نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنگوی وزارت خارجه: سندی برای اثبات حمله ایران به کشتی اسرائیلی دارند ارائه کنند

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران دست داشتن جمهوری اسلامی در حمله به کشتی اسرائیلی را رد کرد. نفتالی بنت نخست‌وزیر اسرائیل، بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا، دومینیک راب وزیر خارجه بریتانیا و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، ایران را مسئول حمله به کشتی مرسر استریت که تحت اجاره یک گروه تجاری اسرائیلی بود، دانسته‌اند. این حمله بامداد پنج‌شنبه ۷ مرداد / ۲۹ ژوئیه انجام شد و در جریان آن دو خدمه بریتانیایی و رومانیایی کشتی کشته شدند. وزارت خارجه رومانی نیز صبح دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حمله به کشتی اسرائیلی اعلام کرد که سفیر ایران در بخارست را احضار کرده و خواستار توضیح تهران در باره این حادثه شده است. بعد از ظهر دوشنبه نیز بریتانیا سفیر ایران در لندن را احضار کرد و وزارت خارجه ایران نیز در اعتراض به اظهارات مقام‌های بریتانیایی کاردار بریتانیا در تهران را در نبود سفیر این کشور احضار کرد. خطیب‌زاده اظهارات مقام‌های بریتانیایی را «اتهامات واهی و تحریک‌آمیز» دانست و گفت: «چنانچه این کشورها سندی برای اثبات ادعاهای واهی خود دارند می‌بایست ارائه نمایند.» بوریس جانسون روز دوشنبه ۱۱ مرداد گفت: «این یک حمله فجیع و غیرقابل قبول به یک کشتی تجاری است و ایران باید با پیامدهای آنچه انجام داده مواجه شود.»

گسترش اعتراضات صنعت نفت: اعتصاب کارگران اورهال پالایشگاه اصفهان، تجمع کارکنان رسمی شرکت نفت فلات قاره در لاوان

در تداوم گسترش اعتراضات کارگران نفت، یکشنبه ۱۰ مرداد، کارگران اورهال پالایشگاه اصفهان با خواست افزایش دستمزد دست از کار کشیدند. گروهی از کارکنان رسمی شرکت نفت فلات قاره در جزیره لاوان نیز در اعتراض به عدم حذف محدودیت سقف حقوق خود تجمع کردند. اعتراض کارکنان رسمی صنعت نفت در اواخر سال گذشته و پس از آن شکل گرفت که ردیف مربوط به حقوق کارکنان نفت در بودجه سال ۱۴۰۰ توسط نمایندگان مجلس تغییر کرد. در نتیجه آن تغییر بخش قابل توجهی از افزایش حقوق کارگران به عنوان مالیات کسر می‌شد. دولت و مجلس به اعتراضات کارکنان رسمی نفت بی اعتنا بودند، اما با آغاز اعتصاب کارگران پیمانی نفت و زمزمه‌های پیوستن کارکنان رسمی به آن، ششم تیر پس از برگزاری نشستی در کمیسیون انرژی مجلس یازدهم به کارکنان رسمی وعده تحقق خواست‌هایشان را دادند. این وعده به طور کامل اجرا نشد. اعتراض مجدد بخشی از کارکنان رسمی ناشی از عملی نشدن وعده‌هاست. اعتصاب فراگیر کارگران پیمانی صنعت نفت از ۲۹ خرداد با خواست افزایش حداقل دستمزد به ۱۲ میلیون و افزایش سایر سطوح مزدی در نفت متناسب با تخصص و سابقه کار، ۱۰ روز مرخصی ماهانه، برچیدن شرکت‌های پیمانکاری و حذف قراردادهای موقت، لغو قوانین استثمارگران در مناطق ویژه اقتصادی، بازگشتن کارگران اخراجی به سر کار و به رسمیت شناختن حق تشکل و اعتصاب آغاز شد و به بیش از ۱۱۰ مرکز گسترش یافت. در برخی از مناطق کارگران با پذیرفته‌ شدن بخشی از خواست‌هایشان به کار بازگشته‌اند اما هم‌زمان کارگران دیگری به اعتصاب پیوسته‌اند. یکشنبه ۱۰ مرداد، هم‌زمان با اعتصاب در اصفهان و لاوان، مجمع عمومی گسترده‌ای از سوی کارگران اعتصابی پروژه‌های نفتی استان چهارمحال و بختیاری برای تاکید بر ادامه اعتصاب تا دسترسی به خواست‌های کارگران برگزار شد.

