولت انقلابی آینده گرد هم آورید.» محمدباقر قالیباف، نامزد انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ۲۵ اردیبهشت سال جاری در بیانیه‌ای به نفع ابراهیم رئیسی از انتخابات کناره‌‌گیری کرد. او «از همه حامیان مردمی خود در سراسر كشور خواست كه تمام ظرفیت و حمایت خویش را در این انتخابات برای موفقیت حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی و به بار نشستن دولت او موسوم به «كار و كرامت » قرار دهند.» بر اساس فهرستی که وزارت کشور اعلام کرده، شورای نگهبان از میان داوطلبان، تنها صلاحیت ابراهیم رئیسی، محسن رضایی، محسن مهرعلیزاده، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، عدالناصر همتی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی را تائید کرده است. حامیان قالیباف انتظار دارند سایر نامزدهای اصول‌گرا از او پیروی کنند و به نفع رئیسی کنار بکشند.

محسن رضایی مقصر تصویب نشدن FATF در مجمع را معرفی کرد: دولت

محسن رضایی، کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در پنجمین روز از تبلیغات انتخابات کاندیداها در جمع فعالان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: «دهه ۹۰، دهه فرصت‌های ازدست‌رفته است، در این دهه میانگین رشد اقتصادی کشور صفر و تورم ۲۴ درصد بوده است. در سه سال اخیر تورم تجمعی ۱۱۰ درصد بود اما حقوق کارگران و کارمندان به‌ترتیب ۶۰ و ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است.» رضایی سپس درباره FATF گفت: «دولت در این موضوع مقصر بود؛ بیست و یک سوال به دولت داده شد تا پاسخ داده شود اما ۲۴ ساعت مانده به جلسه پاسخ‌ها را ارسال کرد. ایران ۳۹ توصیه آن نهاد را عمل کرده و فقط دو توصیه مانده، اما آن نهاد تنها ۱۲ مورد را پذیرفته است.» آذر سال گذشته محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در سخنان کوتاهی از درخواست روحانی از خامنه‌ای برای بررسی مجدد لوایح FATF در مجمع خبر داد. رضایی گفته بود: «دولت آقای روحانی نیز از رهبر انقلاب تقاضا کردند که مجمع به بررسی خود روی این لوایح ادامه بدهد. بنابراین بحث‌ها در این رابطه در دولت ادامه دارد و مجمع منتظر پاسخ سؤالات و ابهامات خود از سوی دولت است.» بهمن‌ سال گذشته، با به پایان رسیدن مهلت قانونی یک ساله مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بررسی مصوبه پیوستن ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT)، پرونده بررسی این لایحه به‌عنوان یکی از لایحه‌های درخواستی کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) در مجمع بسته شد. پیش از آن مجید انصاری، یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام ۵ آبان در مصاحبه با روزنامه «اعتماد» گفته بود تنها راه ورود مجدد مجمع به دو لایجه مبارزه با پولشویی اجازه خامنه‌‌ای است: «با توجه به آنکه لوایح در ارتباط با گروه ویژه اقدام مالی در مجمع تشخیص مصلحت نظام مسکوت باقی ماند و مجمع اظهارنظر رسمی انجام نداد، نظر شورای نگهبان که همان رد لوایح CFT و پالرمو بود، حاکم است بنابراین اگر مجمع تشخیص مصلحت نظام بخواهد مجدداً به موضوع این لوایح ورود کند تنها راه موجود، اجازه رهبری است.»