نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#عربستان_سعودی آسمان خود را به روی همه پروازهای بین #امارات و #اسرائیل باز می‌کند

ریاض چهارشنبه ۱۲ شهریور / ۲ سپتامبر، دو روز پس از پرواز مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی از تل آویو به ابوظبی که در پی توافق‌نامه اسرائیل و امارات متحده عربی انجام شد، اعلام کرد هواپیماهایی که بین اسرائیل و امارات پرواز خواهند کرد می‌توانند از آسمان عربستان سعودی عبور کنند. تاکنون عربستان سعودی پروازهای بین کشورهای دیگر به اسرائیل و از اسرائیل به کشورهای دیگر از طریق حریم هوایی خود را ممنوع کرده بود. با این حال در سال ۲۰۱۸ به «ایر ایندیا»، شرکت هواپیمایی هند معافیت داده شده بود. به‌گفته سازمان هواپیمایی عربستان سعودی، این تصمیم به درخواست امارات متحده عربی گرفته شده است. امارات روز دوشنبه از هیئت‌های آمریکایی و اسرائیلی که با یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ اسرائیل به ابوطبی پرواز کرده بودند استقبال کرد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از تصمیم عربستان سعودی استقبال کرد و گفت با این اقدام مدت سفر چندین ساعت کاهش می‌یابد. اندکی پس از اعلام این خبر، شاهزاده فیصل بن فرحان بن عبدالله، وزیر امور خارجه عربستان سعودی گفت مواضع این کشور در قبال مردم فلسطین و بیت‌المقدس شرقی تغییری نخواهد کرد و ریاض از همه تلاش‌هایی که برای دستیابی به صلح عادلانه و پایدار انجام ‌شود حمایت می‌کند.

آخرین آمار #کرونا_در_ایران: ۱۲۵ نفر جان باختند

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت چهارشنبه ۱۲ شهریور اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته ۱۲۵ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری در ایران به ۲۱ هزار و ۷۹۷ نفر رسید. همچنین در ۲۴ ساعت گذشته بر اساس «معیارهای قطعی تشخیصی» یک هزار و ۸۵۸ مورد بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند. بر همین اساس، استان‌های تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز و استان‌های آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

#کرونا_در_ایران: #کتابخانه_ملی_ایران بازگشایی می‌شود

اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اعلام کرد: تالارهای کتابخانه ملی از پنجشنبه ۱۳ شهریور با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای اعضا باز است. کتابخانه ملی ایران از سه‌شنبه ۲۸ مرداد، با اعلام وضعیت قرمز همه‌گیری کرونا در تهران، بار دیگر در هماهنگی سازمان بازرسی کل کشور تعطیل شده بود. کتابخانه ملی ایران در موج اول همه‌گیری ویروس کرونا نیز از ۹ اسفند ۱۳۹۸ تا ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ تعطیل شده بود و بخش‌هایی از این مجموعه ۲۷ خرداد بازگشایی شدند که در کمتر از یک ماه دوباره با محدودیت‌های کرونایی روبه‌رو شدند. خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گزارش داده است که عضویت برخی از اعضای کتابخانه ملی به تعلیق درآمده بود و به این ترتیب گروهی از پژوهشگران از دسترسی به آثار محروم مانده بودند. این گروه از اعضاء ظاهراً به عملکرد «فریبرز خسروی» معاون کتابخانه ملی معترض بودند.

بازداشت #حجت_مختارزاده، فعال مدنی تُرک در دادگاه و انتقال او به زندان تبریز

حجت (آراز) مختارزاده، فعال مدنی ترک و یکی از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸، دوشنبه ۱۰ شهریور۹۹ پس از حضور در دادگاه انقلاب تبریز بازداشت و به زندان این شهر منتقل شد. به گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا)، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام‌های حجت مختارزاده پیشتر با اتهام اخلال در نظم عمومی در دادگاه عمومی شهرستان تبریز برگزار شده که منجر به صدور حکمی برای او نگردیده است. این فعال مدنی مجددا چند روز بعد به «نشر اکاذیب و عضویت در گروه غیرقانونی گاماج» متهم شده و به دادگاه انقلاب تبریز فراخوانده شد. او در نهایت دوشنبه ۱۰ شهریورماه ۹۹ پس از حضور در جلسه دادگاه به دلایل نامعلومی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان تبریز منتقل شد. حجت (آراز) مختارزاده ۲۶ آبان ۹۸ در جریان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز منتقل شد. او پس از ۱۴ روز به زندان این شهر منتقل شد و ۲۵ آذر ۹۸ با تودیع قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد. حجت مختارزاده پیشتر نیز سابقه بازداشت به دلیل فعالیت‌های مدنی را داشته است. او در سال ۹۰ در تجمعی اعتراضی نسبت به خشک شدن دریاچه ارومیه بازداشت و پس از ۹۰ روز از زندان تبریز آزاد شد.

