ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازداشت ۵ شهروند کُرد نقده توسط نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران

نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران روز چهارشنبه ۱۰ شهریور ۵ شهروند کُرد نقده (واقع در آذربایجان غربی) را دستگیر کردند و به مکان نامعلومی انتقال دادند. سازمان حقوق بشری هه‌نگاو اسامی بازداشت شدگان را چنین اعلام کرده است: اسعد رامین، خالد رامین (برادر اسعد)، رامین رامین (فرزند اسعد) و سردار رامین (فرزند خالد) اهل روستای “قارنا” و داوود رحیمی اهل روستای “چقل مصطفی”. دستگیری این افراد بدون ارائه حکم قضایی و همراه با خشونت بوده است. هه‌نگاو نوشته است در یک ماه گذشته دست‌کم ۴۶ شهروند کُرد در شهرهای مختلف بازداشت شده‌‌اند.

سیل تاریخی در نیویورک دست‌کم ۹ کشته برجا گذاشت

جاری شدن سیل سنگین در پی توفان آیدا در ایالت‌‌‌های نیویورک و نیوجرسی سبب مرگ ۹ نفر شده، و تعدادی از خیابان‌‌ و جاده‌ها و متروی نیویورک را غرق در آب کرده است. بیل دبلاسیو، شهردار شهر نیویورک سیل اخیر و وضعیت چهارشنبه شب یکم سپتامبر در این شهر را یک واقعه هواشناسی تاریخی خواند. مرکز خدمات هواشناسی ملی نیز برای نخستین بار در شهر نیویورک وضعیت اضطراری سیل اعلام کرد. روز پنج‌شنبه دوم سپتامبر مقامات شهری در تلاش برای بازگرداندن سیستم حمل و نقل به حالت عادی و ترمیم خسارات سیل بودند. فرمانداران دو ایالت نیویورک و نیوجرسی نیز چهارشنبه در این ایالت‌‌ها وضعیت اضطراری اعلام کرده و از ساکنان خواستند تا زمانی که عملیات پاکسازی و تعمیر ادامه دارد در منازل خود بمانند. در پی توفان آیدا میزان بارش در بخش‌هایی از شمال شرق آمریکا بین ۶ تا ۸ اینچ (۱۵ تا ۲۰ سانتیمتر) گزارش شد. دستکم ۲ نفر در ایالت نیوجرسی و هفت نفر از جمله یک کودک دو ساله در شهر نیویورک قربانی سیل اخیر شدند. روز پنج‌شنبه برق بیش از ۲۰۰ هزار خانوار در پنج ایالت شمال شرقی آمریکا قطع بود. توفان آیدا در آمریکا ابتدا ایالت جنوبی لوییزیانا را درنوردید و سه روز بعد به نیویورک رسید. تغییرات اقلیمی ناشی از گرمایش زمین وقوع پدیده‌های حاد اقلیمی را در سرتاسر جهان افزایش داده است.

سخنگوی طالبان: چین مهم‌ترین شریک ماست، برای سرمایه‌گذاری در افغانستان و بازسازی کشور از چین کمک می‌گیریم

سخنگوی طالبان در گفت‌و‌گو با یک نشریه ایتالیایی گفت که حکومت طالبان برای توسعه اقتصادی افغانستان روی کمک چین حساب باز کرده است. ذبیح‌الله مجاهد در گفت‌و‌گو با لا رپابلیکا که پنج‌شنبه ۱۱ شهریور / دوم سپتامبر منتشر شد، چنین گفت: «چین مهم‌ترین شریک ماست و فرصتی بنیادی و فوق‌العاده برای ما فراهم می‌آورد، زیرا چین آماده است که سرمایه‌گذاری کند و کشورمان را بازسازی کند». مجاهد همچنین با اشاره به برنامه اقتصادی بزرگ «کمربند و جاده» (راه ابریشم جدید) چین، آن را دارای جایگاهی مهم نزد طالبان دانست. او گفت: «کشور معدن‌های مس سرشاری دارد که به لطف چین، می‌توانند بار دیگر به کار بیفتند و مدرنیزه شوند. به علاوه، چین راه ورود ما به بازار‌های سرتاسر جهان است.» طالبان ۱۵ اوت کنترل کابل را در دست گرفت. قدرت‌های غربی که نیروهایشان را از افغانستان خارج کرده اند، کمک‌های مالی به افغانستان را نیز به شدت کاهش داده‌اند.

