ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمریکا نام سه ایرانی را از فهرست تحریم‌های خود خارج کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا جمعه ۱۱ تیر / ۲ ژوئیه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که نام سه ایرانی را از فهرست تحریم‌های دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (اُفک) خارج کرده است. دو نفر از این افراد تابعیت آلمانی نیز دارند. مهرزاد مانوئل فردوس و دانیل بهزاد فردوس از مدیران گروه صنعتی ماموت و محمدرضا دزفولیان از مدیران شرکت ماموت دیزل این افراد هستند و آمریکا هر سه آن‌ها را در ماه سپتامبر سال گذشته میلادی تحریم کرده بود. وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته است سیاست تحریم‌ها علیه ایران تغییری نیافته و حذف نام این سه ایرانی از فهرست تحریم‌ها به مذاکرات وین ربطی ندارد. ۲۰ خرداد / ۱۰ ژوئن گذشته نیز آمریکا سه مقام پیشین نفتی ایران را از فهرست تحریم‌های خود خارج کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین ۱۱ بهمن / ۳۱ ژانویه تحریم واحد دالیان شرکت حمل‌ونقل دریایی کاسکوی چین را لغو کرد. این شرکت سپتامبر سال گذشته به اتهام همکاری با ایران در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته بود.

قطع برق در عراق: دستور برکناری چند مقام وزارت برق و تشکیل کمیته بحران

در پی قطع گسترده برق در عراق، مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر این کشور جمعه ۱۱ تیر / ۲ ژوئیه حکم برکناری و توبیخ چند مقام وزارت برق را صادر کرد. یکی از این مسئولان مدیرکل شرکت انتقال برق منطقه فرات الاوسط است. چند مقام دیگر وزارت برق نیز برکنار شده‌اند. الکاظمی خواستار جدیت بیشتر کارکنان وزارت برق برای بهبود وضعیت برق در فصل تابستان و کاهش فشار بر مردم شده است. نخست‌وزیر عراق همچنین دستور تشکیل کمیته بحران با اختیارات ویژه برای رسیدگی به وضعیت برق این کشور را صادر کرده است. براین اساس، کمیته بحران برای حل مشکل در بغداد و دیگر استان‌ها به ریاست نخست‌وزیر و عضویت وزیران برق، نفت، دارایی، کشور، دبیرکل هیئت دولت و مدیر دفتر نخست‌وزیر و رئیس دستگاه امنیت ملی تشکیل می‌شود. این کمیته مأمور اقدامات فوری برای ازسرگیری خدمات برق و تأمین فوری همه‌گونه حمایت مالی، فنی، تدارکاتی و امنیتی برای وزارت برق و همچنین مشارکت دادن استان‌داری‌ها در تولید و توزیع برق است. از نیمه شب گذشته به‌جز اقلیم کردستان سرتاسر عراق شاهد قطع کامل برق بود و تنها پیش از ظهر جمعه آرام آرام مشکل برطرف شد. در روزهای اخیر اعتراضات خیابانی علیه وضعیت برق و خدمات‌رسانی در استان‌های جنوبی و همچنین بغداد برگزار شده است.

سازمان‌های امدادگر به بسته شدن مرز ترکیه برای ارسال کالاهای مورد نیاز به سوریه اعتراض کردند

در سوریه، حدود دو هزار امدادگر از سازمان‌های کمک‌رسان به سوریه در اعتراض به بسته‌شدن برنامه‌ریزی‌شده آخرین گذرگاه مرزی به ترکیه، یک زنجیره انسانی تشکیل دادند. آن‌ها در این اعتراض خود گفته‌اند اگر گذرگاه بسته شود، خطر گرسنگی بیشتر و فاجعه انسانی دیگر وجود دارد. تنها یک هفته دیگر کالاهای مورد نیاز مجوز عبور از مرز ترکیه به سوریه را دارند. تاکنون، قطعنامه‌ای در سازمان ملل اطمینان داده بود که ارسال کمک‌ها توسط دولت سوریه رهگیری نمی‌شود. مدت اعتبار این قطعنامه در تاریخ ۱۰ ژوئیه به پایان می‌رسد. تظاهرکنندگان خواهان تمدید این قطعنامه شدند. روسیه به‌عنوان کشوری که در شورای امنیت سازمان ملل حق وتو دارد، در تلاش است که گذرگاه مرزی بسته شود. در عوض، ارسال کمک‌ها باید از طریق دمشق، پایتخت سوریه انجام شود که تحت کنترل حکومت بشار اسد است. سازمان ملل متحد برآورد کرده است که حدود ۱۲,۵ میلیون نفر در سوریه نمی‌توانند بدون کمک‌های بین‌المللی تغذیه شوند.

