ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#فلاحت_‌پیشه: #قاسم_سلیمانی قربانی یک توطئه شد، آمریکا با حمله به پایگاه خودش توطئه را آغاز کرد

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره کشته شدن قاسم سلیمانی به دست نیروهای آمریکایی گفت: «سردار سلیمانی قربانی یک توطئه شد ایشان در سرزمین کوفه به شهادت رسید یعنی جایی که همواره محل خیانت بوده باید به این موضوع از ابتدا توجه می‌شد نمی‌دانم چرا توجهات لازم صورت نگرفت با این‌که مشخص بود دامی برای ایران و جمهوری اسلامی و خود شهید سلیمانی پهن شده است». فلاحت‌پیشه با اشاره به حمله موشکی چندی پیش به یک پایگاه آمریکا در عراق و کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی گفت: «از ابتدای کشته شدن پیمانکاران آمریکایی تأکید داشتم که این دامی برای ایرانی‌ها است چون تلاش ترامپ این بود که برای گذر از استیضاح و رسوایی‌های گذشته و حال خود شرایط را تغییر دهد پیش از این هم آمریکایی‌ها، افراد و نیروهایی از خود را برای بهانه‌سازی می‌کشتند. پیش‌بینی کرده بودم که این دامی است که ایرانی‌ها را به کمینگاه بکشاند که این کار هم شد». فلاحت‌پیشه همچنین از وضعیت امنیت فرودگاه بغداد نیز انتقاد کرد و گفت: «باید ملاحظاتی صورت می‌گرفت امنیت فرودگاه‌های عراق به صورت پیمانکاری توسط شرکت‌هایی از برخی کشورهای غربی همچون آمریکا و انگلیس تأمین می‌شود یعنی آن‌ها علاوه بر استقرار در مراکز حساس امنیتی عراق و کسب سود مالی، سود اطلاعاتی و امنیتی برای خیانت علیه مقاومت و علیه سردار سلیمانی کسب کردند».

#ترامپ: مردم #عراق نمی‌خواهند که تحت سیطره و کنترل ایران باشند اما در نهایت این انتخاب آنها خواهد بود

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ساعتی بعد از انتشار بیانیه شورای عالی امنیت ملی ایران، در ادامه واکنش‌هایش به قتل قاسم سلیمانی در بغداد، در پیامی در توییتر نوشت: «سال‌های زیادی‌ آمریکا میلیاردها دلار به عراق پرداخت کرده است. این موضوع در صدر تمام چیزهایی است که ما برای آنها انجام دادیم. مردم عراق نمی‌خواهند که تحت سیطره و کنترل ایران باشند اما در نهایت این انتخاب آنها خواهد بود.» رئیس جمهوری آمریکا در ادامه پیام خود نوشت: «در ۱۵ سال گذشته ایران تسلط بیشتری بر عراق پیدا کرده و مردم عراق از این موضوع خرسند نیستند. این هرگز پایان خوشی ندارد.» شورای عالی امنیت ملی ایران در بیانیه خود آمریکا را متهم کرد که انتقام داعش و اضمحلال تروریسم در عراق و سوریه را از قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس و ابومهدی المهندس، نایب رئیس حشد الشعبی گرفته و با این‌کار سبب‌ساز پیوند بیشتر ایران و عراق شده است. در ساعت‌های پایانی پنجشنبه ۲ ژانویه/ ۱۲ دی در حمله ارتش آمریکا به کاروان حامل قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، نایب رئیس حشدالشعبی و گروهی از همراهان فرمانده سپاه قدس کشته شدند. وزارت دفاع آمریکا مسئولیت این حمله را به عهده گرفت و اعلام کرد که حمله به دستور رئیس جمهوری آمریکا انجام شد.

#وزارت_اطلاعات پیمان بست که انتقام خون سلیمانی را می‌گیرد، دفتر فرماندهی #سپاه_قدس نام سایر کشته‌شدگان در عملیات آمریکا برای قتل #قاسم_سلیمانی را اعلام کرد

