ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بحران اوکراین به جنگ رسانه‌ای آلمان و روسیه کشیده شد: فعالیت راشاتودی در آلمان و دویچه‌وله در روسیه ممنوع شد

وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به محدودیت‌های اعمال‌شده بر کانال روسی راشاتودی در آلمان، اعلام کرد که مسکو پخش شبکه آلمانی دویچه‌وله در روسیه را ممنوع می‌کند. این وزارتخانه پنج‌شنبه ۱۴ بهمن / ۳ فوریه گفت دفتر دویچه‌وله در مسکو بسته می‌شود، اعتبارنامه کلیه کارکنان آن لغو می‌شود، پخش ماهواره‌ای آن و سایر پخش‌های دویچه‌وله قطع می‌شود و روند بررسی سازمان دویچه‌وله به عنوان «عامل خارجی» مورد بررسی قرار می‌گیرد. دولت روسیه پیش از این گفته بود آلمان اوپراتور ماهواره یوتلست را برای قطع پخش شبکه راشاتودی تحت فشار گذاشته بود. کمیسیون صدور مجوز و نظارت بر رسانه‌های دولتی آلمان اما اعلام کرده بود که مجوز قانونی لازم برای رسانه‌ها به شبکه راشاتودی آلمانی نه از سوی این شبکه درخواست و نه به آن اعطا شده است. بنابراین پخش زنده آن از طریق اینترنت، اپلیکیشن «آرت نیوز» و ماهواره باید متوقف شود. راشاتودی برنامه‌های خود را کمکی به تنوع عقاید در اروپا می‌داند. منتقدان اما این شبکه را به تبلیغات به سود دولت روسیه و پخش اطلاعات نادرست کرملین متهم می‌کنند. دویچه‌وله گفته است در مقابل ممنوعیت روسیه از اقدام قانونی استفاده خواهد کرد. انجمن روزنامه‌نگاران آلمان خواهان لغو فوری ممنوعیت دویچه‌وله در روسیه شده است انتظار می‌رود که دولت فدرال در مسکو نمایندگی داشته باشد. کلودیا روت، وزیر فرهنگ و رسانه آلمان تصمیم را «غیرقابل قبول» خواند او از طرف روسی خواست تا از مشکلات مجوز پخش راشاتودی برای یک واکنش سیاسی سوء استفاده نکند. روابط آلمان و روسیه از آغاز بحران جدید در اوکراین پرتنش شده است.

گزارش شبکه بین المللی اتحادیه‌های کارگری برای همبستگی و مبارزه از سه روز تحصن و تجمع معلمان ایران

شبکه بین المللی اتحادیه‌های کارگری برای همبستگی و مبارزه در نشریه الکترونیکی خود به زبان فرانسه، گزارشی از تحصن و تجمع سراسری معلمان در روزهای ۹ تا ۱۱ بهمن منتشر کرده است. در گزارش این شبکه، پس از برشمردن مطالبات معلمان و نقل بخش هایی از قطعنانه پایانی اعتراضات، به تهدید، صدور احکام امنیتی و حکم زندان برای معلمان تاکید شده است که تحصن و تجمع سه روزه گسترده تر از اعتراضات قبلی معلمان بوده است. گزارش می‌افزاید معلمان بیش از ۱۱ هزار مدرسه در شهرها و روستاهای ایران در تحصن و تجمع سراسری شرکت کرده‌اند و مورد حمایت بازنشستگان و خانواده‌های دانش آموزان قرار گرفته‌اند. در گزارش برخی شعارهای معلمان در شهرهای مختلف نیز مورد توجه قرار گرفته‌اند از جمله: آزادی معلمان زندانی، «آخوندها نباید وارد مدارس شوند»، خواست استعفای وزیر آموزش و پرورش، خواست آموزش به زبان مادری و... شبکه بین المللی اتحادیه‌های کارگری برای همبستگی و مبارزه از برخی از فعالان صنفی که در ارتباط با اعتراضات اخیر معلمان احضار یا بازداشت شده‌اند نیز یاد کرده است؛ از جمله محمدتقی فلاحی، حسین رمضان پور و جعفر ابراهیمی.

به‌رغم فشارهای امنیتی، دومین مجمع عمومی انجمن صنفی معلمان سنندج برگزار شد

به‌رغم فشارهای امنیتی و کارشکنی نیروهای امنیتی و انتظامی، روز پنجشنبه ۱۴ بهمن دومین مجمع عمومی انجمن صنفی معلمان سنندج با حضور تعداد کثیری از معلمان برگزار شد. گرچه نیروهای امنیتی مانع برگزاری مجمع عمومی در مکان مورد نظر انجمن صنفی معلمان شدند، معلمان تجمع خود را در فضای باز برگزار کردند و به‌رغم حضور نیروهای امنیتی و نیروی انتظامی، در انتخابات مسئولان جدید انجمن شرکت کردند. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ایران، تعداد معلمان شرکت کننده در دومین مجمع عمومی انجمن صنفی معلمان سنندج را بیش از ۱۵۰۰ تن اعلام کرده است. در کانال تلگرامی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان، کلیپی از مرحله انتخابات مسئولان جدید انجمن صنفی دیده می‌شود که در آن معلمان رأی خود را به کاندیداهای مورد نظر خود که اسامی‌شان بر دیوار نصب شده در صندوق می‌ریزند. دومین مجمع عمومی انجمن صنفی معلمان سنندج در حالی برگزار شد که به فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، معلمان پس از دو روز تحصن، روز دوشنبه ۱۱ بهمن در شهرهای مختلف از جمله سنندج به خیابان آمدند و خواستار تحقق مطالبات خود شدند.

