ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قیمت مسکن در تهران و سایر شهر‌های ایران بیداد می‌کند

براساس آمار‌های جدید بانک مرکزی، بازار مسکن تهران در تابستان امسال با رویداد کم‌سابقه‌ای روبه‌رو شد و همه مناطق ۲۲ گانه تهران با افزایش قیمت یک تا ۱۲درصدی مواجه شدند. بانک مرکزی میزان تغییر میانگین قیمت مسکن تهران در تیرماه را ۵,۸ درصد اعلام کرده است. شاخص کرایه مسکن اجاری نیز در این ماه در شهر تهران ۴۷,۴ درصد و در کل مناطق شهری ۵۲,۳ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافته است. رشد ماهانه این شاخص در تیرماه در تهران و کل مناطق شهری ۴,۵ درصد بوده است. با این‌که سران قوا تصویب کرده بودند که افزایش قیمت قراردادهای اجاره بیش از ۲۵ درصد در تهران و بیش از ۲۰ درصد در سایر نقاط شهری ممنوع است با این حال شاخص کرایه مسکن رشد قابل‌ توجهی داشته و در دو سال اخیر اجاره بهای مسکن در تهران ۸۳,۳ درصد افزایش یافته است در حالی‌که می‌بایست حداکثر ۴۵ درصد رشد می‌کرد. در زابل قیمت هر متر آپارتمان ۹۵ متری که در سال ۱۳۹۲ساخته شده است ۸۰۰ میلیون تومان است. یک آپارتمان ۷۱ متری در شهر ملایر که در سال ۱۳۹۵ ساخته شده ۸۶۵ میلیون تومان قیمت دارد. یک آپارتمان ۹ ساله در شاهرود ۶۶۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. در اردبیل نیز آپارتمان ۷۸ متری با همین قدمت ۶۲۰ میلیون تومان قیمت دارد و در بیرجند آپارتمان ۸۶ متری ۹ ساله در بیرجند ۹۵۰ میلیون است.

زخمی شدن یک کولبر در اثر تیراندازی نیروهای نظامی در مرز نوسود

به گزارش کردپا دوشنبه ۹ مرداد، یک کولبر در مناطق مرزی نوسود با شلیک مستقیم نیروهای نظامی زخمی شد. در این گزارش آمده که این کولبر بدون اخطار قبلی هدف تیراندازی ماموران نظامی قرار گرفته است. هویت این کولبر محمد قادری، فرزند علی ساکن شهرک زیارت تمرخان ثلاث بابلجانی اعلام شده است. در نتیجه این تیراندازی، این کولبر از ناحیه پا، کتف و پشت دچار جراحات شدید شده و جهت مداوا به مراکز پزشکی منتقل شده است. بر اساس آمار وب‌سایت کولبر نیوز که به صورت ویژه اخبار و گزارش‌های مربوط به کولبران را پوشش می‌دهد، سال ۱۴۰۰، دست‌کم ۲۲۵ کولبر در استان‌های کردستان، آذربایجان‌غربی، کرمانشاه و سایر استان‌ها بر اثر شلیک ماموران دولتی، سقوط از ارتفاع، تصادف ناشی از تعقیب و گریز ماموران نظامی، و دیگر حوادث طبیعی جان باخته یا مجروح شده‌اند.

اعتراض کارگران شهرداری یاسوج به تعویق شش ماه دستمزد

کارگران پیمانی شهرداری یاسوج شش ماه است حقوق نگرفته‌اند. کارگران صبح سه‌شنبه ۱۱ مرداد که بار دیگر با خواست دریافت مزد معوقه خود مقابل شهرداری تجمع کردند، مطلع شدند که حساب بانکی شهرداری از سوی طلبکاران مسدود شده است. گروهی از کارگران معترض نیز زباله‌ها را جمع‌آوری کرده و مقابل دفتر اداره تامین اجتماعی تخلیه کردند چرا که مدیران شهرداری، تأمین اجتماعی را عامل مسدود شدن حساب شهرداری اعلام کرده بودند. شهرداری در پاسخ به اعتراضات مکرر کارگران، کمبود نقدینگی را علت تعویق مزد آن‌ها اعلام کرده و توپ را به زمین بدهکاران به شهرداری، از جمله اداره تأمین اجتماعی یاسوج انداخته است. مدیرکل تأمین اجتماعی یاسوج مدعی است بدهی مربوط به دوره مدیران پیشین تأمین اجتماعی است. در این میان، حساب بانکی شهرداری با وساطت مسئولان استانداری رفع مسدودیت شده اما هنوز از پرداخت دستمزد معوقه کارگران پیمانی خبری نیست.

