نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تصمیم مشترک ایالت‌های آلمان: اخراج پناهجویان ایرانی از آلمان متوقف شد

یواخیم هرمان، وزیر داخلی ایالت بایرن آلمان از اتحادیه سوسیال-مسیحی بایرن جمعه ۱۱ آذر / ۲ دسامبر اعلام کرد که در پایان نشست پاییزی وزیران داخلی تمامی ایالت‌های آلمان در مونیخ، شرکت‌کنندگان توافق کردند که فعلاً پناهجویان ایرانی از آلمان اخراج نشوند. استثنائات در مورد اقدامات تهدیدآمیز یا مجرمانه اعمال خواهد شد. نانسی فِزِر، وزیر کشور آلمان از حزب سوسیال دموکرات تأکید کرد که از این‌که تمامی ایالت‌ها بر رویکرد یکسانی در این‌باره توافق کرده‌اند، بسیار راضی است. او گفت برای محافظت از مردم ایران در برابر وحشی‌گری رژیم آخوندها باید هر کاری انجام داد.

در حمله هوایی ترکیه به اطراف سلیمانیه عراق چند نفر کشته و زخمی شدند

کامران حسن، فرماندار ماوت در استان سلیمانیه به خبرگزاری رووداو اقلیم کردستان عراق گفت در حمله هوایی نیروهای نظامی ترکیه به کوه‌های آسوس در منطقه ماوت چند نفر کشته و زخمی شده‌اند. او گفت هنوز روشن نیست که این حمله با پهپاد انجام شده یا با هواپیمای جنگنده. به‌گفته کامران حسن، قربانیان این حمله «افراد غیرنظامی روستای گامیش بوده‌اند که معلوم نیست به چه منظوری به این منطقه رفته بودند». با این حال او افزود دقیقاً مشخص نیست که عامل حمله کیست اما ترکیه بارها به همین طریق این منطقه را بمباران کرده است. روزنامه «النهار» نیز به نقل از یک منبع امنیتی گفته است که جنگنده‌های ترکیه این حمله را انجام داده‌اند. این منبع گفت منطقه ماوت پنج بار بمباران شد و سه نفر زخمی و یک نفر ناپدید شدند.

دانشجویان چند دانشگاه در ایران دچار مسمومیت غذایی شدند

موجی از مسمومیت غذایی دسته‌جمعیِ دانشجویان در دانشگاه‌های ایران رخ داده است. تنها در طی یک هفته دانشجویان سه دانشگاه‌ صنعتی اصفهان، خوارزمی کرج و صنعتی اراک دچار مسمومیت غذایی شده‌اند. مسمومیت غذایی این دانشجویان به دلیل استفاده از غذای سلف‌سرویس دانشگاه‌ها بوده است. آمار رسمی از شمار دانشجویان دچار مسمومیت غذایی در دانشگاه صنعتی اصفهان حدود ۶۰۰ نفر اعلام شد. در دانشگاه خوارزمی واحد کرج تعداد دانشجویان مسموم نیز ۶۰۰ نفر تخمین زده می‌شود. گروهی از دانشجویان مسموم‌شده دانشگاه خوارزمی با اتوبوس به بیمارستان کوثر کرج منتقل شدند. همچنین شماری از دانشجویان دانشگاه صنعتی اراک به دلیل مصرف غذای سلف دچار علائمی مانند بدن درد، اسهال و استفراغ شدند. برخی از دانشجویان این دانشگاه نیز به بیمارستان منتقل شدند. خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) نوشته است مسئولان وزارت علوم بارها اعلام کرده‌اند که تلاش می‌کنند کیفیت غذاها را در حد مطلوبی حفظ کنند، ‌اما بیماری و مسمومیت دسته‌جمعی دانشحویان چند دانشگاه، چنین ادعایی را نقض می‌کند. تعداد دانشجویانی که در این سه دانشگاه مسموم شده‌اند بیش از یک هزار و ۲۰۰ نفر تخمین زده می‌شود. این رویدادها نگرانی دانشجویان و خانواده‌هایشان را برانگیخته است. کانال تلگرامی انجمن صنفی دانشجویان کشور در این‌باره نوشته است: «مسئولان دانشگاه ادعا کرده‌اند که دلیل وضعیت، ابتلای دانشجویان به نوعی ویروس است اما این ادعا براساس تجربه مشاهده شده اخیر در دانشگاه صنعتی اصفهان، ادعایی باطل است» در ایران پیش از این نیز بارها خبرهایی از مسمومیت دانشجویان منتشر شده بود.

