نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درمان #بیماری‌های مزمن #اعصاب_و_روان با داروهای داخلی امکان‌پذیر نیست

طیبه ده‌باشی، رئیس انجمن حمایت از بیماران اسکیزوفرنی (احبا)، دوشنبه ۱۱ آذر در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) از فقدان داروهای خارجی برای بیماران اعصاب و روان خبر داد و گفت: «با داروهای ساخت داخل ایران درمان این بیماران امکان‌پذیر نیست.» به گفته طیبه ده‌باهشی، در هزار پرونده‌ای که در انجمن احبا موجود است، بیماران با مشکل جدی دارو روبه‌رو هستند. رئیس انجمن حمایت از بیماران اسکیزوفرنی درباره اثربخشی داروهای اعصاب و روان ایرانی گفت:‌ «داروهای خارجی یا نیست‌ یا اگر هست هزینه بسیار بالائی دارد. بیماران گزارش می‌دهند که برخی از داروهای داخلی تاثیر درمانی ندارند، همین نکته از سوی پزشکان ما گوشزد می‌شود، آنها برای برخی از دارو‌ها بر مصرف خارجی آنها تاکید دارند. بیماری با مصرف داروی خارجی کنترل می‌شود و داروی داخلی بیماری‌ او را کنترل نمی‌کند و متاسفانه داروهای خارجی را تحت پوشش بیمه‌ای قرار نمی‌دهند.» به گفته طیبه ده‌باشی، بیماران مزمن روانی علاوه بر مشکلات نبود دارو، ماهانه تا سقف ۸۰۰ هزار تومان هزینه دارو دارند و اگر این داروها با این هزینه‌های گران به آنها نرسد، بیماری‌شان عود می‌کند. این در شرایطی است که یارانه دارو برای این بیماران خاص در حال حاضر به ازای هر نفر تنها ۹۰ هزار تومان است. یکی از مهم‌ترین عوامل کمبود داروهای خارجی، علی‌الخصوص داروهای بیماری‌های خاص در ایران، تحریم‌های شدید اقتصادی آمریکا است. پیشتر سازمان دیده‌بان حقوق بشر سه‌شنبه ۷ آبان​ ۲۹ اکتبر گزارشی ۴۷ صفحه‌ای با عنوان «فشار حداکثری: آسیب تحریم‌های اقتصادی آمریکا به حق سلامت ایرانیان» منتشر کرد که در آن نشان می‌داد محدودیت‌های گسترده در مبادلات مالی، همراه با مواضع تهاجمی مقامات آمریکا، توان ایران برای تأمین مالی واردات بشردوستانه از جمله تجهیزات پزشکی و داروهای حیاتی را به‌شدت محدود کرده است.

