ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روناک رضایی، دانشجوی ارشد علوم اجتماعی ساکن آبادان، در تماس کوتاه با خانواده از انتقالش به زندان خبر داد

بنا به گزارش‌های منتشرشده، روناک رضایی ظهر شنبه ۱۱ تیر در تماسی کوتاه با خانواده خود از انتقالش به زندان خبر داد. اگرچه وب‌سایت هرانا از انتقال این دانشجوی ارشد علوم اجتماعی به زندان سپیدار و نگهداری او در بند قرنطینه این زندان خبر داده است، برخی گزارش‌ها در شبکه‌های اجتماعی می‌گویند روناک در تماس تلفنی اشاره‌ای به نام زندان نکرده است. روناک رضایی، دانشجوی ارشد مطالعات فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی تهران و فعال مدنی ساکن آبادان بیش از یک ماه در بازداشتگاه امنیتی سپاه پاسداران محبوس بود. فرزانه زیلابی،‌ وکیل روناک،‌ اخیراً گفت که این دانشجوی علوم اجتماعی تنها دو بار با خانواده خود تماس گرفته و ممنوع الملاقات است. روناک رضایی ششم خرداد، پس از آغاز موج دستگیری‌ها در آبادان در پی اعتراض به فاجعه متروپل بازداشت شد. به گفته زیلابی، روناک به «فعالیت تبلیغی علیه نظام» متهم شده است و ورود وکیل به پرونده او کماکان ممکن نیست. انجمن‌های علمی‌ـ‌دانشجویی علوم اجتماعی ایران چندی پیش در بیانیه‌ای مشترک خواهان آزادی روناک رضایی شدند. آنها در بیانیه مشترک خود نوشتند: «روناک انسانی دغدغه‌مند و محققی پر تلاش است که برای تحقیق بر روی پایان‌نامه‌اش در آبادان حضور داشت. با وقایع دردناک اخیر آبادان و مصائبی که مردم آبادان در حادثه‌ی متروپل متحمل شدند، در بند و به اسارت رفتن انسان‌هایی که جرمی جز تحمل درد، رنج، ظلم و بلندکردن صدای مظلومان ندارند، بر اندوهمان افزود. متأسفانه روناک نیز در چنین مظلمه‌ای گرفتار آمده است.» آنها در ادامه افزودند: «روناک و دیگر روناک‌ها محقق و شهروندان دلسوز این خاک‌اند و قطعاً جای هیچ محقق و منتقدی در زندان نیست.»

امیرعبداللهیان: تهران قویاً با عملیات نظامی ترکیه در خاک سوریه مخالف است

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی شنبه ۱۱ تیر پس از ورود به سوریه گفت: «تهران قویاً با عملیات نظامی ترکیه در خاک سوریه مخالف است.» این اظهارنظر با سخنان امیرعبداللهیان در بازدید هفته گذشته او از ترکیه تفاوت معناداری دارد. در آن بازدید وزیر خارجه جمهوری اسلامی گفته بود که حکومت ایران نیاز ترکیه به عملیات علیه کردهای سوریه را «درک می‌کند». در اواخر ماه مه سال جاری میلادی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه از حمله نظامی جدید به شمال سوریه برای ایجاد «منطقه امن» ۳۰ کیلومتری در امتداد مرز جنوبی آن خبر داد. هدف از این حمله عقب راندن نیروهای کرد از منطقه است. اما امیرعبداللهیان در همان بدو ورود به دمشق با این چشم‌انداز مخالفت کرد و گفت که «جمهوری اسلامی ایران خواهان حل سیاسی بحران سوریه و اجتناب از گزینه‌های نظامی است.» در ادامه این سفر، بشار اسد، دیکتاتور سوریه با وزیر خارجه ایران دیدار کرد. در این دیدار دو طرف بر گسترش روابط تأکید کردند و اسد مدعی شد که «وضعیتی در حال شکل‌گیری است که موازنه را در منطقه به نفع ما تغییر می‌دهد.»

پیشنهاد ایران به لبنان: دو نیروگاه برقی برایتان می‌سازیم که سه‌چهارم برق کل کشور را تامین کند

خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران در گزارشی جزئیات پیشنهاد جمهوری اسلامی به لبنان برای تامین برق این کشور را اعلام کرد. حسین امیرعبداللهیان در فروردین ماه ۱۴۰۱ در سفر به لبنان و دیدار با وزیر خارجه و رئیس‌جمهور این کشور وعده داد که تهران حاضر به تامین نیاز لبنان به گندم و برطرف کردن مشکل برق در این کشور است. حال خبرگزاری تسنیم به نقل از «انور جمعه» عضو فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان این کشور نوشت که «پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای تولید هزار مگاوات برق در شمال لبنان و هزار مگاوات در جنوب این کشور است که سه چهارم نیاز لبنان را تامین می‌کند.» هنوز مشخص نیست که آیا مقام‌های لبنان با این پیشنهاد جمهوری اسلامی موافقت کرده‌اند یا نه. تسنیم در این گزارش نوشته است که وزیر خارجه ایران به مقام‌های لبنانی گفته است که اگر به دلیل تحریم بودن ایران در مورد اجرای این پروژه تردید دارید پس از احیای برجام در آینده نزدیک این مانع برداشته خواهد شد.

نظام مهندسی: ۴۵ درصد از درآمد خانوار ایرانی صرف تأمین مسکن می‌شود

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان ایران می گوید ۴۵ درصد از درآمد خانوار ایرانی صرف تأمین مسکن می‌شود. او گفته وظیفه سازمان مهندسی این است که از سرمایه‌های مردم به نحو احسن در این زمینه نگهداری کند. این در حالی است که علیرصا زاکانی شهردار تهران هم گفته بزرگ‌ترین مشکل امروز تهران مسکن است. زاکانی تایید کرده که یک حقوق‌بگیر باید ۶۵ درصد حقوق خود را بدهد تا یک مسکن ۷۰ متری اجاره کند. شهردار تهران مدعی شده که قرارگاهی را برای مسکن ایجاد شده و در بافت فرسوده یک تا دو طبقه تشویقی برای ساخت‌و‌ساز ابلاغ کرده است.

زهره الهیان نماینده مجلس: کودکانی که به برنامه شاد دسترسی نداشتند، از آسیب در امان ماندند

زهره الهیان، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به استفاده کودکان از اینترنت در زمان برگزاری کلاس‌های غیرحضوری، گفت: «کودک با کنجکاوی به تمام سایت‌ها و پیج‌های مستهجن سرکشی کرد و روح و روان او از این قضیه آسیب دید و در نتیجه باعث افزایش آمار پرونده‌های جرایم کودکان شد.» او با اشاره به اینکه در کل کشور سه میلیون کودک در ایام کرونا به دلایلی از جمله دسترسی نداشتن به سامانه شاد از تحصیل بازماندند، گفت که این کودکان از آسیب‌های فضای مجازی که در دوران کرونا و استفاده بی‌رویه از گوشی و تبلت به کودکان و نوجوانان ما تحمیل شد، مصون ماندند. الهیان گفت طبق گزارشی که در دولت قبل از مرجع ملی حقوق کودک گرفته، آمار پرونده‌های جرایم کودکان به شدت بالا رفته است. لو این افزایش را ناشی از ولنگاری فضای مجازی دانست. این نمانیده مجلس گفت که مکرراً پیگیر طرح صیانت در مجلس است و رئیس مجلس قول داده است که تا دو هفته آینده این طرح در دستور کار مجلس قرار بگیرد