نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مرگ ۱۴ نفر بر اثر آتش‌سوزی در #زیردریایی_روسیه

با آتش‌سوزی در یک زیردریایی روسی ۱۴ نفر از ملوانان آن کشته شدند. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که این آتش‌سوزی در جریان تحقیقات در اعماق آب از روز گذشته، دوشنبه ۱۰ تیر / یکم ژوئیه آغاز شد. قربانیان این حادثه بر اثر تنفس دود جان خود را از دست دادند. این زیردریایی هم‌اکنون در یک پایگاه نظامی در شهر سورومورسک واقع در شمال غرب روسیه قرار دارد. ارتش روسیه پرونده‌ای در ارتباط با علل این آتش‌سوزی گشود. از سال ۲۰۰۸ این بیشترین تلفات در یک حادثه دریایی در روسیه است. در آن سال ۲۰ نفر در رویدادی دیگر کشته شدند.

رویترز: کشورهای باقی‌مانده در #برجام تحریم‌های #سازمان_ملل علیه ایران را فعال نمی‌کنند

خبرگزاری رویترز به نقل از دو دیپلمات اروپایی که نام آن‌ها افشا نشده گزارش داد که کشورهای باقی‌مانده در برجام قصد ندارند «مکانیزم ماشه» را که بندی از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است و منجر به اعمال دوباره تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران می‌شود، فعال کنند. یک دیپلمات اروپایی درباره استفاده از مکانیزم حل مناقشه در برجام گفت: «فعلاً نه، از آن استفاده نمی‌کنیم. ما می‌خواهیم بحران را رفع کنیم.» یک دیپلمات اروپایی دیگر هم گفت که تروئیکای اروپایی (بریتانیا، فرانسه و آلمان) تلاش خواهند کرد که ایران به تعهداتش پایبند بماند و اکنون به دنبال به دست آوردن زمان بیشتر برای گفت‌وگو هستند: «ایران باید به تعهداتی که به آنها پایبند بوده بازگردد. هنوز فرصت برای مذاکره وجود دارد.» روز گذشته (دوشنبه ۱۰ تیر) آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید کرد که ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) عبور کرده است. شورای عالی امنیت ملی ایران ۱۸ اردیبهشت به اتحادیه اروپا ۶۰ روز مهلت داده بود که با راه‌اندازی اینستکس به تعهدات بانکی و نفتی خود نسبت به ایران عمل کند.

#لاوروف از #ایران خواست خونسرد باشد و تسلیم احساسات نشود

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه یک روز پس از آنکه ایران اعلام کرد از مرز ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) عبور کرده، از ایران خواست خونسرد و خویشتندار باشد و «تسلیم احساسات نشود». لاوروف گفت مسکو خواهان آن است که تهران به اصول کلیدی توافق هسته‌ای و به‌ پروتکل الحاقی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبند باشد. وزیر خارجه روسیه در همان حال یادآوری کرد ایران در پاسخ به تحریم‌های آمریکا از حد تعیین شده در توافق هسته‌ای برای ذخیره اورانیوم با غنای پایین فراتر رفته است. روز گذشته (دوشنبه ۱۰ تیر) آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید کرد که ایران از برجام عبور کرده است. شورای عالی امنیت ملی ایران ۱۸ اردیبهشت به اتحادیه اروپا ۶۰ روز مهلت داده بود که با راه‌اندازی اینستکس به تعهدات بانکی و نفتی خود نسبت به ایران عمل کند. اتحادیه اروپا جمعه گذشته اعلام کرد که نخستین تراکنش مالی از طریق اینستکس در حال انجام است. وزیر خارجه روسیه اما سه‌شنبه خاطرنشان کرد که تاکنون هیچگونه تراکنشی از طریق اینستکس انجام نشده است.

خامنه‌ای فرمانده #بسیج را تغییر داد

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی سه‌شنبه ۱۱ تیر در احکام جداگانه‌ای امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی را به سِمت جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و سردار سرتیپ غلامرضا سلیمانی را به سمت رئیس سازمان بسیج مستضعفین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب کرد. خامنه‌ای در حکم محمد رضا آشتیانی از او خواست « در ارتقای توانمندی‌های دفاعی و امنیتی نیروهای مسلح با بهره‌گیری از ظرفیت‌های نخبگی و کارشناسی با لحاظ نظر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح» کوشش کند. رهبر جمهوری اسلامی از غلامرضا سلیمانی، فرمانده تازه بسیج هم خواست برای جذب نوجوانان به سازمان بسیج و گسترش گروه‌های جهادی، زیر نظر فرمانده کل سپاه تلاش کند. دست غلامحسین غیب‌پرور، رئیس سابق سازمان بسیج از رسیدن به یک منصب تازه کوتاه ماند. خامنه‌ای به تشکری از او بسنده کرد.

