نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی احتمال حمله ایران به عربستان سعودی را رد کرد

وال‌استریت ژورنال سه‌شنبه ۱۰ آبان / یکم نوامبر گزارش داده بود که عربستان سعودی اطلاعاتی در مورد حمله قریب‌الوقوع ایران به اهدافی در عربستان را در اختیار مقامات آمریکایی قرار داده است. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی عصر چهارشنبه ۱۱ آبان گزارش این روزنامه را رد کرد و گفت: «این‌گونه خبرسازی‌های مغرضانه از سوی برخی محافل غربی و صهیونیستی با هدف ایجاد فضای منفی علیه جمهوری اسلامی ایران و تخریب روندهای مثبت جاری با کشورهای منطقه صورت می‌گیرد.» جان کربی، سخنگوی شورای امنیت کاخ سفید شامگاه سه‌شنبه گفته بود ایالات متحده نگران تهدیدات ایران علیه عربستان سعودی است و در صورت لزوم از پاسخگویی دریغ نخواهد کرد.

سوئیس می‌گوید با تحریم ایران به دلیل تحویل پهپاد به روسیه موافق است اما جمهوری اسلامی را به دلیل سرکوب اعتراضات تحریم نمی‌کند

دولت سوئیس روز چهارشنبه ۱۱ آبان / ۲ نوامبر در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور تصمیم گرفته است تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران به دلیل تحویل پهپادهای ایرانی به روسیه را تصویب ‌کند. با این حال، وزارت اقتصاد و امور خارجه سوئیس تصمیم گرفتند تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی در ارتباط با اعتراضات سراسری کنونی در این کشور را تصویب نکنند. دولت سوئیس گفته است این تصمیم با در نظر گرفتن تمامی منافع سیاست داخلی و خارجی سوئیس گرفته شده است.

بی‌خبری از شهاب شعیبی (سارانی)، شهروند بلوچ بازداشت‌شده در جریان اعتراضات سراسری

به گزارش خبرگزاری حال‌وش که اخبار استان سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، یک شهروند بلوچ به نام شهاب شعیبی (سارانی) فرزند معاالدین از ۳۱ شهریور به دست نیروهای امنیتی در زاهدان بازداشت شده است و تاکنون از وضعیت او اطلاع دقیقی در دست نیست. اتهام شهاب شعیبی «لیدری اعتراضات» عنوان شده است. یک منبع مطلع در این باره به خبرگزاری حال‌وش گفته است: «با وجود پیگیری‌های خانواده تا به امروز پاسخ درست و دقیقی از سوی دستگاه‌های مربوطه داده نشده است و تنها چیزی که می‌دانیم به او اتهام بی اساس لیدری زده‌اند». این منبع هم‌چنین به حال‌وش گفته شهاب شعیبی در بازداشت تحت شکنجه قرار دارد و پرونده او به دادگاه ارجاع داده شده است.

بحران اقلیمی: اروپا دو برابر متوسط جهانی در حال گرم‌شدن است

بنا به گزارش «سازمان جهانی هواشناسی»، دمای هوا در اروپا در سه دهه گذشته دو برابر سطح متوسط جهانی افزایش یافته است. از ۱۹۹۱ تا ۲۰۲۱، دمای هوا در اروپا با نرخ ۰,۵ درجه سلسیوس در هر دهه افزایش یافته که پیامدهای اقلیمی مخرب آن هم‌اکنون هویدا هستند: از ضخامت یخ در یخچال‌های طبیعی آلپ بین ۱۹۹۷ تا ۲۰۲۱، دست کم ۳۰ متر کاسته شده است؛ یخسار گرین‌لند به‌شدت ذوب شده و به افزایش سطح آب دریاها انجامیده است؛ موج‌های گرمایی استثنایی مکرر شده‌اند؛ سیل‌های غیرمنتظره کشورهای اروپایی را غافلگیر کرده‌اند؛ آتش‌سوزی‌های طبیعی پوشش گیاهی و جانوری منطقه‌ها را از بین برده‌اند؛ و ضررهای اقتصادی و آسیب‌های اجتماعی بر اثر این پیامدها در کشورهای قاره سبز هویداست. در ۲۰۲۱ به تنهایی، رویدادهای حاد آب‌و‌هوایی در اروپا به مرگ صدها تن انجامید و بیش از ۵۰۰ هزار تن در این قاره را تحت تأثیر قرار داد و بیش از ۵۰ میلیارد دلار آسیب وارد کرد. اروپا از امکانات و منابع و ثروت کافی برای مقابله با پیامدهای تغییرات اقلیمی برخوردار است اما مناطق فرودست‌تر جهان که وضعی بدتر از اروپا دارند، برای مقابله با پیامدهای تغییرات اقلیمی نیز آماده نیستند. گزارش سازمان جهانی هواشناسی در آستانه بیست‌و‌هفتمین نشست اقلیمی سازمان ملل (کاپ ۲۷) منتشر شده است. این نشست از سوی برخی از کنش‌گران به دلیل «سبزشویی» صاحبان قدرت و سرمایه، و کارنامه حقوق بشری وخیم دیکتاتوری نظامی عبدالفتاح السیسی در مصر بایکوت شده است.

