ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک کارگر ساختمانی در همدان به دلیل سقوط از بلندی فوت کرد

مدیرکل پزشکی قانونی از مرگ یک کارگر ساختمانی در همدان خبر داد. او نام این کارگر را اعلام نکرد اما گفت کارگر ۴۰ ساله به دلیل سقوط از ارتفاع یک ساختمان شش طبقه «در دم جان باخت». مدیرکل پزشکی قانونی همدان علت این حادثه را «بی احتیاطی کارگر» عنوان کرد اما درباره رعایت‌نکردن اصول ایمنی کار در کارگاه‌های ساختمانی چیزی نگفت. در سال ۱۴۰۱ سازمان پزشکی قانونی ۱۹۰۰ مرگ ناشی از حوادث کار را ثبت کرد. نزدیک به نیمی از حوادث مرگبار در کارگاه‌های ساختمانی رخ می‌دهد و سقوط از ارتفاع بیشترین فراوانی در علت‌های مرگ ناشی از حوادث کار را دارد. کارگران ساختمانی بدون قرارداد و بیمه به صورت روزمزد در پروژه‌های ساختمانی ناایمن استثمار می‌شوند. مجلس شورای اسلامی به تازگی اصلاح ماده پنج قانون بیمه کارگران ساختمانی را تحت فشار انبوه‌سازان به مدت دو سال متوقف کرد.

دو کودک اهل افغانستان در کانال آب شهرستان خاش بر اثر غرق‌شدگی جان‌باختند

خبرگزاری «حال‌وش» که صورت ویژه اخبار و رویدادهای سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، خبر داده است که دو کودک پنج و شش ساله اهل افغانستان ساکن خاش در استان سیستان و بلوچستان شامگاه جمعه نهم تیرماه ۱۴۰۲، بر اثر غرق شدگی در کانال‌های آب اطراف عیدگاه این شهرستان جان‌باختند. در این گزارش اشاره‌ای به هویت این دو کودک نشده است. پیش‌تر نیز «حال‌وش» از مرگ یک کودک دیگر بلوچ در حادثه سقوط به کانال آب در اطراف عیدگاه شهرستان خاش در روز جمعه نهم تیرماه خبر داده بود. بر بنیاد این گزارش، کانال‌های اطراف عیدگاه خاش بر اثر باران‌های اخیر پر از آب شده و این کودک در داخل یکی از همین کانال‌ها سقوط کرده بود. در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، دو‌ کودک‌ بلوچ به نام‌های مروان ابراهیمی و عبدالله ابراهیمی که به دلیل قطعی آب روستا به همراه مادرشان برای شستن لباس به رودخانه «شکر جنگل» از توابع شهرستان سرباز رفته بودند، غرق شدند. در طی سال‌های اخیر گودال‌های ذخیره آب (هوتگ) بدون حفاظ و فنس، منجر به غرق شدن کودکان زیادی در مناطق روستاهای استان سیستان و بلوچستان شده است. هم‌چنین سالانه به ویژه در فصل بهار و تابستان کودکان بسیاری در رودخانه های فصلی و هوتگ‌ها غرق شده و یا مورد حمله گاندوها قرار می‌گیرند.

