ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بیش از ۸۳۰ پرنده مهاجر در تالاب میانکاله مازندران در پنج روز تلف شدند

سازمان محیط زیست استان مازندران اعلام کرد که از پنج روز گذشته لاشه ۸۳۹ پرنده مهاجر در تالاب میانکاله این استان جمع‌آوری شده است. اکثریت این پرندگان را فلامینگو، چنگر و مرغابی تشکیل می‌دهند و شمار آن‌ها همچنان روبه افزایش است. دفع پرندگان تلف‌شده نیز بدون رعایت اصول بهداشتی انجام می‌شود. گفته شده که علت دقیق تلفات پرندگان مهاجر پس از بررسی و اعلام سازمان دام‌پزشکی کشور اطلاع‌رسانی می‌شود اما پیش از این علی صفر ماکنعلی، رئيس سازمان دام‌پزشکی گفته بود مرگ پرندگان مهاجر به دلیل بیماری «بوتولیسم» است. این دومین سال است که تالاب بین‌المللی میانکاله شاهد تلف شدن پرندگان مهاجر است. سال گذشته حدود ۱۳ هزار پرنده در این منطقه تلف شدند. سازمان محیط زیست مازندران تأکید کرده که به‌منظور جلوگیری از انتشار بیماری و محدودیت‌های صورت گرفته در راستای مدیریت و کنترل منطقه، ورود افراد با عناوینی چون گردشگر و طبیعت‌گرد تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

علی انصاریان درگذشت

علی انصاریان بازیکن اسبق تیم‌های پرسپولیس و استقلال بعد از تحمل دو هفته بیماری کووید-۱۹ پنجشنبه ۱۵ بهمن در بیمارستان فرهیختگان تهران جان خود را از دست داد. صد درصد ریه‌های او از کار افتاده بود. در روزهای گذشته وضعیت جسمانی انصاریان به شکلی امیدوارکننده تغییر کرده بود و حتی علی پروین هم با او تلفنی گفت‌وگو کرده بود اما در ساعت‌های آخر روز دوشنبه وضع او رو به وخامت گذاشت و تیم پزشکی هم ناگزیر شد برای کاهش احساس خفگی او را به اغما ببرد. انصاریان بعد از پایان دوران فوتبال خود پا به عرصه سینما و تلویزیون گذاشت و در این عرصه هم فعالیت می‌کرد. او متولد ۱۴ تیر ۱۳۵۶ بود و در تیم‌های فوتبال فجر شهید سپاسی، سایپا، پرسپولیس، استقلال، استیل آذین، استقلال اهواز، گسترش فولاد تبریز، شهرداری تبریز و شاهین بوشهر بازی کرد. انصاریان همزمان با مهرداد میناوند به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شد. میناوند هم برای پرسپولیس بازی می‌کرد.

شش فعال فضای مجازی به اتهام همکاری با مدیریت «کانال‌های معاند» در مازندران بازداشت شدند

سامع خورشاد، رئیس پلیس فتا در استان مازندران اعلام کرده تاکنون شش نفر از افرادی که به گفته او با «کانال‌های معاند» در غرب استان مازندران همکاری می‌کردند، از جمله یکی از اعضای خانه مطبوعات این استان بازداشت شده‌اند. به گزارش خبرگزاری فارس، خورشاد روز چهارشنبه ۱۵ بهمن بدون ارائه نام و مشخصات افراد بازداشت شده، آنها را به انتشار «اخبار کذب» متهم کرد. او گفت: «هدف این افراد براندازی بوده و اخبار کذب از اقدامات مسؤولان در غرب استان مازندران و کشور توسط آنها در کانال معاند فعال می‌شده است.» رئیس پلیس فتای مازندران همچنین از «احتمال افزایش شمار بازداشتی‌ها» خبر داد و با اشاره به بازداشت یکی از اعضای خانه مطبوعات مازندران گفت: «فرد دستگیر شده که عضو خانه مطبوعات مازندران بوده در گذشته هم سابقه قضایی به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران را نیز داشته است.» خبرگزاری فارس اما در انتهای گزارش خود اشاره‌ مبهمی هم به موضوع «تأیید صلاحیت» این عضو خانه مطبوعات مازندران، «بازداشت او» و «برگزاری انتخابات» کرده است.

سن اقدام به خودکشی در خراسان شمالی کاهش یافته است

اسماعیل قربانی، مدیرکل بهزیستی استان خراسان شمالی گفت: «در حال حاضر آسیب اجتماعی اقدام به خودکشی در این استان را در سنین کم مشاهده می‌کنیم.» قربانی بدون آن‌که میانگین سنی اقدام به خودکشی در این استان را ارائه دهد افزود: «کاهش سن اقدام به خودکشی برای ما هم عجیب است.» به‌گفته مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی، اقدام به خودکشی‌ در این استان بیشتر در میان زنان بوده و یکی از مهم‌ترین عوامل که سبب شده اقدام به خودکشی به‌ویژه در افراد با سنین کم صورت گیرد «اختلافات حاد خانوادگی» است. او گفت: «در واقع زن‌ها می‌خواهند با انجام این کار نشان دهند که انتظار حمایت‌های خانوادگی و اجتماعی بیشتری دارند.» در دو دهه اخیر آمار خودکشی در ایران دچار تغییراتی شده و از ۱۳۶۱ تا ۱۳۸۴ تقریباً به چهار برابر افزایش یافته است. همچنین در بین زنان نیز این آمار دو برابر افزایش یافته است. دفتر سلامت روان وزارت بهداشت سال گذشته اعلام کرده بود که آمار خودکشی در ایران هر سال بیش از پنج درصد افزایش می‌یابد.

