ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مریم لطفی، خبرنگار اجتماعی روزنامه «شرق» بازداشت شد

«شبکه شرق» گزارش داد که مریم لطفی، خبرنگار بخش اجتماعی این روزنامه دوشنبه ۱۰ مهر بازداشت شد. بنا به این گزارش، مریم لطفی برای تهیه گزارش خبری از وضعیت دختری که روز گذشته، یکشنبه ۹ مهر در مترو تهران «از هوش رفته ‌بود» به بیمارستان فجر نیروی هوایی رفته بود. هنوز معلوم نیست که نهاد بازداشت‌کننده این خبرنگار کدام است. رسانه‌های جمهوری اسلامی گزارش داده‌اند که ساعت ۷ صبح روز یکشنبه یک دختر دانش‌آموز ۱۶ساله در ایستگاه میدان شهدا (خط ۴ مترو)، وارد واگن مترو شده که به دلیل «افت فشار» بی‌هوش شده است. مسعود درستی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی ایرنا گفته است که دوستان این دختر او را به بیرون از واگن مترو منتقل می‌کنند و تیم اورژانس پس از اقدامات اولیه و پایدار کردن وضعیت وی او را به بیمارستان منتقل کردند. گفته می‌شد که دختر نوجوان مقنعه نداشته و مأموران حجاب‌بان مترو به او‌ اخطار داده‌اند و سپس با هُل‌دادن او سرش به میله واگن برخورد می‌کند و بی‌هوش می‌شود. مسعود درستی اما این موضوع را تکذیب و تأکید کرد که این دانش‌آموز «هیچ‌گونه درگیری لفظی و یا فیزیکی با مسافران و یا عوامل اجرایی مترو نداشته است». مریم لطفی پیش از این خواهان آزادی الهه محمدی و نیلوفر حامدی، دو خبرنگاری شده بود که به دلیل بازتاب قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی زندانی شده‌اند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران از وضعیت بحرانی ۱۲ زندانی سیاسی تبعیدشده به زندان قزل‌حصار خبر داد

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که وضعیت سعید ماسوری، جعفر ابراهیمی، لقمان امین‌‌پور، افشین بایمانی، سپهر امام‌‌جمعه، زرتشت احمدی‌راغب، محمد شافعی، سامان صیدی (یاسین)، حمزه سواری، احمدرضا حائری، رضا سلمان‌زاده و مسعودرضا ابراهیمی‌نژاد؛ ۱۲ زندانی سیاسی تبعیدشده به زندان قزل‌حصار بحرانی است. بنا به این اطلاعیه، این زندانیان سیاسی چهارشنبه ۲۹ شهریور پس از هفته‌ها حضور در بند امن زندان قزل‌حصار به واحد چهار منتقل شدند و این انتقال در محرومیت از حق تماس و‌ ملاقات آن‌ها انجام شد. براساس اطلاعات شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، واحد چهار زندان قزل‌حصار فاقد شرایط مشابه سایر بندهای عمومی و متشکل از سلول‌هایی بسیار کوچک و‌ تک‌نفره است و به‌دلیل نظارت شدید امنیتی بر این زندانیان، آن‌ها عملاً از هرگونه ارتباط با محیط پیرامون خود محروم هستند و در شرایطی ایزوله و امنیتی به شکنجه‌گاه‌هایی تک‌نفره تبعید شده‌اند. همچنین عدم دسترسی به امکانات پزشکی و محرومیت از حق دسترسی به مراکز مجهز درمانی، جان این زندانیان سیاسی را در خطر قرار داده است. در این میان، جعفر ابراهیمی، معلم زندانی، با وجود گزارش‌های متعدد سازمان پزشکی قانونی مبنی بر عدم تحمل حبس، کماکان از آزادی و حق دسترسی به درمان، محروم است و افشین بایمانی، دیگر زندانی تبعیدشده به قزل‌حصار، پس از گذشت ساعت‌ها از وقوع حمله قلبی، تنها به بهداری زندان منتقل شده است. مطالبه‌ این زندانیان بازگشت به زندان اوین و توقف پرونده‌سازی امنیتی در زندان است.

