نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پنج #کارگر در یک کارگاه مقواسازی بدون مجوز در #پاکدشت فوت کردند

رحیم علیش‌پور دادستان شهرستان پاکدشت به خبرگزاری دولتی کار ایران، ایلنا، گفت که پنج کارگر یک کارخانه مقواسازی در روستای محمودآباد پاکدشت در محل کار فوت کردند.او گازگرفتگی یا برق گرفتگی در محل کار را علت این حادثه اعلام کرد. این مقام قضایی به خبرگزاری قوه قضائیه جمهوری اسلامی، میزان، نیز گفت که کارگاه تولیدی «فاقد مجوز بوده است». به گفته او صبح امروز- دوشنبه 11 تیر- کارگران متوجه می‌شوند که آب داخل دیگ به صورت غیرمتعارف کم و دیگ سوراخ شده است، به منظور بررسی موضوع اولین کارگر به زیرزمین می‌رود که دیگر باز نمی‌گردد و به همین ترتیب چهارنفر دیگر با ورود به زیرزمین اثری از آنان یافت نمی‌شود. او کشته شدگان در این حادثه را پدر، پسر و برادرزاده صاحب کارگاه و یک تن «از اتباع بیگانه» که در ادبیات رسمی جمهوری اسلامی برای مهاجران افغانستانی به کار می‌رود، و یک «هموطن دیگر» عنوان کرد اما اسامی آنها را اعلام نکرد. به گفته علیشپور دستورات قضایی لازم برای بررسی این حادثه صادر و اجساد برای معاینه به پزشکی قانونی فرستاده شدند.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی #کرمان: #آب_آشامیدنی ۲۰۰۰ روستا با تانکر تامین می‌شود

علی رشیدی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی کرمان وضعیت منابع آبی در این استان را «بحرانی» خواند و گفت که اوضاع تامین و توزیع آب روز به روز «خطرناک‌تر می‌شود». به گفته او ۸۴۹ روستا در این استان تابستان امسال با «کمبود شدید آب» روبرو هستند و تامین آب آشامیدنی این روستاها با تانکر صورت می‌گیرد. رشیدی همچنین گفت که در ۳۵۰ روستا نیز تانکر ثابت نصب خواهد شد. علاوه بر این آب آشامیدنی حدود ۱۲۰۰ روستای دیگر نیز با تانکرهای سایر تامین خواهد شد. رشیدی تعداد تانکرهای سیار در اختیار آب و فاضلاب روستایی کرمان را ۲۹ دستگاه اعلام کرد و گفت که برای آبرسانی به حدود ۲۰۰۰ روستا باید ۴۰ دستگاه تانکر دیگر اجاره شود. سازمان‌های دولتی در ایران کرمان را یکی از خشک‌ترین مناطق که با افت شدید بارش باران روبرو بوده، می‌دانند.

#یاسین_رامین فرزند معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد دولت #احمدی_‌نژاد در دادگاه حاضر شد

یاسین رامین، فرزند #محمدعلی_رامین معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت #محمود_احمدی_‌نژاد که متهم به واردات شیر‌خشک آلوده شده بود، صبح دوشنبه ۱۱ تیر برای رسیدگی به پرونده‌اش در دادگاه ویژه کارکنان دولت حضور یافت. پیش از این، دو جلسه دادگاه با حضور متهم، وکیل مدافع متهم و نماینده حقوقی هلال احمر برگزار شده است. جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، شاکی این پرونده است. محمد شعبانی، وکیل‌مدافع یاسین رامین، اتهام واردت شیر‌خشک آلوده را رد کرده و گفته است: «این موضوع به ایشان ارتباطی ندارد.» او موضوع اصلی این پرونده را اختلاف حساب مالی بین شرکت موکلش و #هلال_احمر عنوان کرده است. #یاسین_رامین مدیرعامل شرکت دارویی رشد وابسته به سازمان هلال احمر ایران بود. برپایه گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های داخلی ایران، رامین در دوره تحریم‌های اقتصادی علیه ایران اقدام به واردات شیرخشک و دلالی دارو کرده است. مهناز افشار بازیگر سینما و تلویزیون که ازدواجش با فرزند محمدعلی رامین حاشیه‌های فراوانی به دنبال داشته، اتهام‌های وارده در باره واردات شیرخشک آلوده به همسرش را کذب می‌خواند. امیرحسین ضیایی رئیس وقت سازمان هلال احمر مردادماه سال ۱۳۹۴ اتهام یاسین رامین را عدم انتقال دو میلیون دلار که باید به یک شرکت آلمانی بابت خرید تجهیزات پزشکی پرداخت می‌شد، اعلام کرده و گفته بود که اگر این آقازاده به تعهداتش عمل کند، ما نیز دیگر موضوع را پیگیری نمی‌کنیم. رئیس جمعیت هلال احمر دلیل واگذاری مسئولیت این شرکت به یاسین رامین را تابعیت آلمانی او اعلام کرد. به گفته او فعالیت این شرکت از سال ۹۲ متوقف شده است.

