ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۱,۸ میلیون نفر در اتیوپی به دلیل خشکسالی آواره شده‌اند

سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) گزارش داد که حدود ۱,۸ میلیون اتیوپیایی به دلیل خشکسالی مداوم خانه‌های خود را ترک کرده‌اند. این سازمان هشدار داد که ممکن است فصل بارانی امسال در شاخ آفریقا برای ششمین بار متوالی بی‌ثمر باشد از این رو انتظار می‌رود که در ماه‌های آینده آوارگی مردم نیز بیشتر شود. توافق‌نامه صلح در ماه نوامبر وضعیت امنیتی در شمال اتیوپی را بهبود بخشیده و اجازه ارسال کمک‌های بشردوستانه بیشتری را داده است. درگیری‌های نظامی شبیه به جنگ داخلی بین دولت اتیوپی و جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای به مدت دو سال در این منطقه ادامه داشت و از منطقه تیگرای به مناطق همسایه گسترش یافت و بسیاری از مردم را مجبور به فرار کرد.

مریم جلال حسینی و فاطمه تدریسی، معلمان بازداشتی در زندان قرچک، در اعتصاب غذا به‌سر می‌برند

مریم جلال حسینی و فاطمه (مژگان) تدریسی، معلمان بازداشتی در زندان قرچک ورامین در اعتراض به شرایط نامناسب خود در زندان از هفتم خرداد اعتصاب غذا کرده‌اند. این دو زندانی ۲۴ روز است که در بازداشت و بلاتکلیفی به‌سر می‌برند. به گزارش وبسایت حقوق بشری «هرانا»، به نقل از یک منبع آگاه، مریم جلال حسینی و فاطمه (مژگان) تدریسی در اعتراض به محل نگهداری‌شان در این زندان و عدم انتقال آنها به زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده‌اند. فاطمه تدریسی، یکی از معلمانی بود که قصد شرکت در تجمع اعتراضی معلمان روز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ در تهران را داشت. او در میدان بهارستان به دست نیروهای امنیتی بازداشت شد. مریم جلال حسینی نیز در همین تجمع توسط نیروهای امنیتی در جریان برگزاری اعتراضات سراسری معلمان ایران بازداشت شد. زندان قرچک یکی از مخوف‌ترین زندان‌های ایران است. بر اساس گزارش‌های منتشر شده از زندان قرچک ورامین از سال‌های گذشته تاکنون وضعیت این زندان هم در بخش زنان و هم در بخش مردان «بسیار غیر بهداشتی، غیر انسانی و غیر قابل تحمل» است. با این‌حال یازدهم خرداد جمعی از سفرا و نمایندگان کشور‌های خارجی به همراه معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر و همچنین تعدادی از مدیران ستادی سازمان زندان‌ها و ستاد حقوق بشر از «ندامتگاه زنان تهران» دیدن کردند. کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه درباره این دیدار گفت: «انتخاب ندامتگاه زنان از این جهت بود که میهمانان خارجی از نزدیک خدمات و تسهیلات متنوع و بی‌شائبه به زندانیان زن را ببینند و برداشت صحیح از اصول زندانبانی اسلامی را دریافت کنند.»

جیک سالیوان با مشاور امنیت ملی اسرائیل درباره پرونده هسته‌ای ایران و نقش ایران در جنگ اوکراین گفت‌وگو کرد

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در واشنگتن با تساحی هنگبی، همتای اسرائیلی خود دیدار و گفت‌وگو کرد. کاخ سفید در بیانیه‌ای گفته است که در این دیدار دو طرف درباره راه‌های جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و راه‌های «مقابله با تهدیدهای این کشور و گروه‌های نیابتی وابسته به آن» گفت‌وگو کردند. سالیوان همچنین بر نگرانی مشترک آمریکا و اسرائیل در مورد روابط نظامی رو به رشد روسیه با ایران و اهمیت پشتیبانی از اوکراین در دفاع از اراضی و شهروندانش به‌ویژه در مقابل پهپادهای ایرانی اشاره کرد. جیک سالیوان در این دیدار با تأکید بر هدف دولت آمریکا مبنی بر تقویت امنیت و همگرایی منطقه‌ای اسرائیل در خاورمیانه، عادی‌سازی روابط عربستان سعودی و اسرائیل را هم مهم خواند و آن را با مسئولان اسرائیلی در کاخ سفید در میان گذاشت. سالیوان گفت: «پیشرفت در روند عادی‌سازی روابط میان عربستان سعودی و اسرائیل منوط به اتخاذ اقداماتی از سوی تل‌آویو برای بهبود وضعیت زندگی فلسطینی‌ها است.»