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی با انتشار بیانیه‌ای کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس و ابومهدی المهندس، نایب‌رئیس حشد الشعبی در حمله آمریکا به کاروان آن‌ها در حوالی فرودگاه بین‌المللی بغداد در شامگاه پنجشنبه ۱۲ دی/ ۲ ژانویه را به عنوان «در هم آمیخته شدن خون شهدای ایران و عراق» تعبیر کرد و از اینجا به این معنا رسید که «اتحاد و وحدتی آسمانی بین ملت‌های ایران و عراق» شکل گرفته است. در اعتراضات عراق که از یکم اکتبر ۲۰۱۹ تاکنون ادامه دارد یکی از مطالبات معترضان پایان مداخله خارجی اعم از ایران یا آمریکا بوده است. وزارت اطلاعات ایران در ادامه این بیانیه پیمان بست که «تروریست‌های آمریکایی» را به سزای عملشان می‌رساند. به گفته ايرج مسجدی سفير ايران در عراق ١٠ نفر همراه سلیمانی و المهندس بودند كه همگی کشته شدند. وزارت دفاع آمریکا مسئولیت این حمله را به عهده گرفت و اعلام کرد که حمله به دستور رئیس جمهوری آمریکا انجام شد. دفتر فرماندهی سپاه قدس نام سایر کشته‌شدگان در عملیات آمریکا برای کشتن سلیمانی را اعلام کرد: حسین جعفری‌نیا، شهرود مظفری‌نیا، هادی طامری و وحید زمانیان.

#دونالد_ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا #قاسم_سلیمانی را متهم به قتل مستقیم یا غیر مستقیم میلیون‌ها نفر کرد

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا بعد از ظهر جمعه ۳ ژانویه/ ۱۳ دی با انتشار پیامی در توییتر نوشت که قاسم سلیمانی می‌بایست زودتر از میان برداشته می‌شد:«ژنرال قاسم سلیمانی هزاران آمریکایی را در مقاطعی از زمان کشته یا به شدت مجروح کرده بود و در حال برنامه‌ریزی برای کشتن تعداد بیشتری بود، اما گرفتار شد!» رئیس جمهوری آمریکا در ادامه این پیام نوشت:«او مستقیم و غیرمستقیم مسئول مرگ میلیون‌ها نفر بود از جمله تعداد زیادی از معترضان اخیر که در ایران کشته شدند. ایران هیچ وقت نمی‌تواند به آن اعتراف کند اما سلیمانی در داخل این کشور منفور و مورد ترس بود.» ترامپ در ادامه نوشت که سال‌ها قبل می‌بایست قاسم سلیمانی به قتل می‌رسید: «آنها (ایرانی‌ها) ذره‌ای به اندازه‌ای که سرانشان به جهان بیرون نشان می‌دهند، ناراحت نیستند. او (سردار سلیمانی) باید سال‌ها قبل از میان برداشته می‌شد.»

کشته شدن #قاسم_سلیمانی: یک حزب حاضر در دولت ائتلافی #هلند خواستار بازنگری در حضور این کشور در ائتلاف اروپایی در #تنگه_هرمز شد

حزب دمکرات‌های ۶۶ هلند، یکی از احزابی که #کابینه_هلند را تشکیل داده‌اند، پس از کشته شدن #قاسم_سلیمانی دربغداد، خواستار بازنگری در تصمیم اعزام ناو جنگی هلند به #تنگه_هرمز شد. شورد شوردما (Sjoerd Sjoerdsma) نماینده دمکرات‌های ۶۶ در پارلمان هلند با اعلام این خبر در تویتر افزود ماموریت ائتلاف بسیار مهم است اما اکنون پرخطرتر است: «نخستین الویت کابینه باید اکنون امنیت شهروندان هلند در منطقه باشد». ایده ائتلاف اروپایی در ماه ژوئیه نخستین بار توسط فرانسه ابراز شد و مورد حمایت چند کشور اروپایی قرار گرفت. نخست‌وزیر هلند اعلام کرد هلند در ژانویه با اعزام یک ناو جنگی به خلیج فارس به ائتلاف دریایی کشورهای اروپایی به رهبری فرانسه برای تأمین امنیت ناوبری در تنگه هرمز ملحق می‌شود. طبق تصمیم قبلی کابینه، ناو جنگی هلند باید اواخر ژانویه عازم تنگه هرمز شود تا به ائتلاف اروپایی به رهبری فرانسه بپیوندد و از جمله از تردد نفتکش‌ها محافظت کند. حزب سوسیالیست از ابتدا مخالف شرکت هلند در ائتلاف اروپا در تنگه هرمز بود. سِدات کارابلوت مسئول روابط خارجی فراکسیون حزب سوسیالیست در پارلمان #هلند نیز در واکنش به کشته شدن #قاسم_سلیمانی نوشت اکنون زمان آن رسیده که تصمیم به اعزام کشتی جنگی به تنگه هرمز لغو شود. کارابلوت نوشت این اقدام آمریکا به گسترش درگیری‌ها در منطقه می‌انجامد و «اعزام کشتی جنگی در این شرایط به تنگه هرمز غیرمعقول‌تر از قبل است.»