مرزبانان ایران چهار مهاجر افغانستانی را به قتل رساندند

روزنامه هشت صبح افغانستان به نقل از منابع محلی در ولایت نیمروز از کشته‌شدن چهار مهاجر افغانستانی به دست نظامیان ایران در منطقه مرزی خبر داد. بر اساس این گزارش یک تن دیگر از مهاجران هم مجروح شده است. این مهاجران شامگاه شنبه ۱۰ تیر هنگامی که قصد داشتند از مرز ایران و افغانستان عبور کنند، هدف تیراندازی قرار گرفتند. به گفته روزنامه هشت صبح این دومین واقعه تیراندازی ماموران ایرانی به مهاجران افغانستانی در تیر ماه است. پیشتر نیز مرزبانان ایران سه مهاجر افغانستانی را به ضرب گلوله کشته بودند. منابع دولتی ایران هم پیشتر تایید کرده بودند که در سال ۱۴۰۱ یازده تن از مهاجران افغانستانی به ضرب گلوله مرزبانان و نیروهای نظامی ایران به قتل رسیدند. از زمان بازگشت دوباره طالبان به قدرت در افغانستان شمار مهاجرانی که به امید رسیدن به سرزمینی امن به ایران می‌گریزند تا از آنجا به اروپا بروند، افزایش چشمگیری یافته است. ایران هم محدودیت‌های بیشتری بر مهاجران افغانستانی تحمیل کرده است. آنها را در اردوگاه‌های مرزی اسکان می‌دهد و به سرعت به افغانستان باز می‌گرداند.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی یک زندانی دیگر را در زندان مرکزی کرج به دار آویخت

دستگاه قضایی حکومت ایران از طریق اجرای حکم غیرانسانی اعدام جان یک شهروند دیگر را گرفت. بنا بر گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، بامداد یکشنبه ۱۱ تیرماه ۱۴۰۱، حکم اعدام یک زندانی به نام فرشاد عبدلی که پیش‌تر از بابت اتهامات مرتبط با «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بود، در ندامتگاه مرکزی کرج به اجرا درآمد. بر اساس این گزارش، این زندانی ۳۰ ساله، اهل شهرستان نورآباد لرستان در سال ۹۸ به اتهامات مربوط به «مواد مخدر» بازداشت و به اعدام محکوم شده بود. در این گزارش هم‌چنین آمده که فرشاد عبدلی به همراه دو زندانی دیگر هفتم تیرماه برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده بود. به نوشته شبکه حقوق بشر کردستان اجرای حکم دو زندانی دیگر به صورت موقت متوقف شده و هر دو مجدداً به داخل بند بازگردانده شدند. طبق گزارش سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروژ، از آغاز سال ۲۰۲۳ میلادی تاکنون تعداد ۳۵۴ زندانی در زندان‌های مختلف ایران به دار آویخته شده اند.

حمله همزمان اعضای شورای شهر تهران به دستفروشان ـــ باید بساط این‌ها را جمع کنیم

سه عضو شورای اسلامی شهر تهران خواستار «جمع کردن بساط دستفروشان» شدند و گفتند که شهرداری در این‌باره کوتاهی کرده است. مهدی اقراریان با استناد به «نارضایتی همسرش» گفت: «همسر بنده هر وقت که از مترو استفاده می‌کند در مورد موضوع وجود دستفروشان در مترو به بنده به عنوان عضو شورای شهر تهران گلایه می‌کنند». اقراریان بدون توضیح در باره وضعیت اقتصادی اقشار کم‌درآمد که آنها را به دستفروشی ناچار کرده است، ادعا کرد در برخی مناطق با همکاری برخی از عوامل شهرداری بساط گستری بیشتر شده است و شهرداری عزمی برای برخورد با آنها ندارد. مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران هم گفت که حضور دستفروشان، اتباع بیگانه و کودکان کار چهره شهر را خراب کرده است و شورای شهر باید «به دور از احساسات» در این‌باره تصمیم بگیرد. او افزود: «درست است که باید برای مردم کار درستی پیدا کنیم و این موضوع وظیفه دولت و همه است ولی شغل کاذب نمی‌تواند شغل باشد.» علیرضا نادعلی هم در سخنانی مشابه گفت: «این حرف که مسئولین شهرداری می گویند ما موظف به ایجاد فضای جایگزین برای دستفروشان هستیم اشتباه است» و «ما باید اقدام قاطعانه‌ای برای دست‌فروشی و سد معبر در مناطق شهر انجام دهیم». مشاهدات فعالان اجتماعی و رسانه‌ای در ایران بیانگر افزایش چشمگیر شمار دستفروشان در دو سال اخیر، به ویژه پس از همه‌گیری کرونا است. در حالی که مرکز آمار نرخ بیکاری را کمتر از ۱۰ درصد اعلام کرده است، ۶۰ درصد جمعیت ایران به لحاظ اقتصادی فعال نیست؛ یعنی نه شاغل است و نه در جستجوی کار. به استناد همین آمار برخی از کارشناسان اجتماعی و فعالان کارگری معتقدند نرخ واقعی بیکاری حداقل ۲٬۵ تا سه برابر نرخ رسمی اعلام شده است.

