ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دور نخست مذاکرات ایران و فرانسه درباره #اینستکس بعد از ۱۰ ساعت گفت‌وگوی فشرده به پایان رسید

به گزارش رسانه‌های داخلی مذاکرات فشرده ایران و فرانسه در سطح کارشناسان ارشد دو کشور دوشنبه ۱۱ شهریور/ ۲ سپتامبر در پاریس بعد از ۱۰ ساعت پایان رسید. نحوه تأمین مطالبات و منافع ایران در برجام به ویژه مبادلات بانکی و نفتی با اتحادیه اروپا در چارچوب اینستکس موضوع اصلی این مذاکرات فشرده بود. مقرر شد طرفین ضمن تداوم کار بر روی سناریوهای مختلف که در گفت‌وگوهای تلفنی رئیسان جمهوری ایران و فرانسه مطرح شده، به گفت‌وگوهای مستمر با یکدیگر در سطوح مختلف ادامه دهند. عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، بهرام قاسمی، سفیر ایران در فرانسه و معاونان بانک مرکزی ایران در هیأت ایرانی حضور داشتند. همزمان محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در سفر به مسکو با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه درباره برجام گفت‌وگو کرد و لاوروف را در جریان مذاکرات پاریس قرار داد. پنجشنبه هفته جاری فرصت ۶۰ روزه ایران به سایر طرف‌های برجام به پایان می‌رسد.

دادگاهی در #ترکیه حكم آزادی #صلاح‌الدین_دمیرتاش سیاستمدار كرد را صادر كرد

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، دادگاهی در ترکیه دستور آزادی صلاح‌الدین دمیرتاش، سیاستمدار کُرد و رهبر پیشین حزب دموکراتیک خلق‌ها را صادر کرد اما او باید برای حکم قضائی قبلی در زندان بماند. رمضان دمیر، وکیل دمیرتاش گفت دادگاه موکلش روز دوشنبه ۱۱ شهریور / ۲ سپتامبر در سینجان در نزدیکی آنکارا برگزار شد. دمیرتاش به اتهام توهین به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه از سوی دادگاه به چهار سال و هشت ماه زندان محکوم شده است. دادستان کل ترکیه همچنین صلاح‌الدین دمیرتاش را به همکاری با تروریسم متهم کرده و درخواست ۱۴۰ سال زندان برای او داده است. دمیرتاش با این‌که در زندان بود اما در انتخابات اخیر ریاست جمهوری ترکیه کاندیدا شد و توانست ۸,۴ درصد آراء را به‌دست آورد. او در ۱۴ آبان ۱۳۹۵ / ۴ نوامبر ۲۰۱۶ با موج بازداشت سران و اعضای حزب دموکراتیک خلق‌ها دستگیر شد.

کاهش قابل توجه #رفاه_اقتصادی خانوارهای ایرانی در یک سال گذشته

سایت «نود اقتصادی» گزارش داد که روند رشد درآمد هر خانوار شهری و روستایی ایران طی سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۷ نشان می‌دهد، در سال ۱۳۹۷ متوسط درآمد هر خانوار شهری با رشد حقیقی منفی ۹,۶ درصدی نسبت به سال گذشته همراه بوده و برای هر خانوار روستایی این رشد منفی ۱۲,۶ درصد بوده است که نشان دهنده کاهش قابل توجه رفاه اقتصادی کشور طی یک سال است. شاخص سرانه درآمد واقعی خانوارها برابر با درآمد کسب شده پس از کسر مالیات بر درآمد و ثروت و پرداخت‌های تأمین اجتماعی است و شامل عواید اجتماعی (مانند مزایای بیکاری) نیز می‌شود. این شاخص نشان‌دهنده درآمد قابل تصرف خانوار تعدیل شده با تورم مصرف‎کننده تقسیم بر جمعیت است.

تداوم اجتماع #کارگران_کنتورسازی_ایران مقابل #استانداری قزوین

کارگران کنتور سازی ایران دوشنبه ۱۱ شهریور مقابل استانداری قزوین تجمع کردند و خواستار پرداخت ۲۵ ماه حقوق معوقه و بازگشایی کارخانه شدند. آن‌ها یکشنبه نیز همراه با خانواده‌هایشان مقابل استانداری تجمع کرده بودند. کارگران امروز در تجمع خود پارچه‌نوشته‌هایی حاوی مطالباتشان به همراه داشتند و شعار می‌دادند: «عزا عزاست امروز روز عزاست امروز، زندگی کارگر روی هواست امروز». آن‌ها از مقامات استانداری خواستند به وضعیت ‌شان رسیدگی کند. کارگران کنتور سازی ایران در ماه‌های اخیر بارها در اعتراض به وضعیت خود تجمع کرده‌اند. حدود ۲۰۰ کارگر این کارخانه که بیش از دو سال مطالبات معوقه دارند، اول مرداد با درهای بسته کارخانه مواجه شدند. به گفته‌ی کارگران، مدیر قبلی کارخانه در زندان به سر می‌برد و مدیر داخلی که روز گذشته منصوب شده در اولین روز کاری خود از ورود کارگران به کارخانه جلوگیری کرده است. کارگران گفتند «امروز به محل کار همیشگی خود رفتیم و انتظار داشتیم با تغییر مدیریت وضعیت شغلی‌مان بهبود پیدا کند؛ ناگهان برخلاف تصور ما با درهای بسته کارخانه مواجه شدیم و ماموران حراست از ورودمان به کارخانه جلوگیری کردند.» یکی از کارگران در توضیح وضعیت بی‌ثبات تولید در این کارخانه گفته است: «هر دفعه با تزریق تعدادی مواد اولیه خط‌های تولید شرکت راه اندازی می‌شود و مجدداً تولید متوقف می‌شود، این درحالی است که مطالبات حق عیدی کارگران پرداخت نشده و شرکت در وضعیت بلاتکلیفی قرار دارد.»

