ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خدیجه(مارسیا) مهدی‌پور، زندانی سیاسی در زندان ایلام می‌گوید زنان یک سال از حق هواخوری محروم بوده‌اند

خدیجه (مارسیا) مهدی‌پور زندانی سیاسی در ایلام در تماسی از زندان به دوستان خود اطلاع داده است که زندانیان زن ایلام یک‌ سال از حق هواخوری محروم بوده‌اند و اعتراض آنان برای هواخوری بی‌پاسخ مانده است. به گفته این زندانی وضعیت تغذیه نیز به اندازه‌ای فاجعه است که پاسخ ماموران زندان در پاسخ به زندانیان برای درخواست غذای گرم این بوده: «بروید خانه‌هایتان غذای خوب بخورید.» مهدی‌پور تنها زندانی سیاسی در میان هشت زندانی زنان ایلام است. این زنان جرمشان قتل است و مارسیا توسط آنان ضرب و شتم شده و وقتی اعتراض کرده است، مامورین زن زندان به او توهین جنسی کرده‌اند. این زندانی می‌گوید: «ما از بهداری نیز محرومیم و وقتی بالاخره پایمان به بهداری رسید، پزشک بهداری با بی‌تفاوتی گفت بروید آب نمک بخورید.» اعتراض مارسیا مهدی‌پور برای درمان چشمش که پیش‌تر در زندان آسیب دیده بود نیز بی نتیجه مانده است. در شرایطی که حق زندانی دسترسی به امکانات حداقلی درمان و تغذیه است، جمهوری اسلامی در پاسخ به انتقادهای سازمان‌های بین‌المللی درباره نقض حقوق بشر در زندان‌های ایران ادعا می‌کند زندانیان از این حداقل‌های انسانی برخوردارند.

واکنش حماس و حوثی‌های یمن به امضای توافق صلح میان اسرائیل و سودان در سال جاری

روز گذشته، پنج‌شنبه ۱۳ بهمن/ ۲ فوریه ایلی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل که به خارطوم پایتخت سودان سفر کرده بود از توافق راهبردی صلح با سودان و امضای آن در سال جاری میلادی خبر داد. کوهن گفت در این سفر پیش‌نویس توافق صلح با سودان را که پس از تشکیل دولت غیرنظامی در این کشور امضا خواهد شد به مقامات سودانی داده است. او با بیان این‌که این توافق راه را برای توافق‌های بیشتر با کشورهای آفریقایی باز می‌کند، افزود اسرائیل از این پس در همه عرصه‌ها به سودان کمک خواهد کرد زیرا سودان درهای خود را به روی غرب گشوده است و می‌خواهد حمایت خود را از حماس متوقف کند. عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیت انتقالی سودان نیز در دیدار با ایلی کوهن بر ضرورت تحقق ثبات میان اسرائیل و فلسطین تأکید کرد. وزارت خارجه سودان هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که بر سر پیشبرد عادی‌سازی روابط با اسرائیل توافق شده است. در پی انتشار این خبرها حماس جمعه ۱۴ بهمن / ۳ فوریه در بیانیه‌ای این رویکرد سودان را «خروج از موضع تاریخی و اصیل ملت سودان» دانست و گفت بیانیه وزارت خارجه سودان با تشدید جنایت‌های اسرائیل علیه فلسطین همزمان شده است. سازمان حماس با هر نوع عادی‌سازی روابط با اسرائیل مخالفت کرد و از رهبران سودان خواست از این روندِ اشتباه بازگردند. روز جمعه محمدعلی الحوثی، از رهبران حوثی‌های یمن موسوم به انصارالله نیز عادی‌سازی روابط سودان و اسرائیل را محکوم کرد. الحوثی در توئیتر نوشت «سودان یمنی‌ها را می‌کُشد و با یهودیان اسرائیلی در صلح است». او رهبران سودان را «مزدور» خواند و از احزاب سودان خواست که با عادی‌سازی روابط اسرائیل و سودان «به‌هر طریقی» مخالفت کنند. در ژانویه ۲۰۲۱ الی‌کوهن زمانی که وزیر اطلاعات اسرائیل بود به خارطوم رفت و توافق‌نامه تقویت همکاری‌های استراتژیک بین اسرائیل و سودان را امضا کرد. این اقدام در داخل سودان با واکنش‌های منفی همراه شد. اسرائیل از سپتامبر ۲۰۲۰ با امضای «پیمان ابراهیم» روابط خود را با برخی از کشورهای عربی و حاشیه خلیج فارس از جمله امارات متحده عربی و بحرین عادی کرد. سودان و اسرائیل روابط خود را در سال ۲۰۲۰ با امضای مجموعه‌ای از قراردادها که با میانجی‌گری آمریکا و تحت «پیمان ابراهیم» صورت گرفت، عادی کردند. ایالات متحده نیز موافقت کرد سودان را از فهرست حامیان دولتی تروریسم حذف کند.

