ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بالاگرفتن اختلاف‌ها در حزب کارگزاران سازندگی، عطریان‌فر: اختلاف نداریم به دنبال جوان‌گرایی هستیم

چند هفته پس از آنکه فرزانه ترکان، از اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران با انتقاد از دایره بسته مدیریتی در این حزب و بها ندادن به جوان‌گرایی از عضویت در کارگزاران و شورای مرکزی آن استعفا داد، دو عضو دیگر شورای مرکزی هم استعفا دادند. حسین مرعشی و یدالله طاهر‌نژاد در روزهای گذشته استعفای خود را اعلام کردند. حسین مرعشی همزمان با عضویت در شورای مرکزی، سخنگوی کارگزاران سازندگی هم هست. محمد عطریانفر در توضیح دلایل این استعفاها گفته است که این دو نفر به دنبال فضا دادن به جوان‌ها و جوان‌گرایی بوده‌اند و استعفای آن‌ها از شورای مرکزی به معنای استعفا از حزب کارگزاران نیست. در روزهای گذشته، فرزانه ترکان گفته بود که چند عضو دیگر شورای مرکزی کارگزاران سازندگی هم از عضویت در حزب استعفا داده‌اند. با این وجود عطریانفر گفته است که مرعشی و طاهرنژاد تنها از شورای مرکزی استعفا داده‌اند. او گفت که شورای عمومی حزب با استعفای مرعشی از شورای مرکزی موافقت نخواهد کرد و آن‌ها او را سرمایه حزب‌شان می‌دانند. ترکان در زمان اعلام استعفایش با انتقاد از دایره بسته تصمیم‌گیری در این حزب گفته بود: «مشکل ما در حزب و در جامعه بزرگ‌تر یعنی اصلاح طلبان این است که با زاویه بسته خودشان و فقط به جهت اینکه در قدرت جایی داشته باشند، وارد سیاست شدند و به مشکلات جامعه نگاه کردند... اگر قرار باشد که همیشه دبیر و رئیس ما و کمیسیون سیاسی ما همان افرادی باشند که ۱۵ و ۲۰ سال قبل بودند، نمی‌توان تغییری حس کرد چراکه این افراد هر کاری که بلد بودند و هرچه به ذهن‌شان رسیده تا امروز انجام داده اند، باید اجازه بدهیم که ایده‌های نو و جوان‌هایی که خلاق هستند بیایند.»

طوفان شاهین مدارس و ادارات را در سیستان تعطیل کرد

دنبال رسیدن طوفان حاره‌ای شاهین به ایران، ستاد بحران در ایران در استان سیستان و بلوچستان بالاترین هشدار «سطح قرمز» اعلام کرده‌ است. پیش بینی شده سرعت طوفان از ۱۲۰ کیلومتر در ساعت بیشتر شود. معاون استاندار و فرماندار ویژه زابل اعلام کرده که طوفان و گرد و غبار ادارات منطقه سیستان را به تعطیلی کشانده است. او گفته سرعت طوفان در منطقه سیستان شدت گرفته و میزان غلظت گرد و غبار در هوای منطقه بسیار زیاد است. عباسعلی ارجمندی گفته براساس تصمیمات اتخاذ شده توسط روسای مدیریت بحران شهرستان‌های منطقه سیستان و به منظور کاهش اثرات نامطلوب گردوغبار، مقرر شد تا پایان ساعت کار کلیه دستگاه‌های اداری منطقه به جز دستگاه‌های امدادرسان و خدمات‌رسان ساعت ۱۱ شنبه مورخ ۱۰ مهرماه ۱۴۰۰ تعیین شود. دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان هم با صدور اطلاعیه‌ای از تعطیلی مدارس جنوب این استان بر اثر توفان حاره‌ای خبر داد. با توجه به اخطار سازمان هواشناسی مبنی بر فعالیت توفان حاره‌ای «شاهین» در جنوب استان و بنا بر تصمیم ستاد مدیریت بحران این استان، مدارس شهرستان‌های کنارک، چابهار و دشتیاری روز شنبه ۱۰ مهر تعطیل اعلام شد. مقام‌ها می‌گویند نیروهای امداد در آماده‌باش هستند و مرخصی‌ها لغو شده است. قایق‌های صیادی هم امروز اجازه ندارند به دریا بروند. به مردم جنوب استان سیستان و بلوچستان دستور داده شده در خانه بمانند و از طریق رسانه‌ها اخبار را پیگیری کنند تا در جریان آخرین تصمیم‌ها باشند. سیستان و بلوچستان به دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش همیشه در معرض طوفان‌های موسمی است که آسیب‌های اقتصادی شدیدی به استان می‌زند.