جهانگیری: آقا به قالیباف نامه داد، اگر بعد از آن نامه با دولت جلسه می‌گذاشتند، کلیات لایحه بودجه رد نمی‌شد

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری اسلامی چهارشنبه ۱۵ بهمن در حاشیه‌ جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره رد کلیات بودجه توسط مجلس شورای اسلامی گفت: «مجلس یکی از مهمترین کارهایی که می‌کند بررسی لایحه بودجه است وقتی کلیات بودجه رد می‌شود معنایش این است که نتوانستند خوب مدیریت کنند که رد شده است.» جهانگیری در ادامه افزود: «برج ۱۱ ساعت ۱۰ و ۳۰ صبح یک نامه نوشتم به رهبری و مسائل بودجه را به ایشان گفتم و دو ساعت و نیم بعد، به ما زنگ زدند از دفتر که پاسخ را آقا داده‌اند، که خطاب به آقای قالیباف بود که به مسائل توجه شود. اگر این‌ها بعد از همان نامه یک جلسه با دولت گذاشته بودند مسائل حل می‌شد.» سه‌شنبه گذشته مجلس شورای اسلامی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ را رد کرد. بودجه ۱۴۰۰ آخرین بودجه دولت حسن روحانی است که اجرای بخشی از آن برعهده دولت پس از او خواهد بود. روحانی امسال برای تحویل لایحه بودجه به مجلس نرفت و محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس هم هنگام تحویل گرفتن لایحه مجلس را ترک کرد.

روحانی: بعضی‌ها در جلسات خصوصی می‌گویند‌ اگر ترامپ می‌ماند بهتر بود

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی چهارشنبه ۱۵ بهمن در بخشی از سخنانش در جلسه هیات دولت گفت: «بعضی‌ها ناراحت هستند که ترامپ سرنگون شده است. حالا عمومی نمی‌گویند اما در جلسات خصوصی می‌گویند‌ اگر ترامپ می‌ماند بهتر بود. بعضی‌ها می‌بینند که بخش بزرگی از مشکلات کشور به خاطر تحریم‌هاست اما یک کلمه راجع به آمریکا حرف نمی‌زنند. بعضی‌ها که مدعی ضد آمریکایی بودن هم هستند حتی یک فحش به آمریکا نمی‌دهند؛ چرا که به نظرشان فحش ویژه دولت و مخصوص شخص رئیس جمهور است که باید به او فحش بدهند و توهین کنند». کنایه‌های روحانی متوجه صدا و سیمای جمهوری اسلامی و مجلس شورای اسلامی است. در برنامه تلویزیونی «زاویه» جهان بزرگی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفته بود: «مسئولی که می‌نشیند در خانه‌اش، و شاید پای منقل هم باشد، به این طرف و آن طرف سر نمی‌زند که ببیند کجای مملکت چه دارد می‌گذرد. حتی وزرایش باهاش نمی‌توانند تماس بگیرند که مسائلشان را مطرح کنند. آیا این مسئول است؟» بزرگی از روحانی اسم نبرده بود و با این حال حسام‌الدین آشنا، مشاور رسانه‌ای روحانی گفته بود: «مردم اهل ملاقه و منقل را به خوبی می‌شناسند». عصر ایران، از رسانه‌های نزدیک به دولت روز گذشته نوشته بود: «روحانی، چندان جای دفاع از خود باقی نگذاشته است. او بعد از خروج آمریکا از برجام، هیچ برنامه‌ای برای اداره کشور نداشت و تنها منتظر بود که تقدیر یا صندوق‌های رأی، ترامپ را از صحنه قدرت آمریکا خارج کند تا برجام دوباره جان بگیرد».

وزیر خارجه عراق وارد تهران شد

احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق اعلام کرد فواد حسین، وزیر خارجه این کشور صبح‌ چهارشنبه ۱۵ بهمن برای بحث و رایزنی درباره «موضوعات مشترک» وارد تهران شد. وزیر خارجه عراق قرار است با مسئولان عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران از جمله محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود دیدار و گفت‌وگو کند.