وضعیت #کارگران در# کاشان اورژانسی است: ۷۰۰ #کارگاه تولید فرش ماشینی در آستانه تعطیلی

کارخانه‌های تولید فرش ماشینی در کاشان برای تولید مواد اولیه با مشکل روبرو هستند. نماینده کاشان در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: ۵۰ خط تولید نساجی در آستانه تعطیلی قرار دارند. خبرگزاری کار ایران، ایلنا، به نقل از یک کارگر شرکت‌های فرش ماشینی آران‌وبیدگل گزارش کرد:تولید کنندگان فرش ماشینی در این شهرستان به دلیل نوسانات ارزی تصمیم به تعطیلی کارگاه‌ها گرفته‌اند. این کارگر که نامش فاش نشده، گفته است: این تصمیم به معنای تعطیلی حداقل ۷۰۰ کارگاه تولید فرش ماشینی و بیکاری کارگران است. در پیوند با همین موضوع جواد ساداتی‌نژاد نماینده کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی وضعیت کارگران در این شهرستان را «اورژانسی» خوانده و گفته است که ۵۰ خط تولید نساجی این شهرها در آستانه تعطیلی قرار دارد. او مشکل اصلی واحدهای تولیدی را عدم امکان ایجاد ال سی و سخت‌تر شدن تامین الیاف عنوان کرد و گفت که این واحدها در تأمین الیاف برای تهیه نخ ازنظر مالی دچار مشكل شدند و به پول نقد نیاز دارند. به گفته ساداتی‌نژاد در صورت عدم رفع این مشکل از سوی مقام‌های دولتی «۷۰ هزار کارگر بیکار خواهند شد». او گفته است که صنایع نساجی به کمک دولت و تامین ارز و نقدینگی نیاز دارند و در غیر اینصورت نخواهند توانست توليد كنند و خطوط توليد آنها تعطيل خواهدشد. نماینده کاشان همچنین مقام‌های دولتی در استان اصفهان را به «تحریم اداری و مالی کاشان و آران و بیدگل» متهم کرده و گفته: «سرنوشت کارگران کاشان برای مقام‌های دولتی استان اصفهان مهم نیست».

رئیس اداره مسکن و شهرسازی #چابهار به اتهام #اختلاس بازداشت شد

حجت‌الاسلام علی موحدی راد، دادستان عمومی و انقلاب زاهدان، مرکز استان #سیستان_و_بلوچستان اعلام کرد که رئیس اداره مسکن و شهرسازی شهرستان #چابهار به اتهام مشارکت در #اختلاس توام با جعل بازداشت شده است. به‌گفته او در این پرونده یکی از کارکنان اداره ثبت اسناد شهرستان چابهار که یوزر، امضا و مهر رئیس اداره را در اختیار داشت اقدام به درست کردن صورت جلسات تفکیکی جعلی و غیرقانونی کرده و نزدیک به ۶۳ قطعه زمین را که متعلق به دولت بود به نام اشخاص منتقل کرده بود. موحدی راد در همین حال افزود: «متهم اصلی در این رابطه دستگیر و بازداشت است و تمامی اسناد را توقیف کردیم و پس از رسیدگی به این پرونده در دادگاه اراضی مجدد به دولت بازگردانده خواهد شد و ضمناً هیچ اقدام فیزیکی روی زمین‌ها صورت نگرفته و به نام کسی هم منتقل نشده است.» هفته گذشته دادستان زاهدان از احضار رئیس اداره ثبت اسناد و رئیس مسکن و شهرسازی چابهار به دادسرا خبر داده بود. اختلاس‌های کلان مالی در ایران، در یک دهه اخیر به‌شدت افزایش یافته است. با وجودی که قوه قضائیه و مسئولان حکومتی همواره از مبارزه با آن سخن می‌گویند اما در رسانه‌های ایران ماهی نیست که خبرهایی از اختلاس‌های مالی منتشر نشود.