#کارگران به دلیل ترس از اخراج، در برابر کم‌شماری ساعت کار سکوت می‌کنند

کم‌شماری ساعت کار سبب شده است بسیاری از #کارگران در عین حال که وادار می‌شوند گاه تا ۱۲ ساعت کار کنند، اما ساعت کار آنان کمتر از ۴۴ ساعت منظور شود. بسیاری از کارگران به دلیل ترس از اخراج در برابر واداشته شدن به اضافه‌کار و کم‌شماری ساعات کار سکوت می‌کنند. مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گزارشی درباره میزان ساعت کار هفتگی در ایران منتشر کرده که در آن نتیجه‌ گرفته شده میانگین ساعت کار ایرانیان در هفته ۴۳ ساعت (یک ساعت کمتر از ساعت کار شغل کامل) است. علی اکبر سیارمه، کارشناس روابط کار گفته است این نتیجه‌گیری ناشی از کم‌شماری ساعت کار است. سیارمه گفته است: «حدود هشت ساعت کار روزانه منجر به پر شدن ساعت موظفی کار هفتگی یعنی ۴۴ ساعت می‌شود. یعنی کارگاه‌ها و واحد‌های تولیدی که شیفتی کار می‌کنند باید سه شیفت کاری داشته باشند، حال آنکه در بسیاری موارد سه شیفت تبدیل به دو شیفت ۱۲ ساعت شده و کارگران مجبور می‌شوند اضافه‌کاری کنند.» به گفته‌ی او در چنین شرایطی عجیب است که میانگین ساعت کار در ایران حتی کمتر از ۴۴ ساعت باشد زیرا «قرائن و شواهد چیز دیگری می‌گوید.» او همچنین افزوده است: «برخی از کارفرمایان به انحای مختلف میزان ساعت کاری را کاهش می‌دهند. برای مثال زمان ناهار خوردن یا زمانی را که صرف ایاب و ذهاب می‌شود، از ساعت کاری کسر می‌کنند، حال آنکه کارفرما باید زمان ناهار را جزء ساعت کاری در نظر بگیرد و همچنین باید زمینه لازم برای رسیدن افراد به محل کار را با دایر کردن سرویس فراهم کنند.» بیش از ۹۰ درصد کارگران ایران با قراردادهای موقت کار می‌کنند. بسیاری از آنان خارج از شمول قانون کار قرار دارند و اعتراض به شرایط کار می‌تواند به عدم تمدید قراردادکار و اخراج آن‌ها منجر شود. .

نمایندگان مجلس ملی جمهوری #آذربایجان درخواست انحلال #پارلمان را به رئیس جمهوری تسلیم کردند

به گزارش خبرگزاری رویترز، نمایندگان مجلس ملی جمهوری آذربایجان دوشنبه ۲ دسامبر/ ۱۱ آذر رسما از الهام علی‌اوف، رئیس جمهوری درخواست کردند با انحلال پارلمان، زمینه را برای انتخابات بعدی پارلمانی فراهم کند. قرار بود انتخابات بعدی تا قبل از نوامبر ۲۰۲۰ برگزار شود. قانون اساسی اما به رئیس جمهوری این اختیار را داده که پارلمان را منحل و انتخابات پارلمانی را زودتر از موعد برگزار کند.

#ترکیه می‌گوید توافق جدید خرید #سامانه_موشکی #اس۴۰۰ از #روسیه فقط مسئله فنی دارد

خبرگزاری ریانووستی روسیه دوشنبه ۱۱ آذر / ۲ دسامبر گزارش داد که دفتر ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرده است که موضوع خرید بیشتر موشک‌های اس۴۰۰ از روسیه فقط جنبه‌های فنی دارد و گمان نمی‌کند عقد قرارداد آن چندان طول بکشد. الكساندر میخایف، مدیرعامل شرکت روس ابارون اکسپورت، شرکت فروش تسلیحات دولتی روسیه، هفته گذشته گفت روسیه قصد دارد قرارداد جدیدی با ترکیه برای تأمین سامانه موشکی اس۴۰۰ منعقد کند. میخایف گفت: «ما امیدواریم که در نیمه اول سال ۲۰۲۰ اسناد قرارداد را امضا کنیم». چنین اقدامی می‌تواند بار دیگر روابط ترکیه و آمریکا را تیره کند. ترکیه عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است و نخستین محموله از سامانه‌های دفاع موشکی اس۴۰۰ را در ماه ژوئیه از روسیه تحویل گرفت و همین موجب شد تا آمریکا در اعتراض به آن ترکیه را از برنامه جنگنده‌های اف‌۳۵ خارج کند. آمریکا می‌گوید چنانچه سامانه‌های موشکی اس۴۰۰ در کنار جنگنده‌های جدید آمریکایی فعال باشند قادرند تا جزئیات فنی حساس آن‌ها را دریافت کنند.

