ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#سازمان_ملل می‌گوید در سال گذشته میلادی بیش از ۲۲۰۰ #پناهجو در #دریای_مدیترانه غرق شدند

کمیساریای عالی #سازمان_ملل در امور #پناهندگان اعلام کرد که در سال گذشته میلادی ۲۲۶۲ پناهجو در دریای مدیترانه غرق شده‌اند. آن‌ها برای رسیدن به اروپا قصد داشتند از این مسیر خطرناک عبور کنند. با این حال شمار کشته‌شدگان و مفقودشدگان پناهجو نسبت به سال ۲۰۱۷ کاهش یافته است. در سال ۲۰۱۷، ۳۱۳۹ پناهجو جان خود را در دریای مدیترانه از دست داده بودند. بر اساس آمار کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان شمار پناهجویانی که در سال ۲۰۱۸ از طریق دریای مدیترانه خود را به اروپا رساندند ۱۱۳هزار و ۴۸۲ نفر بود. این تعداد در سال ۲۰۱۷، ۱۷۲ هزار و ۳۰۱ نفر بود. مقصد اصلی پناهجویان در سال گذشته بیشتر اسپانیا بود در حالی که سال‌های گذشته مقصد اصلی آن‌ها بیشتر ایتالیا و یونان بود.

در #عربستان_سعودی برای پنج نفر از متهمان قتل #خاشقجی درخواست حکم اعدام شد

در نخستین روز دادگاه متهمان به قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، دادستانی این کشور برای پنج تن از متهمان درخواست حکم اعدام داد. متهمانی که محاکمه می‌شوند ۱۱ نفر هستند. #جمال_خاشقجی دوم اکتبر ۲۰۱۸ / ۱۰ مهر به کنسولگری #عربستان_سعودی در استانبول مراجعه کرده بود که گواهی تجرد بگیرد اما دیگر بازنگشت. یک تیم ۱۵ نفره از عربستان سعودی او را در کنسولگری به قتل رساندند. دادستانی سعودی پذیرفته که روزنامه‌نگار منتقد با طرح قبلی به قتل رسیده است. ترور خاشقجی، حتی اگر ریاض همچنان از حمایت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برخوردار باشد، به شدت به وجهه بین‌المللی پادشاهی سعودی آسیب رسانده است.

#مهدی_یراحی خواننده پاپ به دلیل حمایت از #کارگران_فولاد اهواز از فعالیت هنری ممنوع شد

اعتماد آنلاین گزارش داد که #مهدی_یراحی خواننده پاپ به دلیل حمایت از کارگران معترض شرکت ملی فولاد اهواز از کار ممنوع شده است. مهدی یراحی و گروهش هفته گذشته در کنسرتی که داشت با پوشیدن لباس کارگران شرکت ملی فولاد اهواز از خواسته‌های آن‌ها پشتیبانی کرده بود. دلیل دیگر ممنوعیت فعالیت هنری این خواننده پاپ انتشار موزیک ویدئوی ‎«پاره سنگ» اعلام شده است. ترانه ‎«پاره سنگ» نگاهی انتقادی به موضوع جنگ و پیامدهای آن دارد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید در شعر این آهنگ تغییری صورت گرفته و در نتیجه اجازه انتشار ندارد. #کارگران_فولاد اهواز در هفته‌های اخیر برای دستیابی به خواسته‌های تداوم فعالیت شرکت‌، حل مشکلات معیشتی و واریز حق بیمه‌ها بارها دست به اعتراض، راهپیمایی و اعتصاب زدند. مأموران امنیتی در این مدت ۴۲ نفر از کارگران فولاد اهواز را بازداشت کردند. با آزادی گروهی از کارگران هنوز هفت نفر از آن‌ها در زندان‌ها هستند.