آرژانتین اجازه خروج ۱۲ تن از ۱۹ خدمه هواپیمای ونزوئلایی مظنون به ارتباط با سپاه پاسداران را صادر کرد

یک قاضی آرژانتینی در جریان تحقیق درباره خدمه ایرانی و ونزوئلایی یک هواپیمای باری که از ژوئن در بوئنوس آیرس توقیف شده بود، اجازه خروج ۱۲ تن از خدمه را صادر کرد. طبق گزارش رسانه‌های آرژانتین این حکم که دوشنبه یکم اوت/ ۱۰ مرداد صادر شده به این۱۲ نفر اجازه می‌دهد از آرژانتین خارج شوند. فدریکو ویلنا، قاضی فدرال آرژانتینی اما دستور داده هفت نفر از جمله چهار ایرانی و سه ونزوئلایی در آرژانتین باقی بمانند. او در حکم صادر شده اعلام کرده معتقد است که تحقیق درباره غلامرضا قاسمی، که توسط سرویس اطلاعاتی آرژانتین به‌عنوان عضوی از سپاه پاسداران ایران شناخته شده و همچنین سه ایرانی و سه ونزوئلایی دیگر باید ادامه پیدا کند. هواپیمای مذکور متعلق به شرکت Emtrasur، یکی از شرکت‌های تابعه Conviasa ونزوئلا است که تحت تحریم‌های وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا قرار دارد. این هواپیما یک سال پیش از شرکت هواپیمایی ماهان ایر ایران خریداری شد که از سوی واشنگتن به ارتباط با سپاه پاسداران متهم است. این هواپیما در تاریخ ۶ ژوئن با ۱۹ سرنشین که ۱۴ نفر از آن‌ها تبعه ونزوئلا و ۵ نفر ایرانی هستند از مکزیک وارد آرژانتین شد و پس از تلاش برای پرواز به اروگوئه به آرژانتین بازگشت و در آن‌جا «به‌دلیل تحریم‌های ایالات متحده» توقیف شد. اروگوئه دلیل جلوگیری از ورود این هواپیما را اخطار رسمی سازمان اطلاعات این کشور اعلام کرد. طبق گزارش خبرگزاری فرانسه هواپیمای ونزوئلایی قبل از سفر به آرژانتین، در ماه مه در پاراگوئه بوده و از آنجا یک محموله سیگار را به جزیره آروبا در دریای کارائیب حمل کرده است. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی پیش‌تر کاردار موقت آرژانتین در تهران را احضار کرده و خواستار لغو «فوری» ممنوعیت خروج پنج خدمه ایرانی از این کشور شده بود. نام خدمه‌ای که اجازه خروجش صادر شده، اعلام نشده است.

تجمع و راهپیمایی کارگران فولاد اهواز ادامه دارد

کارگران گروه ملی صنعتی فولاد (فولاد اهواز) سه شنبه ۱۱ مرداد برای هشتمین روز متوالی پس از راهپیمایی در خیابان‌های شهر مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند. خواست کارگران راه اندازی تولید، اجرای طبقه‌بندی مشاغل و پرداخت حق سختی کار است. مدیریت شرکت (منصوب بانک ملی) به جای پاسخگویی به مطالبات کارگران، ورود ۷ تن از کارگران معترض را به شرکت ممنوع کرده و حق اضاقه کاری همه کارگران معترض را قطع کرده است. مدیر کل اداره کار استان نیز به طور صریح کارگران را تهدید کرده است مادام که حاضر به تشکیل شورای کار در کارخانه نباشند، از رسیدگی به خواست آنان خودداری می‌کند. کارگران که شورای اسلامی کار را ضد کارگری و «جاسوس‌خانه» می‌دانند، در دو سال اخیر بارها تلاش اداره کار و کارفرما برای تشکیل این نهاد وابسته را ناکام گذاشته‌اند. کارگران در پایان تجمع روز سه‌شنبه خود بر خواست راه‌اندازی تولید، اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، پرداخت حق بدی آب و هوا، بازکردن کارت تردد و بازگرداندن ۲۰ ساعت اضافه کار حذف‌شده کارگران معترض تاکید کردند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر: حجاب در جامعه ما فوریت پیدا کرده است