۱۰ هکتار از مراتع ملی الموت شرقی در آتش‌سوزی اخیر خسارت دید

سرمحیط‌بان الموت شرقی در استان قزوین پنج‌شنبه ۱۱ شهریور در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) از تخریب ۱۰ هکتار از مراتع ملی این منطقه در آتش‌سوزی اخیر خبر داد. به گفته مصطفی قندی، «این آتش سوزی در منطقه الموت شرقی در ارتفاعات روستای اوه بوقوع پیوسته که بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد حریق ایجاد شده عامل انسانی داشته که موجب گسترش آتش در مراتع شده است.» به گفته او، محیط‌بانان و یگان منابع طبیعی استان حریق را إطفاء کرده اند. قندی همچنین گفت که در ۱۰ هکتار مراتع تخریب‌شده، پوشش گیاهی گون و درختچه‌های مرتعی بوده است. آتش‌سوزی اخیر در الموت پنج روز پیش مهار شد.

تجمع اعتراضی زنان هرات: «هیچ حکومتی بدون حمایت زنان پایدار نمی‌ماند.»

با تسلط طالبان بر افغانستان، ده‌ها تن از فعالان حقوق زنان، دانشجویان و زنان شاغل در نهادهای حکومتی در یک گردهمایی در شهر هرات، خواهان حفظ دستاوردهای‌شان در حکومت آینده شدند. طبق گزارش‌ها این زنان شاغل در شهرک صنعتی هرات بودند و به دلیل ممانعت طالبان از کار کردن خود، تظاهرات کردند. این زنان و دختران گفته‌اند نگران آینده‌شان هستند و از جامعه جهانی می‌خواهند که زنان افغان را فراموش نکنند. شرکت‌کنندگان این گردهمایی گفته‌اند که زنان باید در حکومت آینده نقش داشته باشند و تأکید کرده‌اند که «هیچ حکومتی بدون حمایت زنان پایدار نمی‌ماند.» این زنان شعار دادند: «نترسید،‌ نترسید، ما همه با هم هستیم» آنها در شعارها و پلاکادرهای‌شان همچنین خواهان حق کار،‌ آموزش و آزادی‌ شدند. طالبان به زنان وعده داده‌اند که حق تحصیل آنها با رعایت شئونات اسلامی محفوظ می‌ماند اما اعلام کرده‌اند که از زنان در مشاغل بالای سیاسی استفاده نخواهد شد. بسیاری از زنان افغان که پیش‌تر در نهادهای سیاسی، اداره‌های دولتی و رسانه‌ها شاغل بودند، از زمان روی کار آمدن طالبان خانه‌نشین شده‌اند و بسیاری از آنها مجبور به گریختن از کشور شده‌اند.

درگیری مسلحانه در مرز کردستان دست‌کم یک کشته از نیروی انتظامی بر جای گذاشت

اسماعیل رستم‌پور، فرماندار بانه پنج‌شنبه ۱۱ شهریور اعلام کرد که در مرز گله‌سوره این شهرستان با اقلیم کردستان عراق، درگیری مسلحانه رخ داد و در جریان آن یک نفر از نیروی انتظامی به نام رضا سپهوند، مرزبان هنگ مرزی کشته شد. شهرستان مرزی بانه در فاصله ۲۷۰ کیلومتری سنندج مرکز استان کردستان قرار دارد. این درگیری شامگاه گذشته، چهارشنبه ۱۰ شهریور در حین پایش و مراقبت نیروی مرزبانی از نوار مرزی رخ داد. فرماندار بانه طرف درگیری را «اشرار مسلح» نامیده است. مرزبان کشته‌شده استوار دوم و اهل خرم‌آباد استان لرستان است. پنج‌شنبه گذشته، ۴ شهریور نیز پاسداران مرزدار در منطقه سروآباد، واقع در کردستان و مرز عراق، با یک گروه مسلح درگیر شدند.