سپیده رشنو: برای دفاع از زن بودن، بدون حجاب به دادگاه می‌روم

سپیده رشنو، دانشجوی هنر، نویسنده، شاعر و فعال مدنی مخالف حجاب اجباری در اینستاگرام از حضور خود بدون حجاب اجباری در دادگاه خبر داد. او زیر تصویر خود در مقابل یکی از مجتمع‌های قضایی دادگستری در تهران نوشت: «امروز؛ دهم مهرماه ۱۴۰۲، با همین پوشش، همراه با وکیلم آقای پناهی‌پور در دادگاهی حاضر خواهم شد برای دفاع از دو اتهامی (تشویق به فساد و فحشا و تبلیغ علیه نظام) که مصداق آن‌ها تنها پست اول صفحهٔ اینستاگرام‌ من است.» رشنو در این پست همچنین نوشت که برای «دفاع از اتهاماتی که مرتکب نشده‌ام. برای دفاع از حقِ انتخاب پوشش و حقِ نوشتن دربارهٔ آن‌چه بر من گذشته. برای دفاع از «زن» بودن؛ قسمتی از بدن به نام «مو» که همه- مرد و زن- به طور طبیعی آن را داریم» در دادگاه حاضر می‌شود. اواخر تیرماه سال گذشته، ویدئویی از درگیری چند زن در یکی از اتوبوس‌های بی‌آرتی تهران در فضای مجازی منتشر شد. این ویدئو نشان می‌داد شخصی که بعداً هویت او «رایحه ربیعی» معرفی شد، به بهانه «امر به معروف» اقدام به دخالت در نحوه پوشش زن دیگری (سپیده رشنو) کرده است. شماری از زنان حاضر در اتوبوس نیز با آمر به معروف که قصد فیلم‌برداری از معترضان به دخالت او را داشت، درگیر شده بودند. مدتی بعد سپیده رشنو به دلیل آن‌چه «هتاکی و ضرب و شتم آمر به معروف» عنوان شده بود، بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه، موسوم به بند الف-یک منتقل شد. رایحه ربیعی، زن آمر به معروف پس از بازداشت سپیده رشنو در اینستاگرام خود خبر داد فیلمی را که در اتوبوس گرفته «به مراجع مربوطه» فرستاده است. مدتی بعد از بازداشت، فیلمی از اعترافات اجباری سپیده رشنو در حالی که شکنجه شده بود منتشر شد. چندی بعد نیز دانشگاه الزهرا او را به دلیل «عدم رعایت پوشش اسلامی»، دو ترم با احتساب سنوات از تحصیل منع کرد. سپیده رشنو، متولد ۱۳۷۳، دانشجو، شاعر و ساکن یکی از خوابگاه‌های دانشجویی در تهران و اهل خرم‌آباد است.

شمار بازداشت‌شدگان دو روز اعتراضات در شهرهای سیستان و بلوچستان به دست‌کم ۲۱۶ نفر رسید

به‌گزارش شبکه تلگرامی «حال‌وش» که خبرهای سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، شمار افراد بازداشت‌شده از ۷ تا ۹ مهرماه در شهرهای این استان دست‌کم به ۲۱۶ نفر رسید. این شبکه نوشته است که با احراز هویت ۴۵ تن دیگر تعداد شهروندان بلوچ بازداشت‌شده در زاهدان، خاش، میرجاوه و چابهار به ۱۱۰ نفر از جمله ۳۲ کودک زیر ۱۸ سال رسید. «حال‌وش» اسامی این ۱۱۰ نفر را هم منتشر کرده و افزوده است که از هویت سایر بازداشت‌شدگان هنوز اطلاعی در دسترس نیست. اعتراضات روزهای جمعه و شنبه گذشته به‌مناسبت نخستین سالگرد «جمعه خونین زاهدان» انجام شد و روز شنبه شمار زیادی از مغازه‌های چندین شهر بلوچستان به نشانه اعتراضی بسته بودند. «جمعه خونین زاهدان» هشتم مهرماه ۱۴۰۱، در جریان جنبش سراسری مردم ایران و به‌دنبال افشای خبر تجاوز فرمانده نیروی انتظامی شهرستان چابهار به یک دختر ۱۵ ساله به نام «ماهو بلوچ» رخ داد و مأموران امنیتی با حمله به مردم معترض این شهر بیش از ۱۰۰ نفر را کشته و ۳۰۰ نفر را زخمی کردند. مقام‌های حکومتی کشته‌شدن فقط ۱۹ نفر را تأیید کردند.