رئیس شورای #اتحادیه_اروپا: چرخه خشونت در #عراق باید پایان یابد

شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا در پی کشته شدن قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس توسط نیروهای آمریکایی، در حساب توئیتری خود نوشت: «چرخه خشونت، اقدامات تحریک‌آمیز و تلافی‌جویانه که طی هفته‌های گذشته در عراق شاهد آن بوده‌ایم باید متوقف شود. از تشدید بیشتر تنش‌ها باید به هر قیمتی اجتناب شود». آمریکا بامداد جمعه ۱۳ دی / ۳ ژانویه به خودروی حامل قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و ابومهدی المهندس معاون الحشد الشعبی در حوالی فرودگاه بغداد حمله هوایی کرد و آن‌ها و گروهی از شبه‌نظامیان شیعه عراقی را کشت.

#برهم_صالح: کشتن #قاسم_سلیمانی و #ابومهدی_المهندس پیامدها و تبعات امنیتی مهمی در عراق و منطقه خواهد داشت

برهم صالح، رئیس جمهوری عراق در بیانیه‌ای کشتن #قاسم_سلیمانی و #ابومهدی_المهندس را محکوم کرد و گفت این اقدام «پیامدها و تبعات امنیتی مهمی در عراق و منطقه خواهد داشت». صالح در بیانیه خود آورده است: «در این شرایط ویژه وظیفه ما حفظ یکپارچگی و انسجام و عبور از اختلافات گذرا برای تضمین منافع ملی عالی کشور و حمایت از استقلال و امنیت و دور نگه داشتن کشور و مردم از مصیبت‌های نزاع‌های مسلحانه است، نزاع‌های مسلحانه‌ای که چهار دهه منطقه را درگیر خود ساخته و هنوز زخم‌های آن التیام نیافته است». آمریکا بامداد جمعه ۱۳ دی / ۳ ژانویه به خودروی حامل قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و ابومهدی المهندس معاون الحشد الشعبی در حوالی فرودگاه بغداد حمله هوایی کرد و آن‌ها و گروهی از شبه‌نظامیان شیعه عراقی را کشت.

رهبر حزب کارگر بریتانیا: کشتن #قاسم_سلیمانی افزایش تنشی خطرناک و جدی است

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر بریتانیا کشتن قاسم سلیمانی توسط نیروهای آمریکایی در عراق را موجب «افزایش تنشی به شدت خطرناک و جدی» دانست و گفت این اقدام اهمیت جهانی دارد و دولت بریتانیا باید ایران و آمریکا را به خویشتن‌داری فرابخواند و در مقابل اقدامات جنگجویانه آمریکا بایستد‎. آمریکا بامداد جمعه ۱۳ دی / ۳ ژانویه به خودروی حامل قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و ابومهدی المهندس معاون الحشد الشعبی در حوالی فرودگاه بغداد حمله هوایی کرد و آن‌ها و گروهی از شبه‌نظامیان شیعه عراقی را کشت.

#جان_بولتون عملیات کشتن #قاسم_سلیمانی را برنامه‌ریزی‌شده از مدت‌ها پیش دانست

جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید در اظهارنظری درباره کشته شدن قاسم سلیمانی‌ گفت عملیات کشتن سلیمانی از مدت‌ها پیش داشت آماده می‌شد. آمریکا بامداد جمعه ۱۳ دی / ۳ ژانویه به خودروی حامل قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و ابومهدی المهندس معاون الحشد الشعبی در حوالی فرودگاه بغداد حمله هوایی کرد و آن‌ها و گروهی از شبه‌نظامیان شیعه عراقی را کشت.

#فدریکا_موگرینی کشتن #قاسم_سلیمانی را موجب افزایش تنش خطرناک در خاورمیانه دانست

#فدریکا_موگرینی مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا نسبت به کشتن قاسم سلیمانی توسط آمریکا واکنش نشان داد. موگرینی در حساب توئیتری خود این اقدام را «افزایش تنشی بسیار خطرناک» در خاورمیانه خواند‎ و اظهار امیدواری کرد که راهکارهای مسالمت‌آمیز و دیپلماتیکی که پیشتر در منطقه امتحان شده، دوباره به کار آید و به توافقات احترام گذاشته شود. او همچنین اظهار امیدواری کرد که میان ایران و آمریکا درگیری نظامی رخ ندهد. آمریکا بامداد جمعه ۱۳ دی / ۳ ژانویه به خودروی حامل قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و ابومهدی المهندس معاون الحشد الشعبی در حوالی فرودگاه بغداد حمله هوایی کرد و آن‌ها و گروهی از شبه‌نظامیان شیعه عراقی را کشت.