#پروانه_سلحشوری: در بین جان‌باختگان #اعتراضات اخیر نوجوانان هم هستند

پروانه سلحشوری، نماینده اصلاح‌طلب تهران در مجلس شورای اسلامی درباره اعتراضات سراسری اخیر و کشته‌شدگان آن گفت: «بین جان‌باختگان نوجوانان هستند که بسیار تأسف‌آور است». او افزود: «با توجه به همین شرایط و اتفاقات بود که ما خواستار تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب شدیم». سلحشوری همچنین اعلام کرد که بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به او گفته است که این کمیسیون، یک کمیسیون ویژه تشکیل خواهد داد که می‌تواند به‌طور قانونی این موضوعات را پیگیری کند. به‌گفته سلحشوری «اخبار جسته و گریخته» از جاهای متفاوت به دست نمایندگان مجلس می‌رسد که «تفاوت آماری فاحشی دارد». او گفت در این زمینه اطلاع‌رسانی نمی‌شود و «اخبار به شدت یک سویه است». سلحشوری با بیان این‌که «مردم عصبانی و سرخورده هستند»، ‌افزود: «فشار اقتصادی از یک سو سرخوردگی از سوی دیگر باعث شده است امروز فکر کنند انسان بودن‌شان کتمان شده است». او همچنین خبر داد که بعضی از نمایندگان قصد حضور در مجلس یازدهم را ندارند «زیرا اختیاری از خود ندارند». ۲۴ آبان سال جاری در اعتراض به افزایش قیمت بنزین تجمعات اعتراضی در اهواز، مشهد، سیرجان، گچساران، آبادان، اصفهان و خرمشهر برگزار شد که به زودی به بیش از ۱۰۰ شهر ایران سرایت کرد. ابعاد کشتار اما همچنان مشخص نیست. عفو بین‌الملل شمار کشته‌شدگان را ۱۶۱ نفر اعلام کرده است، اما برخی از منابع غیررسمی تخمین زده‌اند که دست‌کم ۳۶۶ نفر در این اعتراضات جان خود را از دست داده‌اند.

مقام وزارت بهداشت: ۴۰۰۰ نفر در ایران در اثر ابتلا به #آنفولانزا بستری شده‌اند و برخی جان خود را از دست داده‌اند

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت دوشنبه ۱۱ آذر اعلام کرد که تاکنون در اثر طغیان آنفولانزا در ایران ۴۰۰۰ نفر در اثر ابتلا به این بیماری بستری شده‌اند. رئیسی گفت: «در حال حاضر به ویژه طی دو هفته گذشته فراگیری بیماری آنفلوآنزا بیشتر شده و پیش‌بینی ما این است که تا دو یا سه هفته آینده این بیماری ادامه پیدا خواهد کرد ضمن آنکه تاکنون بیش از ۴۰۰۰ نفر در سطح کشور به دلیل ابتلا به این بیماری در بیمارستان ها بستری و تعدادی نیز متاسفانه جان خود را از دست داده‌اند.» رئیسی در ادامه سخنانش درباره دلایل طغیان آنفولانزا در ایران گفت: «نوع ویروسی که در سال جاری شایع شده یک ویروس مهاجم‌تر و تغییر ژنتیک یافته‌تر نسبت به سال قبل است لذا فراگیری آن بیشتر شده است.»

#سازمان_تنظیم_مقررات: قطع اتصال ایران به شبکه جهانی #اینترنت به اپراتورها ۱۰۸۰ میلیارد تومان خسارت زد

سازمان تنظیم مقررات اعلام کرد قطع اتصال ایران به شبکه جهانی اینترنت به اپراتورها ۱۰۸۰ میلیارد تومان خسارت زده است. بیشترین خسارت را شرکت ایرانسل متحمل شد. جمعه ۲۴ بهمن در اعتراض به افزایش قیمت بنزین بر اساس تصمیم فراقانونی سران سه قوه، تجمعات اعتراضی در اهواز، مشهد، سیرجان، گچساران، آبادان، اصفهان و خرمشهر برگزار شد که به زودی به بیش از یکصد شهر ایران سرایت کرد. از شنبه ۲۵ آبان با قطع اتصال ایران به شبکه جهانی اینترنت سرکوب و کشتار معترضان آغاز شد. محمد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دوشنبه ۱۱ آذر گفت: «مدیرعامل شرکت ملی پست کاهش درآمد ۴۰ درصدی روزانه را گزارش کرده است. این آمار به معنای آسیب دیدن بخش عمده‌ای از کسب و کارهای کوچک است.» آذری جهرمی که بهدلیل قطع اتصال اینترنت ایران در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته، در ادامه سخنانش گفت: «بخش اعظم خسارات مربوط به کسب وکارهاست که سازمان فناوری اطلاعات جلسات متعددی با اتاق بازرگانی، نظام صنفی رایانه‌ای و اتحادیه کسب وکارهای نوپا داشته و در حال جمع بندی خسارات آنهاست و به محض تکمیل اعلام می‌کنیم».