ادامه بی‌خبری از وضعیت دنا شیبانی با گذشت سه هفته از بازداشت او

با گذشت سه هفته از بازداشت دنا شیبانی، خانواده و نزدیکان او هنوز از اتهام و وضعیت نگهداری او اطلاع موثقی ندارند. دنا شيبانی گرافيست، سنگ نورد و مربی اسنوبورد شيرازی پنج‌شنبه ١٩ آبان در قشم بازداشت و به شیراز منتقل شد. بنا به گزارش‌های رسیده به«زمانه»، اموال خانم شیبانی و همچنین برخی از اموال خانواده و دوستانش در حمله‌ی مسلحانه‌ اطلاعات سپاه پاسداران، به تاکسی اینترنتی اسنپ در زمان بازداشت او ربوده شده‌ است. به گفته منابع زمانه علی‌رغم تلاش و پیگیری هر روزه‌ی خانواده‌ دنا شيبانی، هنوز اتهام و محل نگه‌داری او به خانواده اعلام نشده است. این در حالی است که پدر این شهروند بازداشتی بیمار است و نیاز اورژانسی به عمل جراحی دارد. بنا بر اطلاعات دریافتی خانم شیبانی حتی از دریافت کتاب، کاغذ و خودکار نیز محروم مانده است. تنها تماس های کوتاه او در حد چند ثانیه است و مکالمه‌هایی به او دیکته شده است. بنا بر اطلاعات دریافتی خانم شیبانی در هنگام اعتراضات سراسری اخیر در شهر شیراز، در این شهر حضور نداشته و از اواخر مهرماه در قشم در منزل خواهرش زندگی و کار می‌کرده است. بنابر خبرهای منتشرشده، مرجان جنگجو (مربی ورزش)، اشراق نجف‌آبادی (عضو سابق تیم ملی دوچرخه‌سواری کوهستان ایران) و حامد قشقایی (کوهنورد) از دیگر ورزشکاران شهر شیراز هستند که بازداشت شده‌اند. امیر ارسلان مهدوی، مربی اسنوبرد نیز روز چهارشنبه ۴ آبان ۱۴۰۱ در خیابان معالی‌آباد بازداشت شده است و تاکنون از وضعیت و محل نگهداری او بعد از گذشت بیش از یک ماه اطلاعی در دست نیست.

معاون وزارت کشور می‌گوید آماری درباره کشته‌های اعتراضات ندارند

برخی نهاد‌های حقوق بشری از کشته‌شدن بیش از ۴۰۰ نفر، از جمله ۶۰ کودک در اعتراضات سراسری جاری در ایران خبر داده‌اند. امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران نیز از کشته‌شدن بیش از ۳۰۰ نفر سخن گفته بود و جلال محمودزاده، نماینده مهاباد در مجلس آمار غیررسمی شمار کشته‌شدگان در کردستان را ۱۰۵ نفر اعلام کرده بود. اکنون عبدالله مرادی، مدیرکل دفتر امور سیاسی وزارت کشور می‌گوید: «در مورد صحبت نماینده مهاباد و آمار کشته‌های حوادث اخیر بنده جز ادعای خود آقای محمودزاده هنوز آمار رسمی را ندیدم، آمار غیررسمی هم در این خصوص ندیدم.» عبدالله مرادی گفت در یکی از جلسات کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس وزیر کشور «پاسخ کامل» محمودزاده را داده است اما او به‌رغم برگزاری این جلسه پرسش خود در مورد سرکوب‌های مهاباد را در صحن مجلس مطرح کرده است. عبدالله مرادی افزود: «یکی از مسائلی که از ابتدا در بحث اعتراضات اخیر مطرح شده و مورد تأکید بود این بود که دستگاه‌های سیاسی و همین‌طور ساختار نظام اطلاع‌رسانی کشور مانند رسانه ملی مرجعیت خود را در ارائه آمار و اخبار حفظ کنند و تا الان هم به‌نظر می‌رسد که این اتفاق رخ داده است.» مقامات رسمی جمهوری اسلامی ایران همواره در جریان سرکوب اعتراضات مردمی از اعلام رقم دقیق کشته‌شدگان سر باز می‌زنند. در اعتراضات آبان ۱۳۹۸ نیز در حالی‌که سازمان‌های حقوق بشری شمار کشته‌شدگان را تا ۱۵۰۰ نفر اعلام کرده‌ بودند، مقامات حکومتی هیچ آمار رسمی‌ای ارائه نکردند.