پیام آیت‌الله #سیستانی در پی کشته شدن #قاسم_سلیمانی و #ابومهدی_المهندس: عراق وضعیت بسیار دشواری در پیش دارد

عبدالمهدی کربلایی، نماینده آیت‌الله علی سیستانی، از مراجع تقلید شیعیان در عراق، جمعه ۱۳ دی / ۳ ژانویه در نماز جمعه کربلا پیام سیستانی را خواند. او در این پیام دو حمله اخیر آمریکا در خاک عراق، به‌ویژه حمله به نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد در شب گذشته را که منجر به کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و ابومهدی المهندس معاون الحشد الشعبی شد، «نقض صریح حاکمیت ارضی عراق و زیر پا نهادن معاهدات بین‌المللی» خواند و از سلیمانی و المهندس به‌عنوان «قهرمانان جنگ پیروزی بر تروریست‌ها و داعش» یاد کرد. سیستانی در این پیام گفته است که «حوادث پی در پی رخ می‌دهند و بحران‌ها شدت می‌گیرند و کشور درگیر پرمخاطره ترین نقطه عطف‌های خود می‌شود، (...)این حوادث و امثال آنها نشان می‌دهد که کشور وضعیتی بسیار دشوار در پیش دارد. از همه می‌خواهیم که خویشتنداری نشان دهند و با عقلانیت رفتار کنند».

#اگنس_کالامارد، گزارشگر ویژه سازمان ملل: قتل #قاسم_سلیمانی توجیه قانونی ندارد

در پی کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و ابومهدی المهندس معاون الحشد الشعبی در حوالی فرودگاه بغداد توسط آمریکا اگنس کالامارد، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد اعدام‌های خودسرانه و ناعادلانه در صفحه توئیتر خود نوشت «مشکل عمده در مورد کشتارهای هدفمند خارج از مرزها عدم نظارت است. مدیران به‌عنوان اقدامی در دفاع از خود عمل می‌کنند و تصمیم می‌گیرند چه کسی در خارج از روند قانونی کشته شود. علیه چه کسی و چگونه [اقدام شود]. بدون تأیید پارلمان‌ها. بیانیه پنتاگون در مورد قتل هدفمند سلیمانی می‌گوید هدف از این اقدام "جلوگیری از برنامه‌های آینده ایران برای حمله" بوده است. این موضوع بسیار مبهم است. آینده همان "فوری" نیست، معیاری مبتنی بر زمان و براساس قوانین بین‌المللی است. این بیانیه تأکید بیشتری بر فعالیت‌های گذشته و تخلفاتی دارد که گفته می‌شود توسط سلیمانی انجام شده است. به‌نظر می‌رسد که این قتل اقدامی تلافی‌جویانه علیه اعمال گذشته است تا اقدامی برای دفاع فوری از خود. این تصور که سلیمانی "به‌طور جدی نقشه‌هایی را تدوین می‌کرد" هم از نظر معنایی و هم از نظر نظامی کنجکاوی‌برانگیز است. اما آیا این معیاری کافی برای ضرورت این اقدام است؟ در این بیانیه دیگر افراد کشته‌شده در کنار سلیمانی ذکر نشده‌اند. اقدامی کاملاً غیرقانونی». آمریکا بامداد جمعه ۱۳ دی / ۳ ژانویه به خودروی حامل قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و ابومهدی المهندس معاون الحشد الشعبی در حوالی فرودگاه بغداد حمله هوایی کرد و آن‌ها و گروهی از شبه‌نظامیان شیعه عراقی را کشت.

سید #حسن_نصرالله اعلام کرد #حزب‌الله_لبنان «قصاص عادلانه» مسئولان خون #سلیمانی را به عنوان «یک امانت و مسئولیت» درک می‌کند

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در واکنش به قتل قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدسی در حمله ارتش آمریکا به کاروان حامل او در حوالی فرودگاه بغداد، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که حزب‌الله راه او را ادامه می‌دهد: «اما ما که بعد از ایشان زنده هستیم مسیر او را کامل خواهیم کرد و شبانه‌روز برای تحقق اهدافش تلاش خواهیم کرد.» نصرالله در ادامه بیانیه خود خاطرنشان کرد که حزب‌الله لبنان «قصاص عادلانه» مسئولان خون سلیمانی را دنبال می‌کند و این موضوع را به عنوان «یک امانت و مسئولیت» درک می‌کند. وزارت دفاع آمریکا مسئولیت حمله به کاروان حامل قاسم سلیمانی را به عهده گرفت و اعلام کرد که حمله به دستور رئیس جمهوری آمریکا انجام شد.