آمار مرگ در اثر تصادف‌های جاده‌ای ۱۱ درصد بیشتر شد

سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد که از ابتدای سال تا پایان مرداد، آمار تلفات جاده‌ای در کشور ۱۱ درصد رشد داشته است. با این حال در گزارش پزشکی قانونی به این موضوع اشاره شده است که در مرداد ماه آمار تلفات به نسبت مرداد ۱۳۹۹، کاهش حدود پنج درصدی رخ داده است. اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: «در مرداد امسال آمار تلفات حوادث رانندگی با کاهش ۵,۱ درصدی مواجه بود. در این ماه ۱۳۹۸ نفر که ۱۱۱۹ نفر مرد و ۲۷۹ نفر زن بودند، در تصادفات جان باختند در حالیکه آمار تلفات در مدت مشابه سال قبل ۱۴۷۳ نفر بود.» در این ماه ۲۵ هزار و ۳۹۵ مصدوم تصادفات نیز به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند که نسبت به سال قبل ۷,۴ درصد کاهش یافته است. بر اساس این گزارش در پنج ماهه نخست سال جاری آمار تلفات تصادفات با افزایش مواجه بود. در این مدت ۷۰۳۲ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند، این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات ۶۳۳۱ نفر بود، ۱۱,۱ درصد افزایش یافته است. در پنج ماهه امسال از کل تلفات تصادفات ۵۶۴۲ نفر مرد و ۱۳۹۰ نفر زن بودند. در این مدت استان‌های فارس با ۵۵۳، خراسان رضوی با ۴۷۱ و تهران با ۴۶۹ فوتی بیشترین و استان‌های ایلام با ۵۶، کهگیلویه و بویراحمد با ۹۰ و قم با ۹۸ فوتی کمترین آمار تلفات را داشته‌اند.

تفاله نیشکر غذای دام‌ها در ایران: شیرینی علوفه دام‌های پرچربی و بدرون گوشت تولید می‌کند

منصور پوریان، رییس شورای تامین دام ایران گفته صنعت دام پروری دچار بحران است. به گفته او عوامل متعددی در به وجود آمدن این بحران نقش دارند که مهم‌ترین آن نبود نهاده‌های دامی است. قیمت نهاده‌های دامی چون گندم و جو در بازار داخلی افزایش یافته است؛ از این رو دامدار توان خرید علوفه مورد نیاز دام را ندارد. به گفته پوریان بخش پرواری که در اصل تقاضای بازار برای تولید گوشت را پوشش می‌دهند مدتی است که به دلایلی چون خشکسالی و از همه مهمتر کم شدن نهاده‌ها نتوانسته علوفه مورد نیاز خود را تامین کنند از این رو به علوفه‌های متفرقه چون تفاله و تفاله نیشکر روی آورده است. شیرینی علوفه‌های غیرنهاده باعث شده است  که چربی دام‌ها چند برابر شود که در حال حاضر این مساله به یک بحران برای تولیدکنندگان تبدیل شده است. در زمان کشتار دام‌ها میزان چربی آنها در حجم قابل توجهی بالاست تا جایی که می‌توان گفت به جای گوشت چربی تولید می‌کنیم. شورای عالی قیمت گذاری محصولات کشاورزی طی یک سیاست حمایتی تصمیم گرفت بخشی از دام‌های سنگین وزن را خریداری و صادر کند. شورای عالی قیمت گذاری، شرکت پشیبانی امور دام را موظف کرده بود که این مصوبه را اجرایی کند اما این برنامه اجرا نشد. پوریان گفته در حال حاضر۲۰۰ هزار راس گوساله دارای چربی بالا هستند و اگر این روند ادامه پیدا کند، در هشت ماه آینده شاهد افزایش تولید دام با چربی بالا خواهیم بود.

