ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#پاپ_فرانسیس مجازات #اعدام را از آموزه‌های رسمی کلیسای کاتولیک حذف کرد

بنابه اعلام واتیکان، #پاپ_فرانسیس مجازات #اعدام را از آموزه‌های رسمی کلیسای کاتولیک حذف کرد، با این نظر که مجازات مرگ حمله به «شأن و کرامت انسان» است. و از این بابت، اشتباه است. پیشتر کلیسای کاتولیک در مواردی مجازات اعدام را مجاز می‌دانست، مشخصاً در شرایطی که این مجازات «تنها راه ممکن برای دفاع مؤثر از زندگی انسانها در برابر متجاوزان ستمکار» به حساب می‌آمد. بنا به آموزه جدید، اعدام منسوخ است، چراکه راه‌های بهتری برای حفاظت از جامعه وجود دارد. از زمانی که پاپ فرانسیس به رهبری کاتولیک‌های جهان رسیده، واتیکان بیش از هر زمان دیگری دستخوش تغییرات ساختاری بوده است. پاپ فرانسیس پیشتر نیز در چند نوبت مخالفت خود را با مجازات مرگ ابراز کرده بود. اعدام برای قرنها بخشی از تاریخ کلیسای کاتولیک بود. اما از اواخر دوران ژان پاپ پل دوم، نگاه کلیسای کاتولیک به اعدام رفته رفته تغییر کرد. کلیسای کاتولیک، بزرگ‌ترین شاخه از کلیسای مسیحی است و بیش از یک میلیارد و دویست میلیون نفر در سراسر جهان پیرو آن هستند.

در اعتراض به اتهام مقام‌های تاجیکی مبنی بر نقش داشتن ایران در اقدام تروریستی در این کشور ایران سفیر #تاجیکستان را احضار کرد

مقام‌های تاجیکی پیش از این گفته بودند که عاملان حمله یکشنبه گذشته به گردشگران خارجی در تاجیکستان در ایران آموزش دیده بودند. ایران این اتهام را رد کرد و شامگاه چهارشنبه ۱۰ مرداد در اعتراض، سفیر این کشور را احضار کرد. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در این‌باره گفت در این دیدار به سفیر تاجیکستان توضیح داده شد که «دادن آدرس غلط موجب تهییج و تشویق تروریست‌های تکفیری برای تشدید اقدامات خشونت‌بار» آن‌ها می‌شود و «ایجاد تفرقه مذهبی و تبلیغ آن از طرف بعضی از محافل و اشخاص دینی و رسانه‌ای، نتیجه‌ای جز ایجاد تنش، ناامنی و افزایش اقدامات تروریستی برای این کشور نخواهد داشت.» بهرام قاسمی سه‌شنبه ۹ مرداد گفته بود که «جمهوری اسلامی ایران داشتن هرگونه ارتباطی با این حمله تروریستی را رد می‌کند و هیچ‌گونه پایگاه نظامی برای آموزش تروریستی در ایران وجود ندارد.» روز یکشنبه ۷ مرداد ۴ گردشگر دوچرخه‌سوار که تابعیت کشورهای آمریکا، سوئیس و هلند را داشتند در ۷۰ کیلومتری دوشنبه پایتخت تاجیکستان توسط خودرویی زیر گرفته و کشته شدند. این حمله عمدی بود و گروه «دولت اسلامی» (داعش) مسئولیت آن را برعهده گرفت. اما مقام‌های تاجیکی ادعای داعش را رد کرده و «حزب نهضت ملی تاجیکستان» را عامل حمله معرفی کردند. آن‌ها می‌گویند عاملان حمله در ایران آموزش دیده‌اند.