#مسکو حمله #آمریکا به کاروان #قاسم_سلیمانی در حوالی فرودگاه #بغداد را به عنوان یک اقدام بی‌پروا که سبب افزایش تنش‌ها می‌شود محکوم کرد

مسکو جمعه ۳ ژانویه/ ۱۳ دی با انتشار بیانیه‌ای حمله آمریکا به کاروان قاسم سلیمانی در حوالی فرودگاه بین‌المللی بغداد را به عنوان یک اقدام بی‌پروا که سبب افزایش تنش‌ها در خاورمیانه می‌شود محکوم کرد. یک سخنگوی وزارت خارجه روسیه با ابراز همدردی با «ملت ایران» گفت قاسم سلیمانی «صادقانه» برای منافع ملی کشورش فعالیت می‌کرد. در ساعت‌های پایانی پنحشنبه ۲ ژانویه/ ۱۲ دی در حمله ارتش آمریکا به کاروان حامل قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، فرمانده سپاه قدس، نایب رئیس حشدالشعبی و گروهی از همراهانش کشته شدند. خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده است که این حمله در یک لحظه مشخص که کاروان توقف کرده و قاسم سلیمانی از خودروی خود پیاده شده بود انجام شد. در این فاصله جسد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس به بیمارستان المثناء در بغداد منتقل شده است. به گفته ايرج مسجدی سفير ايران در عراق ١٠ نفر همراه سلیمانی و المهندس بودند كه همگی کشته شدند. وزارت دفاع آمریکا مسئولیت این حمله را به عهده گرفت و اعلام کرد که حمله به دستور رئیس جمهوری آمریکا انجام شد.

وزارت خارجه آمریکا از شهروندان آمریکایی در #عراق خواست این کشور را ترک کنند

در پی کشته شدن قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس توسط نیروهای آمریکایی در عراق، وزارت امور خارجه آمریکا از شهروندان آمریکایی ساکن عراق خواست هر چه زودتر این کشور را ترک کنند. خبرگزاری فرانسه همچنین از حضور سربازان آمریکایی در محافظت از سفارتخانه آمریکا در بغداد خبر داد. آمریکا بامداد جمعه ۱۳ دی / ۳ ژانویه به خودروی حامل قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و ابومهدی المهندس معاون الحشد الشعبی در حوالی فرودگاه بغداد حمله هوایی کرد و آن‌ها و گروهی از شبه‌نظامیان شیعه عراقی را کشت.

#سفارت_فرانسه در تهران از شهروندان فرانسوی در ایران خواست محتاطانه عمل کنند

سفارت فرانسه در ایران جمعه ۱۳ دی / ۳ ژانویه به اتباع خود توصیه کرد که از هرگونه گردهمایی خودداری کنند و از آن‌ها خواست که پس از کشته شدن قاسم سلیمانی محتاط باشند. سفارت فرانسه در توئیتر خود نوشته است: «پس از مرگ ژنرال سلیمانی، سه روز عزای عمومی [در ایران] اعلام شده است. در این زمینه توصیه می‌شود که فرانسوی‌ها از هرگونه گردهمایی پرهیز کنند، رفتاری محتاطانه در پیش بگیرند و از گرفتن عکس در فضای عمومی خودداری کنند.» رهبران جمهوری اسلامی قول داده‌اند که انتقام مرگ قاسم سلیمانی را می‌گیرند. آمریکا بامداد جمعه به خودروی حامل قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و ابومهدی المهندس معاون الحشد الشعبی در حوالی فرودگاه بغداد حمله هوایی کرد و آن‌ها و گروهی از شبه‌نظامیان شیعه عراقی را کشت.

#چین #تهران و #واشنگتن را به خویشتنداری فراخواند، نیروهای آمریکا در خاورمیانه در بالاترین سطح هشدار قرار گرفتند

در پی حمله ارتش آمریکا به کاروان قاسم سلیمانی در حوالی فرودگاه بین‌المللی بغداد که به کشته شدن فرمانده نیروی قدس سپاه انجامید، جمهوری خلق چین، تهران و واشنگتن را به خویشتنداری فراخواند. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران صبح جمعه ۱۳ دی با انتشار پیامی در توییتر آمریکا را به «تروریسم بین‌المللی» و «رفتار احمقانه» متهم کرده و نوشته بود: «ایالات متحده مسئولیت تمام پیامدهای ماجراجویانه سرکش خود را بر عهده دارد.» به گفته سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران جلسه فوق‌العاده‌ای با حضور ظریف و مدیران ارشد وزارت خارجه برای رایزنی درباره کشته شدن قاسم سلیمانی در حال برگزاری است. شورای عالی امنیت ملی ایران هم جلسه فوق‌العاده‌ای تشکیل می‌‌دهد. به گزارش فاکس نیوز تمام نیروهای آمریکایی در منطقه خاورمیانه به حالت آماده‌باش کامل و در بالاترین سطح هشدار قرار گرفتند. جنگنده‌های اف ۱۴ ارتش جمهوری اسلامی نیز در نوار مرزی غرب ایران در حال گشت‌زنی‌اند.