۸ هواپیمای مسافربری دست دوم وارد کشور شد، ورود ۱۶ هواپیمای دیگر تا پایان سال

تورج دهقانی زنگنه، رییس سازمان هواپیمایی کشوری و معاون وزیر راه سه‌شنبه ۱۵ بهمن از مکاتبه با هواپیماسازی بوئینگ برای تعیین تکلیف قرارداد خرید هواپیما از این شرکت آمریکایی و احتمال فعال شدن قرارداد خرید هواپیما از ایرباس و ATR پس از تعلیق چند ساله خبر داد. زنگنه گفت: «اکنون هشت فروند هواپیمای مسافربری وارد کشور شده که البته هنوز پرواز نمی‌کنند. اما در آینده خیلی نزدیک پرواز خواهند کرد. شرکت هواپیمایی زیرساخت‌ها را آماده و مجوز پروازی را دریافت کرده‌اند و در حال آموزش پرسنل فنی این هواپیما‌ها هستند.» به گفته زنگنه این هواپیماها غربی هستند و بیش از ۱۵ سال عمر کرده‌اند. قرار است تا پایان سال ۱۶ فروند دیگر هم وارد کشور شوند. بر همین اساس در ناوگان هوایی ایران در مجموع حدود ۱۶۲ فروند هواپیمای مسافربری فعال وجود دارد.

آمریکا: با ایرانی‌ها تماس نداشته‌ایم، با اروپایی‌ها مشورت می‌کنیم

وزارت امور خارجه آمریکا سه‌شنبه ۲ فوریه/۱۴ بهمن به پیشنهاد ایران مبنی بر اینکه واشنگتن و تهران همزمان، گام‌هایی برای بازگشت به برجام بردارند، با خونسردی واکنش نشان داد. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه به سی‌ان‌ان گفته بود یكی از راه‌های خروج از بن‌بست فعلی میان آمریکا و ایران این است كه یكی از مقام‌های اتحادیه اروپا نقش هماهنگ‌کننده اقدامات دو طرف برای احیای توافق برجام و بازگشت آمریکا به آن ایفا کند. این نخستین بار بود که مقام‌های جمهوری اسلامی «همزمانی» اقدامات برای احیای برجام را می‌پذیرفتند. پیشتر ایران بر بازگشت نامشروط آمریکا به برجام قبل از ازسرگیری تعهدات هسته‌ای سخن گفته بودند. ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به رایزنی‌های دولت بایدن با متحدان و شرکایش در اتحادیه اروپا گفت: «ما با ایرانی‌ها هیچ مذاکره‌ای نکرده‌ایم. قبل از رسیدن به نقطه‌ای که بخواهیم مستقیماً با ایرانیان گفتگو کنیم و پیشنهاد آن‌ها را بپذیریم، مراحل (بسیاری) در این فرایند وجود دارد...» ند پرایس همچنین بر موضع آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه جدید آمریکا نیز تاکید کرد و گفت که آن‌ها تلاش خواهند کرد به توافقی جامع‌تر با ایران دست یابند که موضوع موشک‌های بالستیک و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را نیز در بربگیرد. یکی از مقامات آمریکایی که نخواست نامش فاش شود به رویترز گفته است که نباید اظهارات پرایس را به منزله رد پیشنهاد ظریف نگریست، بلکه این صحبت‌ها بیانگر این واقعیت است که تیم ایران بایدن تازه در حال استقرار است. از دیگر سو، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز اعلام کرده است پیش از آنکه به موضوعات دیگری که مایه نگرانی در رابطه با ایران است بپردازیم لازم است توافق برجام احیا شود.

نتیجه احراز صلاحیت دادگاه لاهه در پرونده شکایت ایران از آمریکا اعلام می‌شود

سفارت جمهوری اسلامی ایران در هلند اعلام کرد دیوان بین‌المللی دادگستری در شهر لاهه چهارشنبه ۳ فوریه/ ۱۵ بهمن حدود ساعت ۱۵ نتیجه احراز صلاحیت‌اش در مورد رسیدگی به پرونده شکایت ایران از آمریکا درباره نقض عهدنامه مودت را اعلام خواهد کرد. «پیمان مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی» بین آمریکا و ایران دو سال پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، در زمان ریاست جمهوری آیزنهاور و نخست‌وزیری حسین اعلا امضا شد و به‌رغم اختلافات متعدد ایران و آمریکا در چهار دهه گذشته همچنان از نظر کارشناسان به لحاظ حقوقی معتبر است اما عملاً پس از انقلاب ایران و قطع روابط دو کشور موضوعیت ندارد. چنانچه صلاحیت دیوان احراز شود، دیوان بین‌المللی دادگستری سپس وارد بررسی ماهوی پرونده خواهد شد که چه بسا ممکن است چندین سال طول بکشد. ایران از دیوان بین‌المللی دادگستری درخواست کرده با توجه به آثار مخرب زیان‌بار و جبران‌ناپذیر تصمیم دولت آمریکا در اعمال و تشدید تحریم‌های یک‌جانبه که نقض صریح مفاد و ترتیبات عهدنامه ۱۹۵۵ به شمار می‌آیند، با صدور قرار موقت خطاب به آمریکا، این دولت را ملزم به توقف اجرای تصمیم غیرقانونی خود تا زمان صدور رای نهایی کند. آخرین جلسه استماع رسیدگی به اتهام نقض «پیمان مودت» دوشنبه ۳۱ شهریور ۹۹/ ۲۱ سپتامبر ۲۰۲۰ در دیوان بین‌المللی دادگستری در شهر لاهه برگزار شد.