فروشندگان: «وقتی به شرکت‌های داخلی و خارجی فروش لوازم خانگی درخواست خرید کالا می‌دهیم می‌گویند شرمنده‌ایم و فعلاً فروشی نداریم»

شرکت‌های لوازم خانگی نه تنها عرضه محصولات در بازار را کاهش داده‌اند، بلکه فروش اینترنتی خود را نیز متوقف کرده‌اند. خبرگزاری تسنیم در گزارشی این سیاست شرکت‌های عرضه لوازم خانگی را سوء استفاده از بازار ارز برای سودآوری بیشتر خواندند. بنابر این گزارش، فروشندگان بازار «امین حضور» از این رویکرد شرکت‌ها رضایت ندارند. فروشندگان می‌گویند «قبلاً کالاها را ۴۵ روزه یا یک ماهه از شرکت‌ها خریداری می‌کردیم اما در حال حاضر شرکت‌ها می‌گویند تمام قیمت کالا را باید بپردازید تا اجناس را یک ماهه یا ۴۵ روز به شما تحویل دهیم». تسنیم به نقل از فروشندگان می‌نویسد ۹۰ درصد شرکت‌های خارجی لوازم خانگی توزیع محصولات خود را به بازار متوقف کرده‌اند.

#مصرف_برق در ایران از مرز ۵۵ هزار مگاوات گذشت و رکورد امسال را شکست

شرکت مدیرت شبکه برق ایران، اعلام کرد که روز گذشته، یکشنبه ۱۰ تیر در ساعت ۱۶ و ۱۸ دقیقه #مصرف_برق برای نخستین بار در سال جاری ۵۵ هزار و ۴۳۲ مگاوات ثبت شد و رکورد سال جاری را شکست. این رقم فاصله بسیار کمی با رکورد تاریخ مصرف برق ایران دارد که در روز ۸ مردادماه سال گذشته به میزان ۵۵ هزار و ۴۴۳ مگاوات ثبت شد. گفته می‌شود که در صورت عدم صرفه‌جویی در مصرف برق، رکورد تاریخ مصرف برق کشور در روزهای آینده خواهد شکست. در روزهای اخیر در چندین شهر بزرگ ایران خاموشی‌هایی به ثبت رسید که به‌گفته مسئولان، ناشی از آسیب‌دیدگی تجهیزات برق مثل فیدرها و ترانس‌ها زیر بار شدید شبکه برق کشور در ساعات اوج مصرف بود. مصرف برق در روزهای اخیر به شدت افزایش داشته و نسبت به زمان مشابه سال گذشته رشدی ۳ تا ۴ هزار مگاواتی را نشان می‌دهد. وزارت نیرو از مردم خواسته است که در ساعات گرم روز، در استفاده از کولرهای آبی یا گازی و یا وسایل الکترونیکی قناعت کنند.

#بازارچه_پونه کرج محل استقرار #دستفروشان در آتش سوخت

مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس ایران گفت که در جریان آتش‌سوزی #بازارچه_پونه در گلشهر کرج ۴ تن مصدوم شدند. این بازارچه سال گذشته به منطور آنچه که «ساماندهی #دستفروشان» نام گرفت، ایجاد شد. به گفته رئیس سازمان ساماندهی مشاغل و فرآورده های کشاورزی شهرداری کرج در این بازارچه حدود ۷۰۰ دستفروش فعالیت داشتند. این مقام مسئول «دستفروشان» را «مقصر این حادثه» معرفی کرد و گفت: فعالیت در بازارچه از اردیبهشت به بعد «غیرمجاز» بوده است. او افزود: «جانمایی سازه‌ها در این بازارچه نیز غیرمجاز بوده است و دست فروشان خود برای نصب سازه اقدام کرده‌اند که این اقدام منجر به آتش سوزی شده است.» تصاویر منتشر شده از این بازارچه بیانگر از بین رفتن کامل سازه‌ها و چادرهای دستفروشان است. هنوز سازمان‌های مسئول در باره «پرداخت خسارت به دستفروشان» اظهارنظر نکرده‌اند.

هشدار دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز: رواج #دلار_تقلبی در بازار ایران

ولی پوراحمدنژاد، دبیر کمیسیون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران از دستگیری ۱۲۲ متخلف بازار کالا و ارز در استان تهران خبر داده است. به گفته او، تا کنون فعالیت ۱۰ صرافی فاقد مجوز متوقف و ۲۲۱ صرافی هم در تعامل با بانک مرکزی مورد بازرسی قرار گرفتند. او می‌گوید با کمک وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی فقط در یک مورد از بازرسی ها ۱۴۸ هزار دلار تقلبی کشف شده است. پوراحمدنژاد هشدار داد که از مسیر شبکه‌های مجازی چندین میلیون دلار تقلبی در اختیار مردم قرار گرفته است. او از مردم خواسته تنها از «مبادی قانونی اقدام به تأمین ارز» کنند. این درحالی است که مردم به دشواری امکان پیدا می‌کنند ارزهای خارجی بخرند.