ارتش پاکستان می‌گوید دو سرباز در حمله شبه‌نظامیان در نزدیکی مرز با ایران کشته شدند

ارتش پاکستان پنج‌شنبه ۱۱ خرداد / یکم ژوئن در بیانیه‌ای از حمله افراد مسلح به یک پاسگاه امنیتی این کشور در نزدیکی مرز با ایران و کشته شدن دو نظامی این کشور خبر داد. در این بیانیه آمده است که ارتش جست‌وجو را آغاز کرد و به مقامات ایرانی هشدار داد تا مهاجمانی را که سعی در فرار داشتند، تحت نظر بگیرند. این حمله در منطقه سینگوان رخ داد و تا کنون هیچ فرد یا گروهی مسئولیت آن را برعهده نگرفته است. سفارت ایران در پایتخت پاکستان این حمله را محکوم و با خانواده دو سرباز ابراز همدردی کرد و در توییتر خواستار همکاری دو کشور همسایه برای «مبارزه با تروریسم» شد. ماه گذشته پنج مرزبان ایرانی در درگیری با یک گروه مسلح ناشناس در نزدیکی مرز پاکستان کشته شدند. مهاجمان اغلب مرزبان‌های پاکستانی و ایرانی را در منطقه هدف قرار می‌دهند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا پنج عضو سپاه پاسداران و یک شرکت خدمات هوایی وابسته به آن را تحریم کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا، پنج‌شنبه ۱۱ خرداد / یکم ژوئن پنج عضو ارشد سپاه پاسداران و یک نهاد وابسته به نیروی قدس سپاه را به اتهام دست‌داشتن در «توطئه‌های تروریستی» تحریم کرد. این وزارتخانه گفته است که آن‌ها از جمله در «طرح ترور مقامات دولت پیشین آمریکا، شهروندان آمریکایی و دوتابعیتی و همچنین مخالفان ایرانی» دست داشته‌اند. براین اساس، محمدرضا انصاری، از اعضای قدیمی نیروی قدس سپاه که در انجام عملیات مخفیانه در خارج از ایران نقش دارد به‌همراه شهرام پورصفی که با او در برنامه‌ریزی برای ترور دو مقام دولت پیشین آمریکا دست داشت؛ و همچنین حسین حافظ امینی شهروند دوتابعیتی ایرانی-ترکیه‌ای مستقر در ترکیه و عضو یک شبکه نیروی قدس سپاه در این کشور؛ روح‌الله بازقندی، رئیس پیشین بخش ضدجاسوسی سازمان اطلاعات سپاه که در برنامه‌ریزی عملیات این سازمان در عراق و ترکیه و عملیات تروریستی علیه شهروندان اسرائیل دست داشته است؛ و رضا سراج، رئیس بخش اطلاعات خارجی سازمان اطلاعات سپاه در عملیات نافرجام این سازمان در آسیا و عملیات اطلاعاتی علیه شهروندان آمریکایی، اشخاص تحریم‌شده هستند. «شرکت سهامی صنعت و تجارت واردات و صادرات هوانوردی رِی» (خدمات هوایی رِی) متعلق به حسین حافظ امینی نیز به‌دلیل آن‌که در عملیات مخفیانه سپاه قدس از جمله آدم‌ربایی و طرح‌های ترور مخالفان حکومت ایران در ترکیه کمک کرده است، تحریم شد. بدین ترتیب تمام اموال و منافع این افراد و شرکت مورد نظر در آمریکا و دارایی‌های هر شرکتی که با آن‌ها وارد معامله و سهم‌دهی شود مسدود خواهد شد.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور: سرکوب دانشجویان دانشگاه بهشتی پس از اعتراض به حکم‌های اعدام شدت گرفته است