رهبر شبه‌نظامیان #عصائب_اهل_حق: هزینه کشته شدن #قاسم_سلیمانی و #ابومهدی_المهندس خروج کامل نیروهای آمریکایی از عراق است. نماینده ولی فقیه در #سپاه_قدس: در میدان ایستاده‌ایم پا در رکاب

پس از حمله هوایی آمریکا به خودروی حامل قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و ابومهدی مهندس معاون حشد الشعبی در حوالی فرودگاه بغداد که به کشته شدن آن‌ها و همرهانشان انجامید، قیس خزعلی، رهبر شبه‌نظامیان عصائب اهل حق با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد هزینه کشته شدن قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس خروج کامل نیروهای آمریکایی از عراق است. علی شیرازی، نماینده ولی فقیه در سپاه قدس نیز با انتشار بیانیه‌ای نوشت: «بر خود فرض می‌دانیم که انتقام خون آن عزیز و همراهان مجاهدش را از استکبار جهانی بگیریم و خواب را بر چشمان دشمنان اسلام و مسلمین و دشمنان ملت ایران حرام کنیم. مطمئن باشید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی محکم‌تر از دیروز در میدان ایستاده است و پا در درکاب است.» در این فاصله جسد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس به بیمارستان المثناء در بغداد منتقل شده است. به گفته ايرج مسجدی سفير ايران در عراق ١٠ نفر همراه قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس بودند كه همگی کشته شدند

#حشد_الشعبی نیروهایش را فراخواند، #مقتدی_صدر دستور از سرگیری فعالیت‌های #جیش_المهدی را صادر کرد و #عمار_حکیم خواهان همبستگی ملت عراق شد

حشد الشعبی با صدور فرمانی نیروهای تحت امرش را برای پاسخ به حمله آمریکا به کاروان قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در حوالی فرودگاه بغداد که به کشته شدن فرمانده سپاه قدس و نایب رئیس حشد الشعبی انجامید فراخواند. مقتدی صدر، رهبر جریان صدر در واکنش به کشته شدن قاسم سلیمانی دستور از سرگیری فعالیت‌های شبه‌نظامیان جیش‌المهدی را داد. در همان حال عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق با انتشار بیانیه‌ای این حمله را محکوم کرد. حکیم نوشت: «نقض صریح حاکمیت ارضی عراق را محکوم می‌کنیم و بابت پیامدها و تأثیرات و خطرات ناشی از آن هشدار می‌دهیم. چنین اقدامی سرتاسر منطقه را به حالت التهاب درمی‌آورد. از دولت عراق می‌خواهیم که در این شرایط حساس اقدامات لازم برای جلوگیری از این تعرض‌ها را انجام دهد و ملت عراق را به اتحاد و انسجام و هم‌بستگی دربرابر چالش‌ها فرامی‌خوانیم.»

#شارل_میشل، رئیس #شورای_اروپا خواهان توقف چرخه خشونت در خاورمیانه شد و هشدار داد که ممکن است خشونت کل منطقه را فرابگیرد

شارل میشل، رئیس شورای اروپا جمعه ۳ ژانویه/ ۱۳ دی در واکنش به قتل قاسم سلیمانی در بغداد در حمله ارتش آمریکا به کاروان حامل او از همه طرف‌های درگیر خواست از افزایش تنش خودداری کنند. میشل در بیانیه‌ای گفت: «چرخه خشونت، تحریک و اقدام متقابلی که طی هفته‌های اخیر در عراق شاهد آن بودیم باید متوقف شود. به هر قیمتی که شده باید از افزایش تنش جلوگیری کرد.» رئیس شورای اروپا که مدتی هم نخست‌وزیر بلژیک بود در ادامه این بیانیه گفت: «عراق کشور شکننده‌ای است. سلاح‌ها و شبه‌نظامیان بی‌شماری در این کشور وجود دارند که بازگشت زندگی شهروندان عراقی به حالت عادی را کند می‌کنند.» میشل در پایان این بیانیه هشدار داد که ممکن است خشونت کل منطقه خاورمیانه را فرابگیرد و در میان تنش‌های ملی و مذهبی نیروهای تروریستی تازه‌ای پدیدار شوند.

