ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رد درخواست آزادی مشروط ناصر نورد گل‌تپه، نوکیش مسیحی توسط دادستانی

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، درخواست آزادی مشروط ناصر نورد گل‌تپه، نوکیش مسیحی توسط دادستانی رد شده است. رد درخواست به صورت کتبی در زندان به او ابلاغ شده است. ناصر نورد گل‌تپه از دی‌ماه ۹۶ دوران محکومیت ۱۰ ساله خود را در زندان اوین سپری می‌کند. او علیرغم ابتلا به بیماری دهان و دندان و ضعف شدید بینایی، از رسیدگی پزشکی محروم مانده است. روز یک‌شنبه ۱۲ دی‌ماه، ایمان سلیمانی، وکیل مدافع این شهروند مجددا درخواست اعاده دادرسی وی را ثبت کرد. سال گذشته دیوان عالی کشور با درخواست اعاده دادرسی این نوکیش مسیحی مخالفت کرده بود. همچنین تیرماه امسال نیز درخواست آزادی مشروط او یک بار دیگر رد شده بود. این امر علیرغم سپری کردن بیش از یک سوم دوران محکومیت این زندانی عقیدنی صورت گرفته است. وکیل ناصر نورد گل‌تپه به هرانا گفته: «درخواست اعاده دادرسی آقای نورد گل تپه با استناد به پرونده سایر موکلانم از جمله ۹ نوکیش مسیحی که اخیر از زندان اوین آزاد شدند صورت گرفته است.» در رای بی سابقه دیوان عالی کشور، آمده بود که تبلیغ مسیحیت و تشکیل کلیسای خانگی جرم و تبانی برای برهم زدن امنیت نیست. ناصر نورد گل تپه که پیش از بازداشت مراقبت از مادر سالخورده خود را به عهده داشته، نزدیک به ۴ سال گذشته را بدون مرخصی در زندان اوین به سر می‌برد. تابستان امسال مادر این نوکیش مسیحی با انتشار ویدیویی خواستار آزادی فرزندش شده بود. ناصر نورد گل‌تپه چهارم تیر ماه ۱۳۹۵ همراه سه تن از مسیحیان شهروند کشور آذربایجان در یک مراسم کلیسای خانگی در تهران توسط اطلاعات سپاه بازداشت شد. الدر قربانوف، ‌یوسف فرهادوف و بهرام نسیبوف از اعضای کلیسایی به نام «کلمه‌ی حیات» در باکو، بازداشت شدگانِ شهروند کشور آذربایجان هستند. هر چهار مسیحی بازداشت شده به مدت دو ماه در سلول انفرادی تحت بازجویی قرار گرفتند و پس از گذشت چهار ماه با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی به طور موقت از زندان آزاد شدند. این نوکیش مسیحی نهایتا توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ماشاالله احمدزاده به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل و راه‌اندازی تشکیلات غیرقانونی کلیسای خانگی» به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شده و این حکم عینا در تاریخ ۲۱ آبان ۹۶ به تایید دادگاه تجدید نظر به ریاست قاضی “حسن بابایی” رسید. برخورد با نوکیشان مسیحی در ایران در حالی صورت می گیرد که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

۱۴ نفر به اتهام فساد مالی در شهرداری رباط‌کریم بازداشت شده‌اند

رحیم علیش‌پور، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان رباط‌کریم در استان تهران، دوشنبه ۱۳ دی اعلام کرد که در ادامه رسیدگی و مبارزه با فساد در شهرداری شهرستان رباط‌کریم، نیروهای اطلاعاتی ۱۱ نفر از کارکنان واحد کنترل نظارت ساختمانی (پلیس ساختمان) شهرداری رباط‌کریم را به اتهام ارتشاء و فساد مالی بازداشت کردند و صبح دوشنبه نیز ۳ نفر دیگر از کارمندان شهرداری به همین اتهام بازداشت شدند و شمار کل بازداشتی‌ها تاکنون به ۱۴ نفر رسید. علیش‌پور افزود رسیدگی به این تخلفات ادامه دارد. فساد سازمان‌یافته در ارگان‌های جمهوری اسلامی نهادینه و به بخشی از زندگی روزمره تبدیل شده است. بر اساس گزارش سالانه سازمان شفافیت بین‌المللی در سال ۲۰۲۰ نظام جمهوری اسلامی ایران از لحاظ فساد مالی، در میان ۱۸۰ کشور، رتبه ۱۴۶ را به خود اختصاص داد و نسبت به سال قبل از آن ۸ پله سقوط کرد.