یک کارگر معدن در گلشکنان زواره قربانی حادثه کاری شد

حادثه کاری در معدن سنگ روستای گلشکنان زواره از توابع شهرستان اردستان در استان اصفهان جان یک کارگر ۵۲ ساله را گرفت. در این حادثه که عصر جمعه ۹ تیر رخ داد، علیرضا امانی، کارگر ۵۲ ساله شهرکردی زیر چرخ‌های لودر گیر کرد و در دم جان باخت. پیشتر نیز یک کارگر در معدن ارزوئيه قربانی ناایمن بودن محیط کار شده بود. حوادث کار به صورت میانگین روزانه جان بیش از پنج کارگر را در ایران می‌گیرد. سازمان پزشکی قانونی گفته است در سال ۱۴۰۱، ۱۹۰۰ مرگ ناشی از حوادث کار را ثبت کرده است. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اما شمار کارگران کشته شده در حوادث کار را ۷۱۱ نفر گزارش کرده است. اختلاف ۱۱۸۹ نفری آمار این دو نهاد دولتی بیانگر این است که بیشتر حوادث کاری مرگ‌بار در کارگاه‌های خارج از شمول قانون کار و تامین اجتماعی رخ داده است.

طوفان و گرد و خاک در روزهای آینده در سیستان و بلوچستان شدت می‌گیرد

محسن حیدری، مدیرکل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان اعلام کرده که وزش باد شدید تا خیلی شدید در برخی نقاط مستعد گرد و خاک در منظقه سیستان شدت گرفته است. حیدری در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: «پیامد افزایش شدت طوفان در سیستان و بلوچستان ،خیزش گرد و خاک، کاهش دید و کیفیت هوا، سقوط درختان و تیرهای برق، سقوط اجسام از ارتفاع، خسارت به محصولات جالیزی و گلخانه‌ها، اختلال در ترددهای جاده‌ای، تأخیر یا لغو پروازها، کاهش دما در شمال و به تدریج در مناطق مرکزی استان که در روزهای چهارشنبه تا جمعه به اوج خود می‌رسد». او با بیان این‌که در مناطق مرکزی و نوار غربی سیستان و بلوچستان از شوره‌گز تا دلگان ، فنوج، زرآباد و مناطق شرقی از میرجاوه تا سراوان وزش باد شدید و افزایش غبار پیش‌بینی می‌شود، تأکید کرد: شهروندان در این مدت از تردد غیرضروری در فضای باز در زمان غبار آلود شدن هوا خودداری و در ترددهای جاده‌ای احتیاط کنند. همچنین محافظت از گلخانه‌ها، پرهیز از کار در ارتفاع و آمادگی فرمانداری‌ها، دستگاه‌های امدادی، مراکز بهداشتی از دیگر توصیه ها در مدت بروز طوفان در شمال سیستان و بلوچستان است.» بادهای موسمی ۱۲۰ روزه در استان سیستان و بلوچستان از اواخر اردیبهشت تا پایان شهریور مناطق شمالی و بعضا مرکزی این استان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در گذشته‌ این بادها ۱۲۰ تا ۱۳۰ روز طول می‌کشید اما اکنون با بروز خشکسالی‌های دو دهه گذشته، حتی تا ۱۶۰ روز هم به درازا می‌کشد. این بادها، مشکلات و معضلات جدی و متعددی را برای مردم منطقه به وجود آورده است. پیش‌تر مجید محبی، مدیرکل ستاد بحران سیستان و بلوچستان اعلام کرده بود طوفان و ریزگرد طی روزهای اخیر ۱۰۵۹ نفر از مردم سیستان و بلوچستان را راهی بیمارستان‌ها‌ و مراکز درمانی کرده است. از این تعداد دست‌کم ۱۴۵ نفر به‌دلیل عوارض حاد بستری شده اند.