#امیر_حاتمی، وزیر دفاع در واکنش به حمله آمریکا به کاروان #قاسم_سلیمانی: پاسخ دندان‌شکن است. جنگنده‌های اف ۱۴ ارتش عملیات گشت‌زنی در نوار غربی کشور را آغاز کردند

پس از حمله هوایی آمریکا به خودروی حامل قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و ابومهدی مهندس معاون حشد الشعبی در حوالی فرودگاه بغداد که به کشته شدن آن‌ها و همرهانشان انجامید، امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی و از فرماندهان ارتش اعلام کرد «به شکلی دندان‌شکن» به این حمله پاسخ داده می‌شود و انتقام آن از تمامی عاملین و مرتکبین گرفته خواهد شد. در این فاصله جسد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس به بیمارستان المثناء در بغداد منتقل شده است. به گفته ايرج مسجدی سفير ايران در عراق ١٠ نفر همراه قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس بودند كه همگی کشته شدند. رسانه‌های داخلی اعلام کردند چند جنگنده اف ۱۴ ارتش عملیات گشت‌زنی در نوار غربی کشور را آغاز کردند.

در واکنش به حمله آمریکا به کاروان #قاسم_سلیمانی، #قیمت_نفت حدود سه درصد افزایش یافت

پس از حمله هوایی آمریکا به خودروی حامل قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و ابومهدی مهندس معاون حشد الشعبی در حوالی فرودگاه بغداد، قیمت نفت در روز جمعه ۳ ژانویه/ ۱۳ دی حدود سه درصد افزایش یافت. قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با یک دلار و ۹۴ سنت با ۲,۹۳ درصد افزایش به ۶۸ دلار و ۱۹سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا هم با یک دلار و ۶۶ سنت معادل ۲,۷۱ درصد رشد به ۶۲ دلار و ۸۴ سنت رسید. ادوارد مویا، تحلیلگر بازار نفت در مؤسسه اوآندا گفت: «خطر بروز اختلال در عرضه نفت خاورمیانه با توجه به تحولات اخیر همچنان بالاست و ممکن است شاهد افزایش بیشتر تنش‌ها بین ایران و آمریکا در عراق باشیم.»

در واکنش به کشته شدن #قاسم_سلیمانی در #بغداد، #حسن_روحانی اعلام کرد «ملت‌های منطقه» از آمریکا انتقام می‌گیرند

در پی حمله ارتش آمریکا به کاروان قاسم سلیمانی در حوالی فرودگاه بین‌المللی بغداد که به کشته شدن فرمانده نیروی قدس سپاه انجامید، حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی جمعه ۱۳ دی همصدا با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی وعده انتقامجویی داد، با این تفاوت که روحانی بر نقش ملت‌ها در انتقامجویی تأکید کرد و نوشت « بی‌تردید انتقام این جنایت هولناک را ملت بزرگ ایران و دیگر ملت‌های آزاده منطقه، از آمریکای جنایتکار خواهند گرفت.» ساعتی قبل از او، خامنه‌ای دراطلاعیه‌ای نوشته بود: «انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او و دیگر شهدای حادثه‌ی دیشب آلودند.» حشد الشعبی همزمان با این تحولات با صدئر اطلاعیه‌ای اعلام کرد تشییه جنازه قاسم سلیمانی و همراهانش شنبه ۱۴ دی در بغداد برگزار خواهد شد.

در واکنش به کشته شدن #قاسم_سلیمانی در #بغداد، سفیر #سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا به وزارت خارجه ایران احضار شد

در پی حمله ارتش آمریکا به کاروان قاسم سلیمانی در حوالی فرودگاه بین‌المللی بغداد که به کشته شدن فرمانده نیروی قدس سپاه انجامید، سفیر سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران به وزارت خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به آمریکا به او اعلام شد. به گزارش رسانه‌های داخلی محسن بهاروند دستیار وزیر خارجه، جمعه ۱۳ دی در نشست احضار کاردار سوئیس گوشزد کرد: «ایران کشوری جنگ‌طلب نیست، ولی در مقابل هیچ تهدید و هر اقدام نابخردانه‌ای هم دست بسته نیست و با تمام قدرت از خود دفاع می‌نماید.» علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی با انتشار اطلاعیه‌ای در واکنش به کشته شدن قاسم سلیمانی (فرمانده نیذوی قدس سپاه) و ابومهدی المهندس (معاون حشد الشعبی) اعلام کرد «انتقام سختی» در راه است.