محرومیت #کارگران #نیشکر_هفت‌تپه از خدمات درمانی به‌دلیل نپرداختن #حق_بیمه توسط کارفرما

کارگران #مجتمع_نیشکر_هفت_تپه و خانواده‌هایشان با مشکل تمدید #دفترچه_بیمه مواجهند. سازمان تامین اجتماعی علت تمدید دفترچه بیمه درمانی کارگران را بدهی کارفرما به این سازمان اعلام کرده است. به گفته فردین خسروی، رئیس اداره تامین اجتماعی هفت‌تپه، کارفرمای نیشکر هفت‌تپه هنوز حق بیمه اردیبهشت کارگران را واریز نکرده است. فردین خسروی گفته است نیشکر هفت‌تپه بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان به تامین اجتماعی بدهکار است. به گفته این مقام مسئول با توجه به «شرایط ویژه» نیشکر هفت‌تپه به این شرکت زمان داده شد که یک دهم حق بیمه فروردین تا خرداد کارگران را واریز کند، اما تاکنون این مبلغ هم پرداخت نشده است. بیش از چهار هزار کارگر به شکل رسمی و قراردادی در نیشکر هفت‌تپه کار می‌کنند. کارگران این مجتمع که به دلیل تعویق مزدها، عدم پرداخت حق بیمه و عدم امنیت شغلی در شرایط دشواری به سر می‌برند، بارها دست به تجمع، اعتصاب و راهپیمایی زده‌اند.

#اعتصاب کارکنان اداره آب وفاضلاب #شادگان

کارکنان اداره آب و فاضلاب (#آبفا) شهرستان #شادگان در خوزستان روز سه‌شنبه ۱۱ تیر در اعتراض به تعویق دستمزد و نپرداختن حق بیمه #اعتصاب کردند. کارگران بیش از پنج ماه است دستمزد نگرفته‌اند و به دلیل پرداخت نشدن حق بیمه آن‌ها توسط کارفرما، سه ماه است مراکز درمانی حاضر به ارائه خدمات درمانی به کارکنان آبفا و خانواده‌هاشان نیستند. کارکنان آبفا شادگان گفته‌اند تعویق در پرداخت مطالبات، آن‌ها را با مشکلات معیشتی روبرو کرده است. تعداد کارکنان آبفای شادگان که در اعتصاب به سر می‌برند ۷۰ تن اعلام شده است. یکی از اعتصاب‌کنندگان گفته است: «کارکنان پیمانکاری این اداره از بهمن ماه ۹۷، کارکنان روزمزد از فروردین امسال و رانندگان خودروهای استیجاری ۱۴ ماه است حقوق دریافت نکرده‌اند.» مدیر امور آب و فاضلاب روستایی شادگان به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) گفته است تعویق مطالبات، مشکل تمام اداره‌های آبفا در خوزستان است و مختص شادگان نیست.

ایران باز هم از تصمیم #اوپک مبنی بر #کاهش_تولید_نفت معاف شد

در نشست ۱۷۶ سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) توافق شد که کاهش تولید نفت تا ماه مارس ۲۰۲۰ تمدید شود. بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران روز سه‌شنبه ۱۱ تیر این نشست را خوب توصیف کرد و گفت: «ایران همچون گذشته، از کاهش تولید نفت معاف شده است». اوپک و متحدانش به رهبری روسیه تولید نفت را از ۲۰۱۷ پایین آورده‌اند تا جلوی سقوط قیمت آن را در جریان افزایش تولید نفت آمریکا بگیرند. پس از اعلام توافق اوپک برای تمدید کاهش تولید، قیمت نفت ابتدا ۲ دلار در هر بشکه افزایش یافت و به ۶۷ دلار رسید ولی بعد ۶۵ دلار در هر بشکه معامله شد. زنگنه بار دیگر اوپک را «سیاسی» خواند و گفت: «چه بخواهیم و چه نخواهیم از آن‌جا که نفت تا حدودی سیاسی است، نمی‌توانیم این موضوع را که نفت یک ماهیت سیاسی قوی دارد، رد کنیم، اما عده‌ای از نفت به عنوان ابزاری علیه تولیدکننده‌هایی مانند ایران و ونزوئلا استفاده می‌کنند».