تلاش دولت سیزدهم برای جلوگیری از افزایش هرچه بیشتر قیمت دلار: پلیس اعلام کرد خرده‌فروشی ارز جرم است

پلیس امنیت اقتصادی تهران اعلام کرد هرگونه خرید و فروش ارز با هر مبلغی در خارج از شبکه بانکی یا صرافی‌های مجاز و از طریق افرادی مانند دلالان ممنوع است. سرهنگ هدایت بهرامی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: «هرگونه خرید و فروش ارز در خارج از شبکه صرافی و بانکی دلالی محسوب شده و جرم است.بنابراین افرادی که با حضور در کنار خیابان و ... اقدام به خرید ارز از شهروندان یا فروش ارز به شهروندان در خارج از این چرخه می‌کنند مرتکب عملی مجرمانه شده‌اند. معامله ارز حتما باید در شبکه بانکی و صرافی‌های مجاز انجام شود.» به گزارش سایت‌های ارز و طلا جمعه ۱۱ آذر هر دلار آمریکا در بازار ارز ایران به قیمت ۳۶ هزار و ۲۵۰ تومان و یورو نه قیمت ۳۸ هزار و ۱۰۵ تومان به فروش می‌رسد. رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران درباره اینکه برخی از دلالان ارزی می‌گویند خرده‌فروشی ارز بلامانع است، گفت: «صحیح نیست. برخی از این افراد ادعا دارند که فروش کمتر از ۱۰ هزار دلار، یا مثلا ۱۰۰۰ دلار نیازی به صرافی و ... ندارد. چنین مواردی اصلا صحیح نیست و اگر ثابت شود که فردی دلالی کرده در واقع مرتکب اقدام مجرمانه شده و با وی برخورد خواهد شد.» با افزایش قیمت دلار در بازار و پیشروی آن در کانال ۳۶ هزار تومان تقاضا برای خرید دلار سهمیه‌ای زیاد شده است و دلالان به دنبال اجاره کارت ملی هستند. هفته گذشته پلیس از دستگیری برخی از دلالان ارز خبر داده بود. دولت در تلاش است با رویکرد امنیتی به بازار ارز، مانع از افزایش هرچه بیشتر قیمت دلار شود.

مفتون امینی، شاعر نام‌آور خطه آذربایجان و از مهم‌ترین شاعران مکتب نیمایی درگذشت

مفتون امینی از شاعران سرشناس ایران که در مکتب نیمایی و به ترکی نیز اشعار ماندگاری سروده پنجشنبه ۱۰ آذر در نود و شش سالگی درگذشت. مجموعه‌های شعر «دریاچه»، «کولاک»، «انارستان»، «عاشیقلی کروان»، «فصل پنهان»، «یک تاکستان احتمال»، «سپیدخوانی روز»، «عصرانه در باغ رصدخانه»، «شب ۱۰۰۲»، «من و خزان و تو»، «اکنون‌های دور»، «نهنگ یا موج»، «از پرسه خیال در اطراف وقت سبز»، «جشن واژه‌ها و حس‌ها و حال‌ها»، «طلایی/ خاکستری/ رگبار»، «گزینه اشعار»، «آجی چای»، «مستقیم تا نرسیده به صبح» از آثار اوست. امینی در مصاحبه‌ای گفته بود هم از شاعران «قدیم» تاثیر پذیرفته‌ و هم از شاعران امروز به‌ویژه نیما. او درباره شعر آذربایجان گفته بود: «شعر آذربایجان، ویژگی‌های زیادی دارد؛ مساله‌ی وزن و «قالب نیست؛ مساله‌ی ذهنیات شعر است. آذربایجان، سرزمین تندرها، کوه‌های سر به فلک کشیده، عقاب‌ها و رودهای خروشان است؛ که تاثیرات زیادی را، در شعر شاعران‌اش گذاشته است. من هم تحت تاثیر این پدیده‌‌ها قرار گرفته‌ام‌.»