رامین طلوعی دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور اقتصادی و بازرگانی شد

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا با انتشار پیامی در توئیتر از انتصاب رامین طلوعی، یک فرد ایرانی‌تبار به سمت دستیار وزیر امور خارجه در دفتر امور اقتصادی و بازرگانی خبر داد. بلینکن در پیام خود خاطرنشان کرد که وزارت خارجه آمریکا از تجربه طلوعی در وزارت خزانه‌داری در جهت منافع مردم آمریکا بهره‌مند خواهد شد. طلوعی که دانش‌آموخته هاروارد و آکسفورد است، به مدت حدود هفت سال معاون امور مالی بین‌المللی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده بود. قبل از آن نیز از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ مدیر اداره نیمکره غربی و از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ مشاور ارشد معاون وزیر خزانه‌داری در امور بین‌المللی بوده است. رامین طلوعی همچنین از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۱ در مقام معاون مدیر و اقتصاد‌دان بین‌المللی در بخش اروپای مرکزی و جنوب شرقی وزارت خزانه‌داری آمریکا مشغول به کار بود.

تهران و کابل برای تهاتر کالا به توافق رسیدند

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت هفته گذشته هیئتی از افغانستان به اتاق بازرگانی ایران آمدند و توافقاتی برای ترانزیت کالا و صادرات دوطرفه انجام شد. حسین سلیمی در مورد آخرین وضعیت تجاری ایران و افغانستان گفت: «وضعیت تجارت ایران و افغانستان از وضعیتی که تقریبا تعطیل شده بود خارج شده اما هنوز به حد مطلوب نرسیده است.» صادرات افغانستان به ایران‌ تا پیش از آنکه طالبان در مرداد سال جاری به قدرت برسند حدود ۱۰ تا ۲۰ میلیون دلار بود و در همان حال صادرات ایران به این کشور بالغ بر دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بود که با توجه به تحریم بانکی ایران در اغلب مواقع با پرداخت پول نقد کالاها در مرز انجام می‌شد. رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان در ادامه مصاحبه با ایلنا گفت: «در حضور هیئت افغانستانی در اتاق بازرگانی ایران، دو طرف وعده‌هایی مبنی بر انجام تهاتر و تعرفه‌های گمرکی دادند. به‌صورت کلان در مورد تهاتر و ارتقای روابط تجاری با هیئت افغانستانی توافق شد که بتوانیم برخی از کالاهای صادراتی و وارداتی را در دستور کار خود قرار دهیم اما روی جزئیات آن هنوز در حال بررسی هستیم.»

سفر تیم ملی کشتی آزاد ایران به آمریکا لغو شد

پس از خودداری آمریکا از صدور ویزا برای برخی از اعضای کاروان اعزامی کشتی ایران به آمریکا، سفر تیم ملی کشتی آزاد ایران به این کشور برای انجام دیدار دوستانه که قرار بود ۲۳ بهمن در تگزاس برگزار شود، لغو شد. علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی ایران، در نامه‌ای به رئیس فدراسیون کشتی آمریکا نوشت: «بسیار متأسفم اعلام کنم که تیم ملی کشتی جمهوری اسلامی ایران به‌دلیل عدم اعطای روادید به شش نفر از اعضای این تیم، عملا امکان حضور و شرکت در مسابقه دوستانه با تیم ملی آمریکا را ندارد. متاسفانه عدم صدور روادید از سوی مقامات کشور شما به رغم تمامی مقدمات انجام شده از سوی اعضاء تیم ایران و ارائه همه مدارک لازم و پیگیری‌های مکرر بعدی رقم خورده است. ناخرسندم که اعلام کنم تا این لحظه ویزای دو کشتی‌گیر، مربی تیم، سرپرست تیم و داور المپیکی فدراسیون و اینجانب به‌عنوان رییس فدراسیون صادر نشده است و لذا چاره‌ای جز اعلام لغو سفر برای اینجانب باقی نمانده است.»

بازگشت جریان آب به زاینده‌رود برای کشت دوم کشاورزان شرق اصفهان

روز سه‌شنبه ۱۲ بهمن‌ماه، خروجی آب از دریچه‌های سد زاینده‌رود افزایش یافت تا جریان آب در این رودخانه مجددا جاری شود. استانداری اصفهان اعلام کرد که به مدت ۱۲ روز جریان آب برقرار است و حدود ۵۰ میلیون متر مکعب آب از سد زاینده‌رود رها می‌شود تا کشاورزان شرق استان اصفهان بتوانند کشت دوم پاییزه‌شان را انجام دهند. شرکت آب منطقه‌ای اصفهان نیز اعلام کرد که در جریان آزادسازی این میزان آب، به خط قرمز تعیین‌شده برای سد یعنی ۱۲۰ میلیون مترمکعب آب برای شرب توجه شده است. براساس اعلام وزارت نیرو هم‌اکنون سد زاینده‌رود ۱۶۱ میلیون مترمکعب ذخیره آب دارد که با میزان ورودی ۱۱ متر مکعب بر ثانیه فعلی، تراز اطمینان سد در مدت آزادسازی آب حفظ خواهد شد. ظرفیت سد زاینده‌رود ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب است که هم‌اکنون حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از آن پر شده است. پیش از این و در تیرماه پس از اعتراضات گسترده کشاورزان اصفهان که با سرکوب نیروهای امنیتی هم روبه‌رو شد، آب در زاینده‌رود به مدت ۱۰ روز جاری شده بود.