وزیر #آموزش_و_پرورش: همه دانش‌آموزان باید از شنبه در کلاس‌های درس حاضر شوند

محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش ایران چهارشنبه ۱۲ شهریور در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره بازگشایی مدارس در آغاز سال تحصیلی جدید گفت: «کلاس‌های درس با آغاز سال تحصیلی یعنی از روز شنبه (۱۵ شهریور) در همه مناطق با رعایت پروتکل‌های بهداشتی دایر می‌شود و همه دانش‌آموزان باید در محل تحصیل خود حاضر شوند.» حاجی‌میرزایی تأکید کرد که «کلاس‌های درس با رعایت سخت‌گیرانه‌ترین پروتکل‌های بهداشتی دایر می‌شود» و «در هر مکانی براساس تشخیص مدیر مدرسه و دستورالعمل ابلاغ‌شده با رعایت فاصله اجتماعی امکان حضور همه دانش‌آموزان فراهم می‌شود.» به‌گفته وزیر آموزش و پرورش، دانش‌آموزان در مدارس پُرجمعیت گروه‌بندی می‌شوند و گروهی از آن‌ها روزهای زوج و گروهی دیگر روزهای فرد آموزش خود را در مدارس ادامه می‌دهند. قاعده اصلی برگزاری کلاس‌های درس به صورت حضوری است و آموزش از راه دور برای روزهایی است که دانش‌آموزان در مدارس حضور ندارند. مدرسه تلویزیونی و آموزش در «شبکه شاد» برای روزهای آموزش غیرحضوری دانش‌آموزان ایجاد شده است و استفاده دانش‌آموزان از این سامانه رایگان است. بازگشایی حضوری مدارس براساس تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا صورت می‌گیرد و مدارس در صورتی تعطیل می‌شوند که این ستاد حضور دانش‌آموزان را ممنوع کند.

#روحانی می‌گوید ۸۰ درصد مجالس #محرم #پروتکل‌های_بهداشتی را رعایت کردند

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در جلسه چهارشنبه ۱۲ شهریور هیئت دولت با بیان این‌که عزاداری محرم امسال «بهانه‌ای به دست دشمنان نداد»، گفت: «طبق آمار وزیر بهداشت و وزیر کشور، ۸۰ درصد مجالس در سراسر کشور پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کردند.» روحانی افزود مراسم محرم با «همه اصول دینی و بهداشتی» انجام شد. او از رهبر جمهوری اسلامی، مراجع دینی و مداحان که به‌گفته او «راه و مسیر عزاداری با حکمت را نشان دادند و ترویج دادند» تشکر کرد. روز گذشته (سه‌شنبه) مصطفی معین، رئیس شورای عالی نظام پزشکی ایران، روحانی را به «اظهارت ضد و نقیض» درباره همه‌گیری ویروس کرونا متهم کرده و گفته بود با این رویکرد «جامعه به ویروس مخرب بی‌اعتمادی و جدی‌نگرفتن خطر ویروس مخوف کرونا دچار شد». معین گفت: «در همین روزهای پایانی دهه اول محرم، به دلیل تأکید بر انجام عزاداری‌ها بدون آن‌که امکان رعایت فاصله‌گذاری و رعایت درست توصیه‌های بهداشتی باشد و بدون اعمال قاطعیت قانونی و ممنوعیت سفر به شمال کشور از سوی دولت و نیز به دلیل بی‌اعتمادی مردم، سیل مسافران با وجود وضعیت قرمز در تهران و در استان‌های شمالی، به سمت گیلان و مازندران و گلستان سرازیر شد و باید منتظر امواج جدید و پرمخاطره کرونا به فاصله چند هفته آینده در اواخر شهریور و مهر و پاییز باشیم.»