رئیس دادگستری سیستان و بلوچستان از بازداشت «۶۲۰ نفر» در اعتراضات این استان خبر داد

علی مصطفوی‌نیا، رئیس دادگستری سیستان و بلوچستان چهارشنبه ۱۱ آبان اعلام کرد که در جریان اعتراضات مردمی در این استان «۶۲۰ نفر» دستگیر شدند. این حجت‌الاسلام افزود: «برای ۲۵۲ نفر پرونده تشکیل شده و ۳۶۸ نفر با اخذ تعهد آزاد شدند.» به‌گفته مصطفوی‌نیا از تعداد ۲۵۲ نفر ۱۴۶ نفر در بازداشت به‌سر می‌برند و ۱۰۶ نفر با سپردن وثیقه یا کفالت آزاد هستند. رئیس دادگستری سیستان و بلوچستان با بیان این‌که امروز (چهارشنبه) نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات هفت نفر از مردم معترض در دادگاه انقلاب زاهدان آغاز شد، افزود تاکنون برای ۴۵ نفر از آن‌ها کیفرخواست صادر و پرونده‌شان جهت رسیدگی و صدور حکم به دادگاه‌های استان ارسال شده است. براساس آخرین گزارش سازمان حقوق بشر ایران، استان سیستان و بلوچستان در اعتراضات سراسری جاری در ایران تاکنون با ۱۰۱ نفر کشته، بیشترین شمار کشته‌شدگان‌ را دارد. تاکنون برای ده‌ها تن از بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر، کیفرخواست «محاربه» و «فساد فی الارض» صادر شده که می‌تواند منجر به صدور حکم اعدام شود.

دیکتاتوری نظامی مصر،‌ میزبان نشست اقلیمی سازمان ملل‌، ده‌ها فعال را در آستانه این نشست دستگیر کرده است

مصر میزبان بیست‌و‌هفتمین نشست سازمان ملل درباره تغییرات اقلیمی (کاپ ۲۷) است اما به دلیل سرکوب شدید منتقدان و فعالان، از جمله فعالان زیست‌محیطی،‌ هدف انتقادهای سازمان‌های حقوق بشری و محیط زیستی است. در روزهای اخیر،‌ دست‌کم ۶۷ کنش‌گر در قاهره و دیگر شهرها بازداشت شده‌اند. همچنین آژیت راجاگوپال فعال هندی محیط زیست که برای راهپیمایی ۸ روزه از قاهره به شرم‌الشیخ ــ محل برگزاری کاپ ۲۷ ــ جهت آگاهی‌رسانی درباره گرمایش زمین به مصر رفته بود،‌ به دست نیروهای امنیتی مصر بازداشت شد. او را دوشنبه عصر نهم آبان پس از یک روز آزاد کردند اما بازداشت این کنش‌گر نشان می‌دهد که دیکتاتوری نظامی عبدالفتاح السیسی تا چه اندازه نسبت به هر نوع کنش‌گری خصمانه عمل می‌کند. حکومت السیسی در یک دهه اخیر بیش از ۶۰ هزار تن از جمله فعالان سیاسی و حقوق بشر و محیط زیست را به زندان انداخته است. علاء عبدالفتاح که یکی از این زندانیان سیاسی است،‌ اکنون در هفتمین ماه اعتصاب غذا به سر می‌برد و از یکشنبه هشتم آبان با امتناع از نوشیدن آب، اعتصاب غذای خشک را آغاز کرده است. نوآمی کلاین،‌ نویسنده و مستندساز چپ‌گرا و کنش‌گر سرشناس محیط زیست در مقاله‌ای ۱۸ اکتبر ۲۰۲۲ نوشت که اجلاس اقلیمی سازمان ملل در مصر، در واقع «سبزشویی از یک دولت پلیسی» است. هفته پیش ائتلافی حقوق بشری بیانیه‌ای خطاب به مقام‌های مصری صادر کرد و از آنها خواست زندانیان سیاسی را آزاد کنند و فضای مدنی را بگشایند. عفو بین‌الملل، شبکه اقدام اقلیمی،‌ گرتا تونبرگ (که گفته در نشست مصر شرکت نمی‌کند) و بسیاری کنش‌گران و سازمان‌های حامی محیط زیست و حقوق بشر از امضاکنندگان این بیانیه هستند. کاپ ۲۷ ششم نوامبر در شرم الشیخ مصر برگزار خواهد شد و در شرایطی که پیامدهای تغییرات اقلیمی زودتر از پیش‌بینی‌ها حتی دانشمندان را شگفت‌زده کرده،‌ فعالان و دوستداران محیط زیست خواهان تغییرهای ریشه‌ای و سیستمی برای مقابله با آن هستند.