لاشه ۱۴ قلاده فوک خزری در ۱۰ روز کشف شد: احتمال مرگ فوک‌ها بر اثر فعالیت‌های نظامی

لاشه ۱۴ قلاده از فوک‌ خزری که در راس هرم غذایی آبزیان خزر قرار دارد و مهم‌ترین عامل برای حفظ اکوسیستم آبی خزر است، ۱۰ روز گذشته به سواحل گیلان و مازندران رسیده است. مرکز حفاظت از فوک خزری در ایران اعلام کرده که دلیل مرگ بی‌صدای فوک‌های خزری مانور مشترک نظامی اخیر سه‌ کشور آذربایجان، ترکیه و پاکستان در دریاچه خزر است. با این حال حسینعلی ابراهیمی کارنامی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مازندران به همشهری گفته است که در مورد مرگ فوک‌های خزری که تعداد آنها تا عصر دیروز به ۱۴قلاده رسید، به نتیجه مشخص نرسیده است. امیر صیاد شیرازی، مدیر مرکز حفاظت از فوک خزری در ایران گفته تلفات فوک‌های خزری تنها در ایران گزارش شده است و آذربایجان هیچ گزارشی از تلفات این گونه در روزهای اخیر نداشته است. با این حال این مقام مسوول اعلام کرده که موضوع بیماری نیز درنظر است: «چون لاشه‌های رسیده به سواحل ایران امکان بررسی میکروبی ندارند در انتظار لاشه‌های تازه‌تر هستیم تا مشخص شود آیا فوک‌ها به‌دلیل بیماری‌هایی همچون شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تلف شده‌اند یا مانور نظامی عامل مرگ آنها بوده است.» او گفته چون فصل کوچ پرندگان مهاجر هنوز به‌صورت جدی آغاز نشده شاید احتمال ابتلا به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در آنها منتفی باشد. فوک خزری کوچک‌ترین گونه فوک است که تنها در دریاچه خزر زندگی می‌کند و پنج کشور حاشیه خزر ملزم به حفاظت از این گونه کمیاب هستند. براساس اعلام رئیس مرکز حفاظت و درمان فوک خزری در ایران، جمعیت فوک خزری طی یک قرن گذشته از یک‌ میلیون و ۲۰۰ هزار قلاده به ۷۰ هزار قلاده رسیده است و جمعیت این‌گونه با کاهش ۹۵ درصدی مواجه شده است.

طرح جوانی جمعیت تا یک ماه دیگر ابلاغ می‌شود: خطر افزایش سقط غیرقانونی و ترس از بارداری

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت می‌گوید اگر مشکلی به وجود نیاید، این طرح تا یک ماه دیگر ابلاغ می‌شود. به گفته امیرحسین بانکی‌پورفرد بخشی از مواد این طرح را در بودجه‌‎ امسال پیش‌بینی شده و اجرای آن شروع شده است؛ مانند ۲۰۰ میلیون وامی که به زوج‎‌های جوان داده می‌شود یا تخصیص ۹۰ درصدی هزینه‌های درمان ناباروری که از سوی دولت ارائه می‌شود و ابلاغ هم شده است. او گفته: «شورای نگهبان تا یک هفته‌ آتی فرصت اعلام‌نظر دارد و البته می‌تواند این مهلت را تا ۱۰ روز بعد از آن هم تمدید کند. اگر نظرش مثبت باشد، طرح تا ۲۰ روز دیگر ابلاغ می‌شود، اگر ابهام یا ایرادی در مورد کلمه‌ حرج وجود داشته باشد، باز یک هفته در مجلس برای رفع این ایراد فرصت داریم و دوباره طرح را برمی‌گردانیم به شورای نگهبان و حدود دو هفته به زمانی که گفتم، اضافه می‌شود. اما پیش‌بینی من این است که تا یک ماه دیگر طرح ابلاغ خواهد شد.» طرح حذف غربالگری و نسخ سقط‌جنین در حالی در آستانه اجراست که پزشکان متخصص نسبت به آن دچار تردید هستند. بر اساس این طرح اگر پزشکی غربالگری نکند، هیچ مسئولیتی ندارد و زوج باردار در این زمینه نمی‌توانند ادعایی داشته باشند. همچنین اگر پزشکی غربالگری انجام دهد و منجر به سقط شود، مقصر شناخته می‌شود. از هر دوی حالات اینطور برداشت می‌شود که پزشکان ترجیح خواهند داد وارد حوزه غربالگری نشوند و بنابراین حق زوجی که می‌خواهند فرزند سالمی داشته باشند، مخدوش می‌شود. افزایش سقط‌های غیرقانونی، عدم‌تمایل و ترس از بارداری از عوارض اجرای این طرح است.