ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان اطلاعات ترکیه یکی از رهبران پ‌ک‌ک را ماه گذشته در سلیمانیه عراق ترور کرد

رسانه‌های دولتی ترکیه پنج‌شنبه ۱۲ خرداد / ۲ ژوئن گزارش دادند که سازمان اطلاعات ملی ترکیه (MIT) در حمله پهپادی ماه گذشته در منطقه آغجلار در شمال غرب استان سلیمانیه عراق، مهمت دوغان فرمانده حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) در منطقه کرکوک و مخمور با نام مستعار «دلخواز گبار» را کشته است. حمله فوق در ۳۱ اردیبهشت / ۲۱ مه رخ داد و پنج سرنشین یک خودرو از جمله حداقل دو عضو پ‌ک‌ک کشته شدند. این حمله از سوی اتحادیه میهنی کردستان عراق حاکم استان سلیمانیه محکوم شد. مهمت دوغان ۳ خرداد ۱۳۹۹ / ۲۳ مه ۲۰۲۰ به رسانه‌های پ‌ک‌ک گفته بود که دولت ترکیه در راه صلح با این گروه تلاش نمی‌کند بلکه در پی ادامه جنگ «برای ماندن در قدرت» است. ترکیه همواره مواضع پ‌ک‌ک را در داخل کشور و در منطقه کردستان عراق هدف قرار می‌دهد. این کشور مرحله جدیدی از عملیات خود علیه پ‌ک‌ک را در استان دهوک در اواسط ماه آوریل آغاز کرد.

پس از فرو ریختن متروپل، دادستان اهواز دستور بسته شدن پل فولاد این شهر را تا رفع ایرادات فنی صادر کرد

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان اعلام کرد پل فولاد اهواز تا رفع کامل ایراد‌های فنی آن بسته شده است. بسته شدن این پل پس از سانحه فرو ریختن ساختمان متروپل آبادان با دست‌کم ۳۸ کشته، در دستور کار قرار گرفته است. به گفته صادق جعفری چگنی، هدف از این اقدام «حفظ سلامت شهروندان از باب حقوق عامه» و همچنین «جلوگیری از خطرات احتمالی جانی» است. جعفری چگنی که گفته می‌شود شخصا در زد و بندها و اهمال‌های مربوط به ساختن برج متروپل دست داشته است، «حفظ سلامت شهروندان» را «خط قرمز دستگاه قضا» دانسته و گفته است: «به دلیل عدم استحکام پایه‌های پُل فولاد اهواز، این پل تا رفع کامل ایرادهای فنی و ایمنی کامل، بسته خواهند ماند.» پل ششم اهواز از روز هفتم آذر ماه سال ۱۴۰۰ نیز بر روی خودروها بسته شده بود و دلیل آن مشکلات سازه‌ای پل به علت «سرقت قطعات فلزی آن» اعلام شده بود. خسارات وارده به این پل حدود چهار میلیارد تومان برآورد شده بود. رفت‌وآمد ماشین‌های سبک بر روی پل ششم از روز شنبه ۲۰ آذر و تردد خودروهای سنگین هم دو هفته بعد از سرگرفته شد. از سر گرفته شدن رفت‌وآمد بر روی این پل منوط به «تعمیر، ایمن‌سازی و جایگزینی سازه‌های مفقود شده» بود. پس از بازگشایی پل ششم اهواز اما رییس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اهواز گفت که وضعیت آن همچنان خطرناک است: «این پل با گذشت چند هفته از سرقت بخش‌هایی از سازه‌های آن، همچنان وضعیت ناایمنی دارد که می‌تواند منجر به حادثه‌ای جبران ناپذیر شود.» این خطر از ششم بهمن ۱۴۰۰ که اظهارات احمد سراج مطرح شده است، تا به امروز در کمین تردد کنندگان بوده و بر اساس تجربه‌های قبلی، تضمینی وجود ندارد که پیش از باز شدن دوباره پل، مشکلات آن برطرف شود. پل ششم یا پل فولاد بر روی رودخانه کارون، کوت‌ عبدالله، مرکز شهرستان کارون را به اهواز متصل می‌کند. عملیات ساخت این پل ۷۴۰ متری با عرض ۳۰ متر و ۴۰ سانتی‌متر، در خرداد سال ۱۳۸۳ آغاز شد و در شهریور ۱۳۸۶ به بهره برداری رسید.