سمانه اصغری دانشجوی بازداشتی دانشگاه خوارزمی پس از ۲۲ روز انفرادی در اعتصاب غذا است

اسماعیل نظری،‌ همسر سمانه اصغری دانشجوی بازداشتی دانشگاه خوارزمی، در پستی اینستاگرامی از اعتصاب غذای او خبر داد. نظری همچنین گفت که کادر پزشکی به وضعیت سلامت سمانه اصغری بی‌توجه است و نوشت: «بیست و دو روز از بازداشت سمانه می‌گذرد و همچنان از اتهامات و محتوای پرونده بی‌خبریم. دیشب در تماسی که از ۲۰۹ داشتم، صدای گرفته و احوال پریشان همسرم،‌ گویای ظلم مضاعفی است که این روزها بر دوستان ما روا می‌دارند. سمانه بیمار است و عدم رسیدگی از طرف کادر مثلا پزشکی بر بی‌تابی ما افزوده. وی در اعتراض به این کوتاهی پس از تحمل روزها انفرادی،‌ در اعتصاب غذا به سر می‌برد.» سمانه اصغری دانشجوی مهندسی صنایع دانشگاه خوارزمی، ساعت ۹ صبح ۱۹ مهر ۱۴۰۱ با هجوم نیروهای امنیتی در منزل خود در شهرری بازداشت شد. شش نیروی لباس‌شخصی و یک مامور زن که خود را مامور اداره آب معرفی کرده بودند، او را بازداشت کردند. مأموران امنیتی جمهوری اسلامی در جریان خیزش مردم ایران پس از قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی،‌ شمار زیادی از فعالان و روزنامه‌نگاران را در کنار هزاران تن از معترضان دیگر بازداشت کرده اند.

وزیر خارجه سوریه در میانه اعتراضات سراسری در ایران وارد تهران شد

فیصل المقداد، وزیر امور خارجه سوریه شب گذشته سه‌شنبه ۱۰ آبان با بدرقه مهدی سبحانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در دمشق، عازم تهران شد. صبح چهارشنبه ۱۱ آبان حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در ساختمان وزارت امور خارجه به‌طور رسمی از همتای سوری خود استقبال کرد. این دو در نشستی مشترک به گفت‌وگو و تبادل نظر در مورد مسایل دوجانبه و منطقه‌ای پرداختند. سفر المقداد به ایران سه روزه است و او قرار است با برخی مقامات جمهوری اسلامی نیز گفت‌وگو کند. فیصل المقداد در حالی به تهران رفته است که در ایران پنج هفته است اعتراضات سراسری ادامه دارد و هزاران نفر به دست نیروهای امنیتی یا کشته و یا زخمی و بازداشت شده‌اند. سازمان حقوق بشر ایران ۱۰ آبان اعلام کرد که شمار کشته‌شدگان اعتراضات جاری به دست‌کم ۲۷۷ تن، از جمله ۴۰ کودک و ۲۴ زن، افزایش یافته است.

چهار تن از وکلای دادگستری را دستگیر کرده‌اند

روز سه‌شنبه ۱۰ آبان ماه، نازنین سالاری، بهار صحراییان و محمود طراوت‌روی، ۳ تن از وکلای دادگستری در شیراز و نیز هفته‌ گذشته، امین عادل‌ احمدیان در تهران بازداشت شدند. به گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا) مصطفی نیلی، وکیل دادگستری روز سه شنبه ۱۰ آبان ماه با انتشار مطلبی از بازداشت همکاران خود خبر داد و نوشت: «امروز در شیراز خانم‌ها نازنین سالاری، بهار صحراییان و آقای محمود طراوت‌روی از وکلای شریف دادگستری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.» نازنین سالاری، وکیل پایه یک دادگستری و رئیس کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری منطقه فارس است. سالاری ۱۰ آبان در محل کار خود بازداشت شده است. در ماه اردیبهشت سال جاری، دادستان عمومی و انقلاب شیراز برای چهار وکیل دادگستری که پرونده‌های حقوق بشری را به عهده می‌گرفتند، قرار جلب به دادرسی صادر کرد. سه تن از این وکلا محمود طراوت‌روی، نازنین سالاری و مسعود‌ احمدیان بودند که به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران» و «همکاری با دول متخاصم» مورد تعقیب قرار گرفتند. برخی از این وکلا در طی سال‌های گذشته نیز تحت فشار نیروهای امنیتی قرار گرفته‌اند. برای نمونه در آذر ماه ۱۳۹۵ اطلاعات سپاه شیراز از محمود طراوت‌روی، وکیل تعدادی از متهمان پرونده مدلینگ شکایت کرده بود. او برای این شکایت به شعبه ۶ بازپرسی انقلاب احضار و سپس با قرار کفالت آزاد شد. خرداد ماه سال ۱۳۹۵ اطلاعات سپاه فجر استان فارس اعلام کرد که یک شبکه سازمان‌یافته «نفوذ فرهنگی و ترویج فساد» را متلاشی کرده و عوامل اصلی «پروژه عنکبوت» را در این استان دستگیر کرده است. هشت نفر از متهمان این پرونده به جرم اینکه که از طریق انتشار عکس در فضای مجازی، باعث فساد و فحشا شده‌اند و با برگزاری نمایشگاه لباس و مانکن شدن، فرهنگ برهنگی غرب را رواج داده‌اند، روی هم به ۳۷۹ ماه زندان و ممنوع‌الخروجی محکوم شدند.