چهار میلیون سرپرست خانوار ایرانی که #کمک‌های_معیشتی دریافت نکرده‌اند فقط یک روز برای اعتراض فرصت دارند

چهار میلیون سرپرست خانوار ایرانی اعلام کرده‌اند که کمک‌های معیشتی دولت به آن‌ها تعلق نگرفته است. دولت اعلام کرد که آن‌ها فقط یک روز برای اعتراض فرصت دارند و به این ترتیب، سه‌شنبه ۱۲ آذر فرصت اعتراض جاماندگان طرح حمایت معیشتی به پایان می‌رسد. به دنبال افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت بنزین دولت از اجرای طرحی رونمایی کرد که بر اساس آن قرار است حدود ۶۰ میلیون نفر از شهروندان حمایت معیشتی دریافت کنند. میزان حمایت ماهانه حدود از ۱۸ میلیون خانوار از محل منابع مالی حاصل از افزایش قیمت بنزین برای خانوار یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانوار دو نفره ۱۰۳ هزارتومان، خانوار سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانوار چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانوار پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان است.

#علی_مطهری، نماینده #مجلس شورای اسلامی از طرح استیضاح #وزیر_کشور با ۳۴ امضا خبر داد

علی مطهری، نماینده مجلس شورای اسلامی از طرح استیضاح عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور خبر داد. مطهری گفت: «طرح استیضاح وزیر کشور درحال حاضر ۳۴ امضا دارد و انشاالله این‌بار اجرا شود و هدف از استیضاح وزیر کشور، فقط اعتراضات اخیر است و هدف دیگری ندارم.» مطهری در همان حال یادآوری کرد که نهادهای اطلاعاتی و امنیتی مانع از تحقق حقوق شهروندی بر اساس اصل ۲۳ فصل سوم قانون اساسی‌اند: «هر کسی به طور مسالمت‌آمیز تجمع می‌کند را بازداشت می‌کنیم. بنابراین هرگونه تجمعات، بلافاصله به درگیری کشیده می‌شود. باید تکلیف اعتراض‌ها را روش کنیم. بخشی از موانع تحقق حقوق شهروندی، چه بسا نهادهای امنیتی و اطلاعاتی هستند که اجازه نمی‌دهند این امر تحقق یابد. آنها می‌ترسند و فکر می‌کنند اگر با اعتراضات مقابله کنند، کشور بهتر اداره می‌شود.» جمعه ۲۴ بهمن در اعتراض به افزایش قیمت بنزین بر اساس تصمیم فراقانونی سران سه قوه، تجمعات اعتراضی در اهواز، مشهد، سیرجان، گچساران، آبادان، اصفهان و خرمشهر برگزار شد که به زودی به بیش از یکصد شهر ایران سرایت کرد. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی از تصمیم سران قوا حمایت کرد و به این ترتیب عملاً مجلس را از کار انداخت. عفو بین‌الملل تعداد کشته‌شدگان را دست‌کم ۱۶۳ نفر اعلام کرده. نیویورک‌تایمز احتمال داده که تا ۴۰۰ نفر در جریان اعتراضات آبان ۹۸ کشته شده باشند. تعداد بازداشتی‌ها هم بین ۷ تا ۸ هزار نفر اعلام شده.