در ادامه اعتصاب، کارگران نیشکر هفت‌تپه جاده را بستند

کارگران نیشکر هفت تپه دوشنبه ۱۱ مرداد در بیست و یکمین روز اعتصاب خود، پس از تجمع مقابل فرمانداری شوش، در مسیر پل شهرداری جاده را مسدود کردند. کارگران هفت تپه ماه‌هاست حقوق نگرفته‌اند. گرچه حکم خلع ید از کارفرمای سابق شرکت صادر شده، اما تاکنون عملی نشده است. در این میان کارفرمای سابق با همکاری عوامل خود در شرکت و حامیان دولتی‌اش در روند تولید اخلال می‌کند و حقوق کارگران را گروگان گرفته است. ۱۶۰ کارگر دفع آفات کارخانه نیز با عدم تمدید قراردادشان بیکار شده‌اند. اعتصاب اخیر کارگران در اعتراض به بلاتکلیفی شرکت و با خواست پرداخت مزدهای عقب افتاده، تمدید قرارداد کارگران دفع آفات و بازگشت به کار کارگران اخراجی و خلع ید کامل از کارفرمای سابق آغاز شده است. مسئولان به اعتصاب و خواست‌های کارگران واکنشی نشان نداده‌اند.

دادگاه اربیل برای سه متهم پرونده ترور قادر قادری، از فرمانده‌های حزب دمکرات کردستان (حدک) حکم اعدام صادر کرد

به گزارش خبرگزاری رووداو، دوشنبه ۱۱ مرداد / ۲ آگوست دادگاه کیفری اربیل حکم اعدام سه تن از متهمان پرونده ترور قادر قادری، یکی از فرمانده‌های پیشین حزب دمکرات کردستان (حدک) را صادر کرد. ایاد کاکه‌ای، رئیس کانون وکلای اربیل در یک کنفرانس خبری ضمن اعلام این خبر، گفت دو متهم دیگر این پرونده که در برنامه‌ریزی ترور نقش داشتند هر کدام به پنج سال زندان محکوم شدند. از پنج متهم این پرونده یک نفر اهل کردستان ایران و چهار نفر دیگر اهل کردستان عراق هستند. به گفته ایاد کاکه‌ای خانواده قادر قادری از دادخواست جزایی اربیل خواسته بودند متهمان را به اتهام تروریستی محاکمه کند، زیرا دولت خارجی پشت این ترور بوده، اما دادگاه آنها را به اتهام قتل عمد محاکمه کرده است. سهراب رحمتی، یکی دیگر از وکلای پرونده ترور قادر قادری در این کنفرانس خبری سپاه پاسداران جمهوری اسلامی را به نقش داشتن در این ترور متهم کرد و گفت: «متهمان اعتراف کردند که سپاه پاسداران برنامه‌ریزی این ترور را انجام داده و به آنها وعده پرداخت پول داده است.» قادر قادری سه سال پیش در تاریخ ۱۵ اسفند ۹۶ / ۶ مارس ۲۰۱۸ در منطقه بالیسان واقع در استان اربیل ترور شد. همان زمان حزب دمکرات کردستان (حدک) سپاه پاسداران را عامل این ترور معرفی کرد. بنیاد حقوق بشری عبدالرحمن برومند در تازه‌ترین گزارش به چهاردهه قتل، ترور و آدم‌ربایی مخالفان سیاسی جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۵۷ تاکنون اشاره کرده است. بر اساس این گزارش از سال ۱۳۵۷ بیش از ۵۴۰ عملیات موفقیت قتل و آدم‌ربایی در قبال روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی در خارج از ایران تو حکومت ایران انجام شده است. بعد از سال‌ها این اوین بار است که دادگاهی در اقلیم کردستان چند را همزمان به اعدام محکوم می‌کند. مجازات اعدام در بسیاری از کشورها لغو شده یا به سمت لغو شدن پیش می‌رود، بسیاری از فعالان حقوق بشر این مجازات را غیرانسانی دانسته اند. اقلیم کردستان از سال ۲۰۰۸ اجرای حکم اعدام را متوقف کرده بود اما از سال ۲۰۱۵ چندین حکم اعدام را به اجرا گذاشت.