حملات هوایی و موشکی اسرائیل به نقاطی از حمص سوریه

خبرگزاری دولت سوریه (سانا) یکشنبه ۱۱ تیر/دوم ژوئیه از حمله موشکی اسرائیل به شهر حمص خبر داد. سانا به نقل از یک منبع نظامی نوشت اسرائیل حدود ساعت ۱۲:۲۰ دقیقه بامداد نقاطی را در مجاورت شهر حمص با موشک‌هایی که از شمال شرق بیروت شلیک شدند هدف قرار داد. به گفته این منبع نظامی پدافند هوایی سوریه تعدادی از موشک‌ها را منهدم کرده و این حمله تنها خسارت مادی درپی داشته است. شهر حمص تحت کنترل دولت بشار اسد است. از سوی مقابل ارتش اسرائیل حمله هوایی به سوریه را تأیید و اعلام کرد که جنگنده‌هایش یک پدافند دفاع هوایی سوریه را که از آن یک موشک ضدهوایی به سمت اسرائیل شلیک شده بود، بمباران کردند. آویچای آدرایی، سخنگوی ارتش اسرائیل گفت که جت‌های اسرائيلی همچنین به اهداف دیگری در منطقه حمله کرده‌‌اند. او پیشتر روز شنبه در توییتر اعلام کرده بود که موشک ضد هوایی پرتاب‌شده از خاک سوریه به سمت اسرائیل در هوا منفجر شده و تلفات جانی به همراه نداشته است. اسرائیل در ماه‌های اخیر حملات خود را به فرودگاه‌ها و پایگاه‌های هوایی سوریه تشدید کرده تا مانع استفاده روزافزون جمهوری اسلامی ایران از خطوط تدارکات هوایی برای ارسال سلاح به گروه‌های تحت حمایت سپاه قدس در سوریه و لبنان، از جمله حزب‌الله لبنان شود. کارشناسان نظامی اسرائیل می‌گویند که حملات اسرائیل بخشی از سیاست چندساله «درگیری با شدت کم» اسرائیل است که هدف آن کندکردن نفوذ فزاینده ایران در سوریه بوده است. نیروهای متحد سپاه قدس از جمله حزب‌الله لبنان اکنون بر مناطقی از شرق، جنوب و شمال غرب سوریه و حومه پایتخت تسلط دارند.

یک زندانی در زندان خرم‌آباد جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شد

انتقال محکومان به اعدام به سلول‌های انفرادی و اجرای حکم اعدام شهروندان در زندان‌های ایران از سوی دستگاه قضایی در سکوت خبری ادامه دارد. بنا بر گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شنبه دهم تیرماه ۱۴۰۲، یک زندانی در زندان پارسیلون خرم‌آباد که پیش‌تر از بابت اتهامات «مرتبط با مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بود، جهت اجرای حکم به یکی از سلول‌های انفرادی این زندان منتقل شد. تا این لحظه از جزئیات بیشتر و هویت این زندانی اطلاعی در دسترس نیست. بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروژ، در سال ۲۰۲۲، دست‌کم ۲۵۶ نفر با اتهامات مربوط به مواد مخدر در زندان‌های ایران اعدام شدند. هم‌چنین بر اساس گزارش سالانه سازمان حقوق بشر ایران، اعدام‌های مرتبط با «مواد مخدر» در سه سال پس از اجرای اصلاحیه قانون مواد مخدر در پایان سال ۲۰۱۷ کاهش داشت، اما این آمار در سال ۲۰۲۲ که حداقل ۲۵۶ نفر اعدام شدند، بیش از دو برابر تعداد سال ۲۰۲۱ و ۱۰ برابر بیشتر از سال ۲۰۲۰ است.