سیدمحمد صالح هاشمی گلپایگانی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر سه‌شنبه ۱۱ مرداد با ارائه تصاویر و آمار تحریف‌شده از زندگی در «کشورهای پیشرفته» بر لزوم رعایت حجاب اجباری تأکید کرد و گفت: «در حال حاضر عفاف و حجاب در جامعه ما فوریت پیدا کرده است. (...) الان مطالبه‌گری مردم در همین زمینه است ما هم براساس مطالبه مردم بها می‌دهیم.» هاشمی گلپایگانی رعایت حجاب را رعایت «قانون» دانست و آن را با قانون‌گرایی در کشورهای غربی مقایسه کرد و گفت در این کشورها هم مردم نسبت به اجرای قانون بی‌تفاوت نیستند. از این مثال تحریف‌آمیزتر، ارائه آمار دروغینی بود که دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر ارائه کرد. او گفت: «در برخی از دانشگاه‌های دنیا که گران هم است اختلاط بین دختر و پسر را جدا کرده‌اند این جداسازی باعث شده یک‌ونیم نمره به میانگین معدل کل اضافه شده است.» او از این هم فراتر رفت و افزود: «جایگزینی سگ و گربه به جای فرزند در اروپا و آمریکا هم این‌چنین [مثل ایران] نیست.» او از «تمام آحاد مردم» خواست تا «با یک برنامه مشخص در یک منطقه مشخص امر به معروف کنند». این همان حکم «آتش به اختیار» علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی است که از «افسران جنگ نرم» خواسته بود تا هنگام بروز «اختلال و تعطیلی» در دستگاه‌های مرکزی فکری، فرهنگی و سیاسی کشور خود دست به کار شوند و تصمیم‌گیری و اقدام کنند.

کشته شدن دو کودک مریوانی در اثر تیراندازی نیروهای انتظامی در جاده خرم‌آباد

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، دوشنبه ۹ مرداد بر اثر تیراندازی نیروهای انتظامی به یک خودروی شخصی، دو کودک مریوانی کشته شدند. این واقعه در نزدیکی شهر خرم‌آباد رخ داد و نیروی انتظامی به بهانه «حمل کالای قاچاق» خودروی یک شهروند مریوانی به نام رحمان راشدی‌منش را هدف تیراندازی قرار داد. در نتیجه این تیراندازی دو کودک سرنشین خودرو به نام‌های مهدی و متین راشدی‌منش که به ترتیب ۹ و ۱۲ سال سن داشتند، کشته شدند. در همین ارتباط یک منبع آگاه به شبکه حقوق بشر کردستان گفته است: «خودروی این شهروند مریوانی در نزدیکی شهر خرم‌آباد از سوی دو خودروی گشت نیروی انتظامی مورد تعقیب و گریز قرار گرفت و با وجود اطلاع این نیروها از حضور اعضای خانواده این شهروند در خودرو، اقدام به رگبار بستن این خودرو کردند.» در این حادثه علاوه بر جان باختن دو کودک، پدر و مادر آنها بازداشت شدند، اما مادر این دو کودک پس از چند ساعت آزاد شده است. سالانه تعدادی از شهروندان در جاده‌های ایران به دلایل مختلف و اغلب بدون اخطار قبلی در اثر تیراندازی مستقیم نیروهای انتظامی یا واژگونی خودرو هنگام تعقیب و گریز کشته یا مجروح می‌شوند.

احمد گلشیری، مترجم ادبیات داستانی درگذشت

احمد گلشیری، مترجم ادبیات داستانی شامگاه گذشته دوشنبه، ۱۰ مردادماه در سن ۷۶ سالگی درگذشت. سیامک گلشیری، نویسنده و فرزند این مترجم ضمن اعلام خبر درگذشت پدرش گفت احتمالاً مراسم تشییع و خاکسپاری‌ پیکر احمد گلشیری، فردا چهارشنبه، ۱۲ مردادماه برگزار می‌شود. سیاوش گلشیری، برادرزاده احمد گلشیری نیز در این‌باره گفت: «او به دلیل نارسایی قلبی درگذشت». احمد گلشیری مدتی به بیماری پارکینسون مبتلا بود و فروردین گذشته به دلیل عفونت خون و ریه در بیمارستان بستری و پس از مدتی‌ از بیمارستان مرخص شده بود. احمد گلشیری برادر هوشنگ گلشیری، نویسنده فقید بود و فعالیت ادبی خود را از «جنگ اصفهان» آغاز کرد. ترجمه مجموعه چهار جلدی داستان و نقد داستان که از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۸ به چاپ رسید از آثار مطرح او محسوب می‌شود. رمان‌های «ساعت شوم» نوشته گابریل گارسیا مارکز، «پدرو پارامو» نوشته خوان رولفو، «نفرین ابدی بر خواننده این برگ‌ها» نوشته مانوئل پوئیگ، «ناپدیدشدگان» نوشته آریل دورفمن، «از عشق و دیگر اهریمنان» نوشته گابریل گارسیا مارکز، «گرسنه» نوشته کنوت هامسون، «شکار انسان» نوشته خوزه ایبالدو ریبیرو، «دوئل» از آنتون چخوف، «سال‌های سگی» و «چه کسی پالومینو مالرو را کشت» آثار ماریو بارگاس یوسا، از دیگر ترجمه‌های او هستند.