بحران اقلیمی:‌ مقام‌های شرکت نفت ملی ابوظبی به عضویت تیم میزبانی از نشست اقلیمی سال جاری سازمان ملل درآمده‌اند

روزنامه بریتانیایی «گاردین» در گزارشی فاش کرد که شماری از کارکنان شرکت ملی نفت ابوظبی امارات متحده به عضویت تیم میزبانی از نشست اقلیمی سازمان ملل در سال جاری (کاپ ۲۸) درآمده اند. این مقام‌ها درست پیش از گرفتن کار در تیم برگزارکننده بیست‌و‌هشتمین نشست اقلیمی سازمان ملل، در صنعت نفت و گاز امارات مشغول به کار بوده اند. این واقعیت نگرانی‌ها درباره نفوذ لابی‌گران صنعت سوخت فسیلی در نشست حیاتی پیش رو را افزایش داده است؛ به‌ویژه پس از آنکه اعلام شد سلطان احمد الجابر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ابوظبی، دبیر کنفرانس اقلیمی در دبی خواهد بود. کاپ ۲۷ در مصر به خاطر لابی‌گری به نفع صنعت سوخت فسیلی هدف انتقادهای گسترده بود. مصر وابستگی زیادی به تولیدکنندگان نفت حوزه خلیج فارس دارد. بیش از ۶۰۰ لابی‌گر سوخت فسیلی در کاپ ۲۷ حضور داشتند تا منافع این شرکت‌ها را حفظ کنند؛ شرکت‌هایی که به سبزشویی متهم شده اند. پژوهشگران هشدار می‌دهند که مصرف نفت در ۲۰۲۳ نیز افزایش خواهد یافت و در صورت افزایش یا ثابت باقی ماندن مصرف زغال‌سنگ و گاز، انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از سوخت فسیلی سال جاری نیز رکورد خواهد زد.

وزارت امور خارجه ترکیه سفیران چندین کشور اروپایی را احضار کرد

وزارت امور خارجه ترکیه سفیران کشورهای بلژیک، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، سوئیس و بریتانیا را احضار کرد. در هفته گذشته، یک گروه راست افراطی نسخه‌هایی از قرآن را در سوئد، دانمارک و هلند سوزاندند. فرصت مغتنمی برای استفاده تبلیغاتی رجب طیب اردوغان در کارزار انتخاباتی خود. مذاکرات دیپلماتیک برای موافقت با پیوستن سوئد و فنلاند را هم آنکارا در واکنش به این رویداد متوقف کرده است. سفارت آمریکا در آنکارا تأیید کرد که جفری فلیک سفیر این کشور در جلسه روز پنجشنبه در وزارت خارجه ترکیه شرکت کرده است. دو منبع دیپلماتیک اروپایی گفتند که نمایندگان آلمان، فرانسه و هلند نیز احضار شده بودند. هفته گذشته، فرانسه، آلمان، ایتالیا و ایالات متحده به شهروندان خود در مورد افزایش خطر حملات در ترکیه، به ویژه علیه نمایندگی‌های دیپلماتیک و عبادتگاه‌های غیرمسلمان هشدار داده بودند. آلمان، فرانسه و هلند هم این هفته به دلایل امنیتی سفارتخانه‌های خود در ترکیه را به طور موقت تعطیل کردند. سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه در توییتر این کشورها را به راه‌اندازی «جنگ روانی جدید» علیه ترکیه متهم کرد. روز پنجشنبه، چند ساعت پس از احضار سفیر نروژ توسط وزارت خارجه ترکیه، پلیس نروژ، تظاهرات ضداسلامی در اسلو را به دلایل امنیتی ممنوع کرد. نروژ عضو ناتوست.