ابراهیم رئیسی در سالگرد قاسم سلیمانی خواهان «قصاص» ترامپ شد

ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم دوشنبه ۱۳ دی در مراسم دومین سالگرد ترور قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس گفت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا که دستور کشتن سلیمانی را داد باید «محاکمه و قصاص شود و حکم خدا درباره او اجرا شود». رئیسی، قاسم سلیمانی را «دیپلمات مقتدر» و «میدان‌دار» خواند و افزود: «اگر سازوکار محاکمه ترامپ، پمپئو (وزیر خارجه پیشین آمریکا) و دیگران در دادگاه فراهم شد و آن‌ها مجازات شدند فبها، والا دست انتقام از آستین ملت بیرون می‌آید.» در سالگرد قاسم سلیمانی، دو پهپاد انتحاری نیز به سمت پایگاه محل استقرار نیروهای ائتلاف ضدداعش به رهبری آمریکا در اطراف فرودگاه بغداد شلیک شدند، اما سامانه دفاع موشکی این دو پهپاد را منهدم کرد. قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس، معاون وقت حشد‌الشعبی و فرمانده کتائب حزب‌الله و گروهی از همراهانشان بامداد ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ هدف موشک‌های شلیک‌شده از پهپادهای آمریکایی قرار گرفتند و کشته شدند.

رییس کمیته بازرگانی ایران و ژاپن: تجارت با ژاپن به صفر رسیده، باید پول‌های بلوکه شده را با کالا تهاتر کنیم

بهرام شکوری، رییس کمیته مشترک بازرگانی ایران و ژاپن گفت: «تجارت ایران و ژاپن بسیار کم شده و می‌توان گفت حجم مبادلات تجاری ما با این کشور نزدیک به صفر رسیده است.» او افزود ایران در سال ۲۰۲۱ تنها ۳۷ میلیون دلار کالا به ژاپن صادر کرده و ژاپن هم نفتی از ایران نخریده است. این مقام اتاق بازرگانی، برقراری رابطه اقتصادی با ژاپن را منوط به احیای برجام و پیوستن ایران به اف‌ای‌تی‌اف دانست و گفت: «اگر بتوانیم برجام را احیا کرده و تحریم‌ها را لغو کنیم، ژاپن می‌تواند جایگزین بسیاری از دیگر کشورهای حتی اروپایی برای ما شود چراکه از نظر تکنولوژی و نوآوری در حد بسیار بالایی است و می‌توانیم همه نیاز معدن، صنایع معدنی و سایر بخش‌های اقتصادی را از ژاپن بگیریم و همچنین مقصد خوبی برای صادرات بسیاری از محصولات ما از جمله خشکبار، کنسانتره‌های میوه، صنایع دستی، زعفران، فرش، محصولات دریایی مانند میگو و خاویار و بسیار از محصولات کشاورزی ما است.» او گفت ژاپنی‌ها به مقام‌های ایران پیشنهاد داده‌اند که در ازای پول‌های بلوکه‌شده کالا بدهند: «سازمان توسعه تجارت خارجی ژاپن به دنبال مناسبات تجاری بخش خصوصی است... اگر الان بانک مرکزی اعلام آمادگی کند ما برای واردات ماشین‌آلات معدنی به این پول‌ها نیاز داریم. اگر بانک مرکزی بتواند با همکاری وزارت امور خارجه تفاهمی را با ژاپنی‌ها انجام دهد، می‌توانیم از محل این پول‌ها ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز کشور را تأمین کنیم.» پس از خروج آمریکا از برجام، ژاپن ۳ میلیارد دلار از پول نفت صادراتی ایران به این کشور را بلوکه کرد. در سال‌های گذشته ایران بارها تلاش کرده تا این پول‌ها را آزاد کند ولی مقام‌های ژاپن پرداخت آن را منوط به مجوز آمریکا کرده‌اند.

رییس شورای امربه معروف بلخ: زنان حق استفاده از حمام‌های عمومی را ندارند

مقام‌های طالبان در بلخ در روز ۹ دی جلسه‌ای برگزار کرده‌اند تا در مورد «حمام‌های عمومی» و حضور زنان در آنجا تصمیم‌گیری کنند. وب‌سایت طلوع‌نیوز از رسانه‌های داخلی افغانستان در گزارشی نتیجه این نشست را ممنوع اعلام شدن ورود زنان به حمام‌های عمومی اعلام کرد. سردار محمد رحیمی که رئیس شورای امر به معروف بلخ است گفته است: «حمام‌های عمومی زنانه ممنوع هستند و حمام‌های خصوصی زنانه اجازه دارند باز باشند، اما (زنان) باید لباس‌های شرعی بپوشند و حجابشان را رعایت کنند.» این گروه از مقام‌های طالبان شرط فعالیت حمام‌های خصوصی و حضور زنان در مدارس و مطب دکتر را این دانسته‌اند که همه کارکنان این مراکز صرفاً زن باشند. در این نشست در مورد حضور مردان در حمام‌های عمومی هم اینگونه تصمیم گرفته شده که مردان باید همواره «عورت» خود را بپوشانند. شورای امر به معروف بلخ گفته منظورش از «عورت» «مرد از زیر ناف تا زیر زانو» است. پیش از این شورای امر به معروف مزار شریف فعالیت تمامی حمام‌های عمومی، استخر و سونا را به صورت کلی ممنوع کرده است. طالبان پس از سقوط کابل در ماه مرداد بر افغانستان مسلط شده‌اند و در حال تدوین دستور‌العمل‌ها و اجرای قوانین شریعت اسلام در این کشور هستند. بیشترین قوانین و بخشنامه‌های صادرشده طالبان در امور مدنی در ۵ ماه گذشته برای محدود کردن و به انزوا کشیدن زنان افغانستان بوده است.