نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خطیب‌زاده: تا افتتاح سفارتخانه‌ها در تهران و ریاض راه درازی در پیش است

در پی برگزاری چهار دور مذاکره بین ایران و عربستان سعودی برای بازسازی روابط دو کشور، سعید خطیبزاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران سه‌شنبه ۱۱ آبان گفت: «ایران و عربستان سعودی هنوز قصد ندارند تا فعالیت سفارتخانه‌های خود در پایتخت‌های دو کشور را از سر بگیرند.» خطیب‌زاده با بیان این‌که «تماس‌ها همچنان ادامه دارند»، افزود: «تا افتتاح سفارتخانه‌ها در تهران و ریاض راه درازی در پیش است.» او در همین حال گفت در مذاکرات دو کشور توافق‌های اولیه صورت گرفته است اما از مضمون توافق‌ها چیزی نگفت. روابط دیپلماتیک ریاض و تهران از ژانویه ۲۰۱۶ پس از حمله به نمایندگی‌های دیپلماتیک عربستان سعودی در تهران و مشهد در ایران به دنبال اعدام نمر باقر النمر روحانی شیعه در عربستان سعودی قطع شد. از بهار سال جاری تماس مستقیم ایران و عربستان سعودی با میانجی‌گری عراق آغاز شد.

دولت اتیوپی در سراسر این کشور وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد

با ادامه نبردها بین نیروهای اتیوپی و مخالفان در تیگرای، دولت اتیوپی سه‌شنبه ۱۱ آبان / ۲ نوامبر در سراسر این کشور وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد. رسانه‌های دولتی اتیوپی با اشاره به حملات جبهه آزادی‌بخش مردم تیگرای گفته‌اند «هدف از وضعیت فوق‌العاده محافظت از غیرنظامیان در برابر جنایت‌های گروه تروریستی جبهه آزادی‌بخش تیگرای در چندین بخش از کشور است.» این جبهه نزدیک به یک سال است که با نیروهای دولتی اتیوپی در حال جنگ است. جبهه آزادی‌بخش مردم تیگرای در روزهای اخیر مدعی تصرف دسی و کومبولچا، دو شهر استراتژیک واقع در حدود ۴۰۰ کیلومتری شمال آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی شده است. دولت خبر از دست دادن کنترل این شهرها را تکذیب کرده است، اما اگر این خبر درست باشد تصرف این شهرها نقطه عطف مهمی در درگیری‌های یک ساله اخیر خواهد بود. ارتباطات در بسیاری از مناطق شمالی اتیوپی قطع شده است و دسترسی خبرنگاران به این مناطق محدود و بررسی مستقل مواضع دو طرف دشوار است. اوایل روز سه‌شنبه، مقامات آدیس آبابا از مردم خواستند تا برای دفاع از محله‌های خود آماده شوند. افزایش درگیری‌ها در اتیوپی جامعه بین‌المللی را که در روزهای اخیر بارها خواستار آتش‌بس فوری و گفت‌وگوهای صلح شده را نگران کرده است. جفری فلتمن، فرستاده آمریکا در شاخ آفریقا، روز سه‌شنبه گفت واشنگتن با «هرگونه حرکت جبهه آزادی‌بخش مردم تیگرای به سمت آدیس آبابا یا هر اقدامی با هدف محاصره این شهر مخالف است». آمریکا همچنین اعلام کرده است که مزایای تجاری مهم اعطایی به اتیوپی را به دلیل «نقض فاحش قوانین بین‌المللی حقوق بشری که از سوی دولت اتیوپی و سایر جناح‌ها در شمال اتیوپی اعمال می‌شود»، کاهش خواهد داد. درگیری در تیگرای نوامبر ۲۰۲۰ آغاز شد و در ماه‌های اخیر چرخش چشمگیری یافته است.