حکم اعدام سه زندانی کُرد در زندان مرکزی ارومیه به اجرا درآمد

بنا به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، بامداد دوشنبه ۱۱ مرداد، حکم اعدام سه زندانی به نام‌های سپهر عباس‌نژاد، اسکندر زارع و حمزه رضایی که پیشتر به اتهامات مربوط به «موادر مخدر» به اعدام محکوم شده بودند، در زندان مرکزی ارومیه به اجرا درآمد. این سه زندانی روز گذشته برای اجرای حکم از خوابگاه ۴ به سلول انفرادی این زندان منتقل شده بودند. بر اساس آمار گردآوری شده از سوی شبکه حقوق بشر کردستان در تیر ماه ۱۴۰۰ دست‌کم هفت نفر در زندان ارومیه، یک شهروند اهل ارومیه در زندان مهاباد و یک شهروند اهل کرمانشاه در زندان اصفهان به اتهامات «مواد مخدر» و «قتل» اعدام شدند.

منصور ارضی: عزاداری محرم را برگزار می‌کنیم، تظاهرات‌ در شهرها به دلیل تعطیلی مجالس مذهبی است

منصور ارضی از مداحان محبوب رهبر جمهوری اسلامی گفت که امسال عزاداری محرم به صورت سنتی و غیرمجازی برگزار خواهد شد و اعتراضات در شهرهای مختلف کشور به دلیل از دست رفتن سلامت معنوی مردم در نتیجه تعطیلی مراسم مذهبی است: « هیأت‌ها را هم نمی‌توان تعطیل کرد زیرا فعالیت آنها در گرو سلامت معنوی مردم است. تظاهرات‌هایی که این روزها در شهرهای مختلف و حتی تهران ایجاد شد، ناشی از چیست؟» او گفت که مداحان نباید به دنبال برگزاری مجازی عزاداری محرم باشند، «زیرا این جلسات میدان مبارزه ماست.» ارضی خطاب به مداحان گفت که خامنه‌ای در دوران کرونا مجالس روضه‌اش را تعطیل نکرد و به تنهایی در این مراسم شرکت کرد. او افزود: «نباید شل بگیریم که فرد در خانه بنشیند و روضه بخواند و دیگران مجازی مستمع باشند.» ارضی، روضه و مداحی را رکن نظام جمهوری اسلامی خواند و گفت: «هر نظامی که ارکانش تعطیل شود، کارش تمام است. هیأت و سینه زنی رکن اصلی نظام است.» با این‌حال وزارت بهداشت مخالفت ضمنی خود با تجمعات در روزهای آینده را اعلام کرده است. در مقابل، منصور ارضی گفت که «دولت روحانی بلیت سفر به ترکیه، مغولستان و... را ارزان کرد تا کربلا تعطیل شود. آنها خائن بودند. ما باید بایستیم و با حضور تمام نیروها، زنده جلسه بگیریم و سینه بزنیم. تا یک سال غفلت در سال قبل را جبران کنیم. دستگاه امام حسین شفابخش است. این‌ها می خواستند بگویند نیست. همواره بیماران لاعلاج را به هیأت می‌آوردند و شفا می‌گرفتند. آیا دروغ است؟ جبهه را خالی نکنید و کار را به فضای مجازی نکشید.»

رئیس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان کودکان اکبر مشهد: رنگ‌بندی مشهد از نظر کرونا از سیاه هم سیاه‌تر شده است