#کارگران #روغن‌نباتی_جهان به دلیل #توقف_تولید کارخانه به اداره کار #شکایت کردند

حدود ۸۰ کارگر باقی‌مانده کارخانه روغن‌نباتی جهان در اعتراض به بلاتکلیفی خود در اثر توقف تولید کارخانه و تعویق مطالباتشان به اداره کار شکایت کردند. این کارگران روز یکشنبه ۱۰ شهریور شکایت خود را به اداره کار زنجان ارائه دادند. این کارگران که از ۱۰ تا ۱۸ سال سابقه کار دارند، هریک دست‌کم ۵۰ میلیون تومان مطالبات معوقه دارند. کارگران روغن نباتی جهان گفته‌اند کارخانه ظرفیت اشتغال برای حداقل ۳۰۰ کارگر را دارد و برای فروش محصولات تولیدی خود با مشکلی روبرو نیست. آن‌ها خواستار راه‌اندازی خط تولید هستند. خبرگزاری کار ایران (ایلنا) به نقل از یکی از کارگران نوشته است: «با گذشت ۶ ماه از سال جدید؛ ما کارگران که ۸۰ نفر هستیم؛ مطالبات مزدی مربوط به سال‌های ۹۳ تا شهریور ۹۸ خود را دریافت نکرده‌ایم. در عین حال موضوع شکایت ما مربوط به مطالبات سال ۹۳ تا ۳۰ مهر ماه ۹۷ می‌شود. البته پیش از این نیز (سال گذشته) در این خصوص به اداره کار طرح شکایت کرده بودیم. همچنین هریک از کارگران بیش از ۳۰ ماه مطالبات بیمه‌ای نیز طلبکارند.» علاوه بر کارگران شاغل، حدود ۴۰ تن از کارگرانی که در ماه‌های گذشته اخراج شده‌اند نیز مطالبات معوقه دارند و توانسته‌اند حکم توقیف اموال کارخانه را بگیرند. معاون روابط کار مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان به ایلنا گفته است مواد اولیه کارخانه تامین شده و «تنها مشکل آن تامین یکی از قطعات اصلی خطوط تولیدی است که به دلیل تحریم‌های اقتصادی، کارفرما در تامین این قطعه با مشکل روبرو شده بود؛ اما اخیرا تولیدکنندگان داخلی موفق به ساخت این قطعه شده‌اند.» کارخانه روغن نباتی جهان سال ۶۴ مصادره شد و در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفت. این کارخانه سال ۱۳۹۲ به هلدینگ «کف و داروگر» واگذار شد. در این فرآیند صدها تن از کارگران اخراج شدند. کارخانه در سال ۹۶ با بحران مواجه شد و خط تولید آن روز ۱۸ تیر ماه ۹۶ متوقف شد و در نتیجه ۱۲۵ کارگر آن بلاتکلیف شدند.

۳۳ نفر در یک #پارتی مختلط در قشم #بازداشت شدند

محمد سالاری، فرمانده سپاه پاسداران قشم از بازداشت۳۳ نفر در یک پارتی مختلط در یکی از روستاهای این شهرستان خبر داد و گفت ۲۳ نفر از آن‌ها را مردان تشکیل می‌دادند. به‌گفته سالاری بازداشت‌شدگان مشروبات الکلی نوشیده بودند. فرمانده سپاه قشم شرکت در پارتی‌ها را «زمینه‌ساز بروز مشکلات اجتماعی» دانست. برگزاری چنین پارتی‌هایی در بیشتر کشورهای جهان امری متداول و روزمره است.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰: شکایت ۱۷ هزار نفر بابت تحویل نگرفتن #خودرو ثبت شده است

بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت:‌ «طبق گزارش سازمان تعزیرات حکومتی ۱۷ هزار شاکی به دلیل دریافت نکردن خودرو شکایت خود را ثبت کرده‌اند». به‌گفته پارسایی واردکنندگان خودرو هم مدعی هستند ثبت سفارش داشته‌اند اما خودرو خود را تحویل نگرفته‌اند. قرار است کمیسیون اصل ۹۰ مجلس جلسه ای با حضور وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت و سازمان تعزیرات حکومتی برگزار کند و تصمیمی در این‌باره اتخاذ شود. بهرام پارسایی ۶ شهریور جاری درباره فساد گسترده در خودروسازی ایران گفته بود: «صنعت خودروسازی به اندازه یک جنگ به کشور خسارت می‌زند و اگر واقعاً بخواهد به این فساد گسترده رسیدگی شود بسیار فراتر از دستگیری یک یا چند مدیرعامل است». هاشم یکه زارع، مدیرعامل شرکت ایران خودرو مردادماه سال جاری در دفتر کار خود بازداشت شد. زندگی و معیشت نزدیک به یک میلیون نفر از جمعیت شاغل ایران به صنایع خودروسازی وابسته است. در صنایع خودروسازی ایران ۱۲۲ هزار نفر اشتغال مستقیم دارند که ۱۱۰ هزار نفر آن‌ها در دو گروه بزرگ خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا کار می‌کنند و ماهانه نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان حقوق و مزایای آ‌ن‌هاست. این دو شرکت اما عملاً ورشکسته‌اند.

#سخنگوی_دولت: اگر ملاقات با شخص خاصی به منافع مردم کمک کند، #روحانی از این ملاقات امتناع نمی‌کند

علی ربیعی سخنگوی دولت دوشنبه ۱۱ شهریور در نشست خبری خود گفت: «اگر ملاقات با شخص خاصی به منافع مردم کمک کند، #روحانی از این ملاقات امتناع نمی‌کند». موضوع مذاکره ایران و آمریکا در حاشیه نشست جی۷ پس از دیدار امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران و سپس استقبال تلویحی حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران از آن، مطرح شد. ربیعی با اشاره به سفرها و تماس‌های تلفنی و ملاقات‌هایی که در یک هفته اخیر صورت گرفت، یکی از مسائل مهم را مذاکرات با امانوئل مکرون و اتحادیه اروپا برای اجرای تعهدات آن‌ها در برجام عنوان کرد. ربیعی با بیان این‌که «در بسیاری موارد دیدگاه‌ها به هم نزدیک شده است»، گفت: «در صورت اجرای تعهدات اروپا جمهوری اسلامی بر اجرای کامل برجام باز خواهد گشت. تعهد در مقابل تعهد استراتژی است که امروز ما اتخاذ کرده‌ایم». او تأکید کرد که «باید نفت ایران خریداری شود و تمهیدی اتخاذ شود که پول آن در دسترس قرار گیرد و به ایران بازگردد که این موضوع مذاکره ما است». سخنگوی دولت در مورد اجرای گام سوم کاهش تعهدات ایران به برجام اعلام کرد که جمهوری اسلامی «تا روز آخر» منتظر خواهد ماند و متناسب با اقدامات طرف مقابل تصمیم خود را خواهد گرفت.

اتحادیه قماش‌فروشان مشهد: ۲۵ درصد چادر مشکی در قم و در خراسان رضوی مصرف می‌شود

اتحادیه قماش‌فروشان مشهد اعلام کرد ۲۵ درصد مصرف چادر مشکی در ایران در دو استان خراسان رضوی و قم مصرف می‌شود. به گفته مجید شادمهر، رئیس اتحادیه صنف قماش‌فروشان مشهد اکنون ۵۰ درصد چادر مشکی موجود در بازار ایرانی و ۵۰ درصد خارجی است. مهم‌ترین بخش تولید چادر مشکی رنگ‌رزی است که باید تولیدکنندگان با رنگی آن را تولید کنند تا ثبات داشته باشد و در اثر مرور زمان رنگ مشکی آن به رنگ بور گرایش پیدا نکند. چین، اندونزی، کره جنوبی، ژاپن و ویتنام هم چادر مشکی تولید می‌کنند. چادر مشکی محصول ایران با رنگ کم‌ثبات گران‌تر از چادر کره‌ای با رنگ باثبات است.

عرضه کیسه پلاستیکی در نانوایی‌های #گرگان ممنوع شد

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) محمد حمیدی فرماندار گرگان، دوشنبه ۱۱ شهریور عرضه پلاستیک در نانوایی‌ها را ممنوع اعلام کرد و گفت: «با توجه به تاییدیه بهداشت و استفاده‌ از کیسه‌های پارچه‌ای، مردم در جهت عدم استفاده از پلاستیک در نانوایی‌ها همکاری لازم را داشته باشند». قرار است این اقدام در سراسر نانوایی‌های کشور به اجرا درآید. دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام کرده‌اند قرار گرفتن نان در کیسه های پلاستیکی باعث آزاد شدن مونومرها و ترکیبات خطرناک می‌شود که احتمال بروز بیماری به ویژه سرطان و گوارشی را افزایش خواهد داد.