#ظریف در واکنش به کشته شدن #قاسم_سلیمانی در #بغداد: آمریکا مسئول تمام پیامدهای ماجراجویانه سرکش خود خواهد بود

در پی حمله ارتش آمریکا به کاروان قاسم سلیمانی در حوالی فرودگاه بین‌المللی بغداد که به کشته شدن فرمانده نیروی قدس سپاه انجامید، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران صبح جمعه ۱۳ دی با انتشار پیامی در توییتر آمریکا را به «تروریسم بین‌المللی» و «رفتار احمقانه» متهم کرد:«تروریسم بین‌المللی ایالات متحده، هدف قراردادن و ترور ژنرال سلیمانی به عنوان مؤثرترین نیروی مبارزه با داعش، النصره، القاعده و همکارانش بسیار خطرناک و تشدید [رفتارهای] احمقانه است.» ظریف در ادامه این پیام افزود: «ایالات متحده مسئولیت تمام پیامدهای ماجراجویانه سرکش خود را بر عهده دارد.» به گفته سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران جلسه فوق‌العاده‌ای با حضور ظریف و مدیران ارشد وزارت خارجه برای رایزنی درباره کشته شدن قاسم سلیمانی در حال برگزاری است. شورای عالی امنیت ملی ایران هم جلسه فوق‌العاده‌ای تشکیل می‌‌دهد.

جلسه اضطراری وزیر و مدیران وزارت خارجه و جلسه فوق‌العاده شورای عالی امنیت در پی کشته شدن #قاسم_سلیمانی در عراق

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران صبح جمعه ۱۳ دی با انتشار پیامی در توییتر نوشت: «جلسه فوق‌العاده وزیر و مدیران ارشد وزارت خارجه در پی اعلام خبر ترور سردار سلیمانی در عراق از ۷ صبح جمعه در دفتر دکتر ظریف ادامه دارد.» تلویزیون دولتی عراق بامداد جمعه از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و ابومهدی المهندس، معاون حشد الشعبی در حمله آمریکا به نزدیکی فرودگاه بغداد خبر داد. سپاه پاسداران با صدور اطلاعیه‌ای کشته شدن سلیمانی را تایید کرد. کیوان خسروی، سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد: از ساعاتی دیگر جلسه فوق‌العاده شورای عالی امنیت ملی برای بررسی اقدام آمریکا در حمله به سلیمانی برگزار می‌شود.

در پی کشته شدن #قاسم_سلیمانی در عراق، #خامنه‌ای سه روز عزای عمومی اعلام کرد. رهبر جمهوری اسلامی نوشت انتقام سختی در راه است

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران در واکنش به کشته شدن قاسم سلیمانی در حمله ارتش آمریکا به کاروان او در نزدیکی فرودگاه بین‌الملی بغداد در بامداد جمعه ۱۲ دی/ ۳ ژانویه سه روز عزای عمومی اعلام کرد. خامنه‌ای با انتشار اطلاعیه‌ای نوشت: با قتل فرمانده سپاه قدس «کار او و راه او متوقف و بسته نخواهد شد، ولی انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او و دیگر شهدای حادثه‌ی دیشب آلودند.» خامنه‌ای در ادامه این اطلاعیه نوشته است: «فقدان سردار فداکار و عزیز ما تلخ است ولی ادامه مبارزه و دست یافتن به پیروزی نهایی کام قاتلان و جنایتکاران را تلخ‌تر خواهد کرد.» رهبر جمهوری اسلامی در پایان این اطلاعیه به ابومهدی المهندس، معاون حشد شعبی که همراه با قاسم سلیمانی کشته شد، نیز اشاره کرده است.

تلویزیون عراق: #قاسم_سلیمانی در حمله هوایی در نزدیکی فرودگاه بغداد کشته شد

شبکه خبری الجزیره به نقل از تلویزیون رسمی عراق گزارش داد که قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس پاسداران اسلامی، و ابومهدی مهندس، جانشین فرمانده حشدالشعبی و فرمانده کتائب حزب‌الله در حمله هوایی در نزدیکی فرودگاه بغداد کشته شدند. مقام‌های رسمی هنوز این خبر را تأیید نکرده اند، اما مشعان الجبوری، یکی از سیاستمداران سنی عراق و نماینده پارلمان این کشور در پیامی توئیتری کشته شدن مهندس را تسلیت گفته است. بامداد جمعه سوم ژانویه / ۱۳ دی سه راکت به محوطه پشتی فرودگاه بغداد، در نزدیکی مرکز مبارزه با تروریسم ارتش آمریکا اصابت کرد. علاوه بر سلیمانی و مهندس، شش تن دیگر از جمله راننده غیرنظامی یک خودروی مجاور محل حادثه کشته شده اند. خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ناشناس آمریکایی گزارش داد که ایالات متحده این حمله هوایی را انجام داده است. این خبر نیز هنوز تأیید رسمی نشده است.