«غلامرضا خادمی» رئیس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان کودکان اکبر مشهد گفته در حال حاضر رنگ‌بندی مشهد از سیاه هم سیاه‌تر شده است و وضعیت شهر آنقدر بحرانی است که باید واکسیناسیون در سنین پایین‌تر هم انجام شود و به زیر ۴۰ سال برسد. خادمی گفته سن ابتلای ویروس پایین آمده و حتی به شیرخوارها هم رسیده است. به گفته او بین افراد کم سن هم فوتی وجود دارد اما فوتی بین کودکان نسبت به بزرگسالان خیلی کمتر است. خادمی با اشاره به اینکه در مشهد فضاهای بزرگ مثل مدارس و ورزشگاه زیاد است گفته برای رسیدگی به بیماران لازم است دور از از فضای عفونی بیمارستان صحرایی ایجاد شود. او در پاسخ به سوالی در مورد کلیپ منتشر شده از بیماران و همراهان بیمار که جلوی در بیمارستانی در مشهد منتظرند، گفته: «شرایط در شهر خیلی فاجعه است و شدت ابتلا نیز بین همکاران من بالاست، اگرچه همکارانم واکسن هم تزریق کرده بودند، اما مبتلا شدند. خوبی واکسن این است که شدت علائم بعد از ابتلای مجدد زیاد نخواهد بود و مرگ و میر آن پایین می‌آید.» او با اشاره به نزدیک شدن ماه محرم و مراسم‌ عزاداری گفته منطقی این است که مراسم‌ها برگزار نشود. خادمی گفته با توجه سیاست‌های نامشخص وزیر بهداشت برای کنترل کرونا امواج دیگر در پیش است. وضعیت کرونا در اکثر مناطق ایران قرمز است. به گفته علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا ۲۹ استان در وضعیت قرمز قرار دارند.

خشکسالی ماداگاسکار را به قحطی کشانده است

در ماداگاسکار صدها هزار نفر به دلیل خشکسالی شدید گرسنگی می‌کشند. به گفته سازمان امدادرسان «نجات کودکان»، شمار زیادی از کودکان ماداگاسکار نیز تحت تأثیر خشکسالی و گرسنگی قرار دارند. از هر شش کودک، یک کودک در این جزیره‌ واقع در خاور قاره آفریقا و در آب‌های اقیانوس هند، از سوءتغذیه شدید رنج می‌برد و در آستانه گرسنگی قرار دارد. به گفته سازمان «نجات کودکان»، در سایه همه‌گیری کرونا بحران قحطی در ماداگاسکار توجه بین‌المللی چندانی ندارد. «برنامه جهانی غذا» وابسته به سازمان ملل نیز وضعیت در جنوب ماداگاسکار را بسیار بحرانی دانسته است. به‌گفته برنامه جهانی غذا، طولانی‌ترین خشکسالی در ۴۰ سال گذشته و طوفان‌های شن در ماداگاسکار باعث از بین رفتن مزارع شده است. حدود ۱,۱ میلیون نفر با کمبود شدید غذا و ده‌ها هزار نفر تا پایان سال با گرسنگی روبه‌رو هستند. ماداگاسکار ۲۷,۵ میلیون نفر جمعیت دارد.

افزایش ۳۲ درصدی بستری بیماران مبتلا به کرونا در هفته گذشته

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده‌ که در هفته گذشته تعداد بیماران کرونا مثبت بستری شده ۳۲ درصد و اعداد بیماران فوت شده ۳۸ درصد نسبت به هفته قبل‌تر افزایش داشته است. سیما سادات لاری درباره وضعیت بیماری کووید ۱۹ در هفته گذشته گفته: «در هفته ابتدایی مرداد ماه تعداد ۱۸۰ هزار و ۲۵۷ بیمار سرپایی کرونا مثبت در کشور شناسایی شدند که نسبت به هفته قبل‌تر از آن، افزایش حدود ۲۷ درصدی را نشان می‌دهد.» در هفته‌ گذشته میانگین بروز موارد مثبت بستری در کشور حدود ۲۷ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و میانگین بروز موارد مرگ و میر ناشی از بیماری حدود ۲۴ نفر به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت گزارش شده‌است. استان‌های مازندران، ایلام، گلستان و سمنان در هفته گذشته به ترتیب دارای بیشترین میزان بروز موارد مثبت بستری در کشور بوده‌اند. سخنگوی وزارت بهداشت همچنین گفته بیشترین میزان بروز موارد مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ در کشور به ترتیب در استان‌های البرز، هرمزگان، یزد و بوشهر گزارش شده است. با وجود این گزارش‌ها واکسیناسیون در ایران همچنان کند پیش می‌رود.