کانال تلگرامی شوراهای صنفی دانشجویان کشور از تشدید سرکوب دانشجویان دانشگاه بهشتی پس از اعتراض ۳۰ اردیبهشت این دانشجویان به اجرای حکم‌های اعدام متهمان «خانه اصفهان» خبر داد. بنا بر این گزارش، سرکوب دانشجویان این‌بار دیگر محدود به حراست دانشگاه نیست و نهادهای امنیتی خارج از دانشگاه به سراغ دانشجویان آمده‌اند. محمد نوید بادامی، دانشجوی کارشناسی ارشد زبان‌شناسی دانشگاه بهشتی، از هفته گذشته در بازداشت نیروهای امنیتی است و اطلاعی از محل نگهداری و نهاد بازداشت‌کننده‌ او در دست نیست. به علاوه، شماری دیگر از دانشجویان در یک هفته اخیر به صورت تلفنی به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات احضار شده‌اند. شوراهای صنفی پیش از این خبر داده بود که مأموران اطلاعاتی در تماس با دست‌کم دو دانشجو پس از اعتراض علیه اعدام، آن‌ها را به تشکیل پرونده قضائی تهدید کرده بودند. نهاد حراست دانشگاه نیز در جریان تجمع دانشجویان در ۳۰ اردیبهشت به ضرب‌وشتم آن‌ها پرداخت و چند ساعت پس از برگزاری تجمع، شماری از دانشجویان را احضار کرد.

همه دستگاه‌ها به غیر از مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیأت عالی نظارت که زیرمجموعه آن قرار دارد، «شفاف» شدند، بیت رهبری و نهادهای زیر آن هم که جای خود را دارند

روح‌الله نجابت، عضو کمیسیون امور داخلی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که مجمع تشخیص همه دستگاه‌ها را ملزم به شفافیت کرد به جز خودش. نجابت صبح جمعه ۱۱ خرداد در توییتر نوشت: «طرح مجلس شورای اسلامی درخصوص شفافیت در جلسه دیروز مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین تکلیف شد. بنابر مصوبه دیروز، متأسفانه مجمع به شفافیت خود و هیأت عالی نظارت رأی نداد!» عضو کمیسیون امور داخلی مجلس شورای اسلامی در ادامه این نوشته در توییتر افزود: «بر اساس طرح مجلس قرار بود مجمع تشخیص، هیأت عالی نظارت، مجلس، هیأت وزیران، شوراها و قوه قضائیه شفاف بشود اما با مصوبه دیروز مجمع، همه دستگاه‌ها به غیر از مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیأت عالی نظارت که زیرمجموعه آن قرار دارد، شفاف شدند. با این اوصاف پس از مکاتبه مجمع با مجلس و اعلام حذف این بخش ماده، سایر مفاد قانون از ماه آینده برای سایر قوا و دستگاه‌ها از جمله مجلس، هیأت وزیران و قوه قضائیه در خصوص شفافیت آرا و مشروح مذاکرات آن‌ها لازم‌الاجرا خواهد بود.» پیش از این در سال ۹۷ با توجه ویژه به عملکرد بنیاد مستضعفان، از زیرمجموعه‌های بیت رهبر جمهوری اسلامی، طرحی برای شفافیت در عملکرد دفتر رهبری به خامنه‌ای ارائه شد که از آن استقبال نشد. وقتی سوءاستفاده برخی مسئولان از بنیاد مستضعفان در رسانه‌ها مطرح شد، احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفته بود به خامنه‌ای توصیه کرده است: «برای شفافیت از دفتر خودتان شروع کنید، آن‌وقت سازمان و نهادهای مثل بنیاد مستضعفان هم دیگر نمی‌توانند از این مسئله پیروی نکنند.» توکلی طرحی آماده کرده بود که مسئولان دفتر خامنه‌ای به بهانه فقدان «جامعیت و وجوه اجرایی» با آن مخالفت کرده بودند. دفتر خامنه‌ای مجموعه‌ای عریض و طویل است با دست‌کم هشت معاونت، تعدادی دفتر ویژه و چند مؤسسه رسانه‌ای و انتشاراتی که نظارت بر عملکرد مالی، فرهنگی و اجتماعی نهادهای تخت نظر رهبری را برعهده دارند اما تاکنون گزارشی از این نظارت‌ها ارائه نکرده‌اند.