کشف ۱۴۹ تن #مواد_غذایی تاریخ مصرف گذشته در #سیستان_و_بلوچستان

روزنامه خراسان روز پنجشنبه /۱۱ مرداد در ضمیمه خود که روزنامه محلی سیستان و بلوچستان است مطلبی با عنوان «"مرگ" فروشی» منتشر کرده که گزارشی است درباره تجارت خرید و فروش مواد غذایی فاسد و تاریخ مصرف گذشته است. در این گزارش حیدر میرزایی، مدیرکل تعزیرات حکومتی در استان سیستان و بلوچستان گفته که در مجموع ۱۴۹ تن کالای تاریخ مصرف گذشته کشف شده که حدود ۱۰۰ تن نوشیدنی، ۲۰ تن مواد خوراکی، ۱۵ تن مواد غذایی و ۱۴ تن داروی گیاهی بوده است. مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته می‌توانند در کوتاه مدت عوارضی مانند مسمومیت داشته باشند و در دراز مدت سبب بروز بیماری‌های مختلف و در نهایت مرگ شوند. شدیدترین آسیب‌ها در این زمینه را کودکان و سالمندان می‌بینند. سیستان و بلوچستان یکی از فقیرترین استان‌های ایران است. چندی پیش گزارشی در صداوسیمای جمهوری اسلامی درباره فقر شدید و خوردن گوشت گربه در روستاهای زابل منتشر شد. علیم یارمحمدی، نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی پس از انتشار این گزارش گفت: «۷۵ درصد مردم استان سیستان و بلوچستان فقر غذایی دارند». حسین‌علی شهریاری، نماینده دیگر زاهدان در مجلس شورای اسلامی ایران سال گذشته اعلام کرد که ۸۰ درصد از مردم سیستان و بلوچستان زیر خط فقر به سر می‌برند.

سه شهروند خارجی در #کابل ربوده و کشته شدند

صبح روز پنج‌شنبه ۱۱ مراد/ ۲ اوت مقامات امنیتی #افغانستان اعلام کردند که سه شهروند خارجی که برای شرکت بین‌المللی مواد غذایی «سودکسو» کار می‌کردند، روز سه شنبه در #کابل ربوده شده و سپس اجساد انها در محله موسهی در جنوب شرق کابل پیدا شده است. سخنگوی فرماندهی پلیس کابل به رویترز گفته است که آنها شهروند هند، مالزی و مقدونیه بوده‌اند. هنوز هویت دقیق این سه قربانی اعلام نشده است. سودکسو یک شرکت بزرگ چندملیتی مواد غذایی است که دفتر مرکزی آن در پاریس قرار دارد.

#مدال_فیلدز ریاضی‌دان کرد ایرانی به سرقت رفت

#مدال_فیلدزریاضی‌دان کرد ایرانی در محل برگزاری کنگره بین‌المللی ریاضیات در شهر ریودوژانیروی برزیل دزیده شد. پرفسور بیرکار دقایقی پس از دریافت جایزه متوجه شد که مدال طلای فیلدز ناپدید شده. او پس از دریافت جایزه، مدال و کیف پولش در کیف دستی شخصی‌اش گذاشته بود. مأموران امنیتی حاضر در محل، جعبه خالی مدال را در زیر تریبونی در محل برگزاری مراسم پیدا کرده‌اند و با بررسی فیلم‌ دوربین‌های امنیتی، دو مظنون را شناسایی کرده‌اند. چهارشنبه ۱۰ مرداد/ ۱ اوت، #کوچر_بیرکار، ریاضی‌دان کرد ایرانی به همراه سه ریاضی‌دان جوان دیگر برنده مدال یا نشان فیلدز شد. این مدال بالاترین نشان علمی این رشته و به نوعی نوبل ریاضیات حساب می‌آید. کوچر بیرکار ۴۰ ساله، متولد مریوان است، و از سال ۲۰۰۰ به بریتانیا پناهنده شده است. او هم‌اکنون در دانشگاه کمریج مشغول پژوهش و آموزش است. و عمده کارهای تحقیقاتی وی در زمینه هندسه جبری است. نشان فیلذز هر چهار سال یکبار به ابتکار ریاضی‌دان کانادایی جان چارلز فیلدز به یک یا چند ریاضی‌دانان جوان داده می‌شود. مریم میرزاخانی، ریاضی‌دان فقید ایرانی نیز در سال ۲۰۱۴ برنده این نشان شده بود.