اظهارنظرهای #محمد_یزدی و #احمد_خاتمی درباره «پیشرفت‌های ۴۰ ساله انقلاب» و «ارزش» مقامات جمهوری اسلامی نسبت به حکومت شاه

با نزدیک شدن سالگرد انقلاب ایران، مقامات و مسئولان جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند تا آن‌چه «دستاوردها و پیشرفت‌ها»ی انقلاب می‌نامند برجسته کنند. محمد یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در یازدهمین اجلاس این گروه گفت: «در این ۴۰ سال به اندازه ۴۰۰ سال به این کشور خدمت شده است و به اندازه ۴۰۰ سال رشد و پیشرفت کرده‌ایم.» او افزود: «تکنیک‌ها و ابزارها و وسایل و جمعیت و نوع زندگی با گذشته کاملاً متفاوت شده ولی سعی شده است که اصول مسلم اسلام و انقلاب را نگاه داشت.» احمد خاتمی عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان نیز در سخنانی در همین اجلاس به حکومت محمدرضا پهلوی تاخت و با بهایی خواندن برخی از وزیران آن دوران، گفت: «درست است که به برخی از مسئولان عالی‌رتبه کشور ایراداتی وجود دارد ولی حتی یک موی پرمنتقدترین مسئول کشور به تمام نظام سابق می‎ارزد.» او نظام کنونی حاکم بر ایران را «الهی» خواند و گفت: «ایران، امروز مستقل ترین کشور جهان است.»

براساس آمار رسمی #مرکز_آمار ایران نرخ #بیکاری در کشور ۱۱،۷ درصد است

بر اساس گزارش #مرکز_آمار ایران از نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار در پاییز سال ۱۳۹۷، نرخ #بیکاری در کشور به ۱۱،۷ درصد رسید. براساس این آمار نسبت به فصل پاییز سال گذشته جمعیت بیکار کشور با ۵۶ هزار و ۳۷۴ نفر افزایش به سه میلیون و ۱۵۹ هزار نفر رسیده است. مرکز آمار می‌گوید نرخ مشارکت مردان در پاییز سال گذشته ۶۴ درصد و نرخ مشارکت زنان ۱۵،۶ درصد بوده که این نرخ در پاییز امسال به ۶۴،۴ درصد در مردان و به ۱۶،۴ درصد در زنان افزایش یافته است. در ایران مراکز مستقل آمارگیری وجود ندارد و تنها مراکز دولتی و حکومتی مجاز به ارائه آمار از وضعیت اقتصادی کشور هستند.

#روحانی با استعفای #وزیر_بهداشت موافقت کرد، معاون #سازمان_برنامه_و_بودجه سرپرست #وزارت_بهداشت شد

#حسن_روحانی رئیس جمهوری ایران سرانجام استعفای #حسن_قاضی‌_زاده_هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را پذیرفت و با قدردانی از او، #سعید_نمکی معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه را سرپرست وزارت بهداشت کرد. حسن قاضی‌زاده هاشمی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم وزیر بهداشت بود و طرح تحول سلامت را به اجرا گذاشت اما این طرح موفق نبود. گفته می‌شد که استعفای حسن قاضی‌زاده هاشمی به‌دلیل «اختلاف نظر بر سر بودجه» و «تخصیص منابع به بیمه سلامت» بود. محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری ایران روز چهارشنبه ۱۲ دی گفت حسن روحانی استعفای قاضی‌زاده هاشمی را نپذیرفته است تا با رایزنی، مشکل حل شود.

درگیری #تحریرالشام با گروه تحت حمایت #ترکیه تا #حماه و #ادلب در شمال #سوریه گسترش یافت

هیئت تحریر الشام و جبهه الوطنیه، اولی از شاخه‌های القاعده و دومی از گروه‌های مسلح تحت حمایت ترکیه در غرب استان حلب سوریه با یکدیگر درگیر شدند. به گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه در این درگیری‌ها که از سه ماه پیش تاکنون بی‌سابقه بوده است، دست‌کم ۲۴ نفر از اعضای تحریر الشام و ۱۸ نفر از اعضای جبهه الوطنیه کشته شدند. در این درگیری‌ها شش غیر نظامی از جمله یک پرستار و دو کودک هم جان خود را از دست دادند. به گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن درگیری‌ها بین این دو گروه مخالف اسد اما با دو خاستگاه متفاوت، علاوه بر غرب حلب، به جنوب و شرق ریف ادلب (شمال غرب سوریه) نیز رسیده است و هم‌اکنون در محورهای «سراقب و معرة النعمان» و جاده بین‌المللی «حلب – دمشق» در جریان است.