کرونا در هند: تعداد جانباختگان از ۴۰۰ هزار نفر عبور کرد

به گزارش خبرگزاری رویترز تعداد کسانی که در اثر ابتلا به کووید-۱۹ در هند جان خود را از دست دادند در روز جمعه ۲ ژوئیه/۱۱ تیر از ۴۰۰ هزار نفر عبور کرد. رویترز می‌نویسد آمار واقعی جانباختگتان ممکن است از یک میلیون نفر هم عبور کرده باشد. بر اساس گزارش رویترز تنها در ۳۹ روز گذشته یکصد هزار نفر به تعداد جانباختگان کرونا در موج دوم همه‌گیری ویروس در هند افزوده شده است. در شبانه‌روز گذشته در هند ۸۳۹ نفر دیگر در اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند. هند سومین کشور جهان از نظر تعداد جانباختگان کروناست. دولت نارندرا مودی هفته گذشته عملیات گسترده‌ای را در سراسر کشور برای واکسیناسیون عمومی آغاز کرد. هدف از این عملیات این است که تا پایان سال جاری میلادی ۹۵۰ میلیون نفر از جمعیت هند واکسینه شده باشند. سرعت واکسیناسیون اما رو به کاهش گذاشته است. تاکنون فقط شش درصد از جمعیت هند هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

به سبب بحران مسکن شهروندان تهرانی به سمت جنوب پایتخت در حال اسباب‌کشی هستند

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به دنبال رشد قیمت مسکن در مناطق میانی و شمالی پایتخت آمارها و گزارش‌های میدانی از افزایش نسبی معاملات در دو منطقه پرتراکم واقع در جنوب غرب و جنوب شرق تهران عمدتا با هدف خرید واحدهای زیر یک میلیارد تومان حکایت دارد، به طوری که منطقه ۱۵ از رتبه یازدهم در سال گذشته به رتبه ششم معاملات شهر تهران در سال جاری رسیده است. منطقه ۱۰ نیز در جنوب غربی از جایگاه چهارم معاملات در خرداد ۱۳۹۹ به رتبه دوم در خرداد ۱۴۰۰ رسید و جایگاه مناطق ۲ و ۴ را از آن خود کرد.ایسنا می‌نویسد با وجود رکود معاملاتی و کاهش ۵۳ درصدی خرید و فروش مسکن در تهران نسبت به خرداد سال گذشته، افت معاملات در مناطق ۱۰ و ۱۵ به ترتیب ۴۰ و ۳۷,۵ درصد بوده است. طبق اعلام بانک مرکزی، در خرداد ۱۴۰۰ متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران ۲۹ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه در سال قبل ۵۶,۶ درصد افزایش یافته است. همچنین تعداد معاملات انجام شده در این ماه معادل ۵,۱ هزار فقره بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۲,۷ درصد کاهش و در مقایسه با ماه قبل ۲۹,۶ افزایش را نشان می‌دهد.

آقاتهرانی، نماینده مجلس درباره طرح کنترل فضای مجازی: همین جا اعلام می‌کنیم برای به نتیجه رسیدن این قانون مردانه تا آخر ایستاده‌ایم

مرتضی آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در نشستی در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد اعلام کرد مساله ساماندهی فضای مجازی و موضوع جمعیت و ازدواج در دستور کار کمیسیون قرار دارد. در وهله نخست مقرر شده است ۱۰ درصد بودجه ساخت سریال‌ها و فیلم‌ها در صداوسیما صرف ترویج فرزندآوری شود. آقاتهرانی در ادامه با اشاره به طرح « حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» گفت: «طرح فضای مجازی در مجلس بالاخره پس از سال‌ها معطلی کارش به انتها رسیده و کمیسیون به زودی آن را به صحن علنی مجلس خواهد برد. همین جا اعلام می‌کنیم برای به نتیجه رسیدن این قانون مردانه تا آخر ایستاده‌ایم.» این طرح فعلا از دستور کار مجلس خارج شده اما ۴۰ تن از نمایندگان مجلس خواهان بررسی و تصویب طرح کنترل فضای مجازی بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی شده‌اند. این اصل به نمایندگان اجازه می‌دهد به جای بررسی در صحن علنی، طرح خود را در کمیسیون و پشت درهای بسته تصویب و به‌ صورت آزمایشی اجرا کنند. بر اساس این طرح، تصمیم‌گیرنده و صادرکننده مجوز برای پلتفرم‌ها و سرویس‌های کاربردی کمیسیون عالی تنظیم مقررات است. بیشتر از ۲۰ نهاد ازجمله رئیس سازمان صدا وسیما، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل، رئیس ستادکل نیروهای مسلح، دادستان کل کشور، فرمانده نیروی انتظامی و فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عضو آن هستند. دبیر این کمیسیون هم رئیس مرکز ملی فضای مجازی است. سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران چهارشنبه ۹ تیر در بیانیه‌ای اعلام کرد طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» مبتنی بر نگرشی است که ناکارآمدی آن اثبات شده و نتیجه‌ای جز ناامیدی شهروندان و خواباندن کسب و کارها در فضای مجازی ندارد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی: آبی برای رهاسازی به دریاچه ارومیه وجود ندارد