نرخ بیکاری فارغ التحصیلان از افراد کم سواد بیشتر است

فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها در حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد جمعیت بیکار ایران را تشکیل می‎دهند. به گزارش تسنیم در حال حاضر بیش از ۴,۵ میلیون تن از فارغ التحصیلان دانشگاهی در این کشور بیکار هستند و بخش قابل توجهی از آنها نیز از مهارت لازم برای اشتغال برخوردار نیستند. بنابر این گزارش، میان صنعت و دانشگاه برای تربیت افراد ماهر پیوندی برقرار نشده است. بنابر برنامه ششم توسعه دولت مکلف است سالانه ۹۵۰ هزار شغل ایجاد کند. هرچند ایجاد اشتغال برای افراد با سواد به مراتب پرهزینه‌تر از افراد بیسواد است. رشته بهداشت با ۷,۹ درصد کمترین میزان بیکاری و رشته محیط زیست با ۴۹,۱ درصد بیشترین میزان بیکاری را در کشور دارد. علاالدین ازوجی، مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید «سیاست دولت کاهش فارغ التحصیلان بیکار است».

لوپز اوبرادور، سیاستمدار چپ‌گرا در انتخابات ریاست جمهوری #مکزیک پیروز شد

#مکزیک در آینده توسط آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، سیاستمدار چپ‌گرای این کشور اداره خواهد شد. در انتخابات ریاست جمهوری مکزیک، #لوپز_اوبرادور از حزب «جنبش بازسازی ملی» با تفاوت زیاد و با به‌دست آوردن ۵۲,۶ درصد آرا بر رقیب محافظه‌کار خود، ریکاردو آنایا کورتس از حزب «اقدام ملی» پیروز شد. آنایا موفق شد که ۲۴ درصد آرا را کسب کند. پس از او خوزه آنتونیو مید، با ۱۴,۸ درصد آرا از حزب حاکم «انقلاب نهادی» قرار دارد. لوپز اوبرادور ۶۴ ساله در سخنانی پس از پیروزی خود گفته است که علیه فساد مالی و خشونت در کشور مبارزه خواهد کرد. بر اساس گزارش‌های ناظران سیاسی، در رقابت‌های انتخاباتی مکزیک بیش از ۱۴۰ نفر کشته شدند که سه مورد از آن‌ها در روز انتخابات بود. لوپز اوبرادور همچنین بر حفظ روابط دوستانه و همکاری با ایالات متحده آمریکا، کشور همسایه مکزیک، تأکید کرد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز گفته است که بسیار مایل به همکاری با لوپز اوبرادور است.

پلیس به رژه #دگرباشان_جنسی در #استانبول حمله کرد

در #استانبول به‌رغم ممنوعیت تظاهرات، هزاران نفر در رژه #دگرباشان_جنسی به دفاع از حقوق آن‌ها شرکت کردند. فعالان مدافع حقوق همجنس‌گرایان و تراجنسیتی‌ها از خیابان‌های اطراف میدان «تقسیم» استانبول به این میدان می‌رفتند تا در آن‌جا رژه دگرباشان جنسی را آغاز کنند. پلیس از آن‌ها خواست تا پراکنده شوند و سپس با شلیک گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی مانع از برگزاری تظاهرات آن‌ها شد. به‌گفته سازمان عفو بین‌الملل ۱۱ نفر در جریان یورش پلیس بازداشت شدند. همجنس‌گرایی در #ترکیه ممنوع نیست اما فعالان مدافع حقوق دگرباشان جنسی به تبعیضات موجود در این کشور اعتراض دارند.

رئیس بانک مرکزی: تصمیمی برای افزایش نرخ #سود_بانکی نداریم

#ولی_‌الله_سیف می‌گوید بانک مرکزی تصمیمی برای افزایش نرخ سود بانکی ندارد. رئیس بانک مرکزی افزود بخش نظارتی با بانک‌هایی که نرخ سود را به صورت غیرمتعارف تغییردهند برخورد می‌کند. نرخ سود بانکی از ۱۱ شهریور سال گذشته به تدریج کاهش یافت. بر اساس تصمیم #بانک_مرکزی سود سپرده یک ساله ۱۵ درصد و نرخ سپرده کوتاه‌مدت ۱۰ درصد شد. نرخ سودهای قبلی تا پایان مدت قرارداد نیز بر اساس اعلام بانکی مرکزی همچنان معتبر اعلام شد اما با سود قبلی قابل تمدید نیست. همچنین اگر سپرده‌گذار قبل از پایان قرارداد پول را برداشت کند سود محاسبه شده همانند نرخ سود کوتاه‌مدت خواهد بود.