نام ترکیه در سازمان ملل تغییر کرد

سازمان ملل به درخواست ترکیه نام این کشور را در زبان‌های خارجی از Turkey به Türkiye تغییر داد. استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که نامه مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه به سازمان ملل در مورد تغییر نام این کشور به‌ Türkiye در زبان‌های خارجی را دریافت کرده‌اند و از لحظه‌ای که این نامه دریافت شد، تغییر نام نیز به اجرا در آمد. چاووش‌اوغلو در توئیتر نوشت: «فرایندی که تحت نظارت رجب طیب اردوغان (رئیس جمهوری ترکیه) با هدف افزایش ارزش نام تجاری کشورمان آغاز کردیم، به پایان می‌رسد.»

درخواست ۲۵ نهاد حقوق بشری از شورای حقوق بشر سازمان ملل برای رسیدگی به وضعیت زنان در افغانستان

به‌گزارش روزنامه «اطلاعات روز» افغانستان، ۲۵ سازمان حقوق بشری بین‌المللی خواستار بحث درباره‌ «بحران حقوق زنان افغانستان» در پنجاهمین نشست شورای حقوق بشری سازمان ملل شدند. این نهادها در نامه‌ای از شورای حقوق بشر خواسته‌اند که از قطع‌نامه‌ای که در این زمینه ارائه می‌شود، حمایت کند. در این نامه گفته‌شده که پس از قدرت‌گیری دوباره طالبان در افغانستان، وضعیت حقوق بشری زنان و دختران وخیم‌تر شده است و طالبان محدودیت‌های گسترده‌ای را بر آزادی بیان، حق برگزاری تجمع و حرکت‌های اعتراضی زنان و دختران اعمال کرده‌اند. آن‌ها افزوده‌اند که افغانستان اکنون تنها کشوری است که آموزش دختران را به‌صراحت ممنوع کرده است. به‌گفته این سازمان‌های مدافعان حقوق بشر، زنان معترض در افغانستان در معرض حمله به خانه‌هایشان، تهدید، آدم‌ربایی و ناپدیدشدن اجباری قرار دارند. همچنین طالبان با لغو فعالیت کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، یک منبع حیاتی در حمایت از افغان‌هایی که با نقض حقوق انسانی خود مواجه هستند، از جمله زنان و دخترانی که خشونت‌های جنسیتی را تجربه می‌کردند را قطع کرده‌اند. نهادهای حقوق بشری وضعیت زنان افغانستان را جدی‌ترین بحران حقوق زنان در جهان امروز دانسته و از شورای حقوق بشر خواسته‌اند تا بستر و فرصتی برای سفر گزارشگر ویژه در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان فراهم شود تا یافته‌های خود از سفر به افغانستان را به این شورا ارائه کند.

آیت‌الله نوری همدانی هم منتقد شد: «حرف و صدای ما به جایی نمی‌رسد و پخش نمی‌کنند»

آیت‌الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید شیعه و از روحانیان تندروی مدافع نظام هم از وضعیت موجود در کشور انتقاد کرد. نوری همدانی گفت: «مردم به ما می‌گویند که به لحاظ گرانی و سختی معیشت در رنج و سختی به‌سر می‌برند. (...) ما باید به مسئولان تذکر بدهیم چرا که مردم به ما مراجعه می‌کنند و می‌گویند چرا درباره وضعیت معیشت و گرانی شما حرفی نمی‌زنید، باید بگویم ما تذکر می‌دهیم، ولی متأسفانه تذکرات ما پخش نمی‌شود.» این روحانی شیعه افزود: «متأسفانه مردم از نظر معیشت و گرانی در مضیقه هستند و انتظار ما از مسئولان رسیدگی به وضعیت موجود است.» با این حال نوری همدانی باز هم از «نظام مقدس جمهوری اسلامی» حمایت کرد و گفت: «یکی از وظایف مهم روحانیان و علماء حفاظت و پشتیبانی از نظام اسلامی است.» با بدتر شدن وضعیت اقتصادی و معیشتی در ایران هیچ‌یک از مسئولان جمهوری اسلامی، از رهبر آن تا مسئولان ارکان حکومتی، مسئولیت این شرایط را برعهده نمی‌گیرند و تمامی اشتباه‌ها را به گردن مسئولان و دولت‌های قبلی و آمریکا می‌اندازند.