براساس قیمت‌های بانک مرکزی، با یک سال دستمزد کارگران که به طور کامل پس‌انداز شود و بدون در نظر گرفتن نرخ تورم در تهران فقط دو متر خانه می‌توان خرید

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) با یک سال دستمزد کارگرانی که حداقل حقوق را می‌گیرند، می‌توان در تهران بسته به محل، فقط بین یک تا یک‌ونیم متر مربع آپارتمان خرید. آن هم به این شرط که در طول سال قیمت مسکن ثابت بماند. احسان سهرابی، فعال کارگری در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) می‌گوید: «بر اساس قیمت‌های بانک مرکزی، با یک سال دستمزد کارگران که به طور کامل پس‌انداز شود، در تهران فقط دو متر خانه می‌شود خرید که اگر کارگر اضافه کار و نوبت‌کاری و شب‌کاری داشته باشد، می‌تواند با یک سال حقوق، دو متر و ۱۰ سانتی‌متر خانه بخرد.» این فعال کارگری در ادامه این مصاحبه یادآوری می‌کند: «البته این مربوط به قیمت‌های بانک مرکزی است نه قیمت‌های بنگاه‌های معاملات املاک. قیمت‌های واقعی بیشتر است. این دو متر، اندازه یک قبر برای بعد از حیات است نه خانه برای زیستن، تازه وقتی یک سال چیزی نخوری، هیچ نپوشی و جایی نروی.» سهرابی در ادامه می‌افزاید: «با این حساب، کارگران دیگر نمی‌توانند در کلانشهرها زندگی کنند، نه می‌توانند خانه بخرند و نه اجاره کنند. اگر بخواهند در کلانشهرها بمانند، باید در پارک‌ها چادر بزنند.»

از بین ۵۲ سد مهم شرب و کشاورزی ۲۴ سد کمتر از ۵۰ درصد آب دارند

به گزارش خبرآنلاین از بین ۵۲ سد مهم شرب و کشاورزی تا ششم خرداد سال جاری ۲۴ سد کمتر از ۵۰ درصد آب دارند. سدهای تهران ۳۰ درصد و سد دوستی و سد طرق خراسان رضوی ۱۲ و ۲۰ درصد و سد کرخه استان خوزستان ۴۰ درصد آب دارند، همچنین در سد پانزده خرداد حوضه قمرود ۲۲ درصد، سد یامچی استان اردبیل صفر درصد و سد سبلان این استان ۳۰ درصد پر هستند. سد ارس، خداآفرین و ستارخان آذربایجان شرقی به ترتیب ۳۶ و ۲۳ درصد، سد بارون استان آذربایجان غربی ۱۷ درصد و سد آغ‌چای این استان ۴۸ درصد، سد شمیل و نیان استان هرمزگان ۲۲ درصد و سد سرنی ۳۰ درصد، سد تهم استان زنجان ۲۸ درصد پر هستند. همچنین در استان خراسان جنوبی نیز سد نهرین ۲۴ درصد و در استان خراسان شمالی سد شیرین دره ۴۵ درصد و سد اکباتان آبشینه ۳۹ درصد و سد وشمگیر، گلستان، بوستان ۶ درصد و سد رودبال داراب استان فارس ۷ درصد پر هستند.بر اساس این آمارها همزمان در سال جاری میزان بارش در سراسر ایران ۸ درصد کاهش یافته است.