وزیر خارجه عربستان سعودی: مذاکرات با ایران ادامه دارد اما پیشرفتی نداشته است

فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌بی‌سی اعلام کرد که ریاض دور تازه‌ای از مذاکرات با تهران را برگزار خواهد کرد. فیصل بن فرحان گفت هرچند طرف ایرانی آن قدر مثبت برخورد کرده که می‌توان مذاکرات را ادامه داد اما «واقعیت آن است که هیچ پیشرفت ملموسی در این مذاکرات صورت نگرفته است». او افزود ریاض به‌دنبال دستیابی به تفاهم‌هایی با ایران برای تضمین ثبات امنیتی در منطقه است. وزیر امور خارجه عربستان سعودی تأکید کرد که این کشور با نگرانی شاهد آن است که «ایران با جلوگیری از تحقیقات بازرسان سازمان بین‌المللی انرژی اتمی نه فقط تعهدات خود در چارچوب برجام بلکه تعهدات خود در چارچوب معاهده عدم گسترش سلاح هسته‌ای را زیر پا گذاشته و این تهدیدی واقعی برای امنیت و ثبات منطقه است.» از ماه مارس / فروردین سال جاری مذاکرات مستقیم و پنهانی بین مسئولان سعودی و ایرانی با میانجی‌گری مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در بغداد جریان دارد. مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در این مذاکرات، جنگ یمن و پرونده هسته‌ای ایران است.

دو انفجار در نزدیکی یک بیمارستان نظامی، کابل را لرزاند

رسانه‌های افغانستان ظهر سه‌شنبه ۱۱ آبان / ۲ نوامبر از وقوع دو انفجار در حوزه دهم امنیتی شهر کابل خبر دادند. بلال کریمی، معاون سخنگوی امارت اسلامی و سعید خوستی، سخنگوی وزارت داخلی (وزارت کشور) طالبان وقوع این انفجارها را تأیید کردند. بلال کریمی گفت هر دو انفجار در نزدیکی بیمارستان چهارصد بستر رخ داد‌ه و صدای شلیک گلوله نیز از محل انفجارها شنیده شده است. هنوز از تلفات احتمالی این انفجارها گزارش دقیقی منتشر نشده است اما شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از پزشکان شمار زخمی‌ها را دست‌کم ۱۶ نفر اعلام کرد. به گفته سخنگوی وزارت داخلی طالبان، نیروهای امنیتی به محل انفجارها رسیده‌اند. همزمان خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نیز به نقل از شاهدان عینی نوشت گروهی از تروریست‌های انتحاری پس از منفجر کردن در ورودی وارد بیمارستان چهارصد بستر شده‌اند و درگیری‌ها ادامه دارد. بیمارستان چهارصد بستر «سردار محمد داوود خان» بزرگترین بیمارستان نظامی افغانستان است که پیشتر نیز در سال ۲۰۱۷ هدف حمله تروریستی قرار گرفته بود. از زمان به‌قدرت رسیدن گروه تروریستی طالبان در افغانستان، این دومین بار است که کابل هدف انفجار بمب قرار می‌گیرد.

دادستان تهران از دستگیری دو تن از مدیران سابق یکی از بانک‌ها خبر داد

علی القاصی‌مهر، دادستان تهران در جلسه شورای عالی قوه قضائیه اعلام کرد دو تن از مدیران سابق یکی از بانک‌ها بازداشت شده‌اند. او بدون اشاره به نام بانک مذکور گفت: «این بانک از طریق ادغام با موسسه مالی و اعتباری و چند شرکت تعاونی اعتباری دیگر تشکیل شده است که در اموال انتقالی از جانب شرکت‌های تعاونی اعتباری به بانک از طریق ارزیابی غیرواقعی املاک، تضییع گسترده حقوق بانک صورت گرفته است.» دادستان تهران در اشاره به تخلفات مالی مدیران این بانک افزود: «در ارزیابی فقط ۶ فقره پلاک ثبتی، رقمی بالغ بر ۳۴ هزار میلیارد ریال ارزیابی غیرواقعی صورت گرفته است». القاصی‌مهر در ادامه از بازداشت ۵ نفر دیگر به اتهام دریافت میلیون‌ها دلار ارز از بانک مرکزی خبر داد که به گفته او از طریق کارت ملی نزدیک به ۳ هزار نفر، این مبلغ را دریافت کرده‌اند. بانک مرکزی بابت هر کارت ملی حدود ۲هزار دلار ارز به اشخاص واگذار می‌کند.

امیرعبداللهیان به کرونا مبتلا شد

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه دولت سیزدهم به کرونا مبتلا شده و در قرنطینه به سر می‌برد. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به سوالی در مورد برخی اخبار منتشر شده در مورد تغییر برنامه‌های دیدارهای وزیر امور خارجه دولت سیزدهم گفت: «حال عمومی وزیر امور خارجه خوب است و از قرنطینه در حال انجام کارهای روزانه است.»