#ترکیه با #روسیه درباره نحوه کنترل شرق #فرات و #منبج بعد از خروج نظامیان آمریکایی از شمال #سوریه به توافق رسید

در پی سفر هیأت عالی‌رتبه‌ای با حضور «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه، «حلوسی آکار» وزیر دفاع، «هاکان فیدان» رئیس سازمان اطلاعات و «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه از آنکارا به مسکو و دیدار با مقامات روس، دو کشور توافق کردند ائتلافی را برای مبارزه با «تروریسم» در شرق رودخانه فرات و شمال سوریه ایجاد کنند. در این مناطق یگان‌های مدافع خلق کرد و ارتش آزاد سوریه حضور دارند. «دیلی صاباح» گزارش داده که این تصمیم که پس از اعلام تمایل واشنگتن برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از شمال سوریه گرفته شده، حاوی نقشه‌راهی مشابه شمال ادلب، برای منطقه منبج می‌شود. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در نخستین جلسه هیأت دولت در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که نیروهای آمریکایی در یک بازه زمانی نامشخص، به تدریج از سوریه خارج می‌شوند.

مجلس دهم ۲۵ #فراکسیون‌ رنگارنگ دارد که برخی حتی جلسه‌ای نداشته‌اند

#مجلس_دهم یکی از پر تشکل‌ترین مجلس‌های جمهوری اسلامی است. خبرگزاری دولتی ایرنا نوشته است که دست‌کم ۲۵ #فراکسیون با عناوین مختلف و بر اساس منافع گروهی و حرفه‌ای بر روی کاغذ ثبت شده‌اند که تنها ۱۰ فراکسیون غیرسیاسی طی سال جاری جلسات و فعالیت مستمر داشته‌اند. بنا به این گزارش فراکسیون‌های مجلس شورای اسلامی از این قرارند: زیتون و دانه‌های روغنی، احزاب و تشکل‌های مدنی، مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اقتصاد دیجیتال، فضای مجازی، پاسخگو، حمایت از کودک و نوجوان، حقوق شهروندی، احیای دریاچه ارومیه و تالاب‌ها، حقوق بشر، اشتغال و تولید، زنان، دیپلماسی، روحانیت، فرش و صنایع دستی، رسانه، اهل سنت، ورزش، دفاع مقدس و فرزندان شاهد، کارگری، صنایع غذایی، خانواده، ایثارگران، مستقلین ولایی، ولایی و امید. ایرنا نوشته است که برخی از این فراکسیون‌ها عمرشان به ۶ ماه نمی‌رسد و برخی احتمال دارد منحل شوند چون فعالیتی ندارند.

در ۱۳ سال اخیر شمار مؤسسات #آموزش_عالی از ۴۴ به ۳۰۹ مرکز و دانشگاه‌های دولتی به بیش از ۱۳۰ دانشگاه افزایش یافته

خبرگزاری دولتی ایرنا در گزارشی از رشد قارچ‌گونه دانشگاه‌ها و مؤسسات عالی در ایران انتقاد کرده و نوشته است که از سال ۱۳۸۴ شمار مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی از ۴۴ به ۳۰۹ مرکز افزایش یافت. حتی دانشگاه‌های دولتی نیز بدون توجه به پیامدها به بیش از ۱۳۰ دانشگاه افزایش یافت. همچنین بنابر برخی آمار‌ها طی این مدت تعداد مربیان مدرس در دانشگاه (با مدرک زیر دکتری) به بیش از ۶۰ درصد افزایش یافت. ایرنا افزوده است که این در حالی است که آموزش عالی کشور با کاهش تقاضا در مقطع لیسانس و با افزایش تقاضا در تحصیلات تکمیلی (فوق لیسانس و دکتری) مواجه است. بر این اساس رشد افسارگسیخته واحدهای دانشگاهی موجب کاهش کیفیت آموزش عالی در ایران شده است. در همین حال بنا بر اعلام وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ دانشگاه‌های دولتی ۶۴ درصد، غیر انتفاعی ۶،۴ درصد و پیام نور ۲۷ درصد کاهش پذیرش دانشجو داشته‌اند. ایرنا رشد بی‌رویه دانشگاه‌ها را نتیجه سیاست دولت محمود احمدی‌نژاد دانسته و نوشته است که دولت حسن روحانی در بودجه ۹۸ وزارت علوم را نسبت به کاهش تعداد مؤسسات آموزشی از طریق ادغام آن‌ها، مکلف کرده ‌است.