#علی_مطهری: در ایران، هم مخالفان سیاسی داریم و هم #زندانیان_سیاسی

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه که گفته بود جمهوری اسلامی زندانی سیاسی ندارد «زندانی امنیتی» دارد، به روزنامه اعتماد گفت: «این‌ها می‌خواهند بگویند اساساً در ایران ما هیچ منتقد و مخالف نظامی نداریم و هر فردی هم که اقدام به مخالفت می‌کند، در حقیقت متهم و مجرم امنیتی است در حالی که این‌طور نیست». مطهری افزود: «ما نمی‌توانیم یک منتقد و حتی مخالف نظام را متهم و مجرم امنیتی بدانیم بلکه این افراد متهم سیاسی محسوب می‌شوند بنابراین ما در ایران، هم مخالفان سیاسی داریم و هم زندانیان سیاسی. زندانی و مجرم امنیتی کسی است که امنیت مردم را به خطر می‌اندازد و مبارزه مسلحانه انجام می‌دهد، کسی است که سلاح به دست گرفته نه کسی که صرفاً انتقادی به مقامات کشور داشته است». سخنگوی قوه قضائیه یکشنبه شب ۹ تیرماه در یک برنامه تلویزیونی گفته بود: «ما زندانی سیاسی نداریم. کسانی که بعضاً ادعا می‌کنند باید گفت که این‌ها کسانی هستند که جرم اقدام علیه امنیت انجام داده‌اند (...) ما امروز زندانی سیاسی نداریم». علی مطهری این سخنان را «ترفند نهادهای امنیتی و اطلاعاتی و قوه ‌قضائیه» دانست «برای آن‌که همه منتقدان و مخالفان نظام را گروه‌ها و متهمان امنیتی تلقی کنند تا قانون جرم سیاسی شامل حال آن‌ها نشود و این ظلمی است که در حق منتقدان و مخالفان نظام صورت می‌گیرد».

#مقتدی صدر دستور داد همه دفاتر #سرایاالسلام تعطیل و نام این گروه شبه‌نظامی نیز لغو شود

مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق در پی فرمان عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر این کشور برای تعطیلی همه دفاتر و شعبه‌های حشدالشعبی، با انتشار پیامی در توئیتر دستور داد تمام مقرهای نیروهای «سرایا السلام» تعطیل و عنوان این گروه نیز لغو شود. صدر اعلام کرد تصمیم نخست‌وزیر عراق برای تعطیلی دفترهای حشدالشعبی نخستین گام در مستر تأسیس دولت قدرتمند مرکزی است. او از نیذوهای شبه‌نظامی خواست که از دولت تمکین کنند. نیروهای سرایا السلام شاخه نظامی جریان صدر عراق با حشد الشعبی همکاری داشت.

نخست‌وزیر عراق دستور داد همه دفترهای #حشدالشعبی تعطیل شوند

عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق سه‌شنبه ۲ ژوئیه/۱۱ تیر با صدور فرمانی دستور داد همه دفاتر حشد الشعبی در سراسر عراق تعطیل شود. طبق این فرمان تمام نیروهای حشدالشعبی جزئی از نیروهای مسلح عراق هستند و باید مطابق فرمان فرمانده کل نیروهای مسلح عمل کنند و رئیس این گروه را نخست‌وزیر تعیین خواهد کرد. شاخه‌های موجود در حشدالشعبی که به نیروهای مسلح نمی‌پیوندند می‌توانند در چارچوب قانون فعالیت سیاسی انجام دهند و این افراد با کسب مجوز اجازه حمل سلاح خواهند داشت. هر گروه مسلحی که به صورت محرمانه یا علنی خارج از این مقررات فعالیت کند «غیرقانونی» تلقی می‌شود. بر اساس دستور عادل عبدالمهدی تمامی دفاتر تجاری و مراکز ایست بازرسی حشدالشعبی بسته می‌شود. بر اساس این فرمانُ این اقدامات می‌بایست تا پایان ماه جاری میلادی به اجرا درآید. این دستور به معنای ادغام حشد الشعبی در ارتش عراق نیست. این نیرو یک نهاد نظامی رسمی و تابع قواعد عمومی نیروهای مسلح عراق خواهد بود.