یاسر رهبردین، مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت: «متاسفانه میزان بارندگی نسبت به سال‌های گذشته ۲۵ درصد، ذخایر برفی ۵۰ درصد و میزان آب ورودی در ماه‌های فروردین و اردیبهشت ۷۰ درصد کاهش یافته، ضمن اینکه اولویت هم تامین آب شرب است، بنابراین آبی برای رهاسازی به دریاچه وجود ندارد. ضمن اینکه باید حجمی از آب هم در ذخایر سدها باقی بماند تا اگر در شش ماهه دوم سال آبی بارندگی نباشد بتوانیم آب را تامین کنیم.» مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی در ادامه این مصاحبه افزود: «با وجود آنکه آب کشاورزی را ۴۰ درصد کاهش داده‌ایم، همچنان آبی برای رهاسازی نداریم و چنانچه این کار را انجام دهیم امکان تامین آب شرب در پاییز و زمستان را نخواهیم داشت.» رهبردین دربره فرونشست زمین گفت: «فرونشست در چند محدوده دشت سلماس اتفاق افتاده که ۱۳ میلیون متر مکعب از آب جهت شرب از منابع زیرزمینی تامین می‌شد اما اکنون به استفاده از آب سطحی روی آورده‌ایم که بتوانیم کسری را جبران کرده و وضعیت آبخوان‌ها بهتر شود.»

طرح جدید مجلس: وزارت‌خانه‌های نفت و نیرو مکلف‌اند برق و گاز مورد نیاز مزارع استخراج رمزارزها را تأمین کنند

به گزارش خبرگزاری تسنیم گروهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را به کمیسیون اقتصادی مجلس ارائه داده‌اند. طبق طرح «حمایت از استخراج رمزارز و ساماندهی بازار مبادلات داخلی آن» بانک مرکزی به عنوان مرجع تنظیم مقررات مبادلات رمزارز‌ها در داخل کشور شناخته شده و مکلف است طی سه ماه بازار داخلی رمزارزها را ساماندهی کند. بر اساس این طرح وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز به عنوان کارفرمای صنعت استخراج رمزارز‌ها و مسئول صدور مجوز مزارع تعیین شده است. این وزارت‌خانه مکلف شده با همکاری وزارت‌خانه‌های اقتصاد، نفت، نیرو و ارتباطات و فناوری اطلاعات پردازش مزارع استخراج رمزارز کشور را به سوی تولید درآمد ناخالص سالانه ۵۰۰ میلیون دلار در سال ۱۴۰۱ ببرد و سپس رشد ۱۰ درصدی سالانه را به همراه داشته باشد. بر اساس ماده اول این طرح پروژه‌های احداث و توسعه رمز ارز‌ها و صنایع وابسته مشمول اعطای تسهیلات صندوق توسعه ملی هستند. این طرح وزارت‌خانه‌های نفت و نیرو را به تامین برق و گاز مورد نیاز برای برق مصرفی مزارع استخراج رمزارزها مکلف کرده است و در همان حال مزارع هم وظیفه دارند برق و گاز مصرفی خود را با رمزارز تولید شده تهاتر کنند که نرخ ارز تهاتری رمزارز‌ها براساس بالاترین نرخ تعیین شده توسط بانک مرکزی در بازه زمانی سه ماهه، مشخص می‌شود. فعالان در زمینه استخراج رمزارز‌ها می‌توانند با اخذ مجوز از وزارت نیرو نسبت به احداث یا مشارکت در نیروگاه برق اقدام کنند و برق تولیدی مازاد بر مصرف خود را به وزارت نیرو یا دیگر متقاضیان به فروش برسانند.

در آستانه رقابت‌های جام‌جهانی شطرنج، میترا حجازی‌پور با پرچم فرانسه در مسابقات شرکت خواهد کرد

میترا حجازی‌پور، شطرنج‌باز ایرانی بعد از گرفتن تابعیت فرانسه، با پرچم این کشور در مسابقات بین‌المللی شطرنج شرکت خواهد کرد. میترا حجازی‌پور در مسابقات جهانی سریع و برق‌آسای جهان به میزبانی مسکو، بدون حجاب اسلامی به مصاف حریفانش رفت. رئیس فدراسیون شطرنج جمهوری اسلامی ایران پس از آن اعلام کرد که این ورزشکار «دیگر جایی در تیم ملی نخواهد داشت.» چندین قهرمان ورزشی ایران در اعتراض به فشارهای سیاسی و کمبودها کشور را ترک کرده‌اند. کیمیا علیزاده تکواندوکار صاحب مدالی المپیک. سعید ملایی، جودوکار و شهره بیات داور شطرنج ایرانی و علیرضا فیروزجا، نخستین سوپر استاد بزرگ شطرنج ایران از آن جمله‌اند. زنان ورزشکاری که ایران را ترک کرده‌اند، به ویژه از محدودیت‌های ناشی از حجاب و فشار مسوولان برای حفظ و کنترل حجاب اجباری سخن گفته‌اند. میترا حجازی پور پس از ترک ایران گفته بود دیگر در بازیِ «ما عاشق حجاب هستیم و با آن مشکلی نداریم» شرکت نمی‌کند.