ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس کل #بانک_مرکزی: #دارو دو هزار برابر بیش از #کانال_مالی_سوئیس وارد شد

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی دوشنبه ۱۴ بهمن / ۳ فوریه در واکنش به داروی وارداتی از طریق کانال مالی سوئیس گفت: «میزان دارو و ملزومات پزشکی که توسط بانک مرکزی تأمین ارز و در ۱۰ماههٔ امسال وارد کشور شده؛ بیش از چهارمیلیارد دلار است که دو هزار برابر حجم واردات انجام شده از کانال مالی سوئیس بود». همتی افزود: «موضوع اعلام صدور مجوز توسط آمریکا برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی نشان می‌دهد که باوجود ادعای آمریکا مبنی بر تحریم نبودن دارو و اقلام بشردوستانه، این اقلام عملاً توسط آمریکا تحریم شده؛ زیرا در غیر این صورت دیگر نیازی به مجوز نداشت». سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز روز دوشنبه در نشست خبری خود درباره کانال بشردوستانه سوئیس گفت: «ما چیزی به نام کانال بشردوستانه یا مشابه آن را به رسمیت نمی‌شناسیم ما تحریم‌ها را به رسمیت نمی‌شناسیم. دارو و غذا تحریم نبوده است که کانالی برای آن ایجاد کرده و سروصدا برایش ایجاد کنند». ایران بخش عمده داروهای اساسی مورد نیاز خود را در داخل تولید می‌کند اما در مورد داروهای پیشرفته، به شدت به واردات وابسته است. ایران می‌گوید که با وجود معافیت‌های ویژه برای اقلام دارویی، تحریم‌ها مانع از آن می‌شوند که داروهای حیاتی به این کشور برسد. واشنگتن این ادعا را قبول ندارد. برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران می‌گوید: «ایالات متحده دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز مردم ایران را از تحریم‌ها معاف کرده است». با این حال در دو سال اخیر در ایران داروهای مهم کمیاب شده و هزینه خدمات درمانی نیز در یک سال گذشته ١٩ درصد افزایش داشت.

وزارت خارجه چین: ۱۶ شهروند خارجی در چین به کرونا مبتلا شده‌اند

هوا چونینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین دوشنبه ۳ فوریه/ ۱۴ بهمن در یک نشست خبری در پکن گفت: «طبق گفته مقام‌های مربوطه، تا ۲ فوریه /۱۳ بهمن ۱۶ شهروند خارجی در چین به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. دو تن از مبتلایان از موسسات پزشکی مرخص شدند و ۱۴ تن دیگر در حال درمان هستند و شرایطشان پایدار است.» کمیسیون ملی بهداشت چین همزمان اعلام کرد که ۱۷۲۰۵ نفر در این کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و تعداد کشته‌ها هم به ۳۶۱ نفر افزایش یافته است. کروناویروس ۲۰۱۹ در ۲۳ کشور جهان شیوع یافته است. شاخص‌های بورس چین در اثر شیوع کرونا در روز دوشنبه ۹ درصد سقوط کرد: بیشترین افت از سال ۲۰۱۵ تاکنون.

#اصغر_پاشاپور از فرماندهان نیروی قدس سپاه پاسداران در درگیری با تحریرالشام در حلب سوریه کشته شد

دوشنبه ۱۴ بهمن رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران اعلام کردند که اصغر پاشاپور از فرماندهان نیروی قدس سپاه پاسداران شنبه گذشته در درگیری با شورشیان سوری در حلب سوریه کشته شد. خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که شنبه ۱۲ بهمن شورشیان سوری وابسته به تحریرالشام با سه انفجار انتحاری موفق شدند جبهه تازه‌ای را در شمال شرقی حلب بگشایند.

مشاجره #جبهه پایداری و #اصول‌_گرایان بر سر جدایی این دو گروه در انتخابات

جبهه پایداری پیش از این اعلام کرده بود که در لیست ائتلاف اصول‌گرایان حضور ندارد. اکنون مجید متقی‌فر، سخنگوی جبهه پایداری گفته است: «از ابتدا هم درباره ورود به این لیست صحبتی نشده بود، البته ما هنوز هم ترجیحمان ارائه لیست واحد است و اگر هم نشد بهتر است اشتراکات لیست‌هایمان بسیار زیاد باشد». او گفت: «تعدد لیست اتفاقاً می‌تواند شور انتخاباتی کشور را افزایش دهد، البته ما هنوز هم به لیست مستقل فکر نمی‌کنیم و تلاش داریم که اشتراکات بالایی داشته باشیم». حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی، دبیرکل جبهه پایداری نیز روز گذشته گفته بود: «ارائه لیست‌های مختلف، وحدت را نفی نمی‌کند و می‌توان لیست مستقل ارائه داد». مهدی چمران، عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب به این اظهارت پاسخ داد و گفت این حرف که «دو لیست باشیم، باز هم متحدیم» یعنی «دو لشکر بشویم اما باز هم با یکدیگر متحدیم». آیت‌الله محمّدتقی مصباح یزدی، رهبر فکری جبهه پایداری هم روز گذشته از آن‌چه «تخریب علیه جبهه پایداری» نامید انتقاد کرد و علت آن را «اختلاف مبنایی» بر سر «اسلام و انقلاب و امام» دانست، یا این‌که «از لحاظ فکری و نظری چندان مخالف نیستند، اما در عمل وقتی پای منافع در کار می‌آید، کم می‌آورند». مهدی چمران در پاسخ به این اظهارات گفت: «اگر کسانی صحبت‌هایی درباره جبهه پایداری کردند ربطی به شورای ائتلاف ندارد». انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و نخستین میاندوره‌ای دوره پنجم مجلس خبرگان ۲ اسفند سال جاری برگزار می‌شود.

احتمال #قطع_برق و گاز_خانگی در زمستان زیاد است

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) نوشته است که در زمستان امسال به دلیل روند سرما و مصرف بالا تأمین گاز برای نیروگاه‌ها دچار مشکل شده است و احتمال قطع برق خانگی و گاز در زمستان بالاست. بنا به این گزارش، شرکت مادر تخصصی نیروگاه‌های حرارتی در روزهای اخیر اعلام کرد اکنون امکان تحویل گاز به نیروگاه‌ها در حد ۷۰ میلیون مترمکعب در روز فراهم است. هم‌اکنون میزان مصرف گاز به حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته و این درحالی است که سال گذشته این عدد ۵۲۰ میلیون مترمکعب در روز بود. همچنین روزانه بیش از ۸۵۰ میلیون مترمکعب گاز تحویل شبکه سراسری می‌شود. با این وجود با توجه به مصرف بالای گاز در کشور آن‌طور که وزارت نفت اعلام کرده گاز ادارات دولتی در صورت مصرف بی‌رویه قطع خواهد شد، اما نمی‌توان گاز خانه‌ها را قطع کرد. میزان مصرف گاز در کشور حدود ۷۲ میلیون متر مکعب در روز نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است و مدیریت مصرف در این بخش ضروری است. براساس این گزارش صرفه‌جویی حتی ۵ درصد گاز طبیعی و برق که بدون کاهش سطح رفاه خانواده به‌راحتی قابل دستیابی است، شرایط فعلی را به‌شکل مناسبی تعدیل خواهد کرد. بیژن زنگنه، وزیر نفت اولویت وزارت نفت را تأمین گاز خانگی اعلام کرده و بر این باور است که به هیچ عنوان برای بخش خانگی مشکلی به‌وجود نخواهد آمد. اما او اعلام کرد که تأمین گاز نیروگاه‌ها در اولویت آخر وزارت نفت است. همین مساله نیز موجب شده تا مصرف مازوت در نیروگاه‌ها افزایش یابد حتی در برخی استان‌ها نیز زمزمه‌های خاموشی نیز به گوش می‌رسد.

دادگاه روح‌الله زم هفته آینده برگزار می‌شود

علی القاصی، دادستان تهران در حاشیه جلسه شورای عالی قوه قضائیه، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالی درباره وضعیت پرونده روح‌الله زم، مدیر سایت و کانال تلگرامی آمدنیوز گفت: «کیفرخواست پرونده صادر شده و دادگاه هفته آینده تشکیل می‌شود». باشگاه خبرنگاران جوان وابسته به صداوسیما نیز در توئیتی اعلام کرده بود: «شنیده‌ها حکایت از آن دارد که اولین جلسه دادگاه روح‌الله زم، مدیر کانال معاند آمدنیوز قرار است هفته آینده برگزار شود». سپاه پاسداران ۲۲ مهر سال جاری در اطلاعیه‌ای خبر از دستگیری روح‌الله زم، با «به‌کارگیری روش‌های نوین اطلاعاتی و شگرد‌های ابتکاری» داد و او را «تحت هدایت سرویس اطلاعاتی فرانسه» و «حمایت و پشتیبانی» سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل و «مرتبط با سایر سرویس‌های اطلاعاتی» توصیف کرد. جمهوری اسلامی پیشتر کانال تلگرامی آمدنیوز را مسئول تهییج معترضان در اعتراضات دی‌ماه ۹۶ خوانده و با استفاده از این ادعا دسترسی به پیام‌رسان تلگرام را در ایران مسدود کرده بود.

وزارت خارجه ایران: کارشکنی دولت سعودی باعث عدم حضور ایران در نشست جده شد، اواخر شب پیام دادند که ویزای هیات ایران می‌تواند صادر شود، اما عملا هیچ امکانی برای حضور وجود نداشت

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران دوشنبه ۱۴ بهمن با انتشار پیامی در تویبتر نوشت: «پیرو کارشکنی دولت سعودی برای شرکت هیات ایرانی در نشست فوق‌العاده OIC در جده و واکنش ایران، اواخر شب گذشته پیام دادند که ویزای هیات ایرانی می‌تواند صادر شود که عملا هیچ امکانی برای حضور هیات ایرانی در جلسه صبح امروز در جده وجود نداشت.» شامگاه گذشته وزارت خارجه ایران اعلام کرده بود که دولت عربستان برای شرکت هیأت ایرانی در نشست سازمان همکاری اسلامی ویزا صادر نکرده است. این نشست صبح دوشنبه در سطح وزیران خارجه و در مقر دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی در جده، برای بررسی طرح صلح خاورمیانه دولت ترامپ موسوم به «معامله قرن» آغاز به کار می‌کند.

یک سانحه دیگر: یک دستگاه اتوبوس در آزادراه زنجان واژگون شد، سه سرنشین کشته و باقی سرنشینان مصدوم شدند

ساعت چهار و نیم صبح دوشنبه ۱۴ بهمن یک دستگاه اتوبوس در آزادراه زنجان به قزوین واژگون شد. این سانحه سه کشته و ۲۶ مصدوم بر جای گذاشت. پلیس راه استان زنجان اعلام کرد که این اتوبوس مسافربری از اردبیل به سمت تهران در حال حرکت بود که در کیلومتر ۶۸ اتوبان زنجان -قزوین واژگون شد. علت سانحه خواب‌